Spelrum
Giraffen49
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
36
Inloggade86
Mobilspel
Pågående19 714

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Kastanjen132008-08-06 08:51
Antal inlägg: 24

Läs speciellt den sista meningen.
Din tråd om operationer för att byta kön är en sak men använd inte ras utan säg vad du menar, för jag förstår inte vad du vill disskutera. Är det att byta hudfärg ? Hur kan man bestämma sig vad man tycker om könsbyte utifrån att byta hudfärg?? Är det då inte bättra att disskutera könsbyte. Men det är klart man kan disskutera vad man tycker om äpplen och sedan vet man vad päron smakar. Eller är det bar jag som inte förstår sammanhänget.

Amiable2008-08-06 09:11
Antal inlägg: 1365

Det enda jag ser man kan göra för att göra ett 'rasbyte' ehhhh... kan vara att skaffa ett nytt/annat medborgarskap i något att land?
I annat fall så skulle det möjligt vara att det handlar om genmanipulation(stavas det så?) Men det är ju över längre tid isf... flera 10-talår...kanske?!
Fasen - vad vet jag?

_abc_2008-08-06 10:04
Antal inlägg: 2200

För att inte få massa ras-diskussioner återigen som jag tycker tagits upp i ras-trådar under seriöst, omformulerar jag min frågeställning.
Hur vill ni jämföra ett könsbyte med ett byte till att bli en människodelfin?

Kastanjen, att du wikipediar mig ändrar inte min åsikt om att det framkommit bättre faktaunderlag i ras-trådarna sedan tidigare i forumet. Att alla inte kan acceptera samma åsikter förstår jag, men förstår inte den här tråden pga det. Du tror helt enkelt på forskalag A och jag på forskarlag B, slutdiskuterat kring rasers definition?

_abc_2008-08-06 10:04

*förstör, inte förstår*

micro1132008-08-06 10:49
Antal inlägg: 17542

Det finns ju forskning som visar att transsexuellas hjärnor i högre grad fungerar som det kön de känner att de är -- och inte deras fysiska kön.

Alltså finns det anledning att tro att det faktiskt kan finnas en skillnad mellan fysisk och psykisk könstillhörighet -- kort sagt att man fötts med fel kroppsliga företräden ...

Eftersom det är svårt att byta hjärna på folk, blir det mest logiska att då korrigera de delar som går att förändra så att man får överensstämmelse mellan kropp och psyke.

Jag har dock mycket svårt att tänka mig att en människa föds med en genetisk avvikelse som ger den en delfins hjärna.

Där handlar det också om en diskrepans mellan kropp och självbild -- som mycket väl kan ha biologiska orsaker -- vilket de flesta psykiska sjukdomar har -- men en operation i det läget skulle inte göra människan hel -- och därför anser jag det mest riktiga då är att angripa orsaken till den skeva självbilden, och inte att operera personen till delfin.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-08-06 11:04
Antal inlägg: 1302

Det finns en del människor som strävar efter att ta sig över artgränserna, tyvärr är det ju väldigt svårt. Man kan ju inte blanda olika arter hur som helst, i varje fall inte med fruktbar avkomma. Däremot kan man ju rita saker och tälja bort bitar man inte tycker om:
www.puddingbench.com...ar dman.jpg
www.flickr.com/photo.../3 5580398/

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-06 11:16
Antal inlägg: 7605

bluebite, finns det särskilda bakterier i munhålan hos svarta? Hur svarta? Hur stor procent bakterier har en afroamerikan med flera generationers blandade gener?
Jag vet att innuiter har ett särskilt enzym i matsmältningen, som mera liknar kattdjurs matsmältning än andra människors.

_abc_2008-08-06 11:31

"Det finns ju forskning som visar att transsexuellas hjärnor i högre grad fungerar som det kön de känner att de är -- och inte deras fysiska kön.

Alltså finns det anledning att tro att det faktiskt kan finnas en skillnad mellan fysisk och psykisk könstillhörighet -- kort sagt att man fötts med fel kroppsliga företräden ..."

Ja den här tankarna delar jag. Frågan är då om det finns samma problem inom när vi talar hudfärg. En vit person fick en asiats hjärnmönster. Om man då talar om att det kan finnas olika skillnader i hjärnorna mellan raser/etniskt olika människor.

micro1132008-08-06 13:24

-abc-
Jag tror ju att skillnader i hjärnmönster hos olika folkslag är kulturellt betingade -- om de finns -- snarare än biologiskt betingade.

Beroende på var vi lever så anpassar vi oss till samhället runt oss, och det kommer också aktivera olika delar i hjärnan i olika grad.

Jag har svårt att tänka mig att en svart och en vit som befinner sig i samma kontex kommer att ha en rent biologiskt förklarad skillnad i tankemönster -- mer än de skillnader som finns mellan individer i stort.

Om det hypotetiskt ändå skulle vara så, så tror jag att det skulle bli stora problem med att "byta ras" -- därför att man då inte bara skall lämna sin egen ras -- man förnekar då, tar avstånd från, också sitt ursprung och sin biologiska tillhörighet.

Jag får lite svårt att uttrycka hur jag tänker ---

men för att ta ett löljigt exempel --

om jag har ett barn som umgås mycket med grannen, och tar stort intryck av grannen, så kan det vara irriterande -- men våra roller är ändå klara, grannen är granne -- jag är mamma och barnet mitt barn.

