Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
4
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade51
Mobilspel
Pågående20 052

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Sotfinger2008-09-21 11:14
Antal inlägg: 22361

Så tänkte jag också.. det är delvis en uppräkning av sånt jag fått skit för att jag inte kan :-)

Nunnelunan2008-09-21 11:18
Antal inlägg: 1172

Som vuxen förväntas även att man vet hur man skall hushålla med pengar - alltid ha en slant kvar för att sätta in på sparkontot i slutet av månaden... Aldrig tvingas äta nudlar eller blodpudding (barnen har flyttat hemifrån nu) och alltid ha en slant som backup till ungarna!
Hur klarade man sig som ung? Hade man verkligen aldrig några oförutsedda utgifter?

trashone - Ej medlem längre2008-09-21 11:20
Antal inlägg: 18678

Fråga de som föddes perfekta. Är oxå nyfiken på svaret.

strataeast - Ej medlem längre2008-09-21 11:20
Antal inlägg: 561

"Deklaration, det orangea kuvertet, köra bil, fålla upp byxor, rensa fisk, hålla tal och löneförhandla."

Gött, jag kan inte nåt av det där.

Gariam - Ej medlem längre2008-09-21 11:25
Antal inlägg: 2590

strataeast: Inte jag heller. :D Eller, ja kanske de tre sistnämnda om jag anstränger mig.

strataeast - Ej medlem längre2008-09-21 11:51

Om jag ansträngde mig skulle jag nog klara av allt utom att köra bil.

Sotfinger2008-09-21 12:25
Antal inlägg: 22361

Det är ju skillnad på vill och kan....

Gariam - Ej medlem längre2008-09-21 12:26

sotfinger: Exakt. :)

strataeast - Ej medlem längre2008-09-21 12:29

Fast jag har aldrig gjort något av de ovanstående, så jag kan med säkerhet säga att jag inte kan nåt utav dem. Än.

Gariam - Ej medlem längre2008-09-21 12:30

Nej, man kan ju alltid lära sig om man vill. Förhoppningsvis. :)

Polly Juice2008-09-21 12:48
Antal inlägg: 395

En sak som jag lärt mig av att jobba på olika telefonbolag - LÄS de förbaskade tråkiga breven de skickar ut - om du gör det, istället för att bara kasta dig över räkningen och säga "ha, vilka puckon - de låter mig välja om jag vill betala HELA räkningen eller bara en del av den!" - så kanske, bara KANSKE att du uppfattar att orden "om du väljer att binda upp dina tjänster hos oss i 24 månader, ger vi dig 100:- rabatt på denna räkning" - betyder att du inte kan byta bolag en vecka efter att du skickat in den lägre räkningen...

Polly Juice2008-09-21 12:50
Antal inlägg: 395

För att inte tala om den gyllene regeln: "du BEHÖVER inte uppge ditt personnummer bara för att få lite avtalsinformation hemskickad - om någon telemarketingperson försöker få dig att ställa upp på en inspelning - avbryt honom genast och säg att du hellre kollar deras hemsida och ringer upp dem senare".

stefanf2008-09-21 13:47
Antal inlägg: 1744

Är det inte så, egentligen, att det är rätt lite man behöver kunna/veta idag? I bondesamhället förväntades man kunna fixa, laga, konstruera allt man själv behövde - samt dessutom hantverket att faktiskt från grunden producera alla livsmedel.

Idag räcker det egentligen att du vet hur en telefon fungerar och kommer ihåg pinnkoden så går det mesta att lösa. Helt korkad bör man dock inte vara för man behöver kunna räkna ut (ung.) vilka frågor som behöver ställas och till vem.
Det är också en fördel om man kan komma ihåg en del av de svar man får så slipper man ringa och fråga om samma saker gång på gång..

stefanf2008-09-21 13:47

PIN-koden kanske det heter förresten.. :)

stefanf2008-09-21 13:53

Om man backar bara en liten bit i tiden (dvs. inte ända till bondesamhället men före informationssamhället) så var det nog som allra mest tydligt att man verkligen behövde veta en massa saker - eftersom det verkligen kunde vara svårt att få reda på vissa fakta.

Om inte mamma kunde svara (man kanske inte ens hade en mamma att fråga) och det inte fanns någon given myndighet så var det rätt trögt att leta fakta/information om olika saker. DÅ var det för all del rätt viktigt att kunna/veta en massa för att slippa ägna en heldag på biblioteket så fort man körde fast.

Ett litet test:

- Försök komma på en fråga om något "vuxenkunskapsrelaterat" som inte kan besvaras (väldigt snabbt) här på beta. Jag tror de flesta vardagsrelaterade frågor får svar inom högst en timme, i alla fall om de ställs tydligt i en tråd med bra rubrik.

Det enda du alltså (egentligen) behöver veta som vuxen är två saker:
1) Du behöver kunna begripa själv att du måste fråga. (inte alls självklart)
2) Du behöver veta hur man startar en tråd på betapet.

Jobbar2008-09-21 14:18
Antal inlägg: 503

Mindre ellarbeten, som t.ex. byta kontakt (ej från ojordat till jordat, eller tvärtom) eler sätta strömbrytare på en sladd, får man utföra själv om man bedömer att man är kompetent. Om det brinner på grund av att man fipplat själv kan kanske försäkringsbolaget ha synpunkter. Anlita helst ett proffs för viktiga arbeten som el och vatten.

Annars är det rätt knepigt med lagar och bestämmelser. Man förväntas t.ex. ta reda på lokala trafikregler i varje kommun, även om man bara passerar eller stannar till.

Vad gäller djurfrågor, som fågelmatning etc, så finns det lokala hälsovårdsbestämmelser i kommunen.

Jag har alltid trott att det är föräldrar och skola som är tänkt att hjälpa till med att förbereda en för vuxenlivet så gott det går, men man har naturligtvis ett eget ansvar.

Kom ihåg! Det är ingen skam att vara okunnig, men det är en skam att vilja förbli det.

Aurora Aurum2008-09-21 15:56
Antal inlägg: 296

jag som sitter som personalare på en institution har fått lära mig att som gäststudent-/forskare är det inte så lätt att veta hur man beter sig i svenska samhället
sånt som jag tar som självklarheter som jag lärt mig genom att leva, bo och arbete i Sverige måste jag ge information på till folk som kommer från andra länder och det är mycket som man bara kan.. faktiskt ;-)
tala om att du måste deklaration, öppna bankkonto, skaffa mobiltfn, skaffa personnummer (du får det när du föds), sätta ungar på dagis eller skola, hur tar man en bil från ett EUland till Sverige, försäkringar, socialförsäkringen, flyttblanketter både till och från Sverige osv osv

Aurora Aurum2008-09-21 15:56
Antal inlägg: 296

.. hm du måste deklarera... inget annat

SylviaPlath - Ej medlem längre2008-09-21 16:48
Antal inlägg: 31064

Att det tar längre tid för vatten att koka upp om man hällt salt i innan. Det lärde jag mig igår. Nu börjar en ny tidseffektiv era.

DennisPlz2008-09-21 17:00
Antal inlägg: 4031

Sylvia: Du får ha i bra mkt salt för att du ska märka det utan stoppur. Vill du koka vattnet snabbare, laga maten i ett höghöjdshus eller på ett stormkök uppe på nåt högt(!) berg. Maten blir kallare, men det kokar fortare :)

På trådämnet: Nostalgi är slöseri med tid kombinerat med en stor portion självbedrägeri.

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?