Spelrum
Giraffen3
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
2
Inloggade5
Mobilspel
Pågående20 041

Forumkategorier

Användare Inlägg  
illiterate - Ej medlem längre2008-09-17 22:53
Antal inlägg: 6521

Det är förresten därför som man oftast inte hittar "underbarn" högre upp i maktpyramiderna än ”dumhuvudena”. (Underbarnen lärde sig aldrig hur man anstränger sig.)

Dyslekso2008-09-17 22:55
Antal inlägg: 8945

Deras bristande sociala färdigheter hjälper inte heller till, får man förmoda. Svårt för dem att kommunicera med "vanligt folk" på ett karriärsbefrämjande vis.

anneli72 - Ej medlem längre2008-09-17 23:00
Antal inlägg: 11612

Ett geni är någon som tar in både viktiga saker och
oviktiga.
Sedan gallrar geniet noga.

Dyslekso2008-09-17 23:00

Eller så kan man säga att det finns sociala genier. Bill Clinton lär ju vara ett sådant, och han har ju nått ganska långt.

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-09-18 01:44
Antal inlägg: 1045

Dyslekso, de flesta genier blir nog inte kända, det är i varje fall vad jag själv misstänker, men antagligen arbetade de som "slagit igenom" som genier lite mer än gemene man.

Det borde dock finnas drösvis med genier som mest driver runt och latar sig eftersom de kan ta sig fram bland vanligt folk utan större besvär, men då avser jag naturligtvis inte specialfallen utan helt enkelt de som bara råkar vara lite mer skärpta än genomsnittet. Eftersom jag hyser enorm tilltro till aftonbladets journalistik så får de tjäna som källa:
www.aftonbladet.se/n...e1 81624.ab

"Genomsnittssvensken har IQ 95. Cirka två procent av befolkningen har över 131 i IQ. Gränsen för geni går vid IQ 164."

Ett geni har vanligtvis förmågan att imponera på sin omgivning och på så sätt inge ett visst förtroende, åtminstone på så vis att han förväntas kunna leverera inom det fält han väljer att briljera.
Vad gäller just talesättet så kan man väl illustrera det med ett exempel...

Vi känner ju DennisPlz som en hängiven ordgrävare, det vore knappast konstigt om han presenterade en lista med t.ex. de mest sannolika eller mest spelade orden inom scrabble. Risken att du skulle ifrågasätta att han själv sammanställt listan är ganska liten, även om han plagierat den från låt oss säga Mårten, som visserligen är en mycket kompetent scrabblare men inte lika profilerad som just grävare... Dennis skulle alltså med hjälp av det förtroende han åtnjuter i egenskap av ordnörd (geni?) kunna stjäla Mårtens arbete. Skulle Mårten däremot göra samma sak mot Dennis är det nog större risk att någon tror att han lånat listan...

*Namnen i historien har ändrats för att skydda anhöriga (alltså emman)

illiterate - Ej medlem längre2008-09-18 02:01

Man ska inte heller glömma de som är så smarta att vi aldrig ser skymten av dem eftersom de tar livet av sig innan nån märker hur smarta de är.

illiterate - Ej medlem längre2008-09-18 02:06

(Extrapolerat från www.timesonline.co.u...99 6719.ece förstås)

swingmatism2008-09-18 08:02
Antal inlägg: 509

Jag skulle säga att Paul Rand är ett utmärkt exempel på ordspråket i första inlägget. Rand stal hänsynslöst ifrån europeiska konstnärer och inte ifrån någon speciell inriktning - utan alla - och blandade gärna - åkte till usa och gjorde sig själv till tidernas störste grafiska formgivare.

Det är helt okej att sno hur mycket som helst från konst till grafisk design, men att sno från en annan inom samma yrke är däremot straffbart. faktiskt.

Dyslekso2008-09-18 10:31

ordhämnaren: går man på IQ-definitionen av geni så finns det förstås lika många genier som det finns människor över den brytpunkten. Vilken den nu är, IQ 164 verkar inte vara den enda använda brytpunkten. Men även om man använder 164 som gräns så kan det väl inte finnas "drösvis" med genier därute? Det är väl inte mer än en 0,005% som ligger över den nivån.

