Spelrum
Giraffen7
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 879

Forumkategorier

Användare Inlägg  
mina1112008-06-23 19:49
Antal inlägg: 85

Jag har nix inkopplat och sen jag fick det så är det kanske 2 om året som ringer som jag inte har haft nåt med att göra innan vill säga. sen ringer ju dom som jag har varit kund hos och det får jag stå ut med.
Sist en av dessa som jag varit kund hos ringde så var det en väldigt trevlig kille . när jag hade lyssnat på vad han ville så sa jag bara att nej tack jag är inte intresserad och då tackade han för sig och önskade mig en trevlig kväll.

jag lyssnar först och sen tackar nej om jag är trevlig så är dom trevliga. men om man ryter det första man gör innan de ens har presenterat vad de säljer då blir dom som ringer också otrevliga.
Det skulle jag också bli om jag blev bemött så..
Dom gör ju sitt jobb och de flesta har förstått att med vänlighet kommer man längst. så ock jag.

miaurora2008-06-23 19:58
Antal inlägg: 178

Tänkte bara inflika att telefonförsäljarna som ringer inte ansvarar över vilka listor med nummer som ska ringas, således vet heller inte säljaren om den potentiella köparen är med i NIX. Jag har tidigare jobbat på 6-7 olika ringbolag, och hu vilka brutala ord man kunde få i örat när man råkade ringa en "NIX-are" - som om jag ansvarar för uppdatering av listor som jag får direkt i handen av min chef? Och nej, det yrket var inget för mig, haha. Nu är jag kassörska och tar bra mycket skit där också. ;)

Isvakos2008-06-23 20:09
Antal inlägg: 21

Mina111 Äntligen någon som förstått hur det fungerar.
Har till och från jobbat som telefonförsäljare för en stor svensk morgontidning och stött på alla möjliga typer av människor.

Den bitske som säger nej direkt.
Den otrevlige som skriker att man är en idiot så fort man presenterat sig.
Den velige som man direkt känner att det går att köra över.
Den intelligente som lyssnar till erbjudandet, värderar ifall det är värt att prova och sedan fattar ett beslut utefter det.
Den paranoide som tror att alla telefonförsäljare är oärliga.
De senila eller de som känner sig lustiga över att spela någon annan.
Den pratglade och ensamme som gärna använder dig som terapeut.
Och många fler.

Som de låter på de flesta här på forumet så är vi parasiter som inte vill annat än att lura folk eller ringa och störa så mycket det bara går.
Ni måste dock förstå att likt samhället i övrigt så ska man aldrig dra alla över en och samma kam. Själv skulle jag aldrig lite på en kalsongförsäljare eller liknande, men rör det sig om ett känt varumärke så är företaget måna om sitt rykte och säljaren skulle få ett helvete och sparken omgående om han/hon inte talade sanning.
Det jag gärna gör dock är att innan ni beställer så ställ de enkla frågorna:
"Vad blir totalsumman allt inkluderat?"
"Förbinder jag mig till någon fortsättning?"
"Måste jag själv säga upp det här eller är det automatiskt avslut?"
Annars är det bara sunt förnuft som gäller.
Själv är jag nästan aldrig otrevlig mot någon jag talar med även om jag får ett snabbt nej, men ihärdig och påstridig kan jag vara i en trevlig ton. Framförallt om den jag talar med säger nej utan att ens ha lyssnat till erbjudandet och bara antagit att det är något fuffens.
Annars är det många unga och många som har telefonförsäljning som sitt första yrke eller extraknäck. Därav många omogna som svärtar ner branschens rykte. Men bemöter ni samtliga med en positiv och trevlig ton så lovar jag att risken för att få höra något otrevligt minimeras, om det nu inte är en riktig idiot som snart kommer få sparken som ringer upp.

Själv har jag tack vare detta jobb kunnat resa såväl 3 månader i Sydostasien som 5 månader i Central-/Sydamerika utan att på något vis behövt spara särskilt länge. För många ungdomar är det bästa chansen att kunna åka ut och se sig om i världen istället för att sitta hemma och vara fördomsfulla och det kan väl även ni äldre inbitna telefonförsäljarhatare uppskatta och se som positivt?

zimba - Ej medlem längre2008-06-23 20:14
Antal inlägg: 2256

Att man säger nej med en gång betyder inte att man tror det är något fuffens utan att man vet med sig att man inte behöver något så varför slösa på sin egen kvällstid med familjen och även på säljarens tid att lyssna klart på ett erbjudande som man redan vet att man kommer tacka nej till!!

Stjärtmesen2008-06-23 20:15
Antal inlägg: 125

Bara så ni vet: försäljare på gator och torg lyder inte under konsument- eller distansköplagen. Det är därför det blir så joxigt att försöka byta saker man blivit påprackad av dessa. Det är ett kryphål i lagen - GÅ FÖRBI OCH SVARA INTE PÅ TILLTAL.

