Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
16
Inloggade56
Mobilspel
Pågående19 985

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Nattravn - Ej medlem längre2008-06-06 22:11
Antal inlägg: 9141

Och nu när jag ändå förstörde tråden och fick alla på den fantastiska festen att kasta ölburkar på mig kan jag lika väl passa på och förklara varför jag inte gillar just denna reklamen lite mer specifikt: Den är destruktiv i könsdebatten då den är väldigt könsrolls- och betéendebunden. Men det är ju bara min åsikt. Måhända är det så att män är som den där mallen som reklamen spelar på, men då hoppas jag att jag är felskapt, och inte som män överlag. Och så är det för uppenbar dialog att man bara sitter och undrar när det ska ta slut för man bara sitter med känslan "been there done that". Ett skämt är inte roligt 10 gånger i Nattravns liv om man inte gör det annnorlunda varje gång.

För övrigt vill jag åter poängtera att jag inte vill vara bitter och sur, utan bara uttrycka min ståndpunkt å det allra klaraste i förhoppning om att det bidrar till en bättre värld. Hoppas alla haft en bra dag!

myran_64 - Ej medlem längre2008-06-06 22:21
Antal inlägg: 3157

Kan man inte tycka att filmsnutten är rolig även om den råkar ingå i en reklam för något? Om samma sekvens varit med i, infoga valfri film du tycker är bra, hade den varit rolig då?

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-06 22:47

myran_64: Hade inte gillat den ändå, av anledning jag skrev ovan. Inte som den är just i sig, men kanske hade jag tycket den var roligare i ett samanhang, vad vet jag. :)

trashone - Ej medlem längre2008-06-06 22:52
Antal inlägg: 18678

Så allvarligt om en hjärnfis från ngn stackars reklamskapare..

y not2008-06-06 22:53
Antal inlägg: 9014

Nattravns argument är tankeväckande. Var är alla kvinnor som tar illa upp av att man spelar på könsroller och sex.
Dessutom tycker jag den är lite för klantig för att riktigt träffa rätt. Den är ungefär lika rolig som när man berättar en fräckis och det roliga är att man inte säger namnet på könsorganet som alla börjat tänka på.
Sex kan vara väldigt roligt att skämta om men då skall det ju vara med nån form av finess.

Nattravn - Ej medlem längre2008-06-06 23:02

y not: Hade det varit åt andra hållet att man spelat på att tjejer är dumma med stora bröst och det varit en bok om hur man planterar in botox på rätt vis, så hade det klart varit fler moraltanter som undgått "det roliga".

oceano - Ej medlem längre2008-06-06 23:20
Antal inlägg: 1563

Jag skulle i alla fall tycka att det också va lika kul, det du beskriver nattravn. Det är kul när man överdriver och spetsar till förutfattade meningar man har om könsroller. Men det är ju min humor:-))

y not2008-06-06 23:27

jo visst är det kul att driva saker till sin spets oceano, och visst står det dig fritt att tyckad det här är kul, men jag tycker det är roligare när man driver med fördomar än när man befäster dem.

StuntmanMike - Ej medlem längre2008-06-06 23:30
Antal inlägg: 648

Just den här reklamfilmen tycker jag iofs driver med snarare än befäster fördomar. Befäster man en fördom för att man visar upp den eller hur menar du Y not? Den töntiga hemmapappan börjar iofs bli rätt uttjatad i reklamvärlden.

oceano - Ej medlem längre2008-06-06 23:30
Antal inlägg: 1563

Men det är väl det man gör i denna reklam, driver med fördomar?? Så tolkar jag den i alla fall.

