Spelrum
| Giraffen | 42 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 57 |
Mobilspel
| Pågående | 20 076 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| micro113 | 2008-09-16 15:51 | |
![]() | Var kom Flashback in i detta???? | |
| Humlesurr - Ej medlem längre | 2008-09-16 15:52 | |
![]() | Alltså att de berättar att de INGREP, att det finns vittnen som hittade tjejen är en sak. Men här ska det alltså vara vittnen som ingrep. | |
| micro113 | 2008-09-16 15:53 | |
![]() | Humlesurr Varför skulle jag göra det -- det jag har hört, och återigen inte vet eftersom jag inte var där, är just hörsägen, och inte använtbart vare sig för åklagaren eller någon annan. Hade jag bevittnat händelsen hade jag självklart ställt mig till åklagarens förfogande. | |
| Humlesurr - Ej medlem längre | 2008-09-16 15:56 | |
![]() | Varför PÅSTÅR du då i första inlägget att det är så? "I det andra fallet, om hustrumisshandeln, går Papa Dees fru ut i sin blogg och beklagar sig. Hon minns inget av händelsen, men förstår inte varför polisen inte tror på henne istället för på de ögonvittnen som ingrep under pågående misshandel." Du skriver ju rakt ut att "istället för på de ögonvittnen som ingrep under påstående misshandel". Nu säger du att du inte VET att det är så utan bara något du har hört? Det är ju en jäkla skillnad, att påstå att sådana vittnen verkligen finns och att de verkligen ingrep också. | |
| micro113 | 2008-09-16 16:07 | |
![]() | Humlesurr För att det är den informationen jag fått -- och för att det styrks av att åklagaren inte släpper honom på hustruns ord, utan anser att det finns bevisning som styrker att han utfört misshandeln. Men visst så här i efterhand kanske jag skulle uttryckt mig mer försiktigt, och skrivit att "istället för de vittnen som PÅSTÅR att de ingrep" Min poäng var och är dock att hon i ena andetaget inte minns vad som helst, för att i nästa fria maken -- det går inte ihop. Det luktar mer som ett ganska normalt agerande från en kvinna som fått stryk av sin karl under ett fyllebråk. Så, nu fick du en dos av min erfarenhet och mina fördomar också -- för självklart har jag ett bias i frågan. | |
| micro113 | 2008-09-16 16:09 | |
![]() | Jag kan väl tillägga att informationen kom från, en vad jag uppfattar som, ganska trovärdig källa. | |
| ElectricEye - Ej medlem längre | 2008-09-17 09:44 | |
![]() | Jag vill bara flika in att en artikel kan betraktas som förtal även om den är sann. Om exempelvis en reporter från Aftonbladet hittar Fredrik Reinfeldt iförd blöjor på PIH och dagen efter skriver att "REINFELDT GILLAR BLÖJSEX" så lär ansvarig utgivare åka dit för förtal så att det skriker om det - även om det nu skulle vara sant. | |
| Eva_M - Ej medlem längre | 2008-09-17 11:13 | |
![]() | Förstår inte att man ens orkar bry sig bara för det är en kändis... Det händer varje dag , över allt misshandel på kvinnor Kanske din granne, kompis eller vem som helst... Var vaksam istället i din omgivning. För den som misshandlas brukar inte oftast ta första steget att ringa polis eller överhuvudtalget söka hjälp. Det som står i tidningarna är oftast lite sanning och mycket utsvävningar... | |
| mommesfrites - Ej medlem längre | 2008-09-17 12:59 | |
![]() | Nej, jag har inte läst om berörda kändisar. Får man namnge dem och idiotförklara dem så här i ett forum? Ryktesspridning och spekulationer är otrevliga saker. Dessutom ställer man sig inte till åklagarens förfogande. Om domstolen tror att man har någonting att tillföra rättegången, kallas man som vittne. Det är straffbart att utebli eller fara med osanningar. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-17 13:23 | |
![]() | "Alla har väl vid det här laget läst om stjärnan som anhölls för sexuellt tvång, samt den andra stjärnan som sitter anhållen för att ha misshandlat sin hustru." SVAR NEJ!! Finns andra sorts nyheter också. Tycker detta är tröttsamt, och måste ännu en gång hålla med mommes denna typ av uthängningar. | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-17 13:23 | |
![]() | om* | |
| micro113 | 2008-09-17 13:44 | |
