Spelrum
| Giraffen | 4 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 0 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 20 160 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-02 13:13 | |
![]() | Men kanske är dessa "många suddiga saker" i fallet inte alls speciellt suddiga om man hade tillgång till ALLT material. Jag lider med mamman oavsett vad som hänt med dottern. Men just gällande "skuldfrågan" så tycker jag materialet är på tok för litet. | |
| barbi | 2008-10-02 14:17 | |
![]() | Men fakta kvar står hur kan hon vara ren under fötterna? dagboken? kläderna ja listan kan göras lång.. | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-02 14:27 | |
![]() | www.expressen.se/1.468438 Varför står det inte där att mamman säger "Jag tror hon mördades"..Där pratar hon i stället om att dottern plågades till döds på ett annat sätt. Och om ni kollar dokumenten som finns på den där Feliciasidan, vågar ni då säga att det är originalkopior? Att det verkligen är det och inget som är ändrat? Det är det jag menar med att det är viktigt att man åtminstone ser originalet och kan jämföra! | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-02 14:32 | |
![]() | "Plågades till döds"= blev så illa behandlad att hon tog sitt liv, om man utgår från den artikeln. Nu kommer säkert någon med invändningen att man inte ska lita på kvällspressen. MEN att tidningen skulle skriva som att dottern tog sitt liv om mamman i stället hävdar att hon blev mördad skulle inte funka. Och det här visar på att det finns flera sidor av det hela och att det nog inte bara är att lita på det som mamman oemotsagd och givetvis subjektivt gör för bedömningar och tankar. | |
| vulcan | 2008-10-02 14:35 | |
![]() | Du vet inte om det är fakta Barbi - du har bara en beskrivning från mamman. Samma sak med Morgana - min suck har för övrigt inte nånting med mitt forumvärdskap att göra. Sidan pekar på ett fullständigt sanslöst sett ut människor som mördare - utan att framföra ett enda rimligt bevis för saken. Det är bara spekulationer och egna gissningar om orsakssamband. Jag misstänker att det skulle kunna röra sig om ärekränkning rentav, men kanske orkar inte de berörda personerna röra mer i soppan. För att ni eller jag eller nån annan ska kunna avgöra om det ligger något i mammans påståenden så måste ni jämföra med andra källor. Man kan t ex se om det går att få tag i förundersökningen i fallet. Det är inte ovanligt när det gäller såna här internetsidor att "Fakta" visar sig vara totalt felaktiga eller irrelevanta när man granskar saken närmare. Som Paniksurr är inne på så går det också att få saker att framstå som väldigt annorlunda genom att förtiga vissa omständigheter. Vad gäller t ex flickans fötter så kan det vara så enkelt som att hennes kropp snyggades upp på sjukhuset innan den visades för de anhöriga. Det är inte osannolikt att detta finns fastslaget i förundersökningen. Man kan dra en parallell till de sidor som finns på Internet om "oskyldigt dömda" mördare som sitter i dödscell i USA. Jag är själv som väl de flesta vet dödsstraffsmotståndare. Men jag har blivit djupt skeptisk till delar av "The abolishion movement" som ägnar sig åt ren verklighetsförfalskning eller i bästa fall sanslös godtrogenhet när man presenterar mördares egna påståenden som "fakta" utan att kolla upp vad som finns fastslaget i polisutredningar och rättegångsprotokoll. I många fall är lögnerna rent häpnadsväckande: personer som inte säger sig vara det minsta inblandade i det mord de dömts för har i själva verket både erkänt vid förhör och pekat ut för polisen var kroppen fanns gömd. För sin egen skull om inte annat så bör man alltid söka efter fakta på annat håll - risken är annars stor att man blir utnyttjad eller bidrar till att röra upp en massa damm i en sak som saknar all substans. | |
| bizzzy - Ej medlem längre | 2008-10-02 14:42 | |
![]() | Oavsett om flickan tog sitt liv eller ej så har behandlingshemmet brustit i sitt åtagande. Ska en person som är självmordsbenägen ha möjlighet att skära sig, kunna rymma (inte en gång utan två gånger), ha tillgång till tändstickor så hon kan elda upp sin dagbok, få tag i rep som hon kan hänga sig i. Att kalla det ett behandlingshem är för jävligt! Man blir förbannad. Klart är att självmordet/mordet skulle utretts ordentligt.. | |
| anna-79 | 2008-10-02 14:56 | |
