Spelrum
| Giraffen | 33 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 48 |
Mobilspel
| Pågående | 19 629 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| The_Viking | 2008-07-15 23:16 | |
![]() | Mamman skrev: "Teppy. Jag pratar inte om gravt alkoholiserade människor, då TS frågade om en kompis som KANSKE har alkoholproblem" Min fråga är detta, finns det olika grader av alkoholism? Jag som nykter och drogfri missnrukare fick höra under behandling att alkoholism (även narkotikamissbruk hör till sjukdomen alkoholism) eller missbruk är när användandet tar över ens liv mer och mer. Dvs när du har bestämt dig för att hälsa på tex föräldrarna men lämnar återbud för att du känner att du måste dricka/knarka, istället för dom 4öl du bestämt dig för att dricka så blir det 10 för att du inte kan sluta dricka, när du gång på gång får negativa konsekvenser men dricker på samma sätt ändå och om du tex måste dricka för att "självmedicinera" dig, Detta är iaf starka varningssignaler. Jag tex drack inte ofta kanske 3-7ggr per år men jag drack på ett fruktansvärt destruktivt sätt och eftersom jag även knarkade så blev det kaos i skallen. Jag hade svårt att erkänna alkohol missbruket då jag ej drack så ofta men till slut så såg jag hur jag drack (kom ju knappt ihåg någonting från dom tillfällena jag festade) och kapitulerade inför sjukdomen. Detta är ju ett väldigt stort ämne och är betydligt lättare att prata om "face to face" så att säga. Du kan ju alltid söka upp någon vårdcentral eller Alanon för att prata med någon. Alanon är som Anonyma alkoholister fast för anhöriga till alkoholister. | |
| monkkan | 2008-07-15 23:18 | |
![]() | mamman.... Tack för att du förstod vad jag menade jag tror ( med risk att få på nöten) att de finns dom som klarar av att hantera alkohol utan att förstöra för familj eller vänner. och det är det jag menar är skillnaden mellan " bänk" och vardag = jobb, Sen dom som har vuxit upp i ett alkoholist hem med jobbiga situationer är något helt annat | |
| monkkan | 2008-07-15 23:20 | |
![]() | Jag tror att det finns olika grader på alkoholism lik väl som på nikotinister | |
| The_Viking | 2008-07-15 23:23 | |
![]() | det är ju faktiskt bara nån promille av befolkningen som inte kan hantera alkoholen på ett sk "normalt" sätt. Men jag kan säga att jag ALDRIG stött på en alkoholist som inte påverkar familj eller jobb på något vis. Det behöver inte betyda att dom supit och knarkat bort familj, jobb och vänner utan påverkar det på andra vis. | |
| TheJudge | 2008-07-15 23:26 | |
![]() | Alkoholist är man om man inte kan kontrollera hur mycket man dricker. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-15 23:26 | |
![]() | The Viking: När "vem det nu var" Teppy kanske, skrev att denne pratade om "gravt alkoholiserade" inser jag att vi tänker lite olika. Även om det är samma sjukdom (MS tex är en sjukdom, men ser olika ut för alla och alla har sina egna problem och svårigheter) tycker inte jag att man kan jämföra en gravt alkoholiserad man eller kvinna som supit bort sitt liv med en "smygalkis" som kan sköta sitt jobb (även om personen "förstör" förhållandet till familj osv). | |
| y not | 2008-07-15 23:26 | |
![]() | Viking kommer med en del väsentliga definitioner. När drogen tar över och blir viktigare. När man inte kan sluta utan tar en öl till eller fler trots att man egentligen inte hade tänkt det. När man råkar bli full utan att det var planerat. När drickandet kommer före något annat. När man börjar dölja och förklara bort sitt drickande. När man bara drack två öl (trots att det var mer). Smusslandet, lögnen och bortförklaringarna är nog de tydligaste tecknen på att det är drogen som tagit över. | |
| The_Viking | 2008-07-15 23:27 | |
![]() | Monkkan skrev: "Jag tror att det finns olika grader på alkoholism lik väl som på nikotinister" Så en som är en sk "periodare" är inte lika mycket alkoholist som en som super varje dag? Om det är det du menar så måste jag säga att det är rent SKITSNACK! Men jag ska inte tvinga på dig min tro och övertygelse utan du får självklart tro vad du vill. Men jag och alla mina vänner inom AA/NA håller nog inte med dig öht. | |
