Spelrum
Giraffen5
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 615

Forumkategorier

Användare Inlägg  
trashone - Ej medlem längre2008-07-11 21:42
Antal inlägg: 18678

Fast det är inte alls bra att kinesera får det bättre. Då får vi bara det sämre :(

trashone - Ej medlem längre2008-07-11 21:43
Antal inlägg: 18678

kineserna tom

mrperfect2008-07-11 21:45
Antal inlägg: 11437

Hade jag haft normala knän så hade jag cyklat i allmänhet, att åka kommunalt kan jag ocksåtänka mej under förutsättning att jag inte förlorar tre timmar per dag som jag gjort då jag haft vissa jobb, nu har jag inget :(

Nån som behöver en ingenjör?

lisatheman2008-07-11 21:48
Antal inlägg: 271

Du kan väl se till att ordna upp Sveriges tågnät?
Eller vad för slags ingenjör?

vita_syrener - Ej medlem längre2008-07-11 21:48
Antal inlägg: 22144

En ingenjör är väl bra att ha till allt möjligt, så jag tackar ja till erbjudandet.

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-07-11 21:56
Antal inlägg: 1161

Enligt experterna så ska man med nuvarande produktionstakt och kända oljefynd ska oljan räcka i 40år.
Nu är det som så att kineser och indier har upptäckt att de också kan köra bil. Därför hinner de inte bygga ut oljeraffinaderier i den takt efterfrågan ökar. Sen är det mycket politik som styr.
Jag bor på landet. Har en dyr närbutik så det lönar sig att åka bil o veckohandla på ICA maxi 25km bort. Tyvärr är samhällstrukturen uppbyggt så att man ska ha bil till allt. Håller med om att det är fel.
Jag tågpendlar till jobbet. Men trots det är bil ett måste om man bor utanför stan.

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-07-11 22:00

Glöm för all del inte bort att Sverige är ett relativt glest befolkat land och avlångt.
Utan bilen stannar Sverige. Tyvärr.
I andra länder som Kina och Indien ser infrastrukturen annorlunda ut.
Det går inte attjämför Sverige och Kina rakt av.

krutmarie2008-07-11 22:03
Antal inlägg: 1696

lisatheman, ett par små (pyttesmå) frågor bara: har du körkort, hur långt har du att gå till ditt jobb i Sthlm (eller med T-banan).

Alla har ju inte samma förutsättningar som du som bor i storstan. (=ingen fråga utan ett konstaterande)

lisatheman2008-07-11 22:48

Nej, min sambo har körkort.
Att gå till mitt jobb kanske skulle ta halva dagen. Med tunnelbana och buss tar det en knapp timme. Med bil tar det ungefär en och en halv timme.

Nej, tyvärr finns det inte lika bra med bussar överallt. Menar inte heller att de som är utan kollektiva förbindelser ska sluta köra bil - de har kanske inget val.

Det jag menar är att alla så ofta som möjligt (!) inte köra bil.
Precis som alla borde sortera sopor och köpa lågenergilampor. Bor man i stan och inte är beroende av bil i tjänsten (taxi, bygg, bud och liknande) finns det ingen anledning att ta bilen inom staden.

illiterate - Ej medlem längre2008-07-11 23:12
Antal inlägg: 6521

Här är några inspirerande bilder:

www.funny-potato.com...-c hina.jpg
humaniss.edgewood.ed...n- bike.jpg
www.denniscox.com/Be...cy cles.jpg
www.asianews.it/file...A_ Bike.jpg
www.bbc.co.uk/jersey...03 x320.jpg
responsiblechina.com.../b ike1.jpg

PS. Jag äger inte någon cykel. Är det någon som har en och vill sälja?

-huggo2008-07-11 23:41
Antal inlägg: 129

Jag har 6 mil enkelresa till närmaste affär och storhandlar i stan (10 mil enkelresa)
Går endast en buss om dagen förbi och det har man ju inte ork att vara borta från 7 tiden på morron tills 17.20 för att handla lite.
Så jag tar bilen dit jag ska *s* Å jag trivs jäkla bra med det.