![]() | I vilket fall som helst så kanske inte mamman håller något hemligt eller så gör hon det och detsamma med alla andra inblandade, vad vet vi!!! Och hur ska vi veta vad tidningar och tv har frågat mamman och alla inblandade och vi vet ju inte heller vad tidningar/tv tagit med och vad dom tagit bort!! Mamman sitter nog och funderar så det värker vad hon kunde ha gjort annorlunda redan när mobbningen började till det Felicia gick bort!! Vi kan alla sitta här beroende på vilken "sida" vi än är på och spekulera hur mycket vi vill!! Vi kan nog aldrig få läsa all fakta som finns och inte finns! Håller med bizzzy! Man litar på myndigheter och lämnar sitt barn i deras vård och så går det som det går pratar inte bara om Felicia, det finns många unga flickor och pojkar som farit illa och far illa när dom är under socialas vård!! Måste bara säga FYY F_N | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-02 15:06 | |
![]() | Jag har inte tagit ställning i själva frågan om det är självmord eller mord. Det skulle jag ALDRIG göra. Däremot skulle jag ta ställning till 1) Har jag tillräckligt med material och kunskap för att göra en bedömning? 2) Finns det saker jag tycker är konstiga och som måste fram? 3) Vad saknar jag? 4) Vilka agendor har berörda personer på båda sidor? Är det någon här som sett hela dokumentet från rättsmedicinalverket i det här fallet? Är det någon som sett de andra sidorna i de dokument som finns på sidan? Är det någon här som helt säkert kan säga att dokumenten är sanna och inte ändrade? Är det någon som blir nyfiken på att just få läsa resterande material eller "räcker det som finns på sidan"? | |
| Margana | 2008-10-02 16:10 | |
![]() | Precis som paniksnurr här ovan så har jag inte heller tagit ställning till huruvida det är mord eller självmord...och skulle heller ALDRIG göra det..men man måste ju kunna föra en diskussion utan att ha 100% fakta. Till vulcan...vilken tråd här på beta innehåller 100% sanning...det går inte att ha ett forum om man alltid ska kräva det...det kanske inte ens är jag som sitter här....eller kanske inte ens mina åsikter, hur vet ni att det är 100% sanningshalt i det jag eller nån annan skriver.... svaret är självklart att det kan man aldrig veta men för det måste man väl kunna föra en diskussion kring ämnet....vulcan själv låter väldigt kunnig i sitt svar men är det rätt svar? Har vulcan någon utbildning som ger honom den kompetens han behöver för att ge ett sånt svar? Observera att jag varken säger bu eller bä till hans svar, bara själva kommentaren om vad andra ska tycka och tänka. Faktum kvarstår och det här är MIN enskilda åsikt vilken jag är berättigad till utan att bli hånad av en forumsvärd som borde veta bättre. Det finns för många frågetecken kring hennes död och jag tycker att den borde utredas. | |
| anna-79 | 2008-10-02 16:20 | |
![]() | Det är klart man inte kan ta ställning till om det är mord eller självmord!! Vi är inte poliser eller utredare med fakta och facit!! | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-10-02 16:57 | |
![]() | Stackars människa oavsett om det var självmord eller mord, hon verkade inte haft det lätt:( Vore intressant att få tag på FUP | |
| Paniksurr - Ej medlem längre | 2008-10-02 17:14 | |
![]() | Jag ska ta ett konkret exempel från den sidan. På sidan om Felicias liv. www.feliciasliv.se/, står följande "Felicia har blåmärken och en skada på halsmuskeln(pdf ) som är mycket sällsynt och uppkommer INTE vid hängning utan vid strypning" och därifrån kan man länka sig till följande: www.feliciasliv.se/k...%2 0htm.htm Det första jag reagerar på är att det står "Egen kommentar", alltså inte att det är en expert av något slag som skrivit den texten utan att någon gjort en sammanfattning/tolkning. Eftersom sidan är av Felicias mamma ligger det nära till hands att tro att det är av henne. Där står bland annat att det hänt åtskilliga gånger att en gärningsman försökt dölja brottet genom att hänga upp sitt offer i en snara för att simulera självmord. Det står också om en specifk skada. 1) Varför hänvisas det inte till någon expert? Eller varför skriver inte den personen ett "utlåtande"? 2) Vet VI, de som läser sidan, att det är just den här skadan som Felicia har enligt obduktionshandlingen? 3) Finns det möjligen andra experter som gjrort utlåtanden i det här fallet, men som inte redovisas på sidan? 4) Vilka är de där åtskilliga fallen? Rimligen borde det kunnat hänvisas till något liknande. Det är alltså några av de källkritiska frågorna som väcks hos mig. | |
