Spelrum
| Giraffen | 46 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 26 |
| Inloggade | 76 |
Mobilspel
| Pågående | 18 803 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| andraideal - Spelvärd/Forumvärd | 2008-06-07 22:37 | |
![]() | inw har fel, så skaffa en katt du även om du bor i lägenhet :) Flera djurhem+djurkyddsförening en jag/vänner har besökt säger att det dom rekommenderar är att ha innekatter, och likt SaraAras skriver så helst 2. ( Nu är det såklart bra att ha utekatter om man bor bra på landet men jag bara antar att så inte är fallet då du skriver att du ska köpa en katt och jag utgår från mig själv som bor i stan nu. Jag bodde för övrigt 2½ mil utanför stan förut, med närmaste granne 1 km bort, och hade utekatter. Alla dog i slagsmål med andra djur :( ) Jag har 2 katter, och innan de blev 2 (1½ månad med enbart 1 katt) så fast jag var hemma nästan varje dag och roade ensamma katten så blev allt så mycket bättre med 2 katter. Nu får jag sova, katterna busar mest tillsammans och de älskar att mysa med varandra. Du har redan fått jättebra tips på vad man ska köpa osv. Jag håller med de innan som skriver att du ska ha två katter. Skaffa dom gärna samtidigt från samma ställe så slipper du allt bråk i ditt hem när du tar in en ny katt när den andra redan skapat revir hemma hos dig. Lycka till :) | |
| hungerstrejk | 2008-06-07 22:49 | |
![]() | Yes två katter som jag, Ubbon och Murron. Ubbon blev mycket gladare sen jag skaffade Murron. +att han får lite oralt nån gång ibland. Dom e hur goa som helst, dom verkar inte ha några problem alls med att bo inomhus. | |
| Vigdir | 2008-06-07 22:57 | |
![]() | Mina katt-tips: 1) Kastrera/sterilisera din katt även om det "bara ska vara inne". En honkatt som ylar i två veckor är så vidrigt att man bara inte kan ana det innan man varit med om det. Har man otur sitter traktens lösspringangde hankatter utanför och skriker i kapp... (hände mig när jag var kattvakt för ett antal år sedan - just när eländet löpte förstås). 2) En steriliserad hankatt kan lätt få njursten om han får fel foder. (Vet faktiskt inte om det även gäller honor). Hör efter i djuraffären eller på katthemmet vad de rekommenderar. Det är billigare att köpa ett dyrare foder än att betala veterinärräkningen. 3) Försäkra katten! Omgående! Och sedan kan jag varmt rekommendera att ta katt från katthem, de av mina vänner som gjort det har aldrig haft problem med att få katten att trivas som innekatt. Tala om för dem på katthemmet vad du tänker dig, så kan de säkert visa dig en (eller två!) sötnosar som kommer trivas utmärkt som innedjur. | |
| mackz_ | 2008-06-07 23:43 | |
![]() | www.kittywigs.com om ni tröttnat på er katts tråkiga frisyr... | |
| Giddy | 2008-06-07 23:51 | |
![]() | Katter är underbara djur! Jag har två st kattungar som är 6 mån som jag köpt från Sundsvalls djurhem. Om du ska ha innekatt så håller jag med övriga här om att de är bäst att ha två st. Mina två kattungar är bästa kompisar, de sover ofta ihop o busar o har jätteroligt ihop! En ensam innekatt kan få riktigt tråkigt, även om du bara är borta några timmar. Två st kan ju roa varann även när du är hemma. :) Innan du skaffar katt är det bra att ha en transportbur, kattlåda + sand + spade, leksaker, filt/korg, mat- o vattenskålar, kattmat, klotång, borste mm. Kolla även upp om du har giftiga växter hemma! Katter kan gilla att tugga på blommor, o de är ju självklart inte bra om dom blir förgiftade. Skaffa kattgräs om du ska ha innekatt. De finns hur många böcker som helst om katter, två av mina favoritböcker är "Goda råd om din katt" och "En kattunge flyttar in". Om du inte vill köpa böcker så brukar de finnas många att låna på biblioteket. Finns även massa sidor på nätet där du kan få svar på dina frågor, bla är www.katt.nu en bra sida. :) Köp torrfoder från djuraffärer eller veterinär, de är lite dyrare, men känns även som att de räcker längre o är bättre. :) Jag har en 10 kg