Spelrum
Giraffen23
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
26
Inloggade49
Mobilspel
Pågående19 608

Forumkategorier

Användare Inlägg  
illiterate - Ej medlem längre2008-08-24 18:19
Antal inlägg: 6521

En del av BIOS ligger inte på hårddisken, det var det mest absurda jag nånsin hört. Fast jag vet inte om du har rätt. Men jag tippar på att du har fel.

peter_vessla2008-08-24 20:53
Antal inlägg: 18

att lägga en del av bios på en hårddisk vore nästan omoraliskt i ett helt avseende, men förmodligen möjligt. om det förekommer skulle jag gissa att någon med förkärlek för DRM har hittat på det, kanske till och med fransmännen med sin davsi :p

dudeniro - Ej medlem längre2008-08-24 22:04
Antal inlägg: 6214

Har jag missat något... enligt BIOS ligger en extern enhet som forsta enhet vid botningen. petfia- testa åtminstone att ändra prioriteringsordningen i bios så att datorn börjar med att titta på hårddisken (C). Det tycker jag är ett rimligt första steg, innan du gör mer drastiska saker.

dudeniro - Ej medlem längre2008-08-24 22:05
Antal inlägg: 6214

sorry, slarvigt läst av mig. Du har ju redan testat det!

Nemi2008-08-24 22:47
Antal inlägg: 5952

Men oj, installera Ubuntu bara för att det inte verkar gå att boota vista?
Det verkar drastiskt :)

Givetvis förespråkar jag Ubuntu före XP/Vista :) men att börja använda Ubuntu som "lösning" på att Vista bråkar kanske är fel ände att börja i. Det tar ju ett tag att konfigurera allt osv så om det är bråttom och du inte orkar sitta och pilla och dona just nu så rekommenderar jag någon annan lösning.
Det är lätt att förstå och använda ubuntu och inte särskilt svårt att ställa in allt så som man vill ha det men det tar lite längre tid än med paketlösningen Vista.

Det finns mycket bra manualer och forum med support för Ubuntu så det är bara att köra hårt (ta djupa andetag först) och installera Ubuntu om det är vad du beslutar dig för att göra. Läs dock på innan (och ha en dator bredvid uppkopplad som kan läsa manualer och supportforum) så du vet hur du ska partitionera systemdisken.

Hoppas det går bra med datorn hur du nu bestämmer dig för att göra :)

Nemi2008-08-24 22:54

petsofia: Lemure hade en klok idé, testa det innan du gör något annat. Mer information om fixmbr finns här support.microsoft.co.../9 27392/sv

peter_vessla2008-08-24 22:56

ok, ubuntu lägger in alldeles för mycket swap, men om man inte bryr sig om det finns väl ingen anledning att partitionera systemdisken på annat sätt än det som gör automagiskt?

och jag tror att planen är att använda en live-skiva för att felsöka vad det är för fel på hårddisken?

Nemi2008-08-24 23:05

peter_vessla: ah ok, jag kanske läste lite slarvigt. Uppfattade inte att det pratades om att köra live-cd. Sen så är det ju en smaksak om man vill dissa den guidade partitioneringen eller ej.

peter_vessla2008-08-24 23:12

nemi: jo, så är det väl. tror dock att de flesta som använder ubuntu gör det för att deras Just Works-slogan faktiskt stämmer? man vill kunna slänga i en skiva och en timme senare ha en fungerande LAMP-server eller vad man nu är ute efter? fast det är klart, beror väl på hårdvaran, om man har lite konstifik hårdvara kanske man vill partitionera annorlunda, säg ext2 eller logfs på en ssd istället för ext3 samt utan swap. eller om man vill sa separat partition på /home kanske? hur brukar du partitionera din dator på sätt som skiljer sig från den guidade?

petsofia - Ej medlem längre2008-08-24 23:29
Antal inlägg: 36

Ja, hörni. Jag förstår ingenting av vad ni pratar om, måste jag säga.

peter_vessla2008-08-24 23:32

det behöver man inte om man inte vill modifiera installationen. det är dock svårt att använda gnu/linux en längre tid utan att lära sig sånt här i alla fall på något vänster :p

Nemi2008-08-25 00:25

petsofia: läs den länk jag pejstade på förra sidan och testa det.
Läs även om det vi skrivit för det är aningens rörigt och jag fick läsa en extra gång för att hänga med i vad som sägs om vad :)

IchbinTysk2008-08-25 00:45
Antal inlägg: 296

Haha det är inte lätt att hjälpa över ett forum, om man hade varit där hade man kunnat öppna datorn och kolla själv samt se vad som händer/inte händer.

Har du ingen datorkunnig vän eller familjemedlem som kan hjälpa?

Om du verkligen behöver hjälp över internet så får du antigen fortsätta få hjälp här eller så startar du en tråd på IDG.

Jag har alltid fått kompetent hjälp från IDG när jag fått datorproblem.

eforum.idg.se/

Däremot får du nog lägga ner lite tid på det här, jag hade ett liknande problem förut, var tvungen att formatera om hårddisken och ominstallera XP.

Nemi2008-08-25 00:52

Ja,idg:s forum har hjälpt mig då och då, de är duktiga.
Microsoft har ju support för de som köpt Vista så du borde ju kunna ringa dom med :) (precis som det föreslogs tidigare i tråden)

E Solu - Ej medlem längre2008-08-25 01:08
Antal inlägg: 4715

Ärligt talat tror jag att en normal användare lättare kan få en fungerande installation med hjälp av en Ubuntu-skiva än en Windows-skiva. Bara en sån sak som att man med en Windows-skiva även behöver ha moderkortsdrivrutiner, grafikkortsdrivrutiner, ljudkortsdrivrutiner, ställa in skärmupplösning, installera Office, m.m., gör ju att de 20 minuter det tar att installera allt detta automagiskt känns som en investering. Och jag tror att petsofia även saknar alla dessa skivor, vilket kommer göra en Windowsinstallation till ett projekt som hon kan roa sig med fram till jul ungefär. De erfarenheter jag haft av att installera nyaste versionerna av Ubuntu är att det är lätt som en plätt. Och undrar man något under installationens gång kan man faktiskt starta Firefox samtidigt som man installerar, från samma dator, och surfa reda på svaret.

E Solu - Ej medlem längre2008-08-25 01:09
Antal inlägg: 4715

Skulle man dock råka ut för problem på grund av att man har ovanlig hårdvara är det ju inte svårare än att börja om från början med en Windows-installation och hoppas på bättre lycka.

petsofia - Ej medlem längre2008-08-25 12:21
Antal inlägg: 36

Nemi: Kräver inte detta (länken du pastade) att jag har installationsskiva med OS på? Jag har ingen, eftersom det fanns i datorn när jag köpte den.
Och någon Recoveryskiva har jag inte heller, då datorn spottade ut cirka 10 skivor efter att de var halvfärdiga = blev aldrig någon. Jag har ringt supporten (de ska tydligen skicka en Recoveryskiva till mig, om jag inte har någon) men de säger bara att det inte kommer att hjälpa och att hårddisken är död, och jag fick alltså ingen Recoveryskiva.

Så deras tips (eller ja, det enda de sa, egentligen) var att jag skulle lämna in den för att få hårddisken bytt.

Nemi2008-08-25 18:19

Jamendåså :) Lämna in hårddisken. Bra om du kan få den utbytt eller lagad.

DennisPlz2008-08-25 18:56
Antal inlägg: 4031

Vänd dig till Andreas om du har några ytterligare frågor. images.istheshit.net...wh stum.jpg

DennisPlz2008-08-25 19:16
Antal inlägg: 4031

Försöker igen: www.minhembio.com/fo...87 5878.jpg

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?