Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 7 |
| Inloggade | 15 |
Mobilspel
| Pågående | 19 924 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Imbattibile - Ej medlem längre | 2008-06-26 13:14 | |
![]() | Nephelia, jag menade incidenter under tiden han jobbade där, vad, de vette fan.. men något kanske påverkade det hela. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-06-26 13:16 | |
![]() | Jag ser inte riktigt problemet med texten som Mårten ger exempel på. Att ifrågasätta att ngn är antikristen likställer jag med att ifrågasätta om ngn är kristen. Att dom referar till en hednisk forntid kan det väl verkligen inte finnas några problem med? Texter som handlar om självmord, ångest och ensamhet är väl vanligt i flera olika typer av musik? Det som kan ifrågasättas i texten är när dom skriver om att sprida död och kaos. Jag kan förstå om en rektor undrar över detta men borde man inte diskutera det med den anställde? Jag kan mer eller mindre garantera att texten mest är en del av genren/imagen och en lite omogen önskan om att vara hård och häftig. Och jo, black metal är bara ytterligare en musikstil. Det finns absolut folk i genren som tar saker på alldeles för stort allvar och är seriösa med det dom gör men det är långt ifrån alla och det känns väl inte riktigt rätt att bli dömd får ngn annans handlingar? I andra änden av musikspektrat hittar vi hip hop. Vad representerar alla de hip hopare som sjunger om sitt 'thug life' och 'bithces' hit och dit? Är alla hip hopare stenhårt seriösa? Självklart inte och lika självklart inte alla som spelar black metal. Mitt förslag är att konfrontera läraren och reda ut vad denne verkligen står för istället för att handla efter fördomar. Ska en lärare per automatik anses vara icke passande pga av ett fritidsintresse eller en tro eller kan man kanske gå ett steg längre och titta på vem läraren verkligen och vad denne personligen står för? | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-06-26 13:18 | |
![]() | Jag anar som Imbattibile att det ligger annat bakom. | |
| Imbattibile - Ej medlem längre | 2008-06-26 13:18 | |
![]() | Nu är det ju så att det finns jävligt många behöriga lärare, och rektorn eftersträvar väl att ha någon som skapar så lite problem som möjligt... och jag kan förstå att ni blackmetal fan tycker det är asballt att ha en sådan lärare, men ur arbetslagets perspektiv och rektorns perspektiv så kommer de bara bli merarbete = inte så ballt | |
| Imbattibile - Ej medlem längre | 2008-06-26 13:20 | |
![]() | Jag menar inte att han skulle va dålig som lärare, han kanske va skitbra men det finns alltid folk som stör sig på vissa attityder och i ett arbetslag så måste alla funka med alla annars blir de foten | |
| Mårten | 2008-06-26 13:23 | |
![]() | Trashone: Ofermod - www.ofermod.org - får jag välja ditt nya namn? Alla band på bolaget Norma Evangelium ( www.noevdia.com/index2.ph p ) är väl mer eller mindre seriösa. Jag tror knappt de skriver kontrakt med någon om man inte skickar utdrag ur brottsregistret. Svenska Dissection var åtminstone seriösa så länge de fanns. Det finns väldigt många band nuförtiden som målar sig svartvita och iklär sig helkropps-spikdräkt för att impa på småtjejer men det betyder väl inte att det ska vara så. De som är seriösa men blir gamla och bildar familj och talar i tungor om kärlek och meningen med livet slutar ju vara black metal när de får nya ideal. Den här killen spelar ju fortfarande i Blodsrit (som för övrigt suger) | |
| Peddape | 2008-06-26 13:27 | |
![]() | trashone. De finns. Det finns blackmetallband som bara kör sin grej på scen, dvs de går inte klädda i köttslamsor osv hemma. Sen finns de band som är mer seriösa och kör sitt fullt ut, och det är scary shit, jag lovar. Nu vet vi väl inte hur det ser ut i just detta fallet, men jag skulle då Inte vilja att mina barn hade en person som äns tillhörde genren som lärare(och förebild). Barn är dessutom hyffsat lättpåverkade, och med internet och grejer så tar det inte lång tid förän de sitter där på myspace och spanar. Snubben kanske är superskön, men jag är helt med Morten. Han får välja. | |
| Peddape | 2008-06-26 13:35 | |
![]() | Jag tror förresten att som band så välkomnar de bara det här. Hur många myspacebesökare har de inte fått sen artikeln kom ut? Huga. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-06-26 13:38 | |
