Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 718

Forumkategorier

Användare Inlägg  
munsterfrass2008-08-05 12:48
Antal inlägg: 147

:) ... jodå om jag har tillgång till tvål och vatten så gör jag det :) .. och jag pratade mer generellt , än om mig själv specifikt

micro1132008-08-05 12:50
Antal inlägg: 17542

Jag tycker det är självklart att tvätta händerna;

efter toabesök

innan man lagar mat, eller tar i mat

när man kommer hem efter att ha rört sig offentliga miljöer

när man tagit i sopor, disktrasan eller andra saker

innan man äter

osv....

Vet inte hur många gånger om dagen jag tvättar händer -- och mina har inte torkat ut än.....

blir de till russin så skall jag överväga att sluta -- men till dess föredrar jag att så långt det är möjligt försöka upprätthålla handhygienen.

Tråden får mig dock att känns mindre skuld över min ovana att tvätta händerna efter att ha hälsat på folk --- det tycks ju finnas goda skäl för den tvätten också.

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 12:50
Antal inlägg: 9141

Q-tile: Att snyta sig i handen och hosta i handen, det är jag däremot helt på det klara med att man bör undvika. Uppenbar smittorisk.

bluebite2008-08-05 12:52
Antal inlägg: 502

de som inte är rädda för 'lite skit i hörnen', får nog ett starkare imunförsvar, då deras kroppar lär sig hantera bakterier i större utsträckning. är man typen som knappt vågar röra vid saker... ja, då kan nog en handskakning med fel person lätt göra en lite sjuk.

har dessutom hört att kyssar ska vara det säkraste vardagliga sättet att bli sjuk. men inte sjutton låter man bli för det! :D

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 12:52

Jag har fortfarande inte fått något klart svar på VARFÖR det är viktigt att tvätta sig just efter toabesöket. Det verkar inte finnas något under besöket som gör att man gör handen till ett dödligt vapen om man ser till att torka sig vaksamt.

jessikan2008-08-05 12:53
Antal inlägg: 25

kan ju va han som varit på toan före dej som råkat slinta me pappret o sen tar han i spolknappen (eller va de heter...), då får du ju bajja på dina fingar när du ska göra desamma

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 12:55

bluebite: Precis min poäng. Det är bara en sån där sak som sitter inpräntat i bakhuvudet. Toa är äckligt, då måste man torka sig! Men det finns så mycket annat som är värre. Och vad gäller pillen, om man nuddar den när man kissar får man cancer på fingrarna, men när man har sex, då går det bra att ha den i munnen, och då är den som medicin, då blir man frisk mot alla sjukdomar i hela världen.

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 12:56

jessikan: Ja, och då har han även fört över bajset på kranen till vattnet, så tji får du när du tvättar dig och sedan stänger av vattnet.

TarrasFolke - Ej medlem längre2008-08-05 12:56
Antal inlägg: 297

Du är inte helt frisk...

dudeniro - Ej medlem längre2008-08-05 13:00
Antal inlägg: 6214

Om inte någon har nämnt det redan så... Mythbusters gjorde ett fekalie-test för något år sedan. De byggde upp ett badrum och så använde de toaletten under en vecka och mätte kontinuerligt bakteriehalten på tandborstar, toaletten, i luften osv.

Det var en riktig bakteriehärd - överallt var det fekalier, inklusive på tandborstarna som stod 1,5 meter från toaletten i ett glas.

Om man nu är lite nojig, så kan man ha i åtanke att fekalier i sig inte är så jäkla farliga, och att resultaten inte förvånade experterna.

jessikan2008-08-05 13:01

näääe du, i varje fall på offentliga toor hat jag papper emellan om de e sån kran annars stänger jag me armbågen, så dum e jag inte du

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-05 13:01
Antal inlägg: 4127

Alltså. Jag har googlat lite och hittar faktiskt ingen direkt orsak till varför man skall tvätta händerna per automatik efter toalettbesök om man inte har varit i direkt kontakt med avloppsvattnet eller avföring. Det enda som sägs är just att det är en bra idé att tvätta händerna efter toalettbesök då det ändå antagligen behövs göras.(Någon annan kanske orkar leta lite till, eller bättre) Jag tänker nog oavsett fortsätta tvätta mina händer efter jag varit på toa :)

jessikan2008-08-05 13:03

så illa jag skrev!!! ska inte skriva i forum under spel!!!!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-05 13:06
Antal inlägg: 7605

Här var äckelfaktorn hög. Jag tvättar händerna och på offentliga toa stänger jag av kranen med en bit papper, brukar öpnna dörren sen med en bit papper också. Jag har rest runt i de flesta världsdelar men aldrig fått salmonella och inte ens magsjuka på minst 20 år.
Vi har olika tendens att få torra, spruckna händer. Har man problem med det, tycker jag absolut att man ska invenstera i en bra handkräm.
Men nattravn, en otvättad pille är verkligen ingen hälsomedicin, tvärtom. Den som måste ha den i munnen mår säkert illa. Likaså är det bakterier från killen som ger tjejer livmoderhalscancer :(
Snälla högstadiet och gymnasiet, informera mera om hygien.

beritlind782008-08-05 13:09
Antal inlägg: 79

En bekant som studerade till sjuksköterska berättade för mig att de där bakterierna går igenom sex lager toapapper så därför ska man tvätta händerna efteråt.

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 13:11

mommesfrites: Jag tror inte heller det är en medicin, tänkte mer på hur inställning verkar vara överlag bland folk.

Helröret2008-08-05 13:11
Antal inlägg: 364

Vid 2an så tvättar jag alltid, men vid ettan kan jag hoppa över det ibland. Känns som att man kanske ska tvätta snorren ist? Tror att snorren är renare än händerna!

punkelikat - Ej medlem längre2008-08-05 13:12
Antal inlägg: 1

det är väl förfan bara att köpa en handkräm. fatta hur mycket bakterier man får på händerna, även om du använder papper. det kostar dig kanske 30 kronor, och du slipper gå runt och sprida och få sjukdomar hela tiden.

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 13:13

beritlind78: Är det bakterier som är farliga, eller bara äckliga? Vad är farligt med dem? Och hur kan de ta sig igenom 6 lager papper? Och hur lång tid behöver de för att ta sig igenom alla 6 lagerna?

Nattravn - Ej medlem längre2008-08-05 13:14

punkelikat: Jag är lika rädd för handkräm som för bajs efter en annan tråd jag skapade. Handkräm innahåller kiss. ;)

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?