Spelrum
| Giraffen | 52 |
| Krokodilen | 1 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 44 |
| Inloggade | 99 |
Mobilspel
| Pågående | 19 874 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| strom9030 | 2009-04-07 00:07 | |
![]() | Mouche...är det någon här som gråtit över det straff som utdömts? Jag tycker fortfarande att 25 år eller vad det nu är måste sägas vara ett livstidsstraff. Enligt den mycket tveksamma källa du använder, Wikipedia, som vi alla kan gå in och redigera i, så tycker jag att den här människan redan tidigt fick sin väg utstakad och nu är det ju tyvärr så att vissa människor inte har det lika förspännt med rätt förutsättningar för att lyckas i livet. Att åklagare helst vill ha så långa straff för brottslingar, hör till deras arbete och därmed är det inte så underligt att man vinklar saker och ting till brottslingens nackdel. Annica Östberg har begått ett brott, ett allvarligt sådant, hon har blivit dömd och avtjänat ett lååångt straff som inte är färdigt ännu. Varför måste vi döma henne i den här "domstolen" också? | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2009-04-07 00:09 | |
![]() | Jag tycker det är bra att hon får komma till Sveriges fängelse eftersom hon är svensk. Jag hörde också om den där som skakade sin fem veckor gamla dotter till döds och usch, ache!!!! Vad ledsen man blir! Sen kan jag inte fatta att han inte bara tänker att han självklart självmant vill sitta i fängelse. Jag kan inte fatta hur det är möjligt att han inte känner så själv. Kanske han har nån diagnos som gör honom helt känslokall. Helt sjukt och så sorgligt var det där. Det finns verkligen så sjuka grejer så man blir helt förstörd i huvet. Jag skulle vilja veta mer om den där pappan. Om han går på droger får man i alla fall en liten förklaring till att han orkar hålla sig borta i fem år. | |
| strom9030 | 2009-04-07 00:13 | |
![]() | Ehh, var har jag påstått att hon är orättfärdigt dömd? Nej grabbar, läs ordentligt och förlåt om jag är otydlig. Jag syftade tillbaka på dudeniro´s uttalande om att det sitter andra "svenskar" fängslade på lösare tyglar än i det här fallet. Det är dom jag talar om, ingen människa ska behöva genomlida ett sånt öde. Det var vad jag sa och inget annat! | |
| dudeniro - Ej medlem längre | 2009-04-07 00:34 | |
![]() | Strom, jag tycker det är barbari att romer förtrycks i nästan hela europa, och utifrån mänskliga rättigheter som miniminivå (vilket jag förvisso tilltalas av) så skulle halva Europa vara icke-demokratier. Sverige har gått emot internationella konventioner om mänskliga rättigheter, främst vad gäller barnkonventionen, vilket kan ses som ett eget mäktigt förfarande. Jag vet inte hur man gör det till att en mänsklig rättighet anses vara indikation på demokrati, men inte en annan. Dödsstraffet är alltså inte ett tecken på bristande demokrati i min mening, däremot ett brott mot mänskliga rättigheter och enligt mina värderingar tecken på en underutvecklad rättsstat. | |
| vulcan | 2009-04-07 00:46 | |
![]() | Om man använder demokratibegreppet som du försöker göra strom så blir det snart helt meningslöst och urvattnat. Det kommer att betyda allt och ingenting. Ingen här ifrågasätter vad jag vet att det finns stor anledning att ifrågasätta USA:s ställning som en fullvärdig rättsstat, åtminstone på vissa punkter. Men USA är ett land som faktiskt på en del vis är mer demokratiskt än Sverige. Rösträtten är allmän och fri och man väljer sina befattningshavare i direkta val på fler nivåer än vad det är fråga om i Sverige. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-07 00:51 | |
![]() | Jag sitter inte och ömkar Annika hela dagarna,men hon har suttit av sitt straff. Jag skulle inte vara rädd om hon bodde i samma hus som jag. Däremot finns det folk jag inte skulle vilja ha i mitt hus. Tex Helge Fossmo. | |
| vulcan | 2009-04-07 00:56 | |
![]() | Ett litet tillägg ang. Gary Gilmore. Hans avrättning betydde visserligen en slut på det nästan 10 år långa moratorium som rått sen 1967. Men han var en s.k. volunteer, dvs avstod från sin rätt att överklaga och uppmanade istället staten Utah att verkställa avrättningen. Normalt tar det många år från domen innan en avrättning har tröskat igenom det omfattande överklagningssystem som finns. 10-12 år är närmast standard, även i de mest "dödsstraffsvänliga" staterna som t ex Texas. Det sitter fortfarande män runt om i dödsceller i USA som dömdes innan Gilmore. Många har också fått sina straff omvandlade eller t.o.m. upphävda som en följd av dessa rättsprocesser, så det är långt ifrån bara en skenapparat. Dina möjligheter att få en dom ogiltigförklarad pga olika brister och fel i rättegångsförfarandet är också generellt sett större än i Sverige, tack vare bestämmelser som ytterst går tillbaka på konstitutionen och handlar om en syn på den enskilda människans rätt mot staten som är mycket mer utvecklad än den vi traditionellt hållt i Sverige. Alla ensidiga fördömanden av USA:s politiska och rättsliga system visar bara enligt min mening på okunnighet hos kritikern. Därmed inte sagt att det inte också finns en hel del att vara kritisk mot. | |