![]() | Fan, nu försvann mitt jättefina inlägg som höll på att skriva. Försöker sammanfatta: Det är en tidningsartikel och vi kan inte veta vad som egentligen hände. För mig handlar det om principen att inte döma ngn per automatik bara för att de har en viss grupptillhörighet. Oavsett om det handlar om religion, musikintressen eller ng annat. | |
| Peddape | 2008-06-26 13:43 | |
![]() | Apan Bollo Det du säger är i princip att man inte skall ha några andra principer än principen att inte ha några principer? Förstår jag dig rätt? | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-06-26 13:46 | |
![]() | Ja, i princip :) | |
| Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2008-06-26 13:46 | |
![]() | De har bara en sak i gärnan, de hårda rockarna. Det är att slå så hårt och så snabbt dom kann. Anställ dom som dörr vakter! | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-06-26 13:47 | |
![]() | Mr Sun Green: Va? | |
| Peddape | 2008-06-26 13:50 | |
![]() | Jag tror han menar att det inte är musik de sysslar med, utan nån slags avart mer besläktat med buller/bröt. | |
| vulcan | 2008-06-26 13:52 | |
![]() | Jag håller med Mårten. Samma resonemang skulle ju kunna tillämpas på ex.vis en lärare som var medlem i en nazistisk kamporganisation ("De menar nog inte allvar med det de säger och gör. Det är nog bara poser" etc etc). Man får fan stå för vad man tycker och tror. Går man omkring med bisarra drömmar om att Satan ska ta över på jorden, så är det oförenligt med den värdegrund som svenska skolar ska vila på. Om det bara är tomma fraser - varför inte skippa detta bisarra trams och låta musiken tala istället för sig själv? Tycker inte synd om denna typ som uppenbarligen antingen är en lögnare eller en hycklare som vill både äta kakan och ha den kvar. | |
| Peddape | 2008-06-26 13:54 | |
![]() | Bra sammanfattning vulc! | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-06-26 14:01 | |
![]() | Jag tycker du brukar göra väldigt genomtänkta inlägg vulcan fast nu kan jag inte hålla med dig. Det kan ju fortfarande inte vara ok att bara sparka ngn. Man måste ju fortfarande ta en diskussion med personen. Jag har inget till övers för nynazister men det betyder inte att jag vill att de inte ska samma rättigheter som alla andra. Och att han skulle vara en hycklare kan vu ju inte heller veta ngt om. Skulle man tex inte kunna vara medlem i en okonventionell teatergrupp med annorlunda framträdanden utan att vara en hycklare? Kan det inte vara så enkelt som att han faktiskt tycker om den här typen av musik, gillar imagen och tycker texterna är häfitga? Det behöver ju inte vara fullständigt svart eller vitt. | |
| Apan Bollo - Ej medlem längre | 2008-06-26 14:03 | |
![]() | * menar 'vi' istället för 'vu' såklart | |
| le-lou | 2008-06-26 14:11 | |
![]() | man kan också googla "satanism" och läsa på om vad det egentligen innebär. | |
| vulcan | 2008-06-26 14:14 | |
![]() | Nej, det är sant att man kan gilla en image. Men då kan man väl lika gärna hävda att en engagemang i Vitt Ariskt Motstånd också är en "image" och inget som påverkar ens förmåga att t ex undervisa gymnasieelever i samhällskunskap och agera opartiskt mot eleverna oberoende av deras etniska ursprung? Eller vari menar du att skillnaden skulle ligga? Dessutom tycker jag att man måste kunna ställa annorlunda krav på vuxna. Att tycka att en viss musikstil är häftig när man är 15-16 är en sak. Att som 10 år äldre och med en högskoleutbildning i bagaget inte se att vissa av de värderingar som ingår i paketet låter jävligt illa i en mer mainstream-människas ögon är en helt annan. Sen borde man inte sparka folk rakt upp och ner kanske, nej. Men i så fall måste diskussionen handla om att utröna att det inte handlar om ett missförstånd eller att personen tänker lämna organisationen. Jag kan inte se någon enda omständighet som skulle kunna legitimera att en lärartjänst kunde kombineras med ett medlemsskap i VAM. Nu är visserligen den här dödsmetallgrejen ändå en bit från det, men dess destruktiva budskap är ändå inte förenligt med den syn som förmedlas i skolan. Jag tillhör inte heller de som tror på eller förespråkar en strikt uppdelning mellan privat- och yrkesmänniskan. De båda går alltid in i varandra och bör också få göra det för att man ska hitta helhet och balans i livet. Då kan inte konflikten mellan vad man måste tro, tänka och säga i de båda rollerna bli för stor. | |