Spelrum
Giraffen0
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade1
Mobilspel
Pågående19 547

Forumkategorier

Användare Inlägg  
gic - Ej medlem längre2008-08-29 15:19
Antal inlägg: 241

Stilig_karl, olika regler gäller för olika klasser. Men eftersom majoriteten består av låg, medel, högre medelklass och det är defakto arbetarklassen och den boskap som skall manageras, så måste man, i ett samhälle med centralstyrning, konditionera dom i det som man anser är optimalt. Det är Härskarklassens uppgift.

iothal, nej har inte sett något underlag till det, men jag ställde frågan till en anställd på AMS för att jag var nyfiken vad dom hade för "trackrecord" ... men det borde väll gå och gräva upp via google på nått sätt. *fnula*

Sotfinger2008-08-29 15:24
Antal inlägg: 22361

Varning! Nu blir jag sarkastisk: Ett utbrett missförstånd är att af:s slogan Kunden i centrum betyder "de arbetssökande i centrum". Nejnej, "kunden", det är den som söker arbetskraft! Dvs företagen.
De arbetssökande betraktas med yttersta misstänksamhet, och förutsätts vara lata, bedrägliga och inte minst fullständigt intelligensbefriade.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-08-29 15:25
Antal inlägg: 4127

Hehe... vilken härlig vändning denna tråd fick tycker jag :D

gic - Ej medlem längre2008-08-29 15:31

Sotfinger, det ligger en del i ditt senate inlägg. Ytterst så är det Marknadsekonomi. Man har applicerat privatisering även den här delen av svenska samhället och för att skapa ett värde i sig självt och för att kunna tjäna pengar på denna process så måste man degradera och utnyttja den statliga och befintliga process som finns; enkel kapitalism.

I den sfären jag har ägnat mig i tidigare i mitt liv så vet jag att man har betalat upp till 1 miljon för att anställa rätt folk. Det är 1 miljon skäl till att nedvärdera resten. Att det i sin tur har skapat en kultur som gynnas av självömkande och personligt lidande (läs offerroll) för att man inte kan konsumera i samma mängd som den som fick jobbet är ju ett annat problem som i sin tur gynnar den kapitalistiska agendan för att den sänker priset på arbetskraften.

skrattblomma - Ej medlem längre2008-08-29 15:38
Antal inlägg: 76

När jag blev arbetslös, så njöt jag i början av friheten. Jag reste ett tag och kände mig fri och oberoende. Jag började motionera. Hundpromenaderna blev längre och längre. Jag upptäckte naturen, som alltid funnits där, men kom nu närmare mig. Jag trivdes, men började så småningom känna att jag blev något oorganiserad - behövde mer rutiner i min vardag. Då kom jag på, att jag skall anlägga en trädgård. Vår tomt hade förut varit enkel och lättskött, för vår tid upptogs av mycket arbete utanför hemmet. Jag prenumererade en trädgårdstidning och blev en flitig kund hos plantskolorna. Inte visste jag, att jag hade sådana resurser och kvalitéer! Vår tomt förvandlades nu till en underbar oas. Jag blev fullt upptagen av plantering och skötsel så pass, att jag sade upp mig från A- kassan (för att slippa tråkig aktivitetsgarantirelatera d verksamhet) och blev hemmafru på heltid. Jag får snåla och hantera sparsamt de slantar, som min man tjänar, men vi är lyckliga och nöjda varje dag. Och - vi har en underbar trädgård!

gic - Ej medlem längre2008-08-29 15:39

hum, sistnämda blev verkligen en konstig mening, haha..

I den sfären jag har ägnat mig i tidigare i mitt liv så vet jag att man har betalat upp till 1 miljon för att anställa rätt folk.

Det är 1 miljon skäl till att nedvärdera resten.

Att det i sin tur har skapat en kultur som gynnas av självömkande och personligt lidande (läs offerroll) för att man t ex inte kan konsumera i samma mängd som den som fick jobbet, eller att man inte känner sig uppskattat för den man är, e ju i sig ett annat problem som i sin tur gynnar den kapitalistiska agendan.

Detta för att den sänker priset på arbetskraften.

MonkeyPonkey2008-08-29 15:41
Antal inlägg: 96

Är inte arbetslös, men har varit ledig ett längre tag (två veckor)

har absolut inga problem med att få tiden att gå.

Städa, fota, vara utomhus, gå till biblioteket och läsa, betapeta... Tusen saker finns det att göra.

gic - Ej medlem längre2008-08-29 15:44

Skrattblomma, fantastiskt! Fast om jag tittar på Scoobido så är Trädgårsmästare "Skumma" och om jag ska lyssna på Feministdebatten så är du kuvad. Och lyssnar jag på dagstidningarna så odlar du antagligen Cannabis och har ditt eget knarklaboratorium.

