Spelrum
| Giraffen | 8 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 8 |
Mobilspel
| Pågående | 19 591 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| trashone - Ej medlem längre | 2008-07-26 13:37 | |
![]() | I flera småsamhällen i norr så får varje flyktingfamilj en fadderfamilj att vända sig till. Tydligen så funkar detta hur bra som helst, lära sig svenskan går fortare, söka jobb mm. Även om jag är en icketroende så kan jag ju inte hindra någon från att utöva sin tro, tex äta viss mat. Vem vet, kanske fler "svenska" ungar skulle vilja äta sådan mat oxå. Däremot är det synd att man inte får sjunga nationalsången på vissa skolor. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-26 13:41 | |
![]() | Om någon inte förstod så var mitt tidigare inlägg riktat till MissT... Skulle också vilja fråga vad det är så bra med något som att FÖRVARA människor. Trodde det var sånt man gjorde med gamla dokument och sånt. | |
| MissT | 2008-07-26 13:44 | |
![]() | Det jag vill belysa är att jag väldigt ofta uppfattar att det finns en omvänd rasism i sverige. Att svenskar blir utsatta för rasism mer än invandrare/flyktingar. Att vi tvingas ändra eller acceptera ett visst beteende enbart pga att vi annars skulle klassas som rasister. Alla är livrädda att vara det minsta politiskt inkorrekt och uppfattas som en smula främlingsfientlig. Min sambo är en stor och muskulös man som mäter 1,90 m över havet och han har en rakad skalle. Han skulle vilja taturea in en sverigeflagga på armen. Men alla som han nämner det för bannar honom och säger att han kommer uppfatts som rasist. Vilket han sorgligt nog också skulle. Jag har blivit misshandlad av två invandrartjejer när jag gick i skolan. När vi hade samtal med rektor och föräldrar så försvarade dom tjejerna och tyckte att jag skulle ha lite mer överseende eftersom dessa tjejer haft det jättejobbigt när de varit tvungen att flytta från sitt hemland. Det är ju bara ett så idiotiskt sätt att resonera. | |
| MissT | 2008-07-26 13:47 | |
![]() | Allt har en gräns. Sverige har haft en enormt hög invandring under många år. Detta leder till att det inte finns resurser till att på ett vettigt sätt integrera flyktingar/invandrare i samhället. Det uppstår istället samhällen i samhället med olika klickar människor. | |
| Tess_80 | 2008-07-26 13:55 | |
![]() | Miss T: hade inte kunnat säga det bättre själv! | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-26 14:12 | |
![]() | MissT: Oj, mer än invandrare och flyktingar. Det var något nytt. Tror det bygger på dina egna erfarenheter, och inte reella fakta, då invandrare (av ett visst utseende eller typ av namn) bevisligen är diskriminerade i samhället. Det jag däremot skulle köpa är att du kan ha blivit diskriminerad som kvinna. Du kanske har misstolkat allt... Men jag skall hälsa min invandrade familj att du känner att de och då antagligen också jag, är rasistiska gentemot "icke invandrande svenskar som förstår sig på vad svenskhet är", då vi anser att alla människors behov är att ta i bejakande, något du verkar vara emot. Och precis som att alla invandrare som kommer hit säkerligen gör uppoffringar från sin tidigare standard, så skall man inte räkna med att svenskar gör det. För det är osvenskt, och om man kritiserar det så kränker man allt som är heligt svenskt och vackert. Läste in extra mycket då du verkar syssla med sånt. Jag säger inte att du är direkt främlingsfientlig, snarare enligt mig småsynt och missunnsam, men det har man all rätt till... Men om det var så hade du kanske undvikit att skylla allt på invandrarna iofs (då jag gav dig ett exempel på någon som inte följer kriterierna men räknas som svensk iaf) Kanske kan bero på den incidenten i skolan som du var med om., vilket var tråkigt och såklart fel agerande från tjejern och rektorn. Men det kan tyckas onödigt att ta till sig hans "onödiga sätt att resonera" och kanalisera det åt det totalt motsatta hållet. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-26 14:13 | |
![]() | Flyktingpolitiken är en helt annan fråga än det du tidigare har velat vädra av dig om. | |
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-07-26 14:16 | |
![]() | MissT: Om du vill diskutera invandring utan att bli kallad rasist ska du kanske inte skriva inlägg typ att ett visst folkslag är äckligt. | |
| Mårten | 2008-07-26 14:35 | |
