Spelrum
| Giraffen | 39 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 41 |
| Inloggade | 82 |
Mobilspel
| Pågående | 19 812 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Mnd | 2008-06-20 16:30 | |
![]() | Efter att ha läst igenom era funderingar kring vilket ideal som faktiskt är det ultimata idag, med skönhetsoperationer och kosmetika som de främsta lösningarna på "problemet", väcks en tanke hos mig. Varför väljer majoriteten att sträva efter ett och samma ideal, kvinnor som män, när varje människa egentligen allra helst vill sticka ut och vara speciell? Större delen av de föräldrar jag pratat med om ämnet är upprörda över samma utveckling, utvecklingen där mode och utseende blir otroligt viktigt redan i tidig ålder (då i första hand bland flickor). Jag kan tycka att det är oroväckande och visar på en negativ påverkan av barn i samhället idag, många försöker hitta en syndabock. Är inte sanningen att vi alla är delaktiga? | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-06-20 16:36 | |
![]() | Nej, det finns en syndabock: www.vinguiden.com/fo...ge t468.jpg det är hans fel. | |
| Dyslekso | 2008-06-20 19:29 | |
![]() | Mnd: "Varför väljer majoriteten att sträva efter ett och samma ideal, kvinnor som män, när varje människa egentligen allra helst vill sticka ut och vara speciell?" Har du definierat vad det är för ideal du pratar om än - jag kanske har missat det? Vad är det för ideal majoriteten strävar mot? Generellt sett vill nog de flesta inte vara tjocka, men sen då? Inte strävar väl majoriteten mot size 0? För att man ska kunna kalla något för ett ideal krävs det att man först bestämmer vad detta något är för något, anser jag. | |
| Mnd | 2008-06-20 19:37 | |
![]() | I mitt senaste inlägg syftade jag på det ideal de har diskuterat här i tråden, det har även länkats till bilder på det olika ideal som diskuterats. Det jag menade med "Varför väljer majoriteten att sträva efter ett och samma ideal.." pekar just mot det ideal media väljer att peka extra på; långa, smala kvinnor med ovanligt stora bröst. Om män och ideal har diskuterats, men ingen verkar ha någon speciell bild utav vad som verkar vara lockande. Även om vi alla troligtvis vet om att bilder retuscheras så tror jag att vi omedvetet väljer att påverkas. Jag personligen håller fortfarande på och klurar över hur jag ska ändra min frågeställning inför uppsatsen, och vilket ideal jag vill välja att ifrågasätta däri. | |
| Dyslekso | 2008-06-20 19:43 | |
![]() | Mnd: "långa, smala kvinnor med ovanligt stora bröst"? Hmm...jag tycker inte det är så mycket stora bröst i media, däremot kan det finnas en hel del smala kvinnor...om vi nu inte inkluderar porr i mediabegreppet. Du kanske skulle utgå från porrens kvinnobild (och mansbild)?;) Nej, men vad betyder media för dig? Är det reklamen du främst tänker på då? Läser du en vanlig dagstidning eller kollar på ett vanligt tv-program (som inte är amerikanskt, vilket jag vet kan vara svårt att hitta) så ser väl folk ut som de gör mest. Du kanske skulle snäva in dig på reklam (porr går ju inte)? | |
| Mnd | 2008-06-20 19:44 | |
![]() | Jag vill tillägga att jag inte har något facit i den här frågan och det är inte heller det jag är ute efter, jag vill att de som väljer att kommentera och diskutera utgår ifrån sig själva och vad de anser är det rådande idealet. Jag kommer senare läsa igenom, analysera, söka fler källor och försöka få en överblick över vad majoriteten tycker är idealet idag. | |
| Mnd | 2008-06-20 19:51 | |
![]() | Det jag räknar in i media är tv, film, tidningar, reklam och liknande källor. Jag har inte valt att väga in porrens påverkan i diskussionen då jag inte anser den viktig. Det som väckte en tanke hos mig var just diskussioner med många föräldrar idag, skolans problem med ungdomars syn på utveckling och utseende, samhällets problem att "alldeles för många söker hjälp mot dålig självkänsla och dåligt självförtroende" idag och diskussionen angående en kraftig ökning av skönhetsoperationer de senaste tio åren (som även nämnts tidigare). | |
| taru | 2008-06-20 20:03 | |
![]() | Vad smart du är som använder forum till att plocka upp material till uppsats! Otroligt! :) Vems skönhetsideal menar du ska påverka oss? Medias? (ursäkta om du svarat på det innan, orkade inte läsa igenom..) | |