För att inte referera till Pek-Elvis där lycka kommer genom materiellt överflöd och livet som superstjärna.

Inte kan du va lycklig? ;-)

vinterresa - Ej medlem längre2008-08-29 22:01
Antal inlägg: 253

Gic, lycka är en subjektiv känsla. Din lycka och min lycka kan därmed inte jämföras med varandra. Olika saker gör oss lyckliga.

När jag tänker på innebörden i meningen "jag är lycklig", så leds jag till att tänka på motsatsen. När är jag olycklig? När jag som arbetslös 55+ (då) placerades (man fick inte tacka nej) i olika arbetsmarknadsåtgärder och gjorde ett gott jobb för låg lön (= A- kassabidrag), kände jag mig utnyttjad och förstod att andra betraktade mig som värdelös. Det var inte så spec. lyckligt!

Jag hade bara avancerade "AMS"- jobb och fick genomföra alltid projekten självständigt, trots att man egentligen borde ha agerat under en handledare. Men, mina handledare hade sällan den kompetens som de uppgifter, som jag utjnyttjades till, krävde. Det var nog därför jag var en efterfrågad arbetslös. De fastanställda hade höga löner och anställningstrygghet, men jag fick nöja mig med min A- kassa för projekt, som jag gjorde bättre än de fast anställda.

Jag är inte feminist. Jag tror på jämlikhet, familj och fasta förhållanden.

Jag lever i materiellt överflöd jämfört med flertalet människor i världen.

Jag är lycklig, men helt fullbordad kan inte min lycka bli så länge de flesta människor i vår korrupta värld lever under omänskliga förhållanden där svält, krig eller epidemier råder pga att en minoritet med sjuklig penningbegär underminerar deras möjligheter till ett värdigt liv. Det finns nämligen människor, som gör vad som helst för pengar.

gic - Ej medlem längre2008-08-29 22:11

vinterresa, visst är lycka subjektiv; man är lycklig när man fått bekräftelse och tillgodosett alla dom referens ens interna värdefilosofi har målat upp som maximal framgång alternativt när man nöjer sig med alltet som det är.

Du passar in i den kategori människor som jag definierar som kapitalismens största offer. I en pragmatisk kapitalistisk syn så är ni inte lika snabba som 30 åringar, ni är för motsträviga för att följa den övergripande agendan utan intelligent och kritik. Att ni använts i detta sammanhang är beklagligt och jag, när jag anställde, såg er som de mest lojala och intelligenta resurser man kunde ha i ett företag, men det krävs ju att man respekterar er förståss. ...

Kulturellt sett, så i Syd Amerika, så kan man inte bli Shaman (Vis / Doktor) för äns man fyllt 52 och i den västerländska världen så har filosofer (akademins visa män) fått ge vika för "Think Tanks" och komplexa resonemang i sin tur get vika för kvicka one liners...

gic - Ej medlem längre2008-08-29 22:14

bah, jag blir så trött på mig själv...

* referenser
** Sydamerika
*** Vise män

Amiable2008-08-29 22:30
Antal inlägg: 1365

Tack för alla roliga och kloka svar/kommentarer!
Som nån annan skriver - det går _inte_ att vara aktiv 8h/5d i veckan för att söka jobb. Enkelt - det finns inte så många jobb att söka i länet. Har dock sökt över 25 sedan april, varit iaf på 1 intervju.
Jag bor i Blekinge och jag söker på ett pendlingsavstånd på 6mil. Jag har ingen bil och då fär jag tänka på vad det finns för komminikationer att tillgå. Verkligeheten kan falla lite utanför det som står i alla paragrafer men det är svårt att övertyga, det vet jag.
Min nya handläggare nämnde att jag kunde söka på ett särskilt ställe(går inga bussar el dyl) då tyckte hon att jag _skulle fixa det då_. Hahahaha.... *asg*... med min inkomst??? Herre min jeee....Att leva i verkligheten är svårt när det finns paragrafryttare som hon.

Jag har ett probem som säkert ligger mig om fatet, har varit långtidssjukskriven tidigare(98-06) och haft ett +jobb i 2år på heltid som tog slut i mars... Vem(?) vill ha mig?

Inga ref. och inget att falla tbx på, bara 'jag' liksom..*suck*

Oftast är jag optimist, och det är så jag lever för det mesta(95%).
Rutiner är nästa mål! Flyttar snart så det är limbo just nu...