Teppy2008-06-23 20:18
Antal inlägg: 2314

telefonförsäljare är rent ut sagt för jävliga. större psykon får man leta efter

Isvakos2008-06-23 20:20

Har talat med många som sagt nej till en början, sedan när jag vänligt men bestämt framfört mitt erbjudande så har de blivit jätteglada och tacksamt tackat ja.
Hur kan du veta att du inte behöver det som ska presenteras?
Har du aldrig läst en annons och kommit på att där finns något du mycket väl behöver?
Folk talar ofta om hur fördomsfria de är, men maken till fördomar som de mot telefonförsäljare får man ju leta efter.

Guppa - Ej medlem längre2008-06-23 20:22
Antal inlägg: 355

telefonförsäljare är värsta sortens människor, speciellt gamlingarna, fan skamligt att vara telefonförsäljare om man är över 20. skaffa er en utbildning och gör något vettigt istället för att ringa runt och störa på fredagskvällar.

Imbattibile - Ej medlem längre2008-06-23 20:25
Antal inlägg: 1609

Isvakos, att många är negativt inställda på telefonförsäljning kanske beror på att det ibland bara leder till en massa problem?

zimba - Ej medlem längre2008-06-23 20:27

Om man inte har tänkt på att skaffa det innan någon ringer och ger en ett förslag så behöver man det inte.. Så enkelt är det. Det säljs så mycket skit både i affärer och på torg, marknader och över telefon och jag tillhör inte den skaran som har lust att slänga pengar i sjön..

Peddape2008-06-23 20:30
Antal inlägg: 647

Flytta hela denna yrkeskår till vården/barnomsorgen där det behövs folk. Snabla störande är det iaf med företag som bara snor kunder från varann! Fram och tillbaks.

Peddape2008-06-23 20:35

Minns en gång när jag var mitt uppe i mitt favoritspel och nån påstridig tjej försökte sälja alovera och äppelcidervinägers tabletter. Inte nog med att jag var tvungen att lämna datorn, bb-anslutningen dog! Jag hade kunnat döda just då.

mina1112008-06-23 20:37
Antal inlägg: 85

men du....Peddape. Det var väl inte hennes fel, hon visste väl inte att du var mitt i ett spel.

MadamHex2008-06-23 20:38
Antal inlägg: 2

Visst telefonförsäljare är jobbiga, men jag jobbar själv med det och jag kan bara hålla med Bitte om att vi gör bara vårt jobb. Och jag som Bitte är inte otrevlig mot mina kunder. Men jag får erkänna, är kunden otrevlig mot en utan att man sagt något så kan jag förstå om säljaren oxå blir det. Som sagt det är ett jobb som alla andra....

Och visst NIX fungerar, MEN om man registrerar sig där så kan det ta upp till 6 mån innan det kommer att registreras helt och hållet.
Företagen köper alla telenr och är då inte man med NIX just då när telenr:t köps så vet juh inte säljaren om det.

Och sist men inte minst, telesäljaren är bara en människe. Vi behöver oxå mat, kläder och tak över våra huvuden :)

Isvakos2008-06-23 20:46

Zimba, definiera gärna skit. Är en tidning skit för dig exempelvis?

Imbattibile. Absolut, allt här i världen leder till problem ibland. Det är väl just därför de flesta människor är födda med eller genom erfarenheter har utvecklat ett sunt förnuft och en förmåga att att avgöra vad som är skit och vad som är användingsbart för just den personen?
Att avgöra det på förhand innan man har någon som helst information är dock omöjligt. Tror inte att alla ni som förfasar er över alla telefonförsäljare vägrar köpa en matvara på extrapris bara för att någon, utan att du har bett om det, har lagt reklamen i din brevlåda.

zimba - Ej medlem längre2008-06-23 20:48

Skit för mig är grejor som är onödiga som jag inte behöver eller vill ha!

zimba - Ej medlem längre2008-06-23 20:50

Är jag intresserad av exempelvis fiske och vill lära mig mer om det så kanske jag går och köper en fisketidning och så småningom börjar prenumerera på den om jag tycker den är bra. Då gör jag det för att JAG vill det och inte för att DU vill sälja..

Peddape2008-06-23 20:50

Det jobbiga är ju att bli kvitt dem utan att vara otrevlig eller kort.

Peddape2008-06-23 20:52

mina111
Nej, precis. Det var därför jag höll ilskan inombords.

Isvakos2008-06-23 20:52

Vad är det man verkligen behöver här i livet då förutom mat, vatten, ett hem och det allra mest grundläggande? (Skippar att nämna kärlek, goda vänner av tidsmässig skäl) haha vad vacker jag skriver.

Är inte allt förutom det onödigt?

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?