Spelrum
Giraffen4
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade7
Mobilspel
Pågående20 011

Forumkategorier

Användare Inlägg  
vulcan2008-09-12 14:15
Antal inlägg: 7666

Nåja... den reella situationen är ju inet så mörk. I helt okej förorter som min egen (Vällingby) handlar det inte alls om några astronomiska kötider. Själv fick jag min tvåa på ett par månader. Det är knappast ett politiskt problem att det vill bo oändligt många fler i innerstan än vad det finns lägenheter till - inte så länge acceptabelt boende kan erbjudas i andra delar av regionen. Det är ingen mänsklig rättighet att kunna gå till jobbet och ha krypavstånd till Stureplan (även om jag tyckte det var rätt trevligt det år jag kunde promenera från Hjorthagen genom LillJans-skogen och Öfre Ö till min arbetsplats på Birger Jarlsgatan.

illiterate - Ej medlem längre2008-09-12 14:19
Antal inlägg: 6521

Jag har då aldrig haft chans till någon enda lägenhet med min nästan tre år långa kötid. Och med tanke på att personliga erfarenheter uppenbarligen duger för att nedslå matematik så bevisar jag att det är omöjligt att få bostad via bostadskön någonstans i hela Stockholm med mindre än två års kötid.

illiterate - Ej medlem längre2008-09-12 14:25

(Möjligen går det dock om man har en taxerad årsinkomst på 400 000 eller liknande, i vilket fall det kan tänkas att hyresvärden sållar bort 20 st som stod före i kön, av de 30-40 som har bäst kötid och får äran att delta i dokusåpan om att vinna kontraktet.)

vulcan2008-09-12 14:33

Vad jag menade var att det är ett välkänt faktum att många av dem som köar är intresserade av lägenhet i innerstan - inte i något generellt och akut behov av bostad. Att den kön lär förbli lång så länge hyrorna inte sätts av marknaden är bara att acceptera eftersom det tillgängliga utrymmet för nyproduktion i innerstan är rätt begränsat. Dessutom är ju hyreskostnaderna sådana att det även för mig blir näst intill uteslutet. Ska jag betala 12000 kr för en trea i Hammarby Sjöstad så blir det falukorv veckan lång för mig och ungarna och semester i form av promenader i Nackareservatet. Annars är det jag hört om just nyproduktionen där att man befinner sig ganska nära en jämviktssituation: Det är inga 230000 personer där som vill ha lägenheter.

vulcan2008-09-12 14:41

Här är ganska intressant statistik från Bostad Stockholm om aktuella kötider för lägenheter via deras bostadskö:

www.bostad.stockholm...st atistik/

Som synes så förmedlades exempelvis c:a 2200 av de ca 4000 lägenheterna i ytterstadsområdena till personer med 0-4 års kötid. Flera aktörer beskriver situationen som bättre än på länge och att kötiderna fortsätter kortas. Googla så får du se.

illiterate - Ej medlem längre2008-09-12 15:16

Statistiken är dock missvisande eftersom de endast tar med de som fick lägenhet i statistiken. Det som vore intressant vore att se statistik över de som inte fått lägenheter, och hur lång kötid dessa har. Jag skulle tippa på att graferna ser likadana ut, bara att det är många fler i varje bin. För varje person som får lägenhet finns det nämligen minst 10 som inte får den.

illiterate - Ej medlem längre2008-09-12 15:18

Och de som inte får lägenhet blir bara fler och fler för varje år, vilket man tydligt ser i bostadsköns egen statistik. Trots detta bygger man alltså inte fler och fler lägenheter.

illiterate - Ej medlem längre2008-09-12 15:24

Kan bara tillägga att jag vet att många av de som står i bostadskön inte är "aktiva sökanden", utan bara står i kön tills de hittar något i innerstan, nämligen 75% av alla köande. Det innebär dock fortfarande enligt bostadsköns egen statistik att över 50 000 är utan bostad, och att man löser detta genom att dels bygga några hundra nya lägenheter, och dels omvandla några tusen till bostadsrätter.