| y not | 2008-07-15 23:29 | |
![]() | mamman visst kan man jämföra hur långt olika kommit i karriären. Det är jävligt lätt faktiskt. Grovt brukar man indela det i tre faser. Och om man inser att man redan är i andra eller första fasen så kan man ju göra valet att inte gå in i den tredje där slutsteget är döden. Alkoholism är en fysisk allergi och en mental besatthet | |
| monkkan | 2008-07-15 23:30 | |
![]() | ok Har ochså vuxit upp med en far som var s.k alkoholist men aldrig blivit utsatt för någonting och han jobbade och såg till att vi hade det bra. Därför står jag envist fast för att vi beter oss olika. MEN tyvärr är det väl kanske få som kan hantera alkoholen. | |
| y not | 2008-07-15 23:33 | |
![]() | 90% av oss hanterar alkoholen riktigt hyfsat. Sen finns det många som din far som kan hantera sin alkoholism väldigt länge. Ofta är det jobbet där fasaden hålls längst. | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-15 23:33 | |
![]() | Jag återgår till TS och första inlägget. Här har vi alltså en kille (eller var det en tjej?) som OM h*n är alkoholist verkar vara i början på "det hela"... Och då blir mina inlägg mer inriktade på detta än på andras inlägg om uteliggare/bänk-folk och grava alkoholister.... | |
| mamman - Ej medlem längre | 2008-07-15 23:34 | |
![]() | Ok, ett inlägg om inlägget. Jag menar naturligtvis att detta är vad JAG tror. Som det verkar... han verkar inte vara av den grava sorten alkis än... | |
| y not | 2008-07-15 23:36 | |
![]() | det första inlägget är intressant för om jag möter en sådan person så börjar givetvis varningsklockor ringa och undra -vart är du påväg? Kan du låta bli att dricka den här helgen, eller är det viktigt att bli full. Sen sättet han super på när han super sig full är ganska talande redan i en tidigt stadium av karriären. De som slocknar och blir för fulla på fest efter fest har inte ett friskt förhållande till alkohol. | |
| Tello69 | 2008-07-15 23:37 | |
![]() | monkkan...vilken tur att ni hade det "bra"..?? vadå s.k alkoholist? | |
| The_Viking | 2008-07-15 23:38 | |
![]() | det är klart att vi alla beter oss olika. Det finns mycket jag skulle vilja ta upp här och fråga tex dig monkkan men då blir det för personligt. Men om du kan ärligt titta tillbaka på din uppväxt och säga att din far aldrig påverkade dig eller någon i din familj negativt pga sitt drickande så törs jag säga att eran familj är helt unik. Men om det är så att ni är unika så kan jag bara säga GRATTIS! ( det kanske kan tolkas som ironi på min formulering men det är det absolut inte menat som). Jag tycker inte att du behöver skriva svaret här om du tycker det är för personligt, men det behöver jag ju knappast skriva. | |
| Hillegnu | 2008-07-15 23:43 | |
![]() | Nä det är ingen skillnad på en alkoholist som sitter på bänken eller en som sköter jobbet. Man är inte mindre alkoholist för att man sköter sitt jobb. Båda sviker sina nära och kära och sig själv. En grav alkoholist eller inte, Det finns inte mer eller mindre missbruk eller bättre eller sämre. Det är missbruk rätt och slätt, det är bedrägeri att tro något annat och typiska ursäkter för medberoende. | |
| Snoosy | 2008-07-16 00:03 | |
![]() | När man börjar ha skäl till sitt drickande så är man på farlig mark. Sen att prata i termer om att det är så bra med alkohol är bara tröttsamt att höra. Det är även det ett skäl till att få dricka. Att hålla sig till en viss mängd kan vara som medicin. Det finns säkert de som klarar av det. Men då gäller det verkligen att veta vad man gör. Det ska inte vara ett skäl till drickandet. Nä, nog om det. :) | |
| monkkan | 2008-07-16 00:08 | |
![]() | med s.k alkoholism menar jag fortfarande att det ser olika ut. En del kan hantera andra inte. Min far var alkoholiserad anser jag med en wisky varje kväll. men för hans del räckte det. Han var alltså beroende av det. Och kan förstå att det går inte att jämföra med de som är uppväxta i riktiga " alkoholism hem" Men åter så var han ju beroende. | |
| gubbi | 2008-07-16 00:13 | |
![]() | Personligen dricker jag ganska sällan men jag har svårt att se gränsen de gånger jag dricker. | |