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-07-11 23:49

Ja, det kostar på att trivas att bo utanför städerna i nåt som man kallar för livskvalitét.
Det verkar som samhället vill påtvinga folk att bo i städerna. Tillgång till arbetskraft mm.
De små orterna avfolkas i högre takt. Gäller inte bara Sverige.
Det är en internationell trend.

illiterate - Ej medlem längre2008-07-12 00:10

Ja du har rätt Kolbxbo, det är ungefär som om människor dras till övervakningskameror på samma sätt som nattfjärilar dras till gatlyktor.

YamahaJet2008-07-12 10:48
Antal inlägg: 2239

Förlåt men var kan du tänkas bo och jobba om det tar en timme att åka kollektivt jämfört med 90 minuter med bil? Den enda bilresan jag kan tänka mig som tar sådan tid är exempelvis Haninge i söder till Märsta i norr under den värsta morgonrusningen, men då tar resan med tåg längre tid än en timme.

Det går i princip alltid snabbare med bil, det är roligare och bekvämare att åka, för att inte tala om varmare under det kalla halvåret. Mindre stressigt dessutom, men framförallt slipper man den dåliga självkänslan av att trängas med samhällets bottenskikt på bussar, tunnelbanor osv...

lisatheman2008-07-12 12:04

Hammarbhöjden till norra Lidingö. Köerna dit är hemska vid rusningen. En till anledning att inte ta bilen.
Jätteroligt - på bekostnad av vad?
Haha, bottenskikt, tack!

krutmarie2008-07-12 12:37

Men lisatheman du har ju ingen bil att ta?

Du bor ju och jobbar fint iaf, är ju inte direkt bottenskiktet som bor varken i Hammarbyhöjden eller i Lidingö. :-)

illiterate - Ej medlem längre2008-07-12 12:40

krutmarie, var bor bottenskiktet?

krutmarie2008-07-12 12:52

illiterate, har tyvärr ingen aning, finns det överhuvudtaget nåt bottenskikt, det tycker ju iaf YamahaJet, men jag vet inte vilka det är.
Har bara hört att det ska va fint att bo i Hammarbyhöjden och Lidingö.

Själv bor jag på "landet" drygt 2 mil norr om Sthlm och vi är väl att beteckna som bönder då antar jag? :-)

YamahaJet2008-07-12 12:57
Antal inlägg: 2239

Södra länken är förvisso ett helvete under rusningstrafiken, men en bilresa från köernas begynnelse på Nynäsvägen till Lidingövägen tar ändå inte mer än en timme trots att det känns betydligt längre. Addera fem-tio minuter så är du på norra Lidingö. Är du smidig behöver du nödvändigtvis inte åka den igenkorkade Södra Länken ut till Essingeleden, utan bränna förbi Årsta och köra upp på Essingeleden mellan Västberga och Liljeholmen...eller så kör du rätt igenom stan?

Även om det skulle ta så lång tid dit, så tar det betydligt kortare tid att komma tillbaka med bil, eftersom eftermiddagstrafiken är betydligt mildare än morgonrusningen.

Jätteroligt på bekostnad av vad? Ja, min lön och inte så mycket mer. Du ska däremot vara tacksam att vi är så många som väljer bilen, och rabatterar dina transportkostnader med 50% i form av subventioner till kollektivtrafiken genom trängselskatter, drivmedelsskatter och alla andra skatter som går till infrastrukturinvesteringa r och driftskostnader i kollektivtrafiken.

bländie2008-07-12 12:57
Antal inlägg: 144

Jag har i sålt bilen i år. Tycker att vi som bor i Stockholm inte bör ha bil av miljöskäl. Någon gång då och då kommer jag dock att hyra bil.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?