Spelrum
Giraffen40
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
27
Inloggade68
Mobilspel
Pågående19 329

Forumkategorier

Användare Inlägg  
stefanf2008-08-27 18:53
Antal inlägg: 1744

Det allra bästa råd jag kan ge är:
- Var nyfiken!! (både enskilt och i gruppintervju).

Väldigt klokt/bra/seriöst är att läsa på så mycket man kan om företaget/organisationen. Lusläs hemsidorna och skicka frågor om det är några funderingar som dyker upp.

Att försöka "verka" smart är sällan en bra idé då man som intervjuare genomskådar detta rätt snart. Om man däremot ställer frågor utifrån ett genuint intresse för jobbet så visar det sig om man har skärpan och inställningen som behövs.

Fokusera gärna nyfikenheten/frågorna på själva produkten/tjänsten/nyttan som jobbet ska leda till - snarare än arbetsuppgifterna (i första hand).

Dvs. söker man jobb som lärare/förskollärare eller liknande är det mycket mer attraktivt att vara nyfiken på barnen, verksamhetsmålen, hur grupperna ser ut, tidigare utvärderingar, framtid, utvecklingsfrågor mm. - än att fråga om arbetstider och jobbets ramar.. (sånt kan man också fråga om men lite senare..).

En väldigt viktig grundinställning (tycker jag) är att man går dit med känslan av att _företaget_ har mest att vinna på att anställa just DIG. Det är egentligen DU som ser dig omkring för att kolla om dom kan vara något för dig.. (utan att vara kaxig förstås)

Bra att tänka på också är att även företaget/intervjuaren kan vara en smula spänd - utifrån att man vill förmedla en positiv bild av sitt företag och de tjänster/produkter man levererar. Lite lagom beröm och uppriktig nyfikenhet på produkten/tjänsten kan då göra underverk för intrycket..
Det måste kännas rätt och naturligt dock - annars är det bättre att avstå.

Till sist (emmy, inte minst) - man kan mycket väl göra en jättebra intervju och ge ett postivit intryck men ändå inte få jobbet.. Ibland är det helt enkelt andra faktorer som styr (någon annan sökande har en specifik fördel, erfarenhet, utbildning som väger väldigt tungt).

Bara att ta nya tag till nästa gång..

(Jo, jag jobbar som chef och rekryterar/anställer ganska regelbundet ny personal.. :))

Fruktsaft2008-08-27 19:00
Antal inlägg: 60

stefanf - tack!
ja, jag har kollat in deras hemsida och jag blev rekomenderad detta jobb av en god vän till tjejen som kommer hålla i intervjun. jag vill verkligen ha det här jobbet, tycker det passar mig jättebra.
(jobbigt att vänta 1½ vecka!)

emmylicious2008-08-29 09:56
Antal inlägg: 4501

hehe, tack... Nu är det bara en timme kvar tills jag ska iväg. Avskyr verkligen intervjuer men brukar oftast göra ett bra intryck ändå, det har iaf tidigare intervjuare tyckt. Känner mig inte alls förberedd eftersom jag fick reda på det i onsdags eftermiddag och igår hade jag annat att göra hela dagen.

Nu ska jag sminka mig och fixa håret, återkommer med mer information efter intervjun :P

iothal - Ej medlem längre2008-08-29 10:12
Antal inlägg: 169

Bästa intervjun jag någonsin varit på var nere i Tyskland. Först 1 timmes tekniksnack med huvudutvecklaren och sedan 2 timmars lunch med hela teamet. Inget psychobabble överhuvudtaget, existerar sådana intervjuer i Sverige?

emmylicious2008-08-29 12:30
Antal inlägg: 4501

Usch vad jag hatar intervjuer.

illiterate - Ej medlem längre2008-08-29 19:15
Antal inlägg: 6521

Hur gick din intervju? Jag hade också en intervju nyligen, och den gick rätt bra, tror jag. Nu får ni hålla tummarna för att de föll för mina NLP-skills och känner att det är rätt att betala mig mer än de betalar sin VD.

Little_Red - Ej medlem längre2008-08-29 19:18
Antal inlägg: 1092

NLP?

