Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 25 |
| Inloggade | 49 |
Mobilspel
| Pågående | 19 519 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| hotcold | 2008-08-26 20:47 | |
![]() | Ok, då missförstod jag dej helt. När man läser ditt inlägg så säger du ju trådskaparen. Och tog då för givet att det va mej du syfta på eftersom jag är trådskaparen:-) | |
| Limerick - Ej medlem längre | 2008-08-26 20:51 | |
![]() | Jag skriver faktiskt trådskapare utan n på slutet, men det är okej att man lätt läser fel. I övrigt tycker jag diskussionen är väldigt intressant. Håller med om att det ibland verkar vara så att folk skriver utan att ha nåt vettigt att komma med, eller till och med bara för att vara provocerande. Men ändå så står min undran fast. I bland startas vissa trådar om ämnen som kan vara jättekänsliga för vissa människor beroende på saker man upplevt. Som trådskapare får man nog vara beredd på att det då blir debatt om det, men därmed inte sagt att det ska leda till personangrepp och dylikt. | |
| Nunnelunan | 2008-08-26 21:00 | |
![]() | Varför är det bara vi flickor som har behov av att vara verbalt otrevliga? ELLER??? | |
| Nunnelunan | 2008-08-26 21:02 | |
![]() | Om jag får provocera en aning... ;) | |
| Zizzi | 2008-08-26 21:03 | |
![]() | Visst kan man väl säga vad man tycker om ditt och datt, men det viktiga (anser jag iaf) är hur man framför sitt tyckande. För att ta ett exempel: När jag senast nu gick på Kom-Vux så var vi tvungna att dela in oss i grupper. Jag kom rätt så snart i konflikt med en av gruppdeltagarna. En ung tjej som "sa ärligt som det var" (som hon säkert skulle kalla det). Utan att tänka efter en millisekund så rapade hon ur sig än det ena och än det andra. Och hon gjorde det på ett sådant plumt sätt. Om det var sårande eller inte ägnade hon aldrig en tanke. Om vi t ex var oense om hur ett grupparbete skulle läggas upp så kunde hennes ord vara: "Det sätt du tänker på är ju så jävla korkat, nu kör vi som jag har bestämt". Mina ord kunde vara: Jag vill inte ta ifrån dig ditt sätt att arbeta, men nu när vi är en grupp så bör vi nog lyssna på allas förslag för att komma fram till en gemensam lösning. Många svar på inlägg i forum visar att de som skriver anser att det är deras tankar och ideér som är det enda rätta, ofta kan inlägget innehålla någon hånfull kommentar. VERSALER kan användas för att visa att här behövs det minsann skrikas för att något vett ska gå in. Visst, jag kan också tänka i svart eller vitt, rätt eller fel, men många situationer i livet är inte så att en enda person kan säga "Det är jag och enbart jag som har rätt" till en annan person, för situationerna från människa till människa skiljer sig oftast så mycket. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-08-26 21:03 | |
![]() | Flickor brukar väl annars vara de som är mest finkänsliga, eller? | |
| LadyZara | 2008-08-26 21:04 | |
![]() | Jag tolkade innehållet i den här tråden på samma sätt som Budalv. Och det var lite otäckt att läsa. Personangrepp. Men nu tolkade jag tydligen fel, så alt är frid och fröjd. | |
| Nunnelunan | 2008-08-26 21:06 | |
![]() | bizzzy: ja, så brukar vi väl säga. Men, men, men...??? | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-08-26 21:07 | |
![]() | LadyZara, jag tolkade det också så.. | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-26 21:31 | |
![]() | Jag har faktiskt funderat lite grand på just det här, var jag själv står i det hela. Förr i tiden när jag var ung och jätteblyg och hade 0 självförtroende kunde jag deppa ihop totalt av kommentarer som inte ens var halvelaka, men nu när jag fått lite mer skinn på näsan genom åren så har jag börjat tänka som så att om yttrandefriheten verkligen ska vara en yttrandefrihet så ska man väl få säga precis vad man vill? Om jag vill säga "Du är en äcklig neger", så borde det väl min rättighet? Det är väl upp till den närvarande omgivning då jag säger det, hur de tar det? Så länge jag inte brukar fysiskt våld så har ju den jag säger det till möjlighet att blockera bort mina åsikter. Jag tror det är viktigare att folk