Spelrum
Giraffen | 21 |
Krokodilen | 0 |
Elefanten | 0 |
Musen Böjningslistan | 0 |
Grisen Böjningslistan | 27 |
Inloggade | 48 |
Mobilspel
Pågående | 20 175 |
Forumkategorier
Användare | Inlägg | |
---|---|---|
E Solu - Ej medlem längre | 2008-08-09 21:15 | |
![]() | Hur tänker hundar och katter? En del förstår ju mänskligt tal, men de flesta kan inte prata så bra på grund av outvecklade talorgan. Ibland drömmer djur, men drömmer de i språk eller i rörelser? | |
Dyslekso | 2008-08-09 21:40 | |
![]() | *Levererar en länk till TS* www.straightdope.com...31 226.html "The answer to your question is now obvious. In what language do the profoundly deaf think? Why, in Sign (or the local equivalent), assuming they were fortunate enough to have learned it in infancy. The hearing can have only a general idea what this is like--the gulf between spoken and visual language is far greater than that between, say, English and Russian. Research suggests that the brain of a native deaf signer is organized differently from that of a hearing person. Still, sometimes we can get a glimpse. Sacks writes of a visit to the island of Martha's Vineyard, where hereditary deafness was endemic for more than 250 years and a community of signers, most of whom hear normally, still flourishes. He met a woman in her 90s who would sometimes slip into a reverie, her hands moving constantly. According to her daughter, she was thinking in Sign. "Even in sleep, I was further informed, the old lady might sketch fragmentary signs on the counterpane," Sacks writes. "She was dreaming in Sign." " | |
SaraAras | 2008-08-09 21:48 | |
![]() | Det finns ju döva som kan uttala (något sånär) ord. Konstigt när dom aldrig hört ordet. Hade en jobbarkompis som var dör, född döv. Han kunde säha ganska många ord, + att han kunde läsa läppar, ganska häfigt! | |
stefanf | 2008-08-09 22:14 | |
![]() | Jag tror faktiskt att man ytterst sällan tänker i ord och meningar. Tankarna svischar förbi i raketfart i den undermedvetna och det är först när vi har behov av att "förstå" vad/varför vi tänker på ett visst sätt som vi "tar tag" i en tanke och lyfter upp den till medvetandet. Först _då_ klär vi tanken i ord och vi gör det utifrån de språk och begrepp som kan hjälpa oss. Personligen tror jag att det är enorma skillnader i hur olika individer tänker och att de få tankar som uppträder i form av någon slags "talad dialog" verkligen är sällsynta i det stora hela. Jag jobbar med döva men har svårt att se någon entydig bild/förklaring över hur deras tankar formas - främst för att man har så olika bakgrund och typ av "dövhet". Flertalet har hörselrester (eller är i princip att betrakta som gravt hörselskadade) och en del är vuxendöva. Dessutom har man, precis som normalhörande, stora individuella skillnader vad gäller förmåga till abstarkt tänkande och sk. "inre dialog".. Helt klart en intressant fråga som jag ska ta med mig i nästa vecka. Återkommer med en rapport.. =) Sen kan vi ju hoppas på att några döva hittar tråden, jag vet att det finns en hel del som lirar här.. | |
Mr Sun Green - Ej medlem längre | 2008-08-09 22:38 | |
![]() | De är dock inte rädda för att slå sig. De slår bara dövörat till. De slipper också ofta den fysiska delen av en konversation. | |
stefanf | 2008-08-09 22:47 | |
![]() | ? | |
mammmaMU | 2008-08-09 23:01 | |
![]() | spännande tråd! undra hur det "låter" i deras huvuden när dom läser tyst.. dom kanske bara tittar på orden och förstår helt enkelt. ingen som behöver läsa upp orden för dom i huvudet... | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-08-09 23:05 | |
![]() | Att tänka ut rim måste vara annorlunda för döva... Jag hör definitivt en röst som betonar rimma och limma, läskigt lik min egen tyvärr. | |
Mimikryp | 2008-08-09 23:06 | |
![]() | Hm... Jag brukar inte ha någon röst i huvudet när jag tänker. Precis som stefanf skriver så tänker man ju mycket fortare än man hinner uttala (även om man bara ska uttala det i huvudet). Så jag tror att döva tänker precis som vi hörande tänker, men jag ser fram emot stefans kommande rapport. :-) | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-08-09 23:10 | |
![]() | Hm... Om jag tänker på Leonard Cohens texter hör jag hans röst. Det är jag glad för att jag aldrig hör mig själv sjunga inuti mitt huvud. Puh. | |
Pialina | 2008-08-09 23:11 | |
![]() | Nä, någon röst i huvudet när jag tänker, det hör jag inte. Inte ens om jag tänker på att jag ska säga något åt någon och verkligen säger saker i tanken så hör jag någon direkt röst. Jag känner en döv som har grav tinnitus :( Hur vanligt det är vet jag inte, känner bara en döv. Hon hörde sina första år, hur bra minns jag inte, blev döv när hon var ungefär fem. Finns ju olika sorters dövhet också eller så det beror på olika saker, menar jag. Alla kan ju tex inte höra med hjälp av cochlea implantat, medan andra kan. | |
brava | 2008-08-09 23:12 | |
![]() | jag tror det är rättså olika från individ till individ om man tänker i bilder, ord, ljud eller mer abstrakt. Själv tänker jag nog rätt sällan i ord vilket märks när jag är trött för då säger jag ofta helt fel ord och använder usel grammatik. T ex hittar inte ordet för vindrutetorkare = säger den där framåtillbaka ta bort vattnaren. Alltså en slags abstrakt känsla för funktionen, kan tänka mig att det kan vara så för andra också döv eller hörande. | |
Budalv - Ej medlem längre | 2008-08-09 23:21 | |
![]() | Om ni ser ordet HYSTRAGON, som mig veterligen inte finns varför ni inte borde ha sett det förut.... måste ni då öppna munnen och säga ordet för att pröva olika sätt att betona det, eller hur gör ni som aldrig tänker med en röst? Jag kanske inte heller tänker med en röst utan får för mig det, det kanske är minnen av en gång uttalade stavelser som spökar. | |
Mimikryp | 2008-08-09 23:27 | |
![]() | brava; Jag kallar vindrutetorkare för regnviftare, inte för att jag inte vet eller kommer ihåg vad de heter, utan bara för att regnviftare är ett mycket gulligare ord. :-) | |
Luke00 | 2008-08-09 23:28 | |
![]() | Amen du hör väll dina egna tankar utan att du säger nått? | |
iothal - Ej medlem längre | 2008-08-09 23:33 | |
![]() | Trodde inte att fanns människor utan inre monologer, måste vara skönt. :) Enda gångerna jag inte har det är när jag t ex tränar kampsport, spelar gitarr eller gör någonting annat som inte kräver att jag tänker. Dock så ser jag ofta i bilder när jag löser saker och ting, kanske det är något som är ännu mer utpräglat hos döva? | |
iothal - Ej medlem längre | 2008-08-09 23:36 | |
![]() | Hmm, om man är både döv och blind sedan födseln. Hur upplever man då sina tankar? | |
Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-08-09 23:53 | |
![]() | Jag hör ganska illa. döv på ett öra. Ja, jag hör en inre röst när jag tänker. Döva kan ha tinnitus ja. Jag är ju inte helt döv så jag kan inte riktigt svara på er funderingar. Angående cohlea implantat så lär den bara fungera på döva som en gång haft hörsel. För egen del hör jag för bra att få CI. Det märkliga är att de måste döda hörselcellerna innan operation. Man opererar små barn tidigt om de är döva från födseln. Gör man det för sent så kommer hjärnan inte utveckla den delen för tolkning av signalerna från hörselsinnet. Då avvecklas den istället. Ang. CI så tror jag inte man hör som en hörande. Det är en talprocessor som omvandlar ljudet via mikrofon till elektriska impulser som ska likna dem som går i nervbanan mellan örat och hjärnan. | |
Kolbxbo - Ej medlem längre | 2008-08-09 23:58 | |
![]() | Jag kom just tänka på att jag prata med en polare om detta för länge sen. Vi prata om vi hörde röster eller såg bilder när vi tänkte. Det är olika tror jag..När jag tänker på ett tal eller huvudräkning så ritar jag liksom upp en tavla med bilder. Ungefär som svarta tavlan i skolan. Men samtidigt hör jag siffrorna..tänker dem fonetiskt också. Jag kom just på en annan polare som nämde detta då han gick kursen i Silvametoden. Nån som känner till den? | |
Pialina | 2008-08-10 00:00 | |
![]() | Inre monologer har jag absolut, i hela ord och meningar, men något ljud har de alltså inte. När jag såg den här trådrubriken, tänkte jag att det måste vara ett skämt, för tankar hör man ju verkligen inte, men tydligen är det olika. | |