Spelrum
Giraffen10
Krokodilen1
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
4
Inloggade16
Mobilspel
Pågående20 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Stilig_karl - Ej medlem längre2008-09-15 17:39
Antal inlägg: 4127

"Att vara sjuk kostar enormt mycket för individen och att då få det subventionerat är väl inte mer än rätt!"... Jag hoppas de som tycker så röstar därefter också ;)

Mr Sun Green - Ej medlem längre2008-09-15 17:42
Antal inlägg: 825

Gick in på apoteket, ville bli av med mitt scrabbleberoende. Döm om min förvåning när det krävdes LÄKARRECEPT för betablockerarna. Vad vet min husläkare om scrabble??

Susan_702008-09-15 17:52
Antal inlägg: 87

Har du läst om vårdbidrag på Försäkringskassans hemsida? Tänkte om det kan vara nåt? Så här står det: "Merkostnader är utgifter för sådant som behövs extra på grund av barnets funktionshinder eller sjukdom. Det kan till exempel vara slitage på kläder, extra tvättkostnader eller bilkostnader.
Ett krav för att få vårdbidrag är att barnet behöver särskild tillsyn och vård i minst sex månader eller att du har särskilda merkostnader på grund av barnets funktionshinder."

Susan_702008-09-15 17:53

Tillägg till föregående. Jag tror att även mediciner innefattar merkostnader.

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-15 18:59
Antal inlägg: 286

Upa utan medicinerna har barnen inget liv....inte vi heller d förmodar jag...tyvärr finns det inte ngt billigare alternativ...

Vi är inte giriga Mamma Mu det som det handlade om var att vi inte fick informationen i god tid. Den kom direkt när det var dags för nya recept...
Det finns ensamstående föräldrar som faktiskt inte har råd...Man kan inte vara egoist man kan skänka en tanke åt andra med !
Då säger kanske en del ta dig råd...ja men för vilka pengar då ?

Susan_702008-09-15 19:23

Eva, jag håller på dig, tror jag förstår hur du känner det. Jag har också varit ensamstående förälder och trots heltidsarbete så hade jag det fattigt. Min dotter var/är allergiker och det var svårt att få ihop pengar till mediciner, innan man kommit upp i högkostnadsskyddet. En gång sa en dam till mig; "du har det väl bra som är ensamstående, ni får ju så mycket bidrag".

veasel2008-09-15 20:04
Antal inlägg: 8

"hade hon inte ringt försäkringskassan så hade hon INTE vetat att man är utan inkomst då barnet ska vara själv på dagis under inskolningen...Alltså dom timmar / dagar då barnet är på dagis under inskolningen utan sin mamma får man inte en spänn..."

Nu förstå jag inte, skulle försäkringskassan betala för att man skolar in på dagis?

Susan_702008-09-15 20:05

Nä, precis, varför skulle FK göra det?

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-15 20:22

jag menade att man får ingen föräldrapenning dom dagarna och under inskolningstiden är det iaf här så att man ska stå under fullständig beredskap om barnet krånglar och man måste dit....till dagiset...
jag tycker personligen att man borde får Föräldrapenningen under hela inskolningstiden....det fick man förut....men nu dom timmarna som barnet vistas på dagiset under inskolningen så får man endast föräldrapenning så man vistas där med barnet...och här är det så att sista veckan under inskolningen så är barnet på dagis typ från 9 tills eftermiddagen.
Och då blir mamman utan Föräldrapenning..

Oj oj...om jag kunde förklara riktigt från början....

RåzaMåln2008-09-15 20:24
Antal inlägg: 132

Lustigt med folk som säger att allt är statens fel... egentligen är det ju folket (vi) som är staten...

TS: Jag tror inte att det är Apoteket som bestämmer vilka mediciner som skall ingå i högkostnadsskyddet + att din högkostnadsperiod kanske har gått ut? Men om medicinerna är jättedyra får ni dem säkert väldigt billigt nästa gång eftersom ni bör ha kommit upp i en ny högkostnadsperiod då.

Susan_702008-09-15 20:24

Okej, nu hänger jag med. Ja, på min tid så fick man ta ut föräldrapenningen under inskolningen.

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-15 20:38

RåzaMåln

nu är det så att dessa tabletter har gått genom högkostnadsskyddet men från och med nu gör dom inte det för staten har bestämmt sig för att nu j-a ska vi få betala....alltså en hel del pengar....dom har gått under högkostnadsskyddet i alla år innan....men nu blev det ett slut på det...så är det....

Bolerria2008-09-15 20:47
Antal inlägg: 112

Kan man aldrig få svar på vad det är för magiska tabletter?

Susan_702008-09-15 20:48

Som sagt... kolla med FK om du har rätt till merkostnadsdelen i vårdbidrag. Jag har en kompis som fick merkostnader betalda när hennes barn var glutenallergiker och hon var tvungen att handla specialkost.

allida2008-09-15 20:56
Antal inlägg: 296

@emmylicious
du skrev nåt om blodtrycksmedicin, min mamma har oxå flera sorter och om man ber läkaren skriv att det är för hjärtat istället för blodtrycket, så omfattas den av högkostnadsskyddet. Knasigt va?

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-15 21:05

Bolleria : jag vill inteskriva vad det är pga av att ett av barnen spelar här på Betapet och han skulle nog blir riktigt arg på sin mamma om hon sa vad det handlade om....Är man 16 år så vill man inte det..

Susan_70 jo jag vet att det finns vårdbidrag har en liten del....för ett av barnen...

Eva_M - Ej medlem längre2008-09-15 21:05

Fast merkostnaden beror på laktosintoleransen...

grönöga - Ej medlem längre2008-09-15 21:11
Antal inlägg: 5570

Bolerria: Ha lite respekt, för Eva_M´s hänsyn till sin son. Hon har skrivit varför så din gissning ter sig bara nedrig...

Bolerria2008-09-15 21:13
Antal inlägg: 112

Men det var ju en totalt grundlös spekulation? Förstår Du att det var ett skämt då?

grönöga - Ej medlem längre2008-09-15 21:16
Antal inlägg: 5570

Han kanske inte upplever det lika underhållande som du tycks göra... Hon har ju just berättat att han spelar här på betapet, min gissning är att han inte är alltför "gammal" då han fortfarande bor hemma.
Jättekul (not) "skämt".

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?