Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 2 |
Mobilspel
| Pågående | 19 862 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| miss_ia | 2008-06-12 08:24 | |
![]() | Jag byter ut kött mot quorn, och även namnen byts ut: Quornfärssås, Chili con Quorn, Quorngryta m.m.....går lysande... och är fantastiskt gott. För quorn är precis som kött, smaklöst utan krydding, så med krätt kryddning är det såååå gott! | |
| beatrice | 2008-06-12 08:34 | |
![]() | Läs om olika potatis-sorter: Det kan t.ex. stå "Gult skal, fastkokande, gul köttfärg". Det verkar ganska vedertaget - har frågat Språknämnden om detta (för länge sedan) | |
| david_i | 2008-06-12 08:41 | |
![]() | Du har fel alfamarie. Naturligtvis behöver man protein men så länge man ersätter köttet med annan proteinkälla så är det inga problem att få i sig tillräckligt. | |
| emno9900 | 2008-06-12 09:32 | |
![]() | Angående debatten om köttfärssås: Jag är vegetarian och säger ibland "vegetarisk köttfärssås", när jag menar den traditionella svenska pastasåsen, fast i min version utan kött och istället med vegetarisk färs (sojafärs, quornfärs eller vegefärs). Det blir lätt så när man ofta säger "vegetarisk paj", "vegetarisk lasagne" och så vidare. Angående fenomenet att ett varumärkesnamn blir synonymt med en hel produktgrupp är detta inget nytt. Tänk bara på Keso eller LEGO. Blir detta vedertaget i folkmun; ja, då är det bara att acceptera, alla språkliga bakåtsträvare! | |
| Pajas - Ej medlem längre | 2008-06-12 10:27 | |
![]() | Jag accepterar icke! Kom på en till liknelse igår, efter jag hade stängt av datorn. Vi har två glas, i det ena häller vi mjölk och i det andra häller vi vit, utspädd målarfärg i. På avstånd ser båda ut som mjölk. Gör det båda till mjölk? | |
| virriga vera | 2008-06-12 10:38 | |
![]() | Om man nu är emot kött, av en eller annan anledning. Varför är det så "viktigt" att käket ska efterlikna kött till smak, utseende och även namn? Bara en stilla undran. | |
| upa - Ej medlem längre | 2008-06-12 10:46 | |
![]() | Man kan säga att man gör ett språkligt fel när man säger vegetarisk köttfärssås. Jag undrar hur något liknar kött till utseende? Är det en ko då eller? Köttbullar och andra formade köttbitar tycker jag annars liknar jordgubbar en del. Varför ska alla kötträtter försöka efterlikna jordgubbar? | |
| Måns_E | 2008-06-12 10:55 | |
![]() | Brukar Pajas säga expanderad polystyrenplast istället för frigolit och träfiberskiva istället för masonit också? Att varumärken blir vedertagna substantiv är en naturlig utveckling av språket, vilket exempelvis jeep är ett bra exempel på. Sedan har även jag svårt att tycka att en stadsjeep är ett terränggående fordon, men det är ju en annan diskussion. | |
| david_i | 2008-06-12 10:56 | |
![]() | Virriga vera: det är väl lite hur man vill ha sitt köttsubstitut beroende på anledningen att man inte äter kött. För många kan det säkert förenkla övergången till vegetarisk mat om man kan fortsätta att laga sin köttfärssås eller vad det nu är man är van att äta. Om klassen ska grilla korv så kan man grilla sin sojakorv tillsammans med dem utan att det behöver bli en så stor grej av det. Jag tror inte att det är så viktigt för många, däremot så blir det lite avdramatiserande och kan hjälpa en på traven om man är ovan att laga vegetariskt käk. | |
| Pajas - Ej medlem längre | 2008-06-12 11:01 | |
![]() | Vad liknar kött till utseendet? Svamp kan göra det. Men det är inte kött. En ko gör det, definitivt! Och beträffande jordgubbarna. Är inte det något mellan jordgubbar och köttbullar, som de själva borde förhandla om? Enklast vore ju då att ändra formen på köttbullar, eftersom de inte(?) växer fram. Ett köttbullsträd vore ganska häftigt. Expanderad plystyrenplats? Nej. Träfiberskiva? Nja, kan hända. Där blir det faktiskt riktigt krånligt. Det är svårt att veta vad som är vilket, och jag har inte en aning. "Vegetariskt" och "kött" låter som en konstigare ekvation för mig, må jag säga. | |
| virriga vera | 2008-06-12 11:03 | |
![]() | davd_i: Tack för förklaringen. Det var som sagt bara en undran. Jag har frågat flera som inte äter kött, och mest fått svammel till svar. | |
| TarrasFolke - Ej medlem längre | 2008-06-12 11:56 | |
![]() | Vegan kannibal. Vegetariskt lejon. Vegetarisk varmkorv, nu med endast bröd. Grönsaksjakt. Broccolifarm. | |
| LadyZara | 2008-06-12 17:10 | |
![]() | Korv bullar och biffar är annars väldigt praktiska former på mat som ska grillas/stekas. Jag tror det är därför såväl kött och vegetarisk mat görs i de formerna. | |
| Pajas - Ej medlem längre | 2008-06-12 17:33 | |
![]() | Ha! Tråden lever fortfarande! ;-) | |
| Radagast | 2008-06-12 18:22 | |
![]() | En restaurang nära mitt jobb har en skylt stående på gatan utanför där de pushar några rätter på menyn, däribland "Vegetarisk anka". | |
| Pajas - Ej medlem längre | 2008-06-12 21:21 | |
![]() | Vegetarisk anka? Vad tusan är det!? | |
| rispåse | 2008-06-12 21:41 | |
![]() | Nä men nu får ni ge er....... Kött är kött o grönsaker är grönsaker. Så, nu har vi rett ut det. Sen, det finns ingen anledning som jag kan se det att för en vegetarian att äta nåt som heter köttbullar, köttfärssås, eller gud för bjude- biffstek... Lägg ner det! Vad är det för fel på grönsakernas rätta namn? Vet inte varför jag bryr mej, men det är väl det som är meningen med tråden? | |
| Lenis2 | 2008-06-12 21:51 | |
![]() | hehe vegetarisk anka.....ehhh.. kanske menar ekologisk anka? den slutsats jag kan dra av denna diskussion är att den som retar upp sig på att vi vegetarianer omnämner qournfärs som vegetarisk köttfärs har förmodligen rätt lite att tänka på. | |
| Pajas - Ej medlem längre | 2008-06-12 21:59 | |
![]() | Jag retar mig sällan på saker. :-) Har faktiskt väldigt kul åt denna tråden, hade jag inte haft det så hade jag nog aldrig startat den. Eller försökt återuppliva den. Pallar liksom inte med gradallvarliga trådar, livet är för kort för att sitta och vara butter över vad andra gör! Livet är dessutom för kort för att dricka äckligt kaffe, så jag kommer enbart dricka kaffe som jag tycker om! ;-) | |
| Radagast | 2008-06-12 22:09 | |
![]() | Inte bara jag som höjt på ögonbrynen över den vegetariska ankan: fredrikhallgren.blog...-a nka.html | |