| anneli72 - Ej medlem längre | 2009-04-07 01:04 | |
![]() | Jag har inte fördömt USA ensidigt,jag är nog bara lite okunnig på området. Jag gick bara en tre-årig samhällsvetenskaplig linje. | |
| strom9030 | 2009-04-07 08:01 | |
![]() | "Om man använder demokratibegreppet som du försöker göra strom så blir det snart helt meningslöst och urvattnat." Vulcan, nu svamlar du oförlåtligt och försöker helt självsvådligt göra en bedömning av min uppfattning om vad en demokrati är. Vad grundar du det på? Är det det faktum att jag skrev att jag inte anser USA vara ett bra exempel på vad en demokrati är så står jag fullt och fast kvar vid det uttalandet och vi kan gärna ta den diskussionen men det får bli under en annan tråd. Mina inlägg i den här debatten handlar främst om Annika Östbergs återvardande till Sverige och människors trångsynthet i just den frågan. | |
| Paradisia | 2009-04-07 08:12 | |
![]() | Annika Östberg är fortfarande svensk medborgare och alla på det där fängelset har sagt att hon skött sig exemplariskt i alla år så hon utgör inget hot mot nån och har egentligen aldrig gjort. Hennes mamma är gammal och sjuk så jag tycker att det är på tiden att hon får komma hem nu. | |
| Bitte - Administratör | 2009-04-07 08:13 | |
![]() | Intressant med Moucé´s texter, , personligen har jag varit kluven inför detta med att hon ska flyttas över till svenskt fängelse och troligen släppas på nått år, Jag anser att man får ta straffet i det landet man begår sitt brott, och i detta fallet USA, de har en annan lagstiftning än oss, så där är livstid livstd. Sedan så tror jag att hon var klart medveten om vad hon gjorde i de fallet då brottet skedde. Frågan är ska nu alla svenksar som avtjänar straff i andra länder ha samma möjlighet, eller ska alla människor som avtjänar straff i andra länder ha samma möjlighet. Det finns ett fängelse i Goa i Indien där det finna X antal Europeer som avtjänar straff , vem hjälper dom ?? Och jag kan tänka mig att 25 år i Usa är betydligt lättare att sitta av än 25 år i det fängelse i Goa som jag sett, delvist beläget under jorden precis vid havet. Bitte | |
| Filippa Flax | 2009-04-07 08:31 | |
![]() | Vulcan! Jag måste fråga vad du menar med detta: "Vad man däremot kan ifrågasätta är om en rättsstat värd namnet kan tillämpa dödsstraff. Jag har inget säkert svar på den frågan, även om min övertygelse om dödsstraffets stora nackdelar kvarstår." Men du att en rättsstat kan kalla sig rättsstat utan att tillämpa demokrati? I så fall måste det finnas rättsstater och demokratiska rättsstater. Är det möjligt? | |
| susila | 2009-04-07 08:41 | |
![]() | Tja varför inte, det finns ju demokratiska icke-rättstater - om man kan kalla dem så, länder där sharia har införts i enlighet m folkviljan. | |
| Filippa Flax | 2009-04-07 09:23 | |
![]() | Men är valen fria? | |
| Filippa Flax | 2009-04-07 09:24 | |
![]() | Och hur många röstar? | |
| vulcan | 2009-04-07 09:30 | |
![]() | Filippa: Ditt inlägg från kl 08.31 var ett av de skojigaste och mest övertydliga exempel på argumentationsfelet question begging som jag nånsin sett. Tips: Börja med att lägga en tydlig definition av begreppet Demokrati som grund för ditt resonemang. Rent principiellt så tror jag faktiskt att det vore möjligt med en rättsstat i ett icke-demokratiskt system ja. I realiteten lär det dock aldrig bli verklighet. | |
| Amiable | 2009-04-07 09:37 | |
![]() | Det verkar som om hon kommer hem(till sverige) nu kanske. Hörde precis att hon var placerad på ett amerikanskt häkte i väntan på...något... | |
| Maja G | 2009-04-07 09:45 | |
![]() | Håller med Bitte i den här frågan, men har inte satt mig i Annika Östbergs historia in i minsta detalj... Kommer hon att få sitta i svenskt fängelse nu och belasta Sveriges ekonomi eller är hon fri nu för alltid? Vet att hon är svensk medborgare och att hon har rätt till vårt "välfärdssamhälle"..Hon var väl inte dummare än att hon behöll det svenska medborgarskapet då hon blev inspärrad? Hade hon gjort det om hon hade levt ett "normalt" liv i USA? Nä, det tror jag inte faktiskt... Visst har hon fått sona sitt brott, och det många gånger om i svenska mått, men nu var hon i USA då brottet( eller hennes killes brott) begicks och då får man ta den seden dit man kommer... | |
| Filippa Flax | 2009-04-07 09:47 | |
![]() | Vulcan! Question begging var kanske det som jag var ute efter.... | |
| zelda5 | 2009-04-07 09:50 | |
![]() | Exakt, ta seden dit du kommer, måste vara det enda rätta!!!! Människan kan ju inte ens svenska...... | |