Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 41 |
| Inloggade | 82 |
Mobilspel
| Pågående | 19 812 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| obitje | 2008-06-19 18:08 | |
![]() | problemlösning är en process. och olika individer behöver olika sorters processer för att nå slutpunkten. och visst kan en del kanske fläka ut sitt privatliv lite väl omdömeslöst. men att människan söker kontakt och kommunikation är ingenting nytt. forumtrådarna speglar inte ett växande samhällsproblem. det tyder bara på att internet är integrerat i våra liv. man kan använda sig av tekniken på bra och sämre sätt, precis som man kan använda sig av 1 timme hos psykologen på bra och sämre sätt. ingen tvingar någon till att läsa, det går ganska snabbt att lista ut om man vill läsa vidare en viss tråd eller inte. med andra ord finns det ingen belastning. möjligtvis får moderatorerna ytterligare ett inlägg att läsa. ibland kan det helt enkelt vara skönt att skriva till en okänd mottagare istället för i en likgiltig vit sida i dagboken. | |
| MiaMariaMia | 2008-06-19 19:41 | |
![]() | Pg up: Du skriver ju själv om något som bekymrar dig. Så varför är det så fel när andra gör det? Internet är ett kanonbra ställe för dem som vill ventilera sig. Det vet jag av egen erfarenhet. Har fått en massa råd och tips när det har behövts. Och vill man vara anonym finns det ju alltid möjlighet att vara det. Då anser inte jag att man hänger ut sig själv. Tyvärr har inte alla människor vänner att prata med. Och problemet kan ofta kännas för litet för att vilja slänga ut en massa pengar på en psykolog t.ex. | |
| MissT | 2008-06-19 20:13 | |
![]() | Pg up: Som jag ser det så är en god vän någon som man inte belastar saker och ting med, man talar MED personen och inte sätter en 1 kg sten ovanför skallen på denne. Törs man inte tala med sin närstående vän om det så är det inte en speciellt närstående. Men om man inte har någon närstående vän då? Är det OK då? | |
| sejmårr | 2008-06-19 20:15 | |
![]() | Pg up! Klaga hos någon forumvärd, vetja! | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-20 02:06 | |
![]() | Ja, det bekymrar mig att andra hänger ut sina liv hit och dit i hopp om att få medlidande, sympatiska ord, råd som i slutändan inte är ett gnutta värt med tanke på att det är personen i fråga som bör bestämma hur denne ska göra. T.ex ang otroheten som någon person har varit med om. Om denne person ska lämna eller inte kan egentligen inte vi svara på, visst, vi kan ge vår synpunkt på det men jag tror det hjälper föga med folk som skriver både ja och nej och diverse. Som jag nämnde här tidigare så: har man inte en närstående vän återstår många sätt. Visst, ett av sätten KAN vara att offentligt skriva ut om vad det än må vara för problematik man har. Men jag tror inte att personen i fråga som får rådet att begå självmord går och gör det, för det är inte vad personen vill höra. Internet och verklighet är två skilda ting, kort och gott. Råd kan man alltid ge vad det än handlar om. Vilken kudde man ska köpa eller vilken sko man ska slänga eller om man ska lämna en otrogen man/kvinna. Att fråga i offentlighetens sken om det tror inte jag hjälps i slutändan, valet bör komma från dig och dina egna tankar kring det. Inte några andras tankar och synpunkter. En spark i häcken att klippa gräsmattan vore inte dumt att få för den som känner sig lat inför det men det är ändå du som i slutändan bestämmer dig för om du ska klippa gräsmattan eller inte. | |
| skvalpen | 2008-06-20 02:40 | |
![]() | Internet och verklighet är inte alls alltid skilda ting. Jag pratar mycket över internet med mina irl vänner, vissa träffar jag mycket sällan men vi pratar om viktiga och "riktiga" saker på nätet. Många, särskilt ungdomar, är mycket aktiva på internet till exempel på bilddagboken, och där är gränsen mellan internet och "verkligheten" mycket tunn. Jag kan hålla med om en del du skriver, men eftersom vi har så skilda uppfattningar i denna fråga är det svårt att diskutera de andra synpunkterna du har. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-20 02:46 | |