säck med Royal Canins kattungefoder. Det räcker hur länge som helst! Jag ger även mina kattungar blötmat en gång per dag, som variation. Dom älskar junior-maten från whiskas o friskies, den går att köpa i helt vanliga mataffärer :) Kattsand finns de oxå massor att välja bland, men där har jag oxå erfarenhet av att sand från djuraffärer är drygare, luktar inget o dammar mkt lite. Billig sand från mataffärer blir de dåliga klumpar av + att de dammar mkt! Ett tips är Tide cats scoop. De är den bästa sand jag haft! (o jag har haft katt i 22 år sammanlagt, så har hunnit testa MÅNGA sorter. ;-) Lycka till o om du har fler frågor är de bara att fråga :) | |
| vindsus86 | 2008-06-08 00:14 | |
![]() | www.kittywigs.com/pink.ht ml HAHA stackars katt! | |
| vindsus86 | 2008-06-08 00:14 | |
![]() | det ser ju fan ut som en hane! | |
| ANDERStG | 2008-06-08 07:55 | |
![]() | Två katter låter som ett vettigt råd. Ta även en titt på rasbeskrivningar. Vissa vill definitivt ha sitt stora revir medan andra klarar sig med mindre. Vissa vill ha mycket aktiviteter (siameser?) och dessa bör du väl undvika om du bor ensam och jobbar. Sedan tycker jag nog katthem kan tänkas ha någon anpassningsbar katt. Klart att de som bott där länge blir institutionaliserade men det finns alla sorter där tror jag. | |
| le-lou | 2008-06-08 10:25 | |
![]() | För det första : Innekatter klarar sig alldeles utmärkt inomhus om de får vara inne från att de är små. Jag skulle rekomendera en hankatt, eller två på en gång. Min erfarenhet är att hankatter är mycket mer sociala, de är inte lika "egna" som honkatter och så slipper man löpperioderna. Hankatterna blir också större (vilket jag gillar :) Köp en kattunge, ingen vuxen katt. Jag skulle inte välja en bondkatt att ha inomhus dock, utan antingen en blandning eller en renrasig....bondkatter har ett livligare temperament än andra (åter igen, ingen regel men många gånger stämmer det). Vaccinera och försäkra dina katter. Köp en kattbok :). Lycka till. | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-06-08 10:33 | |
![]() | bara jag som vänder mig lite mot att "caandy" köper husdjur för att hon/han känner sig lite ensam? tycker inte att man ska köpa husdjur utifrån de premisserna. | |
| y not | 2008-06-08 10:41 | |
![]() | Vet inte om jag håller med dig Doktorn. Varför skall man annars ha husdjur om inte till sällskap. Visst nyttiga husdjur är väl kanske att föredra men. Däremot är jag alltid tveksam till innekatter även om de vänjer sig så är det ju naturvidrigt. Men visst alla husdjursuppfödning som grisar och höns är än mer naturvidrigt. Men jag misstänker att du försöker föra en etisk fråga om det och det kan man ju göra. Vad är ett katts liv värt? är det att jämföras med en människas? Vad är vår egen personliga tillfredsställelse värd att gå över andra varelsers liv och väl? Så om man skall titta på etik på allvar kring det så är det intressant att se på vad vi stoppar i kattorna och varifrån kattmaten kommer och dess innehåll och hur det påverkar utfiskning av världshav, utarmning av jordar, fördelning av proteiner bland världens folk, . Där ser jag nog de största etiska problemen med att ha innekatt. | |
| kermis | 2008-06-08 10:48 | |
![]() | Bara lite kommentarer till vissa av svaren här... "5. det vet jag inte. jag har aldrig läst om djur innan jag skaffat dem. det brukar lösa sig ändå." Folk som resonerar så här ska inte skaffa djur. Har träffat på åtskilliga djur som blivit totalt förstörda av att deras ägare inte haft nån enda aning om vad de skaffat utan gick på utseende. "Border Collien är sååååå söt...". Trådskaparen visar bättre tendenser och det gör mig glad. Fråga alltid INNAN du skaffar, för djurens skull. "sedan så.. någon föreslog att skaffa katt från katthem. det tycker inte jag. även om det är synd om de katterna så kan det vara svårt att vänja den katten vid ett liv inomhus med någon den inte känner. kattungar är nog lättare. och som sagt