dudeniro - Ej medlem längre2008-09-12 15:30
Antal inlägg: 6214

Vulcan! Wallenstam är en hänsynslös profitör redan! ;) De är börsnoterade och deras vision är att "Att köpa, bygga, utveckla samt sälja fastigheter i utvalda storstadsregioner". Själva bostadsfrågan kommer inte ens upp i deras affärsvision. Och du har kanske hört om deras lyxrenoveringar av hyresrätter kring Gullmarsplan, med följd av stora hyreshöjningar.

Det finns bra exempel, främst kanske från wallenstams "hemmaplan" (Göteborg) på att man renoverat, krävt hyreshöjningar i storleksordningen 40-50 procent och sedan erbjudit som en lösning på hyresgästernas ilska att låta dem köpa lägenheterna. Wallenstam är, vet jag av egen erfarenhet, inte några man kan förhandla med för är så pass säkra i sin sits. Försäljningar som sker på grund av hyresgästernas missnöje är ett led i affärsstrategin att sälja fastigheter.

Hur som helst. Jag respektera det du skriver Vulcan, och som vanligt så visar du god kännedom och saklighet. Jag är kluven i denna fråga. I slutändan blir det marknadshyror tror jag och kanske kan åtminstone visssa saker förändras till det bättre. Jag hoppas dock att folk inte stöder idén i någon slags övertygelse att det leder till lägre hyror. Möjligen kan den svarta marknaden elimineras, samt de långa bostadsköerna i Stockholm. Det i sig självt är bra det, ju.

vulcan2008-09-12 15:50

Jo jag vet Dude. En anledning till att jag fick en lägenhet snabbt är att de gjort samma sak i mitt område. Renoveringen är rätt simpel, men i ärlighetens namn så var det ett ganska eftersatt underhåll innan de kom in och hyrorna var väldigt låga (typ 3500 för en tvåa på 56 kvm som min). Det här är ju också en följd av hyresregleringarna och bruksvärdesprincipen som gör att det lönar sig för fastighetsägare att göra dessa stora renoveringsingrepp pga det ger möjlighet att höja hyrorna så pass kraftigt. Jag ser dem dock som en seriös värd i det att de har en aktiv förvaltning och inte låter fastigheterna förfalla.

vulcan2008-09-12 15:52

alltså: de höjda hyrorna har minskat efterfrågan och därmed var det lättare för mig att få en lägenhet. Jag betalar nu 5600 kr/månad för en lägenhet på 56 kvm. Det känns inte orimligt högt, även om man förstås skulle ha önskat sig nån femhundring eller rentav tusing lägre. Men för en motsvarande bostadsrätt här ute så hade kostnaden troligen blivit högre om man inte haft någon jättestor kontantinsats att lägga in.

dudeniro - Ej medlem längre2008-09-12 18:41

Fint att din erfarenhet av dem är bättre än min. Vår fastighet var definitivt eftersatt i underhåll och förvaltning, vilket inte minst visade sig vid teknisk besittning i samband med ombildning. Det hänger antagligen ihop med att marknadsvärdet på innerstadsfastigheter är så högt (och mer kopplat till läge än standard), att fastighetsägare (åtminstone med kortsiktiga investerings/försäljnings -planer) inte behöver bry sig så mycket om fastighetens skick. Inför förhandling om kostnad var det t.ex. hyresgäster som i månader begärt hjälp med problem i sina lägenheter utan att få någon, det visade sig att lokaler inte hade ventilation som de skall ha enligt lag, att elstigar inte bytts ut trots uppenbar brandrisk, etc.

iothal - Ej medlem längre2008-09-12 18:52
Antal inlägg: 169

Stockholm suger när det gäller lägenheter såvida man inte har fett med pengar och kan köpa en barre. Om det fanns många fler hyreslägenheter där folk vill bo så vore det bara bra. I Berlin t ex så finns det bra mycket mer lediga hyreslägenheter ( och dom flesta hyr, det är inte speciellt vanligt att man köper sin lägenhet) även mitt inne i stan.