![]() | Jag syftar mer på offentligheten här ute och inte angående sina vänner som man kanske snackar med över internet på grund av avstånd eller andra busy things. På den kanten ligger internet och "IRL" rätt nära varandra, ja. | |
| skvalpen | 2008-06-20 02:54 | |
![]() | Men varför värderar du råd från medlemmar i forumet lägre än råd från folk man pratat privat med? Det är väl inte säkert att det blir bättre råd bara för man känner varandra? Folk vill väl ha sympatier när de gnäller irl också? | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-20 03:06 | |
![]() | Forum (syftar ej enbart på betapet, ser helheten i offentliga sajter.) = Fler. En vän = en vän. En synpunkt, ett råd. Forum = massor av olika människor. Flera synpunkter, flera OLIKA råd. En vän = den vännen man känner (förmodar att du känner den vän du anser vara din vän.) Skriva ut sina problem i ett forum eller annan liknande offentlighets sken om det ena och det andra som berör privatlivet är för mig (som jag nämnt ett antal gånger nu) rätt patetiskt och suktande efter medlidande osv. Skriva eller prata med en vän = en person, dvs, det blir inte i offentlighetens sken och jag förmodar att din vän inte talar om det du kanske vill höra. Utan helt enkelt säger som det är. Nu påstår jag EJ att personer i offentlighetens centrum inte säger som det är, men har man inte träffats, har man inte haft kontakt en längre tid osv osv så är det lätt hänt att personen talar i ord som den andre personen förmodligen vill höra. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-20 03:13 | |
![]() | ELLER så säger personen något helt annat än vad den andre personen vill höra. Skriver jag åt en okänd människa som funderat över att ta ihjäl sitt syskon: Ja, jag tycker du ska göra det, jag menar.. nu får det ju vara bra.. hur mycket ska du behöva utstå.. Eller så skriver jag: Nej, varför ska du göra det!! är du helt från vettet!! - Avgör själva hur spritt det blir. Personen ifråga får inget konkret råd, utan flera olika råd från flera olika människor som denne inte ens har en susning om vilka de är, i jämförelsevis med en vän "IRL" som känner denne person och kan hjälpa denne "IRL" med sitt råd som den ger. Och.. ska dessa två motstridiga råd här ovan tala om hur de själva skulle göra. Tja, vilket råd "vinner" och vad kommer personen ifråga att göra? Kommer rådet över internet att hjälpa denna person? | |
| le-lou | 2008-06-20 03:14 | |
![]() | ja jag hajar inte vad frågeställningen blir egentligen. INGEN förutom jag själv bestämmer i slutändan vad jag ska göra med mitt problem, det är alltid upp till mig. Men synpunkter och tips, råd, tröst och peppning...det får man minst lika bra på nätet som av vänner irl. Var är skillnaden förutom att de på nätet inte känner mig (vilket ofta är en fördel för de som läser tittar på problemets kärna och slipper titta på vem och hur JAG är...dessutom är det enkelt för de att vara råärliga, då de slipper ta hänsyn till saker som att jag kan ta illa upp och sluta ringa eller så hehe). Som i otrohetstråden, nej jag håller med om att en sån tråd med en sån frågeställning el vad man nu ska kalla det inte ger ett dugg, men ett seriöst utformat inlägg kan mkt väl ge kloka tips. Jag skrev tex en gång ett inlägg i samma fråga (dock inte här då) av den enkla anledningen att jag uppfattade att mina vänner inte förstod mig då de inte hade haft den erfarenheten. Istället klappade de mig på huvudet, tröstade mig och sa att det ordnar väl sig..... typ. Jag skrev i ett forum ist. Vips fick jag kontakt med folk som också hade varit med om samma sak, de berättade sin histora, och det de berättade gav mig en annan syn på saken, och hjälpte mig mycket mer i de besluten jag tog än om jag hade stått själv och velat. Vad är det för fel att prata med folk undrar jag, skit samma vilket typ av forum det är över..man ska omfamna alla sätt vi har idag till att kommunciera och skapa kontakter, nya vänner, nya familjer. En av mina bästa vänner irl idag träffade jag online (ja på ett "sånt problemforum") och det är jag väldigt glad över. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-20 03:37 | |
