Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade4
Mobilspel
Pågående18 676

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gnill2008-05-27 13:22
Antal inlägg: 1942

skillnad emmyl: GI = glykemiskt index, du äter inga snabba kolhydrater men gärna mycket av de långsamma (som bönor, linser, fullkorn etc). Low Carb = du äter inga rena kolhydrater, hittar en låg dygnsnivå som passar just dig och de du får i dig på ett dygn kan vara t ex 1 dl mjölkprodkt (ca 5 g), 1/2 avokado kanske 6 g (beror ju på vad den väger), grönsaker ca 10 g och då har du t ex 20 g kolhydrater som är rätt nivå för vissa. Helt utan att äta sådant som är regel vid GI (se exempel ovan).

gnill2008-05-27 13:23
Antal inlägg: 1942

Glömde: vid low carb äter du dessutom mera fett eftersom det ger god mättnadskänsla.

stefanf2008-05-27 13:59
Antal inlägg: 1744

Om jag ser till människor i min närhet de senaste 15 åren så är det två typer av "metoder" (ogillar också termen) som har visat sig hålla i längden.

Min högst oventenskapliga metod visar att:
- Alla dessa olika relativt extrema metoder (Atkins, bananbantning, fettdiet, etc.) funkar rätt bra under kortare perioder. Man går ner (ofta rätt mycket).
- Mer eller mindre alla (i min närhet) har gått upp i vikt efter en tid. En del kör helt enkelt en "kur" igen då, så det funkar på sätt och vis. Andra provar ständigt nya varianter.

De jag ser som verkligen har lyckats har sett till hela sitt "mående" och lagt om kosten med relativt små steg och helt enkelt ändrat sina vanor snarare än att banta.. De nya vanorna har varit relativt naturliga och man har inte upplevt att man måste avstå från en massa mat som man älskar.
Nästan alla har samtidigt börjat motionera och generellt skaffat sig en lite mer aktiv livsstil (cykla/promenera istället för buss/bil), aktiva hobbies etc.

Det är helt säker så att en och annan klarar att nå bestående resultat via de här lite mer extrema metoderna men det är min fulla övertygelse att det inte är _metoden_ i sig som är huvudanledningen utan en beslutsam och målmedveten satsning/process. Troligen hade det funkat lika bra med bananer, knäckebröd eller något annat..

Grattis till alla som lyckas!!

emmylicious2008-05-27 20:49
Antal inlägg: 4501

okej, tack :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?