Spelrum
| Giraffen | 44 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 33 |
| Inloggade | 79 |
Mobilspel
| Pågående | 19 666 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-21 11:35 | |
![]() | åh vad mysigt, jämföra katt med människa :/ Jag hade avlivat katten så fort jag kunnat. | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-21 11:38 | |
![]() | matss: Om en tjej går på staden, en kille hoppar på henne och våldtar henne och dödar henne. Hon gjorde inget provocerande i de som var vittnen. Men enligt mannen som gjorde dådet blinkade hon uttmanade och lekte med honom för att sedan avisa honom. Han straffade henne då genom detta dåd. Det är samma sak som om katten känner en lukt. Tror att den som går förbi utmanar katten och anfaller. Slutet på detta brukar sluta att mannen får två års fängelse och katten dödas. Samma sak, skilda straff. varför?? Jo människor som tror dom är överlägsna djuren och tror dom vet exakt allt om djurens beteende säger att katten i detta fallet är sjuk i huvudet. trots att den följde sin instinkt | |
| Storamamman - Ej medlem längre | 2008-08-21 11:39 | |
![]() | trashone: Har katter inget värde?? | |
| Gladibyxan - Ej medlem längre | 2008-08-21 11:42 | |
![]() | Det krävs oftast inte körkort i djurens språk för att umgås med dem, vilket är synd. Man kanske ska tänka på hur man uppför sig mot djur. En del går förbi djur som om de vore möbler i hemmet och förstår inte att det rätta är att uppmärksamma djuret genom en blick eller en kroppshållning som man oftast gör med människor man känner väl. Tycker inte man kan kräva av andra att de ska förstå sig på en katt som kräver extra mycket uppmärksamhet. Folk är vana vid beskedliga husdjur som hänger med på människans villkor. En hästtjej fattar nog vad jag menar med att vara vaksam och tänka på vad man själv förmedlar. Det är synd att det inte krävs kunskap för att hantera hund och katt på samma sätt exempelvis en häst som är ett mycket större och farligare djur. | |
| Gladibyxan - Ej medlem längre | 2008-08-21 11:43 | |
![]() | människor man -inte- känner väl, skulle det stå | |
| Bitte - Administratör | 2008-08-21 11:44 | |
![]() | En katt har ett värde visst, men en katt har oxå instinkter som är svåra att tygla,, Jag har varje gång vi avlivat någon av våra gråtit floder, men ibland måste man,, och att kunna göra detta är ett ansvar man tar på sig då man skaffar ett djur Bitte | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-21 11:45 | |
![]() | Soramamman: Jodå men människan har högre. Jag ser inte problemet. | |
| Gladibyxan - Ej medlem längre | 2008-08-21 11:48 | |
![]() | Visst har man ett ansvar för att ens djur inte skadar andra. Men man har väl ett ansvar mot djuret också? Tycker man inte det är så farligt att bli biten själv är det väl inga problem att hålla djuret borta från folk? Om djuret ger sig på ägaren blir det självfallet mycket svårare att lösa. Så verkar det inte vara med den här katten. Det är rätt tröttsamt att höra/läsa om djurägares ursäkter för hur deras djur smet och bet andra djur/människor. De flesta "snälla" djur tillåts väl inte smita? Jag ser ingen poäng i att en ansvarslös person avlivar sitt bångstyriga djur och skaffar ett nytt eftersom risken är stor att problemen uppkommer på nytt. | |
| mrperfect | 2008-08-21 11:48 | |
![]() | Jag kände en sådan katt en gång, den hade inte hunnit bita någon men den betedde sig helknäppt, den fick åka till katthimlen. | |
| le-lou | 2008-08-21 11:57 | |
![]() | Gladibyxan, den här katten har jag själv känt under de 3 åren hon haft honom. Alla som varit hemma hos henne påpekar hur instabil han verkar, han ser lömsk ut och inte sällan hugger han tag i byxbenen på folk. Jag har undvikit honom så gott det går, ibland när han kommit fram har jag hälsat och klappat lite, men oftast ligger han och stirrar nånstans i från bara. Denna gång hade jag inte byxor tyvärr, men jag tvivlar iofs på om det hade hjälpt. Jag är bara tacksam för att det var i benen och inte i ansiktet han bet. Han har bitit ända in i muskeln på benet och trasat sönder en del nerver, och det är flera hugg dvs han har huggit som besatt. Normalt på en fläck? Nu senast fick jag höra att "han har nog inte lärt sig leka ordentligt, och tar i för hårt"... Jag har själv 2 katter och en hund, skulle nån av dessa djur attackera oprovocerat och skada ett av de andra djuren/människa - bums i buren och säg hej till veterinären. (och himlen). | |
| le-lou | 2008-08-21 11:58 | |
![]() | tillägg: jag begriper inte nånstans hur ägaren kan säga att hon litar på honom...vilket hon gör. "skulle han däremot skada ett litet barn så är han ju sjuk i huvudet, men det skulle han aldrig göra". Men vuxna är tydligen mer acceptabelt. | |
| maddox_ | 2008-08-21 12:02 | |
![]() | folk bara pratar om att avliva djur pga ett beteende? det är ju inte så att vi avlivar människor när dom gör fel? i slutändan så är det aldrig djurens fel, för dom har ju trots allt blivit uppfostrade av ägaren? jag har hund och 3 katter som är helt underbara. och det märker jag, är jag sur, på dåligt humör, eller stressad. så märker dom av det. speciellt hunden som också blir stressad mm. djuren behöver en lugn och trygg miljö. djuren anpassar sig oftast efter sin omgivning. mvh en djurälskare* | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-08-21 12:03 | |