![]() | En vän ska väl inte checka på den person man är och hur man är för att ge sin bild av problemet. Inget som helst fel i att skriva åt folk, det är inte det jag skriver. Jag skriver om offentliga sajter, där vem som helst kan läsa vad som helst. Jag menar kort och gott att privatlivet ska man hålla för sig själv och inte vika ut det till vem som helst, det är min åsikt. Är man anonym, visst, du kan vara 12 årige Nicklas eller 54 årige Birgitta, men det finns många som inte håller sig till anonymiteten då de talar om problematik ute på nätet, samtidigt som det finns de som behåller anonymiteten. | |
| le-lou | 2008-06-20 12:12 | |
![]() | "En vän ska väl inte checka på den person man är och hur man är för att ge sin bild av problemet. " Det blir ju ofrånkomligt att man gör just det, när man känner en person. Aja, tror vi tycker lite olika men kanske får slutsumman ändå att det är upp till var och en, hur mycket man vill dela med sig av sitt privatliv :) Nu far jag ut på landet, Trevlig midsommar! | |
| Candee | 2008-06-20 12:49 | |
![]() | Ingen kan avgöra vad man ska/bör hålla privat..det är helt upp till var och en. Om man inte vill läsa om andras problem fine! Men man behöver heller inte vara så dömande mot andra människor, vi alla tycker väldigt olika på den punkten..det som känns rätt för en annan kanske är raka motsatsen för någon annan. Ha lite större acceptans för andra istället.. | |
| Tufflan | 2008-06-20 16:06 | |
![]() | Pg up: Det handlar väl inte om, som jag sa från början också, att den som skriver alltid vill eller kan "lösa problemet". Precis som vi, som läst din frågeställning här, inte kan lösa ditt problem, så lämnar vi bara våra åsikter och reaktioner på dina funderingar, sen är det upp till dig att gå vidare med den feedbacken och avgöra om du blev starkare i ditt beslut att tro si eller så om människor, eller om du ändrat dig och kanske kommit på nåt du inte tänkte på först, precis som man gör i mötet med människor irl. Inte tänker jag iaf hänvisa dig till dina vänner eller psykvården bara för att du bekymmrar dig över ett ämne du vill diskutera i ett öppet forum, närå du är välkommen att skriva här utifrån din lust att hitta människor att kommunicera med om saker du väljer att skriva om på den personliga nivå du själv väljer att lägga dig, precis som alla andra är. Mår man bra av att skriva öppet och håller sig inom ramarna för vad som är acceptabelt på den site man väljer att skriva på så är det väl helt okej. | |
| taru | 2008-06-20 19:32 | |
![]() | Det finns nog olika orsaker till att be om hjälp offentligt, men JA det är SÅ illa ställt med att få hjälp i Sverige. Kön till en psykolog är oftast så lång att folk hinner ta livet av sig innan. Att få hjälp om man inte ska ta livet av sig är nästintill omöjligt. Det är den bedömningen de gör när man söker hjälp "kommer personen ta livet av sig direkt om han/hon inte får hjälp?" om ja, så ställs man i kö och får träffa någon om ett halvår, en psykolog om ett år om man har tur. Även om man ringer akut o säger att man tar livet av sig om man inte får hjälp är inget garanterat. De kan bara säga att "men gör inte det då", vet av egen erfarenhet. det är helt sjukt! Så kan bara tänka mig hur de skrattar om man kommer med så "futtiga" problem som att ens livspartner varit otrogen och livet och världen går under... Sucksucksuck.. | |
| Pg up - Ej medlem längre | 2008-06-21 14:16 | |
![]() | Candee, vet inte om du har läst igenom tråden men nu handla det faktiskt om att jag är bekymrad över att så många vädrar helt offentligt om det ena och det andra, och därav min frågeställning om vi har tillräckligt med hjälp för invånarna i detta land. | |
| Miss_jk | 2008-06-21 15:23 | |
![]() | Men tycker du alltså att man ska gå till psykologen om man misstänker att killen är otrogen, man stör sig på en kompis eller om man hittar en knöl i bröstet och vill höra andra människors erfarnheter. | |