Spelrum
| Giraffen | 22 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 11 |
| Inloggade | 33 |
Mobilspel
| Pågående | 18 882 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-09-19 23:52 | |
![]() | bara ett sätt att säga att flugan är ganska gammal vid det här laget... riktigt gammal, för att använda klar språk. | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2008-09-19 23:53 | |
![]() | Särskrivningar är helt enkelt korkat... Människan har irriterat sig över sånt sen urminnes tider... | |
| JaapConrad - Ej medlem längre | 2008-09-19 23:54 | |
![]() | Ska det inte vara senurminnestiden? Eller det kanske var senmedeltiden? | |
| Perpersa - Ej medlem längre | 2008-09-19 23:55 | |
![]() | Nä det är korrekt. | |
| Sotfinger | 2008-09-20 00:22 | |
![]() | Det fanns ju en skojig sida förr, som hette typ sarskrivning.nu, men den las ner eftersom det var så många som hetsade mot stackars invandrade restaurangägare som skrev "MAT SEDEL" i stället för att vända sej mot statliga myndigheter och liknande som borde veta bättre | |
| creamie | 2008-09-20 00:28 | |
![]() | oooooooooo det finns inget jag stör mig lika mkt på som särskrivning, SPECIELLT när det är stora, proffsiga företag som gör reklam och pinsamt nog särskriver..! T ex så var jag på IKEA häromdan, då stod det "KORT KÖ" .............. tur att de inte skrev det i bestämd form, KORTKÖN.. | |
| zacco | 2008-09-20 01:22 | |
![]() | Håller med JaapConrad. Det är inte "hett" med särskrivningar sena 00-talet. Varken att använda sig av eller över huvud taget prata om. | |
| Mimikryp | 2008-09-20 08:00 | |
![]() | Jag hatar särskrivningar och blir alltid irriterad på folk och företag som inte klarar av att skriva vettig svenska och därmed undvika så'na klassiska tabbar som "kassa apparater". *muttrar* | |
| i96_sos - Ej medlem längre | 2008-09-20 08:08 | |
![]() | Haha, va jobbigt störd jag blev av Nattravns inlägg ... ja vad heter det egentligen? Kan inte nån riktig språkbegåvning i det här forumet reda ut det en gång för alla? - Undran från en i 40-års-åldern / 40års-åldern / 40-års-åldern / 40 års åld... ÄSCH, medelåldern. | |
| stefanf | 2008-09-20 08:12 | |
![]() | Det blir naturligtvis störande med särskrivning då innebörden ändras och detta tror jag faktiskt kommer att ändras på ett eller annat sätt. Egentligen är det lite konstigt att allt fler särskriver på ett så korkat sätt eftersom det inte är enklare. Med tiden tror (och framför allt, hoppas) jag man kommer att ställa högre krav på ett lite mer korrekt språk i det här avseendet - särskilt inom professionella sammanhang. Personligen skulle jag sortera bort en jobbansökan direkt om den är skriven med dålig svenska - om jobbet handlar om att skriva mycket direkt till kunder etc. Jag har för övrigt en jättevacker fru som är svensklärare och kan hjälpa mig med sånt här. Hon är en lång hårig flicka. | |
| KattaBa | 2008-09-20 08:52 | |
![]() | Ordlistorna i mobilerna tar inte sammansatta ord. Man måste jobba lite för att de inte ska bli särskrivna när man skriver med T9. Vem orkar? Jag brukar orka men inte alltid måste jag erkänna. Rätt som det är blir det jätte kul. Kan tro att sms-språket (heter det så?) "smittar" till vanlig skrivning. | |
| JamesDean | 2008-09-20 09:10 | |
![]() | En mörkhårig sjuksyster... eller en mörk hårig sjuk syster=) | |
| Sotfinger | 2008-09-20 11:32 | |
![]() | Bara för att det här med att klaga över särskrivningar inte är precis nåt nytt så kvarstår ju problemet. Det är nästan ännu värre, att folk tydligen börjar acceptera att det är så, fast man ogillar det. | |
| passus - Ej medlem längre | 2008-09-20 12:04 | |
![]() | Relaterat problem: duktiga svenskar som inte särskriver gör det svårare för folk med särskrivningsbenäget modersmål som är ovana vid att behöva dela upp orden vid tolkning. En amerikansk kompis cyklade förbi en bensinmack varje morgon på väg till sin kurs i svenska och undrade vad det var för tjänst de erbjöd egentligen. Bilt vätt, vad var det? "Vätt"??? Och "Bilt"??? Det fanns bara inte i ordboken. Hon säger att det tog flera veckor innan hon fick en lidnersk knäpp och insåg hur det inte hängde ihop. | |
| Qrax | 2008-09-20 12:20 | |
![]() | KattaBa: Det är många ordlistor som inte klarar sammansatta ord. Den inbyggda ordlistan i Firefox brukar t.ex. stryka under massor med vanliga, korrekta sammansättningar och föreslå att ordet ska skrivas isär istället. Väldigt irriterande. Jag har sett trådar på forum där folk diskuterar särskrivningar och det finns dom som är övertygade om att dom har rätt bara för att rättstavningsprogrammen vill skriva isär. Nu vill t.ex. Firefox att jag ska skriva isär "särskrivningar" här ovan. Lite komiskt. | |
| Qrax | 2008-09-20 12:21 | |
![]() | -; | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-09-20 12:22 | |
![]() | Jag blir redigt irriterad på särskrivningar, men ojoj vad det händer att jag själv kommer på mig med att göra precis detta som jag irriterar mig så mycket på! jag får skylla på slarv, men eftersom man jag är lärare så får jag nog skärpa mig, vill ju inte lära ut detta otyg till mina elever! Förresten så är det egentligen minst lika irriterande med alla förkortningar av ord... det som bobo nämnde, sms-språket... ändå använder man sig av det... :O | |
| Amöban | 2008-09-20 12:24 | |
![]() | Min chef skickar ut ett mail till alla på jobbet varje vecka med lite peppigt innehåll. Det förstör hela min dag att läsa "fredags hälsningen" där hon skriver att vi jobbat "jätte bra"... Ett annat fenomen jag tycker man märker är att folk, helt utan diagnos, säger att de helt enkelt inte KAN skriva, och att det nog beror på dyslexi. Sen ger de bara upp alla försök att skriva korrekt svenska. Latmaskar. | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-09-20 12:24 | |
![]() | ojoj... nu kommer man på sig med att lägga till ord som inte ens ska vara med i meningen också! :O *smäll på fingrarna* | |
| Ellebellebii - Ej medlem längre | 2008-09-20 12:26 | |
![]() | Användare Inlägg Perpersa - Spelvärd/Forumvärd 2008-09-19 22:36 Tror det är en blandning mellan slarv och dyslexi... Heter det inte blandning av? :O (usch nu ska jag sluta) | |