Spelrum
| Giraffen | 7 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 7 |
Mobilspel
| Pågående | 19 970 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| david_i | 2008-06-12 15:57 | |
![]() | Det är nog blandat. Själv, nej. Hurså? | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-12 16:01 | |
![]() | En del vegetarianer har husdjur som själva äter kött. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-12 16:04 | |
![]() | För att nämna en moralisk grej som en del vegetarianer förbi ser. Fast.. det kanske finns olika sorters vegetarianer.. Kanske skillnad på djurrätts aktivister och en del vegetarianer också. Skulle vara kul att höra de som släpper ut minkar, hur de resonerar! | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-06-12 16:04 | |
![]() | Jag undrar bara en sak: Är det verkligen bra att bli vegetarian innan kropp och hjärna vuxit färdigt? Jag har inga moraliska betänkligheter i övrigt men jag har hört att vi behöver kött-"prutteiner" för att bli starka och kloka. Är det sant eller inte? I övrigt kan jag tycka att det är trevligare att köpa lammkött från min kompis, då jag vet hur de lammen har haft det i sitt liv och att köpa älgkött av en annan polare, få ägg av min dotters far samt att fiska en del själv. Det känns bättre i själen om de har fått leva så gott som möjligt innan vi har ihjäl dem! | |
| Alabaster | 2008-06-12 16:32 | |
![]() | Tycker inte man ska ata det man inte sjalv kan tanka sig att doda, men har hund som far ... kott. Vansinnigt men sant. Vet for mycket om slakterier och djurtransporter for att kunna ata kott, men kan egentligen ata hemfiskat/bio/djur som haft det bra. Svart det dar med husdjuret, man kan inte satta en hund pa sojadiet, hon skulle nog fisa ihjal sig... Finns det vettig vegomat for hundar med massor av proteiner? | |
| david_i | 2008-06-12 16:47 | |
![]() | Det kan säkert vara problematiskt för djurägare som är vegetarianer men man behöver ju heller inte vara kategorisk. Om man kommit fram till beslutet att man själv inte vill äta djur för att man inte tycker det är värt det så kan man ju samtidigt tycka att det är värt att ha en hund även om denna måste äta djur. Jag skulle dock personligen ha svårt att servera kött till mina eventuella husdjur mest för att jag äcklas lite av det. alfamarie: Vi behöver proteiner, ja. Däremot behöver vi inte nödvändigtvis proteiner från djur, inte heller medan vi växer. Däremot måste man, speciellt om man är vegan, se till att kroppen får i sig B12, järn och övriga vitaminer. Men här skiljer sig ju egentligen inte mycket åt från en köttätare, även de måste ha koll på vad de äter så att man får i sig alla vitaminer och mineraler. | |
| LadyZara | 2008-06-12 16:50 | |
![]() | Jo, det finns vegetabiliskt hundfoder som ska vara bra. | |
| LadyZara | 2008-06-12 16:54 | |
![]() | www.benevofoods.com/...vo _dog.htm www.tasse-nisse.se/ Wafcool vegetarian, ett helfoder som distribueras av Gibbon, 031-977 500. Soll-dog, vegetabiliskt, distribueras av Sporzoo, 08-531 911 70. Aptit Grön, tillverkas och säljs av Arona Foderfabrik AB, 0140-305 10. | |
| david_i | 2008-06-12 16:54 | |
![]() | Här är förövrigt sammandraget av en Australiensisk studie som tittat på övergripande hälsovariabler för en allätande grupp och en grupp vegetarianer. www.ncbi.nlm.nih.gov...d_ RVDocSum Slutsatsen var att vegetarianer hade lägre bmi, bättre kolesterol, mindre midjemått. Inga skillnader hittades i längd (vilket borde finnas om vegetarianer är undernärda) men däremot hade veg-gruppen lägre halter av b12. Har inte tillgång till hela studien så kan inte säga om den är välgjord. | |
| LadyZara | 2008-06-12 16:55 | |
![]() | Bra sida om man vill veta mer: hem.bredband.net/veg...n/ djur.htm | |
| impala-58 | 2008-06-12 17:11 | |
![]() | kött är gott och jag skulle nog kunna tänka mej att äta hund eller katt oxå om kryddningen är bra. | |
| gonewiththes | 2008-06-12 17:43 | |
![]() | Min mamma blev rekommenderad av veterinären att ge vår hund vegetabiliskt foder. Hunden hade då genomgått en livmoderoperation, varför det var bättre vet jag faktiskt inte. Men idag mår hon bättre än någonsinn :) | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-06-12 17:45 | |
![]() | På tal om vegetarianer och köttätande husdjur. Jag hade råttor under tiden som jag var vegetarian. Eftersom de åt mina matrester fick de enbart vegetabilier. Men jag brukade gå ut i skogen och döda insekter som såg smaksiga ut. Spindlar och annat småkrafs här hemma hamnade också i råttburen :) | |
| MimmL - Ej medlem längre | 2008-06-12 17:45 | |
![]() | jag är själv vegeterian och ingen bryr sig inte så mycket om det! =P | |
| Miss_jk | 2008-06-12 17:48 | |
![]() | Låt dom som vill vara vegetarianer vara det, men jag är helt säker på att dom missar en massa god mat. | |
| RITAD | 2008-06-12 17:52 | |
![]() | UTAN PLANKSTEK NEJ TACK | |
| alfamarie - Ej medlem längre | 2008-06-12 18:46 | |
![]() | david_i: tack för det! : ) | |
| MimmL - Ej medlem längre | 2008-06-12 18:57 | |
![]() | Det är faktiskt ganska god mat om veg! | |
| Miss_jk | 2008-06-12 18:59 | |
![]() | Det är det säkert, men det blir ännu godare om man äter kött också. | |
| MimmL - Ej medlem längre | 2008-06-12 19:00 | |
![]() | kanske det! ;) | |