StuntmanMike - Ej medlem längre2008-06-06 23:34

Jag tror att de som gjort filmen i fråga har utgått från att den aktuella målgruppen kan se den med glimten i ögat, sen att den kanske inte är det roligaste man sett är en annan sak. Jag tycker dock att den är en total rip-off av Teliapappan.

y not2008-06-06 23:41

det är möjligt osceano att det är meningen att driva med fördomar, men dpå tycker jag de lyckats än sämre. Och StuntmanMike, jag håller med om att det inte är det roligaste man sett. Men att se nåt som inte är roligt med glimten i ögat förstår jag inte vitsen med.

StuntmanMike - Ej medlem längre2008-06-06 23:45

Nä, men att kunna dra slutsatsen att det är gjort med glimten i ögat är möjligt utan att för den sakens skull tycka något är roligt. Det är förresten extremt PK att förfäras över att en man förlöjligas just nu. Att en tjej blir avbildad som bimbo skapar knappast debatter längre. Hur många av er har läst Per Ström här? Han älskar ju att grubbla på varför mannen (enligt honom)är ett sånt offer i media nu för tiden.

Lejonbalsam - Ej medlem längre2008-06-06 23:45
Antal inlägg: 185

Är inte poängen i första hand att han skäms och vill distrahera ungen med mat så han slipper få frågor som "Är det DIN bok, pappa?" :) alltså behövs det något snabblagat. Tycker den är bra, jämför bara med annan reklam.

y not2008-06-06 23:48

så du avfärdar att man inte tycker om den som att man försöker vara pk. intressant.
jo Lejonbalsam det är med all säkerhet poängen om man kan kalla den för det.

StuntmanMike - Ej medlem längre2008-06-06 23:56

Haha nädå Y not :), jag väntar dock på att du ska förklara skillnaden mellan att driva med en fördom och att befästa den?
Enligt mig så är det rätt uppenbart att en förlöjligad man, enligt t ex en debattör som Ström, är mer upprörande än en kvinna som görs till sexobjekt. Jag tycker bara att det är intressant. Hade ni som kritiserar filmen gjort det om den handlat om en bimbomamma? Svara ärligt nu.( och stoppa tillbaka boxningshandskarna Y not, ta inte allt som sägs personligt, är trist när trådar förvandlas till tjafs, inte sant?)

Lejonbalsam - Ej medlem längre2008-06-06 23:58
Antal inlägg: 185

Det finns ju hundra gånger värre reklamfilmer om man ska väga in könsroller och annat. T ex så är det väl nästan 99% smala människor i reklam, dock inte i den här.
det är ingen konstfilm det är reklam för mikromat :).
Lyckas företaget (vilket det verkar som här) få människor att lägga den på minnet och ge en positiv känsla för de flesta som ser den så är uppdraget väl utfört.

Pg up - Ej medlem längre2008-06-06 23:58
Antal inlägg: 1354

Sen när har reklam varit så där jätte, jätte roligt?
All reklam är fiasko, oavsett om det är med glimt eller inte.

StuntmanMike - Ej medlem längre2008-06-07 00:04

De som gjorde filmen är knappast tappade bakom en vagn, de visste att folk skulle börja hojta om hur fånig pappan är och hur hemskt det är med stereotypa könsroller. Filmen har ju för tusan fått en egen tråd på betapet, intelligensens högborg! Plus att den har skapat uppmärksamhet för produkten i fråga vilket ju är vad reklam handlar om. Bättre ökänd än okänd. Fast på vilket sätt tycker ni att mannen i den är stereotyp? Har inte kollat så noga. En mullig pappa med dialekt som pratar mat för att slippa prata sex med sin son?

upa - Ej medlem längre2008-06-07 00:12
Antal inlägg: 2565

Jag kan inte heller riktigt förstå vad det är som uppfattas som förstärkande av stereotypa könsroller? Att inte vilja tala sex över middagsbordet med sitt barn är väl inget typiskt könsrelaterat. Jag ser det mer som att de flesta tycker det är lite småjobbigt vare sig man är kvinna eller man. Att pappan gör micromat istället för lagar mat kan ju däremot ses som en fördom.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?