![]() | Var har missT gjort det? För övrigt anser jag att du, Stilig_karl, är ute och cyklar lite om du utgår från att en grupp som är diskriminerad inom vissa områden inte kan vara föremål för favorisering inom ett annat. Invandrare diskrimineras inom en del områden (t.ex. arbete inom privata sektorn, bostadsmarknaden etc) och etniska svenskar diskrimineras inom andra områden (polishögskolan och alla andra områden där kvotering bedrivs) Kvinnor diskrimineras inom en del områden (kan inte komma på något just nu dock) och män inom många andra områden (vårdnadstvister, rättsväsendet, porrbranschen etc) Jag tycker precis som Fräulein T att det i Sverige råder ett ivrande politiskt korrekt klimat, vars dogmer nog ingen egentligen tror på, men som ingen vågar ifrågasätta för att inte stämplas som rasister, och att denna ovilja bland folk att säga och agera som de faktiskt tycker har väldigt dåliga konsekvenser för samhället. Det finns ju oräkneliga exempel på helt skrattretande uttalanden från bl.a. våra politiker, samt helt tragiska exempel, som MissT:s skolincident (som nog inte är helt ovanlig) | |
| lejonmix - Ej medlem längre | 2008-07-26 14:38 | |
![]() | det beror mkt på var den "nye svensken" kommer ifrån för land. Det är faktiskt ofta sklillnad på om det är Norge eller Iran | |
| Mårten | 2008-07-26 14:39 | |
![]() | Om norrbaggarna lämnade tillbaka vår olja kanske de skulle vara mindre ogillade i Sverige. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-26 14:42 | |
![]() | mårten: "För övrigt anser jag att du, Stilig_karl, är ute och cyklar lite om du utgår från att en grupp som är diskriminerad inom vissa områden inte kan vara föremål för favorisering inom ett annat" Det har jag inte sagt, men det är ju fortfarande inte invandrarens fel. Du kan ju inte skylla på Ali för att han får jobbet och inte Sven? Och att säga att det skulle vara mer förekommande tror jag ändå är att ta i. Jag gav henne en chans att förklara sig utan att behöva vara rasistisk. Hon missade den chansen enligt mig. | |
| Mårten | 2008-07-26 14:53 | |
![]() | Har MissT skrivit nåt inlägg som blivit raderat och som jag har missat för jag förstår verkligen inte vad ni pratar om. Det är klart att det inte är Alis fel om han får Svens jobb, det är i så fall samhällets fel. Det jag menar är att om du reagerar på MissT:s utsaga om att hon känt sig diskriminerad som svensk, och du direkt avfärdar det och istället frågar om hon inte missuppfattat situationen för att det enda möjliga verkar vara att antingen bli diskriminerad som invandrare (vilket hon inte är) eller som kvinna (alltid gångbart) så verkar du ha absorberat samhällets politiska korrekthet tämligen effektivt. | |
| Porslin - Ej medlem längre | 2008-07-26 14:58 | |
![]() | Japp, hennes sista inlägg i tråden om Turkiet togs bort. | |
| Mårten | 2008-07-26 14:58 | |
![]() | aaah | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-07-26 15:06 | |
![]() | Mårten: Jamen, jag gav en henne som sagt en chans att uttrycka helt legitima åsikter utan att dra in invandrare som grupp i tid och otid. Hon missade den, trots att hon säkerligen tycker det är samhällets fel också. | |
| perhakan | 2008-07-26 15:06 | |
![]() | Låter lite läskigt med skinnskalle och sverigefanatism. Infödd svenne som jag är, är jag för en mera kosmopolitiskt värld och vem vill vara utan pasta, pizza och kebab? | |
| NadaR | 2008-07-26 15:09 | |
![]() | Varför kan ni inte skilja på indvardare och flyktningar?Eller är detta sama sak för er? Jag är själv invandrare från 70talet och jag kunde välja vilken land jag skulle till.Det blev Sverige.Att lära sig språket är självklart,men jag behöver inte vara tacksam för att jag fick komma hit.Jag valde själv.Men....det har inte mina barn som föddes här i landet.Flyktningar har inte sama möjligheter till val och deras situation är anorlunda.Vi som kom då vi ville jobba,var unga och friska.Vi var vällkommna.Nu är vi äldre,sjuka osv..Ska ni kasta ut oss nu? | |
| Mårten | 2008-07-26 15:17 | |
![]() | Hennes problem är väl just att hennes åsikter inte är legitima fast de borde vara det. Jag är inte någon vän att kasta ut (knappt) någon, speciellt inte arbetskraftinvandrare från 70-talet, däremot vore det trevligt om Sverige kunde få ett politiskt klimat som är i linje med vad som är rimligt. | |
| Mårten | 2008-07-26 15:20 | |
![]() | Att dra in invandrare som EN grupp i tid och otid är det väl nästan bara de politiskt korrekta som gör, båda inhemska svenskar och invandrare skiljer väl annars normalt sett på folk beroende på varifrån de kommer, precis som nämnes i något inlägg här ovan. | |