Spelrum
Giraffen38
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
28
Inloggade67
Mobilspel
Pågående20 031

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Amiable2008-09-24 10:47
Antal inlägg: 1365

mommes : ja det är fruktansvärt!
Tyvärr vill inte mina barn(hennes barnbarn) träffa henne pga att de tycker att det ser så otäckt ut. Jag tycker det är tragiskt, alltihopa..
Jag tror mig veta att det iaf accelerade när hennes man dog. Ungarnas pappa var 22 då och då fick han sitt = traumatiskt relaterat och med kraftiga känslomässigt mående. Han har haft sitt sen dess(hårbotten, knäs). Har än idag men inte så mycket. Vet att nån av hans andra bröder har rätt mycket.
Det ligger i deras gener. Själv är jag mycket observant på mina barn om det skulle ev uppstå.

Kerstin H2008-09-24 12:23
Antal inlägg: 187

Har själv psoriasis. Det har bara suttit i hårbotten men har spridit sig till ansiktet och runt öronen. När det börjar synas mår man inte så bra av det . För 2 år sedan fick jag det i mina händer som börja spricka och blöda och gjorde så ont att jag nästan skrek. Jag fick då ett tips att jag skulle använda Forever Livings Aloe Vera Propolis Creme, som innehåller naturens antibiotika. Det tog ungefär 1 månad så var händerna läkta och det i ansiktet hållet jag i schack med samma. Kommer det tillbaka i händerna smörjer jag mig direkt.

Nattravn - Ej medlem längre2008-09-24 12:31
Antal inlägg: 9141

Man kan undra vad Gud vill ha sagt med att sprida ut denna åkomma.

piidii2008-09-24 12:45
Antal inlägg: 52

nattravn:
jag har psoreasis, har haft i några år. hade en fläck på ena knät en gång som jag struntade i... den försvann.
de på armbågarna är dock mycket envisa, men de smörjer jag emellanåt och pillar bort lite skorpor på, plus att dessa ju är utsatta för friktion och stötar då o då. hade i ögonbrynet, hårbotten och i ena örat (rel. små fläckar) dessa försvann när jag var gravid för tre år sedan och har inte kommit tillbaka. Är nu gravid igen och de på arnbågarna ser mycket finare ut, vet ej om det har med graviditet eller solen att göra, blev mer av den varan i år än föregående....

piidii2008-09-24 12:46
Antal inlägg: 52

för att svara på om det fanns någon som struntade i sina fläckar alltså... =)

Nattravn - Ej medlem längre2008-09-24 12:56

Så då kanske man sammanfattningsvis skulle kunna påstå att det inte bara handlar om rätt behandling för att få bukt med det, utan man behöver också ha fötts med gener som är snällare än andra? Eller så handlar det kanske om att du genom fördelaktigt tankemönster lurade immunförsvaret att tro att det inte behövde göra mer än vad det gjorde?

Om man känner sig lycklig med den man är, även om man inte ser ut som skådespelarna i Hollywoodfilmerna man ser på, kanske det går precis lika bra att leva med detta, som utan det? Eller finns det hälsorisker med att inte behandla nämvärt (om man utgår ifrån att man kan balansera sitt medvetna jag och undvika depression, osv.)?

upa - Ej medlem längre2008-09-24 13:23
Antal inlägg: 2565

Det finns stora risker med psoriasis. Det är en autoimmun sjukdom som kan förvärras och fördärva lederna och förorsaka väldig smärta.
Man kan kortfattat säga att kortison lurar immunförsvaret att inte reagera som det gör.
Jag tror inte man kan se problemet som enbart kosmetiskt. Det är en sjukdom där kroppen attackerar sig själv. Den medicinska vetenskapen har egentligen inte kommit fram till någonting av värde när det gäller autoimmuna sjukdomar.
Jag är ganska övertygad om det är vårt levnadssätt som ställer till det för oss. Som någon tidigare berättade kan problemen försvinna iom graviditet. Jag tycker det tyder på att problemen försvinner när man lever som det är menat att vi ska leva.