Om barnet väljer att bo hos grannen -- då kan jag se det som ett misslyckande för mig -- eller som att jag har ett jäkligt bortskämt barn ;) -- eller att grannen försöker ta över -- men rollerna är fortfarande klara.

Om barnet byter efternamn och/eller adopteras av grannen -- då hamnar vi i ett läge där barnet förnekar mig -- tar avstånd -- och aktivt väljer något annat. Här är rollerna inte längre klara -- och det skulle få stora konsekvenser för alla inblandade, på ett eller annat sätt.

Jag vet att det haltar, men hittar inte fram till hur jag skall uttrycka så att det framgår hur jag menar...

micro1132008-08-06 13:29

Hmmm ... borde ha vidarutvecklat det där kanske

kontentan är att man växer upp i kontex, och om man skulle byta ras så måste man också byta kontex och frigöra sig från sin egen histora.

Jag tror inte att det går -- och jag tror inte att det skulle accepteras vare sig av den grupp som blev förnekad, eller den grupp dit personen vill hamna.

Det blir lite som med klasskillnader -- en överklass kan aldrig bli arbetarklass -- inte ens om den känner sig närmare arbetarklassens värderingar än överklassens.

_abc_2008-08-06 13:49

"kontentan är att man växer upp i kontex, och om man skulle byta ras så måste man också byta kontex och frigöra sig från sin egen histora."

Jag tycker att den där beskrivningen skulle kunna tillämpas på könsbyten, likaså detta:
"Jag tror inte att det går -- och jag tror inte att det skulle accepteras vare sig av den grupp som blev förnekad, eller den grupp dit personen vill hamna.".

Dvs det skiljer inte så mycket i argument och komplikationer mellan rasbyte och könsbyte enligt min tolkning av din åsikt?

Känns som att någon generellt sett inte blir "accepterad" vare sig som man eller kvinna som föddes man men som bytte kön till kvinna.

Där vi två har olika syn på vad som ingår i "raspaketet" sett till det mentala vill jag jämföra det med olika hundar. Man har på relativt kort tid dvs få släktled fått vissa hundar till att bli framavlade jakthundar, vakthundar, infösningshundar, vissa är aggressiva, andra mer froma, vissa ska tydligen ha enklare för sig att lära sig trix. Bristen på forskning på samma sätt på människan har sina självklara förklaringar. Historia kantad av förintelse och oetiska fördömanden gör det rätt farligt att börja tänka i dessa banor när det kommer till människan, att detta skulle vara ett bevis på att vi inte likt hundraser har olika egenskaper mentalt köper jag inte. Jag tror det motsatta.

Om man då fötts med en X-hjärna i en Y-kropp, kan man inte då på något sätt känna av detta på samma sätt som en som menar att denne fötts i fel sorts kropp?

Nu märker jag att jag faktiskt håller på att övertala mig själv om att ändra uppfattning i frågan =), jag är nog mer åt det hållet att det inte råder några större skillnader på rasbyte och könsbyte, det mentala är fel i båda fallen.

_abc_2008-08-06 13:50

Det mentala är i fel kropp så att säga.

snorklan2008-08-06 14:03
Antal inlägg: 1686

E Solu.. verkar som att detta kan vara en sida för dig.. ;)

www.svedimf.3w.se/

_abc_2008-08-06 14:17

Snorklan: Den länken gavs av någon annan lite tidigare i tråden. Jag hade hoppats på något nytt nu som "för dig om föddes som en häftapparat" eller liknande.

För övrigt, med mitt nästsista inlägg har jag börjat skilja på någon som känner av mentala skillnader som vill byta kön mot någon som vill bli en delfin eller häftapparat. Jag tror att det kan finnas likheter med könsbyte-problematiken för någon som vill byta kön, ser inte att det ska finnas samma likheter med de som vill bli något omänskligt.

snorklan2008-08-06 14:22
Antal inlägg: 1686

So sorry, slarvläste visst :)

bluebite2008-08-06 14:31
Antal inlägg: 502

mommesfrites - uppskattningsvis 30% av USAs afroamerikanska befolkning har en viss bakterie, som är specifik för dem. Fick den informationen från en av Discovery Channels polisutredningsserier.

"Hur svarta? Hur stor procent bakterier har en afroamerikan med flera generationers blandade gener?"
Bra fråga, då ca 30% har den bakterien, kan det mycket väl handla om att bakterien inte finns hos de med flera generationers blandade gener.
Just nu är jag på jobbet, men jag ska ta en titt på nätet ikväll och se om jag hittar närmare information.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-06 14:36
Antal inlägg: 7605

Tack, blubite! Intressant.

bluebite2008-08-06 15:07
Antal inlägg: 502

mommesfrites - "Different genes may also produce the same phenotype. For example the gene that causes light skin in Europeans is different than the gene that causes light skin in East Asians. Europeans have a different version of the SLC24A5 than East Asians possibly indicating that they evolved light skin independently. A recent asthma study found that genes that defined susceptibility to asthma in blacks were different than the genes defined susceptibility in whites which were again different for the genes that defined susceptibility to asthma in Hispanics."

har inte tid nu att gå in på nån djupare granskning, men det här är ett utdrag från Wikipedia,

en.wikipedia.org/wik...co ntinents

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?