Spelrum
Giraffen11
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade15
Mobilspel
Pågående18 579

Forumkategorier

Användare Inlägg  
zmiley2008-06-30 23:24
Antal inlägg: 2170

Det är för att du försöker tömma filtret grönis. Du ska bara fylla på med nytt, kan t.o.m. spara en skopa för gammal ost :-)

grönöga - Ej medlem längre2008-06-30 23:25
Antal inlägg: 5570

*asg*

grönöga - Ej medlem längre2008-06-30 23:27
Antal inlägg: 5570

Gariam, du är ju konstnär. Det är möjligen inte så att du går/har gått på konstskola...? ;)

upa - Ej medlem längre2008-06-30 23:30
Antal inlägg: 2565

Grönöga, jag är seriös, bara ibland när jag är lat som jag slänger det och tar ett nytt :)

HappyU2008-06-30 23:33
Antal inlägg: 6836

Det händer att jag sparar de plastpåsar man plockar äpplen/päron/övrig frukt i, i affärerna. Dom är bra, tycker jag, när kattlådan ska "mockas".

I övrigt lutar jag nog mer åt slösa än spara hållet.

Gunna F - Ej medlem längre2008-06-30 23:39
Antal inlägg: 873

Men så smart !! Happy U ;) det ska jag nog oxå börja me ..Kattmock.. tack för tipset

angelica812008-06-30 23:54
Antal inlägg: 102

ni som torkar påsar :) är det inte bättre att använda ett paraply istället (sån man hänger underkläder på), istället för elementet säkrare om inte annat ;))

Nasty Nimrod2008-07-01 00:25
Antal inlägg: 1063

Snålhet är en dygd, ju. Materialismen och konsumismen är falska avgudar. Gläds åt att någon följer min pappas goda exempel och sparar McDonaldssalt i Big Pack...

mamman - Ej medlem längre2008-07-01 00:26
Antal inlägg: 6379

Gariam: En fylltratt är en grej man sätter ovan på perkulatorn. Det är som en tratt med skydd även för det lilla hålet i mitten. Inget kaffe far då fel utan ner i själva bägaren dör det ska vara... en tratt man använder när man fyller på kaffe = fylltratt! ;-P

mamman - Ej medlem längre2008-07-01 00:26
Antal inlägg: 6379

F*n! Och vi som inte har nåt Mackdånalds..... Vad ska VI göra då??

MKsLikeWow2008-07-01 00:27
Antal inlägg: 19

McDonalds salt och pepparpåsar är skit bra att ha med sig ut när man ska grilla iaf! Hehe.

Pg up - Ej medlem längre2008-07-01 00:35
Antal inlägg: 1354

Jag är ekonomisk.

Nasty Nimrod2008-07-01 00:38
Antal inlägg: 1063

Inget McDonalds? Något måste det väl iaf finnas som man kan raida, tom i småbyarna?

Mimikryp2008-07-01 00:50
Antal inlägg: 9057

mamman; Tja, det finns ju Burger King och Max också. Och säkert nå'n mer liten kedja som jag inte kommer på just nu. Och annars finns det ju så'na där små salt- och pepparpåsar på "vanliga" hamburgerställen också, typ Sibylla eller så.
Jag tycker också att de är bra att ha om man ska äta utomhus, som picknick till exempel, men jag nöjer mig med att ha 2-3 påsar hemma. ;-)

Men för att svara på trådstartarens fråga... Nej, jag kan inte påstå att jag är dumsnål, men visst kan jag vara snål. Vanlig tandtråd skulle jag aldrig återanvända, men däremot Plackers (de där små plastbyglarna där det sitter fast "tandtråd"), de kan jag återanvända. Dels för att de är så dyra, och dels för att de fortfarande brukar se fräscha ut när man använt dem EN gång. Min vän tandhygienisten säger att det är helt okej att återanvända dem om man bara sköljer av dem i varmt vatten när man använt dem. Och det gör jag. Och skulle det vara så att det fastnar en massa grofs på den så kastar jag den naturligtvis.
Jag kan också erkänna att jag har tagit hem toapapper från jobbet vid ett par tillfällen, inte för att jag inte haft råd att köpa, utan mest för att de har så mycket och jag har så pass låg lön, så jag tycker att jag kan vara värd en toarulle om året. :-P

För övrigt är min mormor en så'n som diskar plastpåsar. Jag provade en gång men tyckte att det var helt hopplöst, så nu kastar jag dem när jag använt dem.
Sia-glass 0,5-liters-byttor är förresten perfekta att ha som matlådor (diska och stoppa lunchmat i alltså)! Stapelbara och tål både mikro och diskmaskin. :-)

Men DUMsnål, nä, det kan jag nog inte säga att jag är. Inte så snål att det brukar gå dåligt, som med era trasiga kaffefilter. ;-)
Jag är mer ekonomisk än snål. :-)

jenny802008-07-01 01:09
Antal inlägg: 64

vart går egentligen gränsen för snålhet? eller är man bara ekonomisk?

Suds McDuff2008-07-01 01:12
Antal inlägg: 1308

Jag tror snålhet har en liten nyans av girighet också. Men det är ju också så att man hellre säger att man är ekonomisk än snål hahaa.

Pg up - Ej medlem längre2008-07-01 01:20
Antal inlägg: 1354

Beror på vad man klassar som snål.
Snålhet för mig är att t.ex inte rå om sig själv med mat om man har tillräckligt med pengar, att t.ex inte köpa sockar om man inte har sockar. Och sedan kommer den ekonomiska biten in. T.ex vilken sorts mat man handlar, vilka sockar man handlar. Osv.

Finns många som verkligen behöver fundera om de behöver sakerna de inhandlar, och om det inte finns andra alternativ.

upa - Ej medlem längre2008-07-01 01:23
Antal inlägg: 2565

Jag skulle nog vilja säga tvärtom, slöseri och girighet går hand i hand. Snålhet låter ju inte så trevligt, sparsamhet är bättre. Sparar man på det man har tycker jag man är allt annat än girig.

Suds McDuff2008-07-01 01:26
Antal inlägg: 1308

Jag kan va lite snål när jag handlar matvaror. Tar oftast det som är billigast. Kan ibland stå flera minuter och jämföra. Så svårt att välja i dagens marknadsekonomi då det finns 40 st corn flakes att välja mellan. Lite sjukt för det händer ändå att man köper nåt annat helt onödigt som drar upp totalpriset, dvs om man sparar 1 kr så spelar det ändå ingen roll.

illiterate - Ej medlem längre2008-07-01 01:27
Antal inlägg: 6521

Det finns ju för- och nackdelar med både sparsamhet och slöseri. I fallet med kaffefilter så kan man väl anta att man gör en insats för millön. Men å andra sidan behöver ju kaffefilterindustrin konsumenter för att inte de anställda ska bli arbetslösa. Slöseri är nyckeln till välfärd. Om alla nöjer sig med 10 år gamla TV-apparater som ju duger några decennier till, och behåller sina strumpr i 50 år, så stagnerar ekonomin.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?