blir så starka i sig själva att de kan ta vad som helst, än att man ska ha en yttrandefrihet som inte är en yttrandefrihet, för det blir väldigt svårt för en del, t ex autistiska människor, att förstå var gränsen går. Samtidigt har jag full förståelse, av den i början nämnda anledningen, för att det skadar oerhört att höra vissa saker. Och jag drar mig för att säga sådana saker som jag gav exempel på nyss, för det gör lika ont i mig av tanken på hur mycket skada det kan göra, som i den jag säger det till. Så jag vet inte. Jag är kluven. Jag tror att sådana här problem egentligen inte behöver uppstå om alla vore tillräckligt självsäkra. Man tolkar nog ord hårdare än vad de är om man inte riktigt litar på hur bra man är. | |
| imw | 2008-08-26 21:31 | |
![]() | Jag har uppfattat snackforumet som ett alternativ till jourhavande präst/kompis etc. Här skriver man när man inte har ork till så mycket annat men har behov av nån sorts kontakt. Ibland för att få lite sympati, ibland för att ladda ur sig en del skit å ibland för att ha lite roligt. Det är väl inte mer med det. Inget av allt detta behöver väl tas på så stort allvar? | |
| Nattravn - Ej medlem längre | 2008-08-26 21:37 | |
![]() | imw: Det stämmer att det är det där jag använder forumet till, ja, MEN all form av kommunikation med andra varelser som tror sig ha/har medvetet känsloliv bör väl tas på allvar? Om det är en uppenbar risk att man kan skada ska man väl tänka sig för oavsett om det är i ett internetforum, eller något man säger face to face till sin dotter? | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2008-08-26 21:38 | |
![]() | Själv tror jag på att väga orden i guldvåg om någon verkligen vill prata seriöst. | |
| Teppy | 2008-08-26 21:41 | |
![]() | fast bara för man inte är finkänslig så betyder det ju inte att man själv är osäker.. | |
| imw | 2008-08-26 21:47 | |
![]() | Nej all kommunikation behöver inte tas på allvar. | |
| Teppy | 2008-08-26 21:49 | |
![]() | men om jag inte känner empati för en viss person eller så, betyder det ju inte att jag är osäker. Jag förstår bara inte varför jag ska bry mig om någon jag inte känner, speciellt någon som bara skriver på ett forum på nätet. | |
| Zizzi | 2008-08-26 21:49 | |
![]() | Nattravn, så om jag blir illa berörd av hur folk tilltalar mig så har jag dåligt självförtroende, menar du? Jag bör alltså skaffa mig "hårdare hud" och acceptera att människor svär åt mig, är hånfulla och allmänt besserwisseraktiga? Tror inte det! Jag tänker även i fortsättningen kräva att människor ger mig den respekt som även jag ger dem. Jag kanske kan kräva det på forum på internet för "diskussioner" på sådana här forum verkar ha en tendens att urarta till "sandlådekrig". Men IRL så tänker jag inte ta skit. Och varför ska jag acceptera hårdare ord? Varför kan inte "rakt-på-sak" människorna tona ner sig? Är det bättre att vara hård och aggressiv än att vara mjuk och nedtonad? Inte alls säkert att hård hör ihop med bättre självförtroende och mjuk är synonymt med dåligt självförtroende. | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-08-26 21:50 | |
![]() | Ett forum är till för alla som håller sig inom forumägarens villkor, ja. Jag tycker dock inte, att man ska kasta sig in i tråd efter tråd, särskilt under seriöst, när man uppenbart bara vill dryga sig med folk, även de som har stora bekymmer. Om man inte ens förstår att man gör andra illa, är det nog illa ställt. Det handlar inte om mottagarens självkänsla. I svåra kriser är vi alla hjälpsökande och om man bara har negativa saker att komma med, bör man nog skriva detta i snön istället och låta solen skina på det, eller skriva det på ett papper och bränna upp det. | |
| Zizzi | 2008-08-26 21:51 | |
![]() | Jag kanske inte kan kräva det på forum på internet, skulle det ju stå :-). | |
| imw | 2008-08-26 21:53 | |
![]() | Om man vill prata seriöst så är det väl lämpligare att gå till farsan, morsan, storebror eller nån annan man har förtroende för. Det är från människor man har nära som man kan få ett mervärde i tillvaron, knappast från anonyma nickar på nätet. | |