| Agnez1 | 2008-10-02 18:03 | |
![]() | Min sons bästa vän tog sitt eget liv för bara 14 dagar sedan, också genom hängning. Det är en oerhörd tragedi att vi som träffade honom dagligen ingenting märkte av hans depression. Utåt verkade han glad och positiv men tydligen bedrog skenet! Den stora frågan man då ställer sig är: VARFÖR? Varför såg jag inget, varför sa han inget....? Man skuldbelägger sig själv och i Felicias fall kanske viljan att hitta en "syndabock" är väldigt stor? Det bästa sättet att hedra alla dessa tragiska människoöden är att låta dem vila i frid och minnas de roliga och positiva stunderna. Vila i frid Emil!!!!!!!!!!!!! | |
| vulcan | 2008-10-02 19:36 | |
![]() | Nu ska vi se om jag förstått saken rätt. Evangelium enligt Morgana lyder i så fall som följer: Eftersom man inte alltid kan ha alla fakta i ett mål så är det helt okej att peka med ett dömande finger åt andra och måla ut dem som inkompetenta, korrumperade etc ("skandal" var ordet hon själv använde) utan att ha en allsidigt belyst faktabild i målet. Om någon däremot påpekar att dömaren utfärdar moraliska förkastelsedomar utan fakta till stöd - då är det däremot en riktig hemskhet som begåtts. Och är denne någon en forumvärd - ja då är det närmast ett rättsövergrepp. Denne någon försöker nämligen förtrycka andras rätt till att hysa en åsikt - bara det faktum att man argumenterar emot är ett bevis på att så är fallet. ------ Den som bemödar sig att läsa igenom vad som sagts lite noggrannare kanske ändå reagerar på detta: Var nånstans har den där Vulcan egentligen givit det "svar" som Morgana högstämt pratar om i sitt evangelium, det där svaret som sen så skickligt utnyttjas till en litet försök att ifrågasätta hans kompetens ("Har vulcan någon utbildning som ger honom den kompetens han behöver för att ge ett sånt svar?") Och svaret är naturligtvis detta: Ingenstans har denne Vulcan yttrat sig om sakförhållandena eller påstått att det med säkerhet var självmord eller att det med säkerhet har utretts på ett korrekt vis. Han har inte yttrat något annat än att det underlag som har presenterats i den här tråden är på tok för tunt och för ensidigt för att det skulle kunna tjäna som underlag för en intellektuellt hederlig människa att rikta anklagelser åt något håll eller påstå att det inte gått rätt till i utredningen. Han har förbehållt sig rätten att hävda SIN åsikt att man inte ska döma andra utan att ha på fötterna för det. Men si det får man tydligen inte i Morganas evangelium - hon ska få utdöma sina moraliska förkastelsedomar i lugn och ro och oemotsagd - annars är hon "hånad", därtill av en forumvärd. Är det nån som tycker att detta låter åtminstone en aning lite tokigt? Välkommen i klubben i så fall! :-) | |
| Margana | 2008-10-02 19:48 | |
![]() | varför dömer vulcan mitt inlägg då? | |
| Margana | 2008-10-02 19:55 | |
![]() | ursäkta mig vulcan om jag skrev ordet "svar" i mina inlägg...skulle förstås ha stått inlägg...trodde du förstod ändå förstår fortfarande inte varför jag inte får tycka att det är en skandal att saken inte utreds mer...oavsett hur sanningen är när den väl kommer fram och om du nu är så emot att folk inte har samma åsikt som du vilket visar sig bland annat här i tråden så kan du väl visa lite bättre omdöme än att se ned på andra för att de har andra åsikter..du är ju trots allt forumvärd du säger att din "suck" inte har nåt med ditt forumvärdskap att göra...vad menar du med det? när du har bara åsikter och beter dig som man förväntar sig av en forumvärd..ja då är du forumvärd när du sen beter dig illa då är det den civile vulcan som har talat du får ursäkta men låter inte det lite illa | |
| TIIIILT | 2008-10-02 20:09 | |
![]() | vulcan har aldrig fel! | |
| Margana | 2008-10-02 20:10 | |
![]() | Och vulcan medans jag ändå är igång...det står ingenstans i mina inlägg att du inte får ha en egen åsikt...jag har inget emot din personliga åsikt det som jag reagerar emot är att du är så starkt emot att nån annan kan ha en annan åsikt än du att du är tvungen att skriva något nedlåtande till denne, i detta fall "suck" | |
| Margana | 2008-10-02 20:11 | |
![]() | nä tiiiilt...jag har börjat förstå det jag med, hans åsikt eller ingen alls =) | |
| barbi | 2008-10-02 20:23 | |
![]() | låta alla få tycka vad dom vill. jag utgår