Spelrum
Giraffen42
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
23
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 772

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Candee2008-07-04 10:34
Antal inlägg: 1256

hehe

Jankster - Ej medlem längre2008-07-04 10:35
Antal inlägg: 656

Tinatintin är det inte skillnad på vad man gör medvetet och vad man råkar göra? Eller tycker du att eftersom man ändå dödar kvalster och myror kan man lika gärna jaga utrotningshotade djur med?

Jag är varken vegan eller djurrättsaktivist men ditt sätt att resonera är löjligt.

Candee2008-07-04 10:35

Kom att tänka på alla myggor man dödat under åren..:P

Candee2008-07-04 10:36

Men om man nu inte dödade ett antal djur så skulle det väl bli obalans i naturen..?

Tinatintin - Ej medlem längre2008-07-04 10:36
Antal inlägg: 192

Jag tycker att du bestämmer i ditt hem hur konstig folk än kan tycka att du är. Min pappa får bara röka i den änden av trädgården som ligger längst bort från huset, så att röken inte kommer in när han hälsar på hos mig.

Candee2008-07-04 10:37

Ne..nu är jag totalt off topic..sorry..stryk mina sista inlägg..hoppa över de bara. Inte det vi diskuterar nu..

Tinatintin - Ej medlem längre2008-07-04 10:38
Antal inlägg: 192

Jankster, jag frågade bara eftersom jag aldrig har träffat en vegan och var intresserad av att veta vad hon ansåg. Ursäktar så mycket om det störde dig.

Femme_Fatale2008-07-04 10:44
Antal inlägg: 709

Gud så löjligt....måste vara ett i-landsproblem

Hade jag varit din mamma hade jag nog struntat i fikat över huvudtaget.

maariia2008-07-04 10:53
Antal inlägg: 117

Tycker att du har rätt, du bestämmer vad som skall gälla i ditt eget hem. Jag äter kött men skulle absolut accepera om någon ej vill ha det i sitt hem. Det finns ju bra alternativ och jag äter själv sojakorv och sådant emellanåt.

Femme_Fatale2008-07-04 10:56
Antal inlägg: 709

Se det så här.....om jag bjuder hem en vegan så måste jag anpassa den mat jag serverar till honom/henne.

Men blir man hembjuden till en vegan så inte serverar de den mat som jag vill ha....eller vederbörande i det här fallet skulle ju i alla fall inte bjuda på annat.

Nä inget mot veganer men låt andra äta vad de vill.

nystan12008-07-04 11:24
Antal inlägg: 3414

Men herregud, kan man inte klara EN fika utan animaliska produkter om ens dotter ber en? LadyZara, är din mor köttberoende?

le-lou2008-07-04 11:34
Antal inlägg: 17500

Lady Zara : fast samtidigt (jag citerar dig )

"1. Det är jag som är vegan, inte djuret.

Det är ju egentligen du som är vegan, inte din mamma.
Kan man ge djuret kött, så borde man kunna ge mamma kött också?

(respekterar fortfarande att det är DU som bestämmer, bara att jag undrar över skillnaden här, egentligen) :)

le-lou2008-07-04 11:35
Antal inlägg: 17500

Oj, jag såg att nån redan skrivit om detta jag tog upp här ovan. Ber om ursäkt :)

iNgRiD_772008-07-04 12:05
Antal inlägg: 54

Ja, veganer brukar ju vara "extrema", men tycker respekt är ett bra ord. Morsan: coola ner dig en smula, fika nått annat.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-07-04 14:41
Antal inlägg: 7605

Jag tycker inte att det är löjligt att hindra sin mor eller kompis från att äta animalier i sitt hem. Som sagt, så länge man inte delar tak och kylskåp, för om man gör det måste man kompromissa.
Tycker inte heller att man kan begära av veganer att bjuda på kött.
Att vara vegan innebär ofta djupa moraliska och estetiska känslor av att inte utsätta djur för lidande och mord.
Obs, jag är inte själv vegetarian, utan äter både kött och fisk ibland.
Det är vänligt av er, som bjuder på vegetarisk, god och nyttig mat till era gäster men jag anser att man inte ska plåga sin veganske vän, att hantera djurprodukter och servera dem vid nästa middag.
Det finns hur mycket god och mättande mat som helst, som inte innehåller djurprodukter.
Sen klagar man ju sällan över värdinnans val, om man nu absolut inte tål det som serveras.
Mina barns far är en riktig korvgubbe men han var mycket nöjd med en lasagne, ända tills han fick veta att det inte fanns en smula kött i den...

Jag grubblade mycket inför mitt 50-årskalas, eftersom både köttälskare, vegetarianer, muslimer och mjölkallergiker skulle komma men det ordnade sig.

Vill sen förtydliga mig med att man visst får dricka normalt i mitt hem. Fyllepartyn och aktiva alkoholister är dock inte välkomna. Sen är en del av oss väldigt känsliga för tobaksrök och jag tycker ö h t att rökare inte ska utsätta andra för passiv rökning.