När får du veta nåt?

illiterate - Ej medlem längre2008-08-29 19:28
Antal inlägg: 6521

Nästa vecka tror jag.

bulll2010-06-16 21:22
Antal inlägg: 365

Nu känner jag mig tvungen att bumpa denna tråd, då jag står inför faktum att jag ska på min första intervju på åtta långa år. Denna ska dessutom ske i grupp. Någon som har erfarenhet av gruppintervjuer, hur brukar de gå till, vad ska jag tänka på (förutom att försöka hålla handsvett och klapprande nervösa knän i schack)??

annakarineli2010-06-16 21:42
Antal inlägg: 2519

Gruppintervju?
Flera sökande på samma gång eller flera intervjuare?
Jag var på en igår med tre som intervjuade mig. Brukar kunna oroa mig för mycket, men just under intervjuer brukar jag kunna hålla mig rätt cool tror jag. Väl på plats är det inte så mycket man kan göra annat än att vara sig själv. De som intervjuar dig har ju redan valt ut dig som intressant utifrån det du berättat om dig själv i ansökningshandlingarna.
Om jag inte får jobbet brukar jag resonera som så att om de inte vill ha mig -då är det kanske så att jag inte passar tillsammans med dem och antagligen inte skulle trivats särskilt bra med jobbet heller så mina arbetskamrater och jag eller min chef och jag annars kanske inte skulle dragit jämt alls.
Btw så ska jag iväg på andra omgångens intervju i morgon eftermiddag! =)

regression2010-06-16 21:44
Antal inlägg: 1563

bulll: skratta inte åt de andra. Det lärde jag mig genom ett Anna Anka-avsnitt.

Megaherz2010-06-17 10:40
Antal inlägg: 3304

Usch usch, har en intervju om några timmar. Försöker komma in på en sjuksköterskeskola, och är apnervös. Vad sjutton gör jag om jag inte kommer in?! :(

-NOUBA- - Ej medlem längre2010-06-17 10:46
Antal inlägg: 2212

Skippa ögonskuggan under intervjutillfället.

Tess 082010-06-17 10:52
Antal inlägg: 18003

Megaherz? Intervju till skolan?? Var bor du?

Megaherz2010-06-17 11:03

München :)

Tess 082010-06-17 11:05

Aha, oki :)

Min kompis läser i Norge och där skulle de lämna in intyg på var de jobbat och personligt brev av någon "viktig" som liksom styrkte att just denne person skulle vara perfekt för utbildningen...

Hoppas du kommer in!

Tjesan2010-06-17 11:11
Antal inlägg: 3

Jag är butikschef och rekryterar folk regelbundet.
Jag skulle säga att du ger ett väldigt seriöst intryck om du har dina papper i ordning - detta underskattas av många!
Massa stavfel, slarvigt språk och sneda utskrifter ger intryck av att du är slarvig - varför skulle du då sköta jobbet noggrant sen liksom?
En del av de jag intervjuade inför sommaren hade inte en enda referensuppgift med sig, trots att det uttryckligen stod i kallelsemailet. När jag sedan frågade om referens sa en kille "eeh, ööh... asså... min tjej kan vara referens?!". En kille hade enbart med sig sitt gymnasiebetyg - på hebreiska! - som han "inte hunnit översätta". En annan skrev i sitt CV att han jobbat med att "flippa burgare på Donken".

Som sagt - pappren i ordning ger intryck av att du tar jobbsökeriet och den potentiella arbetsgivaren på allvar. Även om arbetsgivaren kanske inte ens lusläser alla dokument senare så ger det ett bra intryck att man i alla fall fått dem i ett ordnat skick. Har man dyslexi bör man be någon vän att läsa igenom noggrant och rätta eventuella fel.
Jag lovar att detta påverkar intrycket vid en intervju!

Megaherz2010-06-17 11:16

Tess08: Ungefär samma här, det behövs cv, betyg, referenser, personligt brev (och extra för mig språkintyg osv). I princip allt man behöver för ett vanligt jobb..

*halvtimme kvar, dör av nervositet*

Tess 082010-06-17 11:18

Det kommer att gå så bra så!! :)
Lycka till!!

åsnis2010-06-17 11:22
Antal inlägg: 215

Håller med Tjesan, och vill dessutom lägga till: Ring inte upp arbetsgivaren om du inte har "riktiga" frågor. Jag har varit med om personer som ringer mig både tre och fem gånger för att fråga om allt från vägen till arbetsplatsen till när tjänsten tillsätts och annat som tydligt står i platsannonsen. I mina ögon gör du inte ett gott intryck genom att ringa bara för att ringa. Ring mig om du har en reell fråga!

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?