![]() | mommes Ja- det får man, eftersom de outat sig själva på nätet. Det var också min grundtanke med inlägget -- hur kan man outa sig själv och sedan vara upprörd över att tidningarna skriver om något som verkligen hänt. Jo, man ställer sig till åklagarens förfogande. Gör man inte det kan man inte kallas som vittne, eftersom polis och åklagare då inte vet vem man är. Man måste alltså ge sig till känna för att kunna bli hörd. Stilig karl Själv tycker jag att nyheter och rättskipning när det gäller våld mot kvinnor och barn är något av de viktigaste nyheterna vi har. Det är ett djupgående samhällsproblem, och för att få en förändring så måste problemet uppmärksammas. Jag läser oavsett om det handlar om kändisar eller okända -- just för att jag tycker det är viktigt att se hur förfarandet fortskrider och hur rättskipningen i slutändan fungerar. I fallet med den misshandlade kvinnan är läget just nu mycket intressant, eftersom åklagaren faktisk nyttjar allmänt åtal. Vilket innebär att man kan och ska väcka åtal mot kvinnans vilja, om det finns bevisning som styrker brott. Alltför ofta så struntar åklagarna i detta, och backar trots vittnen, när kvinnan inte vill att det skall leda till åtal. Därför tycker jag att denna historia är principiellt mycket viktig -- kändis eller inte kändis. Jag är själv uppväxt i ett hem med misshandel och övergrepp, och i min ungdom levt i ett förhållande fullt med misshandel och vet hur dåligt rättsamhället fungerade då, och tyvärr i mångt och mycket ännu gör. Därför känns dessa frågor alltid lika aktuella för mig. | |
| micro113 | 2008-09-17 13:46 | |
![]() | OBS Jag skriver inte att misshandeln, eller det sexuella övergreppet, verkligen hänt -- utan att dessa personer gripits för det, och att tidningarna skrivit om gripandet och misstankarna. Ken Ring är ju senare friad från misstanke - vilket tidningarna också rapporterat om. | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-09-17 13:47 | |
![]() | Hmm jag har megakoll på ckändisar verkligen, fick googla på Ken Ring och inte ens ett besök på hans blogg gav mig en ringaste ledtråd till vem fasiken han är :D | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-09-17 13:50 | |
![]() | känner igen mig i det där trash... har noll och inget intresse av att ha koll på vad kändisar har för sig... då har man inte heller koll på vilka som är kändisar... | |
| Stilig_karl - Ej medlem längre | 2008-09-17 13:52 | |
![]() | Men micro, det handlar ju om att personerna namnges, samt att dessa fall med stor sannolikhet inte skulle ha samma mediala cirkus omkring sig om det inte vore just "kändisar", inte att deras brott och processen runtomkring inte är viktig. | |
| micro113 | 2008-09-17 13:54 | |
![]() | Eva_M Jag bryr mig alltid -- och är vaksam på min omgivning också. Har dottern eller en vän ett konstigt blåmärke, så frågar jag alltid om det -- istället för att inte låtsas se det. De flesta blåmärken har ju en fullt naturlig förklaring, men ibland råkar man på nån vän som svänger sig -- och då brukar jag vara väldigt rak på sak, och både prata om faran med att acceptera våld, och samtidigt tala om att jag finns här dygnet runt om hon behöver hjälp -- jag har bil och kan hämta. Ser jag en misshandel så ringer jag polisen, och ingriper sedan -- då nästan med en önskan om att jag skall få en smäll, eftersom jag inte skulle tveka en sekund om att anmäla. Rör det sig om helt okända så ringer jag polisen -- sen beror det lite på situation om jag ingriper eller avvaktar. I vissa lägen kan man inte avvakta. Jag har tidigare varit med och startat upp en kvinnojour på orten -- den överlevde dock bara tio år, sedan drog kommunen in bidragen. Så tro mig -- våld mot kvinnor engagerar mig oavsett om personen är känd eller inte. | |
| micro113 | 2008-09-17 13:57 | |
![]() | Stilig Jo -- det kanske var dumt av mig att namnge -- men det hade själva gått ut på nätet innan, och var alltså inte anonyma. Sen är det säkert kändiskapet som drar igång mediacirkusen -- men det förtar ju inte att frågan om misshandel och allmänt åtal nu får uppmärksamhet. Sen händer det ju faktiskt emellanåt att man följer upp också andra fall av sexuella övergrepp eller misshandel, som inte har med kända personer att göra, också i media. | |
| micro113 | 2008-09-17 13:58 | |
![]() | trashone Ärligt talat är han lite suddig för mig också. Jag tror han är rapartist, och jag vet att han för några år sedan rapade något om prinsessan Victoria som ledde till ramaskri i pressen, men där tar min kunskap slut om honom. | |
| micro113 | 2008-09-17 14:00 | |
![]() | Jag har dålig koll på Papa Dee också -- tror han är rapartist han också, men jag har faktiskt inte en aning. Det är inte min melodi s a s | |