så föreslår jag definitivt raskatt. du kan ju kolla runt på olika sidor och se om det står någon om olika rasers egenskaper." Va? På de flesta katthem arbetar bara seriösa personer. De känner katterna de jobbar med och rekommenderar de till de de trivs med. Vissa vill inte alls vara inne och då säljs de till ställen där de ska vara utekatter. Katter som trivs med att vara inne säljs som innekatter. De nya reglerna säger ingenting om att katter inte får vara ensamma i mer än sex timmar. Dock ska de ha tillsyn minst två gånger per dag. (Enda "sex timmar" som nämns i de nya reglerna är ett "Allmänt råd" och det gäller hundar. "Allmänna råd 2 kap. 12 § Hundar bör rastas var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare." www.sjv.se/download/...08 -005.pdf hela pdfen för de som är intresserade. Jag röstar på att lyssna på Giddy och le-lou. Den sistnämndas kommentrar om kön stämmer väldigt väl in på mina. Fast löpperioder slipper jag i vilket fall, man kastrerar ju även honkatterna! :) | |
| Intet | 2008-06-08 10:51 | |
![]() | Det verkar som att vissa raser passar bättre att vara innekatter än andra. Bondkatter (huskatter som de också kallas) trivs sämst med att vara innekatter, och om de ska vara innekatter vill de ha någon att leka med. Mitt tips är att kolla upp vilka raser som passar bäst för att vara innekatt och i bästa fall skaffar du två på en gång. | |
| Dr Ultrabra - Ej medlem längre | 2008-06-08 10:51 | |
![]() | y not: visst är det en etisk fråga. caandy framstår förövrigt som en "sommarkattsköpare", det kanske är kul ett tag men sedan.. håller för övrigt med, kattorna är ju per default ej innedjur. | |
| y not | 2008-06-08 10:54 | |
![]() | men sommarkatter är väl ganska bra, de lever lyckliga en sommar med mycket kärlek och ett behagligt liv och sen övergår de till att dö som ett byte i naturen. Jag kan inte se något större problem med det jämfört med att döda dem när de föds. Skall vi lägga mänskliga värderingar på ett djurs liv? | |
| hjortfot | 2008-06-08 11:15 | |
![]() | Jag har 8 kattungar leveransklara om ca 7-8 veckor.... Innekatter är inte mer eller mindre tokiga/knäppa än utekatter...alla djur behöver stimuleras så det är väl det man måste tänka på när man skaffar sig en katt för inomhusboende. ------------------------- ---- Det där med sommarkatter är inte ngt som jag skulle vilja att mina katter blev, då är det bättre att avliva eller lämna tillbaka katten. Men om man vet med sig att man bara vill ha den över sommaren så tycker jag nog att man ska låta bli. Det är en jäkla skillnad från att dö direkt som kattunge än att dö som byte i naturen....i naturen kan katten gå skadad och lida alla helvetes kval innan den dör.. Tack för ordet. | |
| le-lou | 2008-06-08 11:32 | |
![]() | håller med dig hjortfot. Ett byte i naturen y not? Om mitt husdjur blir så skadat hemma att den inte kan räddas tex, menar du att det är en minst lika bra avlivningsmetod att ställa ut hunden el katten i skogen och låta ett rovdjur ta det, som att ta den till veterinären för en spruta ? | |
| y not | 2008-06-08 11:37 | |
![]() | ja om man tror på naturen och dess sätt att sköta det på. Eller hur ser du på rådjurskiden som svälter ihjäl eller blir byten. Bör vi fånga in dem och ge dem en spruta. | |
| Imbattibile - Ej medlem längre | 2008-06-08 11:38 | |
![]() | hjortfot, jag vill gärna köpa en, skickar du den via post? | |
| kinna | 2008-06-08 11:42 | |
![]() | Jag har katt som jag har tagit med från landet in till stan. Han ville naturligtvis inte vara innekatt när han kom till stan fast jag försökte. Nu har jag bott i stan i 8 år och han går ut när jag är hemma. Och när jag jobbar, åker halvåtta och är hemma vid fem- sex- eller sjutiden och han är inne hela tiden. Vi pratar lite och sedan går han ut till jag lägger mig. När jag är hemma hela dagen får han vara ute hela dagen. Han mår bra. Han kommer in när jag ropar på kvällen. Det går att ha utekatt i stan också. | |