Spelrum
Giraffen10
Krokodilen1
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade16
Mobilspel
Pågående20 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
virre1382008-08-18 22:42
Antal inlägg: 87

Men om levern får jobba en massa, hjärnan inte funkar så bra och kolestrolvärdena skjuter i höjden, är det verkligen en bra diet?

ANDERStG2008-08-18 22:44
Antal inlägg: 7560

Ja, denna process då. Hippie-kai-yey
en.wikipedia.org/wik...ne ogenesis

ercama2008-08-18 22:55
Antal inlägg: 92

De aminosyror som kan bilda kolhydrater via så kallad glukoneogenes. Vid väldigt lågt kolhydratintag kommer en del protein gå förlorat genom denna ombildning av aminosyror, därför säger man att kolhydraterna har en proteinsparande effekt. De aminosyror som inte kan byggas om till kolhydrater kallas ketogena.
Vid kolhydratbrist bygger kroppen om mjölksyra, glycerol och vissa aminosyror till kolhydrater. Glukoneogenes kan översättas till nysockerbildning.

Basta - Ej medlem längre2008-08-18 23:14
Antal inlägg: 3528

Det är lite kul att just "Rispåse" starta den här tråden.

micro1132008-08-18 23:28
Antal inlägg: 17542

Tack ercama

Nu kan jag visa maken en vetenskaplig förklaring till det ökade köttkontot.

Och så har jag fått en förklaring till vad som händer i kroppen -- mycket informativt.

familyfour - Ej medlem längre2008-08-18 23:55
Antal inlägg: 25

Så fort kroppen har använt upp sina depåer av kolhydrater (glykogen) så börjar den förbränna fett i hög takt för att tillgodose dess behov av energi. Låter fin fint va?

Dock finns ett litet problem och det är vår hjärna. Den är nämligen väldigt petig och accepterar endast kolhydrater (glukos) som bränsle. Hjärnan har ett nödläge där den även kan använda något som kallas för ketoner som energi. Men samtidigt skickas det signaler om att kroppen är i ett tillstånd av "svält" då hjärnan inte riktigt får det högoktaniga bränslet som den behöver. Och nu kommer problemet! Så fort du börjar äta kolhydrater igen så kommer en stor del av dessa lagras som fett.

Fett kan inte omvandlas till kolhydrater (glukos) men det kan däremot proteiner. Och just det, proteiner finns ju främst i våra muskler. Som en oönskad effekt av att inte äta några kolhydrater kommer kroppen bryta ner en del av musklerna för att försäkra sig om ett stabilt blodsocker samt att hjärnan får energi.

Summa summarum fungerar Atkins kortsiktigt men kan på lång sikt leda till en viktökning. Dessutom riskerar du att bryta ned din befintliga muskelmassa.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-08-19 00:18
Antal inlägg: 7605

Tack för info, familyfour.
Har specialdieter någonsin lett till bestående viktmiskning?
Låter vanskligt att inta så mycket (mättat) fett och fruktansvärt dyrt med alla animalier plus att fler djur måste födas upp, samtidigt som en stor del av världen har proteinbrist.
Många västerlänningar äter för mycket, helt enkelt.
Dra ner på all din mat och du går garanterat ner i vikt.
En stor majoritet av jordens befolkning har sitt huvudsakliga energiintag från ris och vitt mjöl. Varför är inte de öveviktiga, lider av hjärt- kärlsjukdomar eller har diabetes?

ercama2008-08-19 00:33

Naturligtvis kommer man att gå upp igen vid tillförsel av för mycket kolhydrater, det var väl dom som fick en att bli överviktig från början!

När man har anpassat sig till LCHF (Lite kolhydrater-mycket fett) så bränner man bara fett, först från den maten man äter,sedan kroppsfett, och ofta ökar muskelmassan även utan träning, troligen p.g.a ökad utsöndring av tillväxthormon
Ketos tär på fettet men ketoacidos tär på musklerna (Det inträffar framförallt vid bristfällig insulintillförsel hos personer med diabetes typ I samt vid långvarig alkoholism)

levakdörB2008-08-19 01:26
Antal inlägg: 1471

hur många teorer finns det om, intag- och använding energi. Har man et energi överskott genererdet viktuppgång ett underskott viktnedgång. varför ska man då mixtra med massa dieter när viktnedgången ligger så pass nära som en minimaliserad kost (man äter det man behöver inget extravagant (godis, chips o dylikt)) samt rör på sig mer än vad man normalt gör.

Kolhydrater binder vatten, slutar man äta kolhydrater kan kroppen inte binda lika mycket vatten längre, utan det forsar ut. vatten väger..

micro1132008-08-19 01:26
Antal inlägg: 17542

familyfour

Jag har tappat femton kilo fett -- och gått upp tre kilo muskler.