| Mnd | 2008-06-20 20:13 | |
![]() | hehe :) Vi har diskuterat lite fram och tillbaka just om vilket ideal det är jag menar, jag vill att du själv funderar på vilket ideal du påverkas av (om du påverkas alls) och från vilket håll det kommer. Det som diskuterats är size zero, medias bilad av kvinna/man, symmetri i utseende, påverkan på barn och ungdomar (en snabb summering). Jag har även blivit ifrågasatt över min frågeställning i första inlägget, vad jag menar med ideal och media. Det är bitar jag måste fundera över, diskussionen rullar förhoppningsvis vidare. | |
| Dyslekso | 2008-06-20 20:17 | |
![]() | Mnd: jag vet inte hur seriös uppsatsen behöver bli:), men avgränsning är alltid bra. Det blir så enormt stort om man ska överblicka hela mediefältet. En årgång av Vecko-Revyn eller Amelia duger gott och väl (för att göra någon slags analys av en eventuell bild av hur unga eller äldre kvinnor förväntas vara). Det går ju liksom inte att peka på en lättklädd bikinimodell i en HM-reklam och direkt dra slutsatsen att p.g.a. sådana bilder har många tjejer dålig självbild. Hm, nej som sagt, ledsen om jag inte direkt bidrar till din uppsats, men jag tror allt att du skulle tjäna på att snäva till den lite. När du frågar folk så här, så är det nog många som svarar att media har en skuld i det hela, men exakt hur detta skuldförhållande ser ut är nog svårt att reda ut, och det känns som om den uppfattningen har blivit en "sanning" som folk inte reflekterar vidare över. | |
| taru | 2008-06-20 20:17 | |
![]() | Tror du att man Faktiskt Är medveten om ens Att man är påverkad, om man nu inte sätter sig ner och funderar på det, eller att någon uppmärksammar en på det, att dessutom veta just varifrån den starkaste påverkar kommer.. jag kan nog bara gissa. | |
| taru | 2008-06-20 20:19 | |
![]() | Är nog påverkad, fast det här borde väl vara en annan studie, av dem jag bryr mig om, min make då, men även kvinnliga figurer, främst de som är äldre än jag då, i min närhet. Sen är jag övertygad om att jag påverkas av media hur mycket jag än tycker de är hemska och löjliga.. | |
| Budalv - Ej medlem längre | 2008-06-20 20:44 | |
![]() | upa: Jag föreställer mig inte resten av ansiktet, men givetvis säger mina erfarenheter att de flesta hundar och skulpturer av det där slaget har andra ansiktshalvan i behåll. Å andra sidan har jag ju sett djur som saknar ett öga eller har ett halvslutet, vilket jag givetvis reagerade på när jag var yngre, men det är inget jag direkt skulle bli chockerad av idag, varken i verkligheten eller på bild och det skulle nog inte påverka min uppfattning om djurets skönhet/gullighet, möjligen skulle jag tycka lite synd om det (omotiverat säkert). Samma gäller människor med amputerade lemmar. Jag utgår ju från att männen där jag bor har färre fingrar än normalt på grund av att de saknar respekt för vedkapen och inte på grund av inavel (man vill tro det bästa om folk). Förnuftet och erfarenheten vinner i de här fallen snabbt över nedärvda mekanismer som ska säkra gynnsama fortplantningsresultat. Jag vet av erfarenhet att en del grekiska skulpturer saknar extremiteter, så jag skulle inte få en chock om andra ansiktshalvan var bortvittrad. Hur som helst går det ju att göra en skönhetsbedömnig av profilbilder och man kan ju uppleva att en människa som är symmetrisk och vacker framifrån har en ful profil. Den linje som framifrån delar två halvor, är ju konturenlinjen sedd från sidan. Om man ska jämföra olika personer profiler går det ju inte att blanda in begreppet symmetri. | |
| Metalnymf - Ej medlem längre | 2008-06-20 21:07 | |
![]() | Var påverkad, är det nog i en liten skala fortfarande, men nu är det ett annat slags ideal jag ska efterlikna. När man tillhör den där gruppen som står "utanför" majoriteten med diverse "deffekter" får man ett annat perspektiv på det hela... Kan inte annat än att beklaga... dessa stackars flickor och pojkar som ständigt kämpar för att se ut som andra vill att de ska... Sorgligt. | |
| illiterate - Ej medlem längre | 2008-06-20 22:16 | |
![]() | Nu har inte läst alla inlägg, så någon kanske redan nämnt detta, men asymmetri och psykisk sjukdom är korrelerade. | |
| Mnd | 2008-06-21 17:18 | |
![]() | Metalnymf: Vilket ideal är det du vill efterlikna idag? | |