Jag gillar wikipedias "IQ-befriade" definition av genialitet:

"A genius is a person of great intelligence who shows an exceptional natural capacity of intellect, especially as shown in creative and original work, something that has never been seen or evaluated previously. Geniuses always show strong individuality and imagination, and are not only intelligent, but unique and innovative."

Alltså att det inte räcker med hög intelligens, man måste dessutom vara mycket kreativ. Med den definitionen borde det också vara ganska få som är genier, att både pricka in hög intelligens och hög kreativitet, och för den delen hög personlig energi ("drive") måste vara mycket ovanligt.

Fin förklaring av talesättet där. Nu verkar det ju komma från Oscar Wilde, den gamle citatmaskinen, jag hade annars idén att det var någon samplande (stjälande) hiphop-snubbe som myntat det - de brukar ju också ha nära till att kalla sig själva genier. Jag måste dock säga att jag fortfarande tycker det är en väldigt långsökt förklaring, men det är mycket möjligt att det är tänkt som du säger. Jag får ringa Thorsten Flinck och fråga.:)

illi: 33 av 100 000 dödsfall bland superbegåvade var självmordsfrekvensen. Tre gånger fler än den för normalbegåvade, men man kan ändå inte säga att det är ett lämmeltåg. Men känslan av utanförskap borde vara vanlig, även om den inte leder till självmord.

swing: intressant där. Hade inte hört talas om Paul Rand, så jag kan inte riktigt kommentera, men intressanta synpunkter.

vulcan2008-09-18 10:57
Antal inlägg: 7666

Ansluter mig till Dysleksos definition.

Newton är väl en av de personer i historien som stämmer bäst överens in på definitionen av ett verkligt geni. Jag gillar särskilt berättelsen om hur han - efter att ha ägnat sig åt andra saker än vetenskap i många år - en dag fick del av en slags "utmaning" från en kollega kring ett komplicerat, matematiskt problem. Utmaningen hade sysselsatt ledande matematiker i dåtidens Europa i åtminstone något år och några hade t.o.m. bett om förlängd tidsfrist jämför med den ursprungliga. Newton fick den på eftermiddagen, gick hem till sitt arbetsrum och jobbade. På morgonen var han klar och hade löst det hela, bl.a. genom att uppfinna en ny gren inom matematiken. Av något skäl valde han att publicera sin lösning anonymt. Kollegorna förstod dock ändå. "Vi känner igen lejonet på dess klo" yttrade en.

Att lära sig att återanvända och inte krångla till saker i onödan handlar snarare om erfarenhet (livs- och yrkes-) enligt mina egna erfarenheter. Det krävs nog ett visst mått av intelligens för det med - men kanske är det t.o.m. så att insikten om att man inte är en briljant tänkare och skapare i varje stycke driver fram det beteendet istället för tvärtom.

ordhämnaren - Ej medlem längre2008-09-18 11:14
Antal inlägg: 1045

Dyslekso, 0,005% av 6 miljarder är 300.000 stycken dvs drösvis, om sen aftonbladets definition av geni inte duger... jag då vet jag inte vad som ska till :)

Det stora problemet i den här frågan är ju att vi inte vet vilken definition av geni som talesättaren själv föredrog... de egenskaper vi själva väljer att tillskriva geniet är ju egentligen helt ointressanta i sammanhanget.

Dyslekso2008-09-18 11:55

Och hela 450 stycken i Sverige, varav antagligen hälften eller så arbetar på aftonbladet.:)

Sen vet folk inte vad de säger, tror jag. De tycker nog bara att det låter bra. Och det innebär ju en ursäkt för att inte anstränga sig att vara nyskapande, om inte annat.

ordprofeten - Ej medlem längre2008-09-18 14:55
Antal inlägg: 1302

Dyslekso, du är mycket vis.

Dyslekso2008-09-18 15:29

*ramar in och hänger upp*

Tack ska du ha för de orden.

mrperfect2008-09-18 15:31
Antal inlägg: 11437

Ordet geni är överanvänt, liksom uttrycket oändlig.

Pingpal2008-09-18 16:03
Antal inlägg: 6

Något modifierade (och faktiskt roliga) talesätt hittar man på
www.yttermera.se/kul...sp rak.html
Där finns en variant på talesättet i första inlägget.
Tigga är silver. Taga är guld.

illiterate - Ej medlem längre2008-09-18 19:40

Man skulle kunna säga att ordet geni är oändligt överanvänt.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?