![]() | Dödsstraff finnes. Men ser ändå inte poängen med att ständigt dra in människostraff i en djurdebatt. | |
| le-lou | 2008-08-21 12:04 | |
![]() | maddox - uppfostra en katt? Det finns faktiskt djur som det slår slint i skallen på, god ägare eller inte. Jag tror inte katten gjorde som han gjorde för att han är OND el busig, el ouppfostrad. Han är skadad i huvudet. Jag misstänker själv att den här katten är som han är , för att han blev fråntagen sin mamma för tidigt. | |
| Gladibyxan - Ej medlem längre | 2008-08-21 12:42 | |
![]() | le-lou: Tycker du inte att det först och främst är din kompis som är problemet? Hon har en katt inomhus (eller går den ute också?) och bjuder hem folk trots att katten inte verkar klara av det så värst bra. Man kan ju undra om hon är sjuk i huvudet som inte förvarnar sina egna artfränder om sin katts vanor, eller hur? Jag har svårt att tro att situationen beror enbart på katten med en sådan ägare. De flesta vettiga människor ser väl till att förebygga olyckshändelser så gått det går... Sedan tycker jag det är oförståndigt att gå hem till en katt som man tidigare har upplevt som instabil om man själv inte är väldigt modig och säker på vilka signaler man sänder ut. Kan ni inte träffas på ett café? Hur som helst verkar skadorna mycket allvarliga och vore jag du skulle jag skälla ut kompisen så hon fattar att hon får kompromissa med sitt sällskapsliv om hon vill bry sig om både katt och vänner. Är katten kastrerad? | |
| Mouche - Administratör | 2008-08-21 12:42 | |
![]() | Jag håller tveklöst med trashone i detta fallet! Det verkar mer än världsfrånvarande att dra in eventuella straff för människor i en debatt om en elak jäkla katt som uppför sig helt vrickat! Jag vidhåller att katten avlivats på stubben om den tillhört mig och jag anser det lika illa vilken person än katten klöser och river sönder. Gammal eller ung ... en katt kan verkligen orsaka stora skador om den går över styr! Något som le-lou beskriver klart och tydligt för övrigt! Hur mycket djurvän man än säger sig vara så är det ändå så att djur är djur och människa människa! Människan har, självpåtagen eller inte, rätten att bestämma över tamdjuren men man bör alltid komma ihåg att det ihop med den "rätten", finns ett mycket stort ansvar, detta genom att man påtagit sig rollen som djurägare! Och nu...med ett påklistrat "Weise-leende" överlämnar jag ordet till nästa skribent.... *smilar hurtigt upp mig* Mouche =) | |
| le-lou | 2008-08-21 12:46 | |
![]() | "Sedan tycker jag det är oförståndigt att gå hem till en katt som man tidigare har upplevt som instabil om man själv inte är väldigt modig och säker på vilka signaler man sänder ut. Kan ni inte träffas på ett café?" Ja såklart ska kattjäkeln få köra ut oss på cafè för att ses. Är det så svårt för dig att förstå att en del djur flippar i huvudet och bör avlivas? Hur mycket ska ett djur få bita och skada andra innan man säger stopp enligt dig? Aldrig? Innan har han varit opålitlig enligt mig ja, men jag har å andra sidan aldrig tvingat mig på honom, eller närmat honom på annat sätt om han själv inte kommit fram till mig just pga det. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-08-21 12:51 | |
![]() | Fattar inte din kompis att det är dags att göra något åt problemet så finns det nog inget annat att göra än att ses på Café. Hoppas verkligen inte att det är en utekatt, inte kul att möta en sån knäppgök ute i det fria. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-08-21 12:55 | |
![]() | Och, JA jag skulle givetvis som kattägare ta mitt ansvar och åka till vetrinären med katten. | |
| Gladibyxan - Ej medlem längre | 2008-08-21 13:06 | |
![]() | "Är det så svårt för dig att förstå att en del djur flippar i huvudet och bör avlivas?" Startade du den här tråden för att jag och andra skulle förstå det? Din kompis som äger katten vill ju inte avliva. Jag känner inte henne men respekterar det beslutet, samtidigt som jag ju skrivit att hon Måste undvika att den kommer i kontakt med människor. Jag kanske har en annan syn på djur än du har. För det första tycker jag det är rätt makabert att stänga in djur på en yta man tror är lagom stor skattat efter djurets storlek. Även om det kan verka som om djuret har utrymme för rörelse så finns egentligen inte utrymme för "friska" beteenden. Det är svårt att säga vad som utlöser attacker för den här katten. Flyktinstinktn sägs vara den enda instinkt som ensam kan ta över ett djurs beteende, i alla andra situationer styrs det av flera instinkter. När ett djur inte kan fly kan det hända att det hamnar i en sk kritisk situation -det uppstår en konflikt mellan aggressivt beteende och rädsla. Känner den här katten sig hotad eller obekväm är det väl int konstigt om den går till attack när det inte finns utrymme för flykt. | |