Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 226

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-10 19:09
Antal inlägg: 4127

Egentligen är det inte vilka ackord och dess antal det viktigaste väl? Det är väl ändå "KÄNSLAN" som är det väsentliga när man spelar gitarr. Man kan sitta och vara hur skolad som helst, men det är inte det som gör en en god gitarrist... tycker jag iaf

_abc_2008-09-10 23:01
Antal inlägg: 2200

Stilig_karl: Det låter på dig som att du inte försökt lira själv. Om jag med min "känsla", oavsett hur bra jag var skulle försöka hitta en låt själv på egen hand utan att lära mig ackord, då skulle det inte gå att lära sig något, eller det skulle ta oerhört mycket längre tid, att göra alla fel som finns innan man hittat rätt. Svåvida man inte är Mozart-duktig.

Om man som opersångare ska lära sig ett stycke italiensk av italiensk opera måste man väl få se på papper hur orden ska uttalas/stavas innan man sätter igång och sjunger stycket?

Tack för förslagen på apologize, ska nöta det imorn, nu är klockan för mycket om jag ska ta hänsyn till mina grannar =). Men ska också prova lite mer "curly sue" imorn med denna struktur:
www.ultimate-guitar....r3 _crd.htm

Är det en bra version tycker ni som kan detta med gitarrande?

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-10 23:06

Ähum. Jag spelar gitarr men är gammal basist sedan 11år tillbaka...

guranboy2008-09-10 23:16
Antal inlägg: 290

kolla in www.chordie.com där kan man se hur man tar accorden och även transponera om låtar till lättare accord om man vill

_abc_2008-09-10 23:17

SÅ du menar att musiksinnet i en ska bara bränna av massa toner utan att lära sig några ackord öht innan man börjar? Ta mitt fall, skulle jag aldrig bett min vän om ackord-tips utan bara plinkat efter min känsla?...

FÖr övrigt, apologize-låten med de ackorden jag kör efter håller ju inte när refrängern börjar märker jag nu, vad är fel med denna när refrängen "it's too late to apologize":
www.ultimate-guitar....r4 _crd.htm

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-10 23:29

Menar inte att du gör fel _abc_, det beror självklart på vad man har för förutsättningar (inte för att jag tror att man måste vara en mozart). Ville bara påpeka vad jag tycker utmärker en god gitarrist. Tror inte du behöver kunna så många ackord, utan mer hur man spelar dem och kombinerar dem med varandra. Sedan kommer det nog flyta på av sig självt när man testar lite... Lycka till

_abc_2008-09-10 23:36

Vilka ackord skulle du rekommendera att lära sig först för att mixa med varandra då?

_abc_2008-09-10 23:36

Å tack för lyckönskningarna, de behövs.

Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-10 23:49

Oj vilken klurig fråga. Eftersom du är nybörjare så; C-dur, A-moll, E-moll och E-dur går ju att kombinera till massor, sedan kan man använda sig av lillfingret för att variera dom, då behöver man inte tänka på att byta lika mycket... Men någon som faktiskt är lite bättre på gitarr kan säkert ge ett bättre tips :)

_abc_2008-09-11 00:38

Ok, C-dur och E-dur får jag fråga polarn om han inte kan hitta nån låt att få in dem med då. Men det får ta ett tag, jag hade tänkt att lära mig att bemästra kombon C, F, G och A-moll bättre först eftersom de båda ovanstående låtarna har många sådana.

Blev för övrigt mycket nöjd när två polare var över nyss och den ena som har spelat flera år blev mycket positivt överraskad över att jag bara har spelat två dagar när jag spelade mina kombos. (Han trodde säkert att jag iaf spelat i 3 dagar =).

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-09-11 00:46
Antal inlägg: 993

Leta upp guitar pro och ladda ner det tillsammans med en massa låtar. Ett väldigt bra sätt att lära sig på. Det finns otroligt många låtar att tillgå.