Caligatia2008-09-24 13:33
Antal inlägg: 2187

Pappa penslar sina psoriasisutslag (eller vad man nu skall kalla dem) med öl. Det tar inte bor psoriasisen helt, men dels ser den inte lika hemsk ut, och dels lindrar det klådan han får.

run-marie2008-09-24 14:48
Antal inlägg: 1806

1993 fick jag PPP (kan inte den latinska termen) som gjorde att jag fick blåsor, variga, i handflator under fötterna och fotnaglarna, det var fruktansvärt smärtsamt. Fick alla tänkbara behandlingar och blev bättre efter ungefär 1 år. Sen 1995 fick jag psoriasis artrit i mina leder och håller det någorlunda i schack med antiinflammatoriska- och värktabletter. 2005 fick jag sedan "vanlig" proriasis som började på baksidan av låren och på armbågarna. Trodde först inte det var riktigt sant för det hade ju räckt med resten. Har varit på hudklinik och fått riktigt bra salvor, både kortison och mjukgörande.

Nej, jag har inte skött mig som man ska, varit dubbelarbetande och stressat mycket och antagligen har det utlösts av detta. Ingen i hela min släkt har tidigare haft någon av ovanstående. Men nån ska ju först!

Tror som flera har skrivit att man måste stanna upp ibland och ta det lite lugnare. Det gör inget om man inte städar varje vecka, bakar bullar och kakor som så många gör, lägga in sillen själv till olika högtider mm. Nu när jag blivit så klok så kommer inte skoven lika ofta och jag tycker själv att jag klarar mig relativt bra så länge jag lever lugnare.

Alltså ett GOTT råd, njut lite mera av livet och stressa inte ihjäl dig. Damtussarna är som sagt läggare att "plocka" när dom blivit lite större, man kan öppna korsdrag hemma så hamnat dom lättare i nåt hörn. :-)

run-marie2008-09-24 14:49

lättare att plocka ska det va

Nattravn - Ej medlem längre2008-09-24 22:43

upa: Lite off topic, men hur SKA vi leva? Vilka delar av det liv vi lever idag har främst bidragit till att autoimmunitet frodas?

Nattravn - Ej medlem längre2008-09-24 22:48

run-marie: Faktum är, om jag minns en liten städforskning jag tog del av rätt, att ett rum ofta blir mer ohälsosamt att vistas i efter man dammsugit då dammsugaren gör något med luften som jag inte riktigt minns. Moppa räcker gott om man inte har husdjur som fäller något ohejdat.

run-marie2008-09-24 22:49

Stress tror jag är en riktigt stor faktor, tror inte på att äta eller inte äta vissa saker.

Kroppen bryts ner av att man inte får "ta igen sig" på riktigt. Det finns ju männislor som stressar t o m på semestern, vi måste göra det eller det, vi måste hinna fixa saker, måste hälsa på den och den. Inte ens när man är ledig för vila och rekreation kan en del koppla bort och bara göra ingenting.

marie462008-09-24 23:08
Antal inlägg: 14

Swempa!
Ger dig ett tips som funkat på fler med dina besvär.Psoriasis,reumatis m o ulcurös colit tillhör samma "familj" av sjukdomar. I min släkt finns variationer av ovanstående. Själv hade jag odiagnostiserad ledvärk i 12 år(även om det numera lutar åt psoriasartrit). Slutade av en slump att äta fläskkött och märkte efter ca ett år att värk och hudbesvär försvunnit. Kan äta allt annat kött utan problem. Kan dock äta en vanlig korv emellanåt , men börjar jag äta fläskkött regelbundet dröjer det inte länge förrän lederna krånglar eller att jag får exsem. Blev själv förvånad då jag såg detta samband men har hört fler säga det. Åt mediciner och hade massa salvor mot exsemet i alla år. Har inte behövt det på de senaste 15 åren nu! :-) På djur är det självklart att sätta ett samband med vad dom äter och t.ex pälskondition.Konstigt nog inte på humansidan.

Amiable2008-09-24 23:30

Ang det här med generna... vad jag fick för mig så är det att det 'hoppar över' vart 3dje generation. Och på det viset skulle mina ungar vara de som klarar sig denna ggn. Men sen deras barn skulle kunna bli de som har en risk för att det skulle utveckla en allvarlig psoriasis.

Är det nån som vet ifall det är så lr det är bara nåt som man säger? Ligger det nån verklighetet i det?

run-marie2008-09-24 23:33

Det vore ju hemskt om det stämmer att nån av mina 7 underbara barnbarn skulle ärva det jag har. Hoppas att det är fel.

Amiable2008-09-24 23:41

run-marie : mmjooo... mina ungar är väl inte sådär jätteförtjusta heller i att veta att de kan få lr föra det vidare till sina barn.

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?