Så för att lösa Stockholms problem, bygg fler hyreshus. Det finns plats att bygga på.

Alternativt så skiter man i Stockholm och flyttar någon annanstans där man kan bo riktigt bra utan att behöva ta jättelån eller betala ockerhyra.

vulcan2008-09-13 11:41

Alltså... jag är naturligtvis väl medveten om problemen i Stockholm. Jag tror det är hyfsad fart på byggandet nu, men flera års stor tröghet har skapat ett uppdämt behov som inte byggs bort så lätt. Ett problem är ju att den demokratiska/rättsliga processen kring byggprojekt ofta blir extremt långdragen innan bygget (ev) kan komma igång. Jag vet inte hur många år man t ex höll på med sjukhusområdet på nedlagda Beckomberga (en trevlig promenad i mitt nära grannskap) innan man äntligen kom igång. Ofta motsätter sig grannar byggen av olika skäl (Det är inte särskilt kul att bo intill ett stort bygge som dessutom skymmer ens utsikt, fråga mig jag har haft det så i 1 år nu) och till det kommer olika miljöorganisationer som vill bevara grönområden, biologisk mångfald etc etc eller helt enkelt bara oroar sig för mer trafik i området. Det är ingen enkel ekvation.

Ej heller att förglömma: Det svala intresset för att bygga hyresrätter hänger samman med regleringarna. Detta skulle man iofs kunna hantera genom att låta allmännyttan expandera igen. Problemet är att stora allmännyttiga byggboomar lär driva upp priserna för byggproduktion ännu mer - med ännu högre hyror för nyproduktion som resultat.

Viktigt att minnas också tror jag: Det finns ingen magisk lösning som skapar en lycklig och perfekt bostadssituation för alla människor i en storstad med högt inflyttningstryck. Fri marknad eller reglering - problem i olika former blir det alltid. Alla lösningar har sina nackdelar. Personligen är jag dock övertygad om att regleringarna skapar mer problem än de löser - regleringar har tyvärr en tendens att göra det.

dudeniro - Ej medlem längre2008-09-15 16:48

Problemet med nybyggnation i stockholm är väl att "marknaden" fokuserar på förtätning snarare än att bygga "utåt", enligt min mening. Att man har "reclaimat" vattnet, genom att bygga bort industrier (som vin och sprit/årstaviken, "docklands"/danvikstull etc) är bra, men jag tycker det är lite tragiskt att man förtätar klassiska närförorter för att det är mer luckrativt, istället för att satsa på nybyggen längre ut som också skulle bli billigare (mindre processande om bygglov, mindre miljöpåverkan och mindre ingrepp i befintliga stadsbilder).

Jag tror heller inte att det finns några enkla lösningar, Vulcan. Men en storstad behöver regleringar. Stockholm är en gammal stad med en unik stadsbild. Utan regleringar skulle vi inte ha så mycket grönområden, en nationalstadspark i staden, och en citykärna fri från enbart kommers och skyskrapor. Inte en takås skulle finnas kvar i originalskick på grund av marknadens sug efter att bygga vindskontro till lyxlägenheter. Tätheten som du finner i hammarby sjöstad är marknadens våta dröm! Maximera boendet per kvadratmeter natur förtäta! Vi skulle heller inte ha tillgång till vattenstråk på samma sätt, eftersom de mest attraktiva lägena är vid vatten. Byggherrarna letar kryphål, och har redan börjat tulla på (för stockholmare) heliga områden som t.ex. Årstaskogen för att få börja bygga vid vatten. I staden finns natuligtvis intressen för att låta byggherrarna få som de vill, regleringar till trots.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?