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-09-11 00:48

Här finns en 15-dagars demoversion om du är intresserad:
www.guitar-pro.com/e.../i ndex.php

_abc_2008-09-11 00:58

Apan bollo: Tack, ska vänta med det där eftersom det bara är 15 dagars, kanske kommer att nöta mina första saker till en början, sedan kan jag testa det där. Vad exakt är det för något, förstod inte riktigt på hemsidan?

Lol! Har blivit så gitarrmanisk att jag nu när det är för sent på kvällen täcker över resonanslådan med en kökshandduk och slår an på strängarna som dom är.

_abc_2008-09-11 22:02

Kvalitet - kvantitet.
Jag tycker nu att jag faktiskt lyckas rätt bra och rytmiskt ta mig från Am till modifierat F, till C, till G och tillbaka. Har laborerat utan capo, capo på 1a och 3e band. 2-slag och 6-slag per ackord. Sjungit till (märker dock att jag än så länge inte kan göra två saker på samma gång).

Är det nu man ska FORTSÄTTA nöta dessa ackord fram och tillbaka eller ska man lära sig nya till en ny låt, eller lära sig en annan ordning av dessa fyra jag lärt mig?

_abc_2008-12-07 13:43

Har någon en video-länk på hur man håller fr.7 G/B-ackordet med vänsterfingrarna? Jag vet VAR fingrarna ska sättas, jag vet bara inte hur fan det ska gå till....

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-12-07 13:49

Hur har det gått med övandet?

_abc_2008-12-07 14:06

Tackar som frågar =). Hade en paus på en månad, i samband med detta ägnade jag timmarna till att häcka här i forumet istället som kanske har märkts...
Men nu är det andra andningen, går rätt bra, plinkar på 5-6 låtar parallellt nu och försöker få till det med barre-ackord och lära mig timing i vevarmen, det var väl det största problemet i början, att jag vevade i otakt till själva låten fast ackordfingersättningarna var rätt.

Ska köpa en stålsträngad snart.

Satyra2008-12-07 14:07
Antal inlägg: 4561

Här har du en bra sida som visar grundackorden - både illustrativt och med ljud.
Plus en liknande sida för barréackord.

www.playback.nu/inde...;I temid=39

Barréackord kallas de ackord där man håller ned ett helt band med pekfingret och lägger till diverse andra fingerkombinationer.
Men jag skulle rekommendera dig att i första hand lära dig grundackorden faktiskt.

Ps. Är musikant själv, just nu mest som trubadur, men har spelat/sjungit i band sedan tonåren. Har även varit gitarrlärare för vuxna inom ABF.
Och du är inte ensam om att lida som nybörjare - det hör till att ha blödande fingertoppar i starten. ;-)

Jag brukar rekommendera att man startar med att lära sig ackorden:
A, Am, C, D, Dm, E, Em, F, och G
Man klarar sig väldigt långt på dessa nämligen och för att inte tröttna på att spela, innan man helt lärt sig, är det nog viktigt att se till att lära sig ett relativt fåtal ackord och istället en massa kul låtar med dessa i att nöta på. Så kan man fylla på med mer komplicerade ackord varteftersom. :-)

Ha kul och ge inte upp! :-)

_abc_2008-12-07 14:35

Tack för länken, har inte hittat G/M dock...
Missförstå mig rätt, jag förstår att pekfingret ska vara över hela bandet. Men jag vill väl veta hur ringfingret och lillfingret ska ligga, hur gör man bäst med detta ackord? Jag kan bara inte få en ren ton...

För övrigt har jag nog lärt mig de ackorden du nämner förutom rena F och Dm. Men du menar att man ska leta låtar till dessa (eller några fler) ackord istället för att försöka lära sig ackorden till speciella låtar som man verkligen vill kunna spela? Har jag börjat i fel ände satyra, med att göra på det viset?

BiNo8 - Ej medlem längre2008-12-07 14:37
Antal inlägg: 3473

_abc_ ska höra med min gubbe han är gitarrist, musiker och låtskrivare

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?