Sotfinger2008-08-29 22:38
Antal inlägg: 22361

Rutiner är väldigt bra faktiskt, det hjälper en att inte tappa modet. Upp samma tid varje morgon, en daglig promenad, fasta tider för mat och fika, hålla kontakt med vänner. Dela upp dagen i "arbete" och "fritid".

gic - Ej medlem längre2008-08-29 22:46

Amiable, egen företagare kanske är lösningen, det finns massor med billiga webbutvecklare som gärna sätter upp e-handel åt dig, så kanske om du kan producera nått i eller i anslutning till hemmet?

vinterresa - Ej medlem längre2008-08-29 22:51

Dessutom är man som 55+ ofta överkvalificerad för jobben och har höga lönekrav. Det är inte kul för någon chef att en anställd har bättre meriter och längre arbetslivserfarenhet än hon själv. Inte kul för en erfaren anställd att behöva lära sin chef.

Inom mitt yrke räknas inte snabbhet utan precision och noggrannhet.

Nykoket2008-08-29 22:59
Antal inlägg: 9

Hej. Inlägget nedan är inte skrivit i satir eller komik utan som ett allvarligt inlägg i arbetslöshetsdebatten. Utan krumelurer och rosa bomull. Om ni läser kommer ni att bli provocerade. Det är bra.

Till alla latmaskar. När jag inte hade pengar men räkningar så skaffade jag mig ett jobb jag kunde få. Inte ett jobb jag drömde om, eller ett jobb jag ville ha. Utan ett jobb jag kunde få. Ofta finns en diskrepans mellan de två. Dröm och verklighet. Alla som sitter och GNÄLLER på betapet om att de inte har ett jobb - har i själva verket valt att vara arbetslösa. Det finns hur många lediga jobb som helst - jo även där ni bor. Mcdonalds, 7eleven, cafe, diskare på resturang m.m. Had them all. Problemet är att ni antagligen inte är tillräckligt utbildade och har tillräckligt med erfarenhet för de jobb ni söker. Börja med att landa ett jobb som ni är kvalificerade för innan ni söker nästa bättre jobb.

Problemet är att ni får pengar för att inte jobba. Det gör att ni släpper på rutiner, struntar i att träna, struntar i att vidareutveckla er, struntar i att ta ansvar. Denna sista analys är oberoende av vilken politisk ställning man tar i fråga om arbetslöshetskassor m.m. Skyddsnät gör er passiva - mer än så är det inte.

Kommentar två (ovan får vara ett):
Alla jag har hört som blivit arbetslösa har sagt att arbetsmarknaden inte vill ha människor som dem. Oavsett om de är nyutexade (för då behövs några års erfarenhet) eller 50+ (då är de för gamla). Att tok-generalisera och säga att arbetsmarknaden som helhet inte vill ha en är en helt felaktig beskrivning och endast ett sätt att rättfärdiga psykologiskt att man inte tänker söka så många jobb.

Gör så här istället: varje gång du söker ett nytt jobb så skriv om ditt cv & brev för de suger antaligen från början - de blir lite bättre från varje gång du skriver om dem.

Då får du snart ett nytt jobb som är bättre än ditt förra!

Stort lycka till och tack för att du läste.

gic - Ej medlem längre2008-08-29 23:17

för att vidare tillägga då;

till er som släppt på rutinen, slutat vidareutveckla er, slutat träna, slutat ta ansvar;

GRATTIS! :) Är det skönt?

vinterresa - Ej medlem längre2008-08-30 00:01

Varför tror du, att man slutar utvecklas, när man blir arbetslös?

Massor av människor går till jobbet av rena rutinen och hänger med bara för att kunna kvittera ut lön. De är inte intresserade av sitt arbete, ej heller av företagets framgångar. Vi anställs inte för att kunna försörja oss utan för att göra ett bra arbete.

Jag har varit på ett jobb, där en del aldrig gjorde nytta. De bara hängde på vingen på de övriga anställda. Är det det samma som att utveckla sig? Synd om de företag/företagare, som drabbas av sådana. Känner till fall, där små företag har gått i konkurs efter att ha drabbats av en olönsam arbetare, kanske en person,som tog vilket jobb som helst - utan att ha intresse för det.

gic - Ej medlem längre2008-08-30 00:12

Vinterresa, för mig är det helt tvärtom, jag slutade jobba för att jag tyckte det begränsa min personliga utveckling. Och jag tror ytterst det har med intresse, fantasi och välvilja och göra. Det värsta man kan ha är omotiverad personal; det är en galen kostnad. Jag tycker mig ana en viss ledsamhet i ditt inlägg och jag förstår dig verkligen; det måste vara skitkämpigt att försöka och inte få till det, speciellt i den åldern då man bör hedras för allt man stått ut med genom åren, med barn, jobb, samhållsutveckling mm...

du får en stor kram här av mig iaf, skicka ett privat mess om du vill prata om det!

ordfläta - Ej medlem längre2008-08-30 00:30
Antal inlägg: 38

gic

Nej, jag klagar inte. I dag har jag ett eget företag och en anställd.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?