Jag väger mig på en sån där specialare som visar hur mycket fett, muskelvävnad och ben det finns i kropp och lemmar.

Under sommaren har jag fuskat massor -- inte tränat sedan i maj, och ätit mackor, massa pizza -- och en hel del annat förbjudet. Viktökningen under sommaren har varit 2 kilo.

Med hänsyn till att jag tidigare kunde öka fem kilo på en vecka, så tycker jag det är marginellt med tanke på sommarens fusk.

Nu när hösten är här igen så kommer både diet och träning få en uppryckning.

levakdörB2008-08-19 01:28
Antal inlägg: 1471

ercama: ett långvarigt energiöverskott ska det vara, inte kolhydraterna som gav viktuppgången.

ercama2008-08-19 01:44

ok

rispåse2008-08-19 15:17
Antal inlägg: 406

Ni som vill vet amer, gå gärna in på Dr Annika Dahlqvists sida o läs- Jag har inte adressen i huvet, men googla fram den.
Sen när det gäller vad man ska äta och vad det kostar, så tycker inte jag att det blir så himla mycket dyrare. I vår familj så äter vi nästan samma saker. Jag gör bara vissa tillägg eller avdrag. Äter dom tex pasta bolognese så gör jag oxå det. Minus pasta+wokade grönsaker eller kanske blomkålspure.
Alltså vad dom äter äter jag. Tänk bort kolhydratprylen bara. Jag läser om jag inte är säker på livsmedlen jag köper. Max 5 gr kolhydrat/100 gr livsmedel-
Till frukost funkar ju bacon oägg, eller fil med en skvätt grädde i o lite rivet äpple. Sen ser jag alltid till att ha frysta wokgrönsaker hemma. Snabbt att köra ihop i pannan. Ärinte det roligare än pasta eller potatis?
Fettet får jag i mej av grädde, smör ost eller majjo. Och det behöver ju inte dom andra käka för att jag gör det. Och visst, jag fattar att man kan gå upp när man börjar käka kolhydrater igen, men jag har ju inte tänkt göra det! Jag mår mycket bättre. Har alltid haft mycket värk, magsår o annan skit. Det är borta nu. Bonus är oxå piggheten! Käka fett!

bennyboll - Ej medlem längre2008-08-19 15:28
Antal inlägg: 8806

Vad jobbar du med, Rispåse?
Det gick inte att jobba utan kolhydrater..Jag blev alldeles matt och konstig, orkade inte tänka knappt..

Jag tror faktiskt inte det är bra att vara helt utan kolhydrater hela livet..

Jag gick efter Susanne Dalslätts, Hudoteket,( tjockholmen som visades på 5an) diet..
Hon äter kolhydrater men rätt kolhydrater. tex dinkelmjöl, dinkelpasta eller grov pasta..Potatis som är kokt och nedkyld, m.m
Sedan är det mycket viktigt att kolla allt färdiglagat, det innehåller mycket konstigt tex alla tillsatset som inte är bra för kroppen, men det är en annan diskussion!

rispåse2008-08-19 15:36

Jaa, (ha,ha), jag är kock....
Nej det är klart att du kanske måste äta lite kolhydrater om du har ett fysiskt krävande jobb. Men funkar det inte med baljväxter som bönor o linser då? Du kan åstadkomma mirakel med dom! Sen om du kan tycker jag att du ska skippa det färdiglagade. Om du kan alltså.... Många E-nummer i det!

bennyboll - Ej medlem längre2008-08-19 15:59
Antal inlägg: 8806

Bönor och linser kan jag bara inte äta...Har försökt, men det är såååå äckligt!!

rispåse2008-08-19 16:24

Nej då! Du kan köpa färdiga på burk. Finns massa olika sorter.Antingen så marinerar du dom med lite citron , vitlök o olja, annars låter du dom koka med i maten tex i en köttfärsgryta. Krydda med mycket vitlök o spiskummin. Och vill du inte det så plockar du fram mixerstaven o kör ihop dom med lite turkisk youghurt. Krydda på som du vill, ev en liten dutt majjo. Du kan om du vill....

rispåse2008-09-20 16:06

Jag måste bara uppdatera lite!!!!!
Min läkare ringde sent i går kväll o meddelade chockat att mitt redan låga kolesterol värde är nere ännu mer nu!!!! Tjoho! 12 kilo väck med hjälp av smör, grädde o gorgonzola... Var lite bekymmrad över allt fett som intages o gick i väg o tog prover för säkerhets skull. Skoj va??

illiterate - Ej medlem längre2008-09-20 16:08
Antal inlägg: 6521

Grattis! Kul att se att fler följer min smördiet!

rispåse2008-09-20 16:09

illerate, hur länge har du smörat o hur många har runnit av dej??

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?