Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
30
Inloggade65
Mobilspel
Pågående19 502

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Antigone2008-08-17 23:00
Antal inlägg: 12

Du får betala för de tjänsterna. Tänk vad kul det blir den dagen när barnen måste lösa ut farsan via en faktura -kanske det blir lagsmål om vem som ska betala kalaset i slutändan?

Lejonbalsam - Ej medlem längre2008-08-17 23:01
Antal inlägg: 185

om den man gifter sig med är med i kyrkan så är det väl inga problem. själv tycker jag alltid att naturen är en bättre scen än en kyrka för att gifta sig, dop etc. som sagt begravningsavgiften kvarstår tyvärr (sthlm och tranås tror jag är dom som slipper undan.)

Antigone2008-08-17 23:07
Antal inlägg: 12

Man kan ha vigselakten ute om man så vill, problemet du försöker att ange är att du inte vill betala skatt till kyrkan.

Lejonbalsam - Ej medlem längre2008-08-17 23:10

Problem? Tycker man ska få bestämma själv vad man ska göra av sin lön.
Blir man full i skratt av det prästen hasplar ur sig under dop eller giftermål känns det inte så meningsfullt att blanda in kyrkan i sitt liv.

sannamalin2008-08-17 23:10
Antal inlägg: 3

ok, då handlade det där kanske om nåt annat..men det hänger ju ihop ändå liksom..

Ellebellebii - Ej medlem längre2008-08-17 23:11
Antal inlägg: 7733

hihi.. full i skratt av det... gäller samma sak om man gäspar och himlar med ögonen?

Lejonbalsam - Ej medlem längre2008-08-17 23:13

Ja, det gör det ;) Då ska man lägga benen på ryggen och ta plånboken med sig!

-Lala-la2008-08-17 23:21
Antal inlägg: 1825

www.uturkyrkan.se/

jag använde den här länken. la kuvertet i brevlådan. 1 vecka senare fick jag brev från prästen att jag inte fick gifta mig i kyrkan osv.

sparar c.a 6000 om året (innan skatt?).

skit samma. det var enkelt och jag går ju ändå aldrig i kyrkan.

Lejonbalsam - Ej medlem längre2008-08-17 23:24

Tänkte väl att fanns ovanligt många kloka människor här :) ca 1% av inkomsten före skatt är vad det handlar om.

shosho2008-08-17 23:27
Antal inlägg: 33

Jag tycker synd om prästen som är uppriktigt troende men måste stå där med ett brudpar som inte tror ett dugg på det han säger (och t.o.m. fnissar åt det en annan gång). Men kyrkbröllop vill de ha, för att det är "tradition". Jag anser att kyrkvigsel och dop handlar om religion, inte tradition. Religion handlar om tro och helt andra känslor och tankar än de som traditioner handlar om. Traditioner - det är t ex födelsedagstårta, Sergelstorgfirande av idrottare, dödsannons i tidningen, studentfest, lördagsgodis etc. Kyrkan är Guds hus.

Lejonbalsam - Ej medlem längre2008-08-17 23:32

Bra sagt. För mig är traditioner relativt viktiga, religion nys.
Över 75% är med i svenska kyrkan men bara runt 16% tror på en personlig gud (se trosbekännelsen).

-Lala-la2008-08-17 23:33
Antal inlägg: 1825

jag tycker precis som med tv-avgiften. Att detta är en skatt man får välja att betala. Klart man väljer att inte betala då, samma som med tv-avgiften.

Undrar hur kyrkan ska få in pengar när alla slutar betala? Reklamplatser på tornen?

Lejonbalsam - Ej medlem längre2008-08-17 23:36

Kanske skrämma tillbaka folk med skärseldar o dyl... annars är det nog reklamplatser som gäller ja :)

Slips12008-08-17 23:37
Antal inlägg: 48

Intressant kampanj du för... kommer du göra en liknande där du uppmanar alla som svartjobbar att betala in undanhållna penningar innan årsskiftet? Där finns det stålar att hämta för dig,mig & staten... Jag är förvisso inte heller med i Svenska kyrkan längre, men är glad att Gud inte är knuten till en lokal utan människors mer eller mindre hårda hjärtan. Sverige behöver MER av Gud, inte mindre...

visst2008-08-17 23:38
Antal inlägg: 125

Jag gick ur svenska kyrkan för säkert 20 år sen och har inte ångrat detta en sekund. Känner inget som helst behov av att vara med där, skulle detta ändra sig (vilket jag inte tror) så kan man väl gå med igen....

Lejonbalsam - Ej medlem längre2008-08-17 23:41

Ja, inte kampanjar jag för att tjäna några pengar i af :)
God utan Gud är vad humanisterna säger och jag kan bara hålla med om det, ser ingen som helst koppling mellan godhet och religion. Världen behöver mer godhet och samtidigt mindre religion.

Slips12008-08-17 23:44

OK... god... Gud ÄR god. Han är alltså ett med godhet. Hur kan man vara god utan Gud? Allt som inte är gott är inte Gud. Om du menar religion=traditioner med detaljer som egentligen inte har med själva kärnan att göra, tron, då håller jag med dig om att det behövs mindre religion... men nog tror jag att alla människor är sökare... antingen tror man på någonting större, eller på sig själv. Ateister tror stenhårt på sig själv, och då är ju det en form av Gud...?

Lejonbalsam - Ej medlem längre2008-08-17 23:50

Mycket hemskt har väl skett i guds namn. Vem har sagt att gud är god? En troende kanske? Varför ska kyrkan ha del av min lön? Ger hellre den delen till ett katthem eller dyl. Om det är ondska så kommer jag få det varmt i framtiden :)

Slips12008-08-17 23:55

Nog har mycket ont skett i Guds namn, men då är frågan: Var Gud med på det? Nix pix! Vi har fått en egen fri vilja, och där väljer människor ofta att behandla andra illa för egen vinning. Den fria viljan innefattar även kyrkoskatten ;) Katter är härliga djur, men hellre hjälper jag en medmänniska än en katt. Du har fortfarande din fria vilja att utnyttja... om det blir varmt eller inte återstår att se, men Gud vill vara DIN polare, oavsett hur du förhåller dig till Gud. Jag är en troende kristen människa, och det känns tryggt!

trashone - Ej medlem längre2008-08-17 23:55
Antal inlägg: 18678

Sverige behöver mer vett, inte Gud.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?