Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 13 |
| Inloggade | 37 |
Mobilspel
| Pågående | 19 602 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Linn79 - Ej medlem längre | 2008-07-26 00:24 | |
![]() | Han åt alltså på en banan, kanske med öppen mun? | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-07-26 00:26 | |
![]() | Jag vet att Göran bor I sörmland och att Fredrik Strage är bördig från samma trakter. Att Gotland är en ö får stå för dig, jag tror att det är em världsdel. Sen har jag för mig att vissa delar av stockholm ligger i sörmland så jag kanske sköt mig själv i foten. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-26 02:02 | |
![]() | Jag trodde ingen ville lägga till sig 08dialekt... Där ser man. | |
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-07-26 07:51 | |
![]() | Nu ska vi se... Som invandrad till Sverige från annat land MÅSTE man lära sej språket som ett led i anpassningen till den plats man slagit ner boålen. Som inflyttad till Stockholm får man inte ens FÖRSÖKA lära sej dialekten... Och förresten: vad vore livet utan bönder? | |
| sjutusan | 2008-07-26 08:43 | |
![]() | Öfsadröpet? | |
| Tolenskij | 2008-07-26 09:31 | |
![]() | Jag kan ha fel men är inte Fredrik Strage från Linköping, och inte alls från Göran Persson-land? | |
| fpsorknet | 2008-07-26 09:48 | |
![]() | Ja, Fredrik Strage är från Linköping. (fint förnamn förresten) Göran Persson bor däremot som sagt i närheten av metropolen Stjärnhov. (fint efternamn förresten) För att vara petig ligger Stockholm inte i Sörmland, som är ett län. Däremot ligger halva Stockholm i landskapet Södermanland. Gränsen mellan Södermanland och Uppland går i Mälaren. Gränsen mellan Sörmland och Stockholms län går däremot vid Gnesta. | |
| zmiley | 2008-07-26 10:09 | |
![]() | Japp sjutusan. Öfsadröp har vi gott om här i Alinge texas. Särskilt på hösten när knätofsarna går till. | |
| Felixy | 2008-07-26 10:17 | |
![]() | Det som är roligt är att man ofta får höra dryga sthlmare säga "sluta tracka ner på sthlm, vi är bäst o bla bla.. " men klart som fan folk stör sig på er när ni börjar kalla andra för bonnläppar? :P Jag är stolt bonnläpp idag, har en ganska ful dialekt från östergötland men är ändå nöjd. Alla kan ju inte ha stlhlmsdialekt,följa senaste tränden,vara på hippigaste krogen,alltid beställa den populäraste drinken osv.. ? Vi bonnläppar behövs för att väga upp allt skit som händer i sthlm. Sådär, nu är ni välkomna att kasta skit! ;) | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-07-26 10:35 | |
![]() | Att ändra sin dialekt tyder på god kommunikationsförmåga, den som gör så har helt klart gjort en extra ansträngning för att framföra informationen så att budskapet mottas korrekt av den som lyssnar. Om någon som tar emot ett budskap fokuserar på hur det uttalas istället för vad som sägs tyder det på en ganska dålig kommunikationsförmåga. | |
| johndeere | 2008-07-26 10:48 | |
![]() | Jag är född mitt i Stockholm närmare på Luntmakargatan, köpte gård i Halland, Laholm. Riktig halländska kan man man ej förstå, speciellt inte dom som bor på landet, bara grötigt fattade noll när dom pratade. Men å andra sidan tyckte dom äldre att jag kom från någon annan planet, dom fattade inte mig, utan kallade mig för utlänningen, inte 08:a. Nu efter 11 år fattar jag det mesta vad dom säger, vissa ord har man tagit efter helt automatiskt. | |
| ryssbrud - Ej medlem längre | 2008-07-26 11:01 | |
![]() | ja usch | |
| Piaree | 2008-07-26 17:22 | |
![]() | Att lätt kunna ta efter en dialekt visar på gott gehör. | |
| PowerYoga | 2008-07-26 17:46 | |
![]() | Håller helt med Piaree, att "härma" och lätt falla in i "melodien" har med ett gott gehör att göra, inte som vissa här tror att det handlar om att stockholmska skulle vara en häftigare dialekt än någon annan. Jag har en väninna som bor i Skåne sedan 20 år, visserligen så skorrar hon inte men har tagit in den skånska melodien i talet...ganska naturligt eller hur :)) | |
| Piaree | 2008-07-26 17:53 | |
![]() | Eftersom Basta nu generaliserar & tror att all utanför 08-området är bönder, få jag väl göra det samma & ställa frågan: Om nu alla stockholmare anser att huvudstaden är Sveriges enda stad, ska ni inte då vara glada för att resten av landet tar efter er dialekt, så ni förstår dom? | |