LadyZara2008-07-07 01:02
Antal inlägg: 1057

Skillnaden på djuret och min mamma är att mamma kan låta bli att äta hos mig, det kan inte djuret om det bor hos mig i några dagar. SKulle jag däremot ha ett eget husdjur, skulle det troligtvis bli vegansk kost även för djuret. Här finns en länk till en sida med mat till både hundar och katter, för den som är intresserad: www.tasse-nisse.se/

Azetae2008-07-07 01:15
Antal inlägg: 60

lazy jane:"Även om de i början köpte hem ekologisk köttfärs och sånt för de trodde det var veganskt, haha"
Haha, jag vet att det står på ekologisk ost att skillnaden på den och vanlig ost är att den "ekologiska" kon är gladare. :D Kan det vara därifrån de fått den tanken?

dinodog2008-07-07 09:11
Antal inlägg: 4973

Om alla människor skulle bli grönsaksätare, vad skulle man göra med alla kossor. grisar, kycklingar, och får m.m. Djur som många människor faktiskt äter idag.
Skulle man avliva dom allihopa för man kan ju inte ha en massa djur som inte tillför människan något.

Hur skulle man göra med allt vilt som vi idag skjuter av i skogarna, dels för att vi människor skall få mat, och dels för att hålla beståndet på en rimlig nivå. Det kan bli ont om mat även i skogen och då svälter djuren.
Jag respekterar de som valt att inte äta kött i någon form. Och då vill jag också bli respekterad för att jag äter kött.
Det är ett val man gör och man ska respektera varandras val.Vad det gäller din mamma och hennes skagenröra tycker nog jag att du var lite petig. Visst det är dit hem och du bestämmer hur du vill ha det, men hade det vart jag hade min mamma fått äta vad hon ville lite gästfrihet har man väl ändå i sitt hem.

Sotfinger2008-07-07 10:05
Antal inlägg: 22361

Visst har vi döttrar också lätt för att ta i lite extra när det gäller att visa vår självständighet gentemot våra mödrar?

Jag slutade äta kött för trettiofem år sedan, men min mamma uppfattade det som nån lustig nyck och bjöd gärna på köttsoppa när vi kom på besök. Hon gjorde det nog egentligen i bästa välmening, för hon mindes att jag gillade det som barn, och ville gärna visa att hon hade koll... Jag fck fullständiga vansinnesutbrott vid några tillfällen pga detta, vilket fick min man och mina barn att skämmas å mina vägnar.

Jag tror knappast att jag hade reagerat så hårt om det inte hade varit just min mamma. Jag ville att att hon både skulle hålla rätt på vad jag äter och inte samt respektera att jag är en självständig individ.
Nu när jag själv har tonårsdöttrar har historien en tendens att upprepa sig. Jag får tänka mej för många gånger innan jag öppnar mun!

erikmilli2008-07-07 10:14
Antal inlägg: 41

Jag har full förståelse hur man resonerar som vegan... det är ofta tomma argument som är fulla med hyckleri som används mot veganer.

Självklart är det en skillnad om djur och människor äter kött. Människan har ett fritt val både som tänkande och allätande varelse att äta kött eller inte.. något djuret inte har.

Det roliga är att många använder argument som "naturligt" och liknar sig vid djur när de passar dem men vill annars ofta separera sig från djuren och förkastar många av de liknelser vi har med dem i andra sammanhang. Det är ett konstigt fenomen och tyder egentligen på att den här frågan är betydligt intressantare än vad många vill erkänna. Det är nästan alltid så när man använder sig av mkt dubbelmoral.

Människan har möjlighet att till en viss nivå följa etiska principer som att liv är heligt... med enda undantag om ens eget liv hotas. Men det är jobbigt och krävs uppoffringar så det passar säkert inte alla och det finns legitima skäl för det. Men det argument jag har hört här är det inte.

Dinodogs argument låter också förädiskt logiska.. men granskar vi dom så finner vi att de hänger mkt löst. Om alla skulle bestämma sig för att sluta äta kött (vilket troligtvis inte skulle ske på en bra stund.. men om vi leker med tanken) så gör människor det troligtvis på grund av etiska skäl.. vilket inte innebär att man skulle avliva alla djur.. eftersom det är kontraproduktivt. Utan troligvis stegvis föra tillbaka dessa djur till naturen.

Jag tror att veganer inte har det tänket dinodog att människor skall styra bestånden. Vilket i många fall inte sker utan bestånden är som människor vill ha dem.. många andra rovdjur är på gränsen till utrotade... och således finns det ingen annan styrning av bestånden så länge människor har svårt att samexistera med vargar och andra rovdjur.

Det här med att styra bestånden är ett obehagligt argument för att göra vad man vill och på något sätt få en guldstjärna för det också. Jag känner en person som går ut och dödar mängder av fåglar av en viss art för att han anser att det är för många av dem. Till syven och sist är det inte för många av oss människor om man skulle dra den tanken av att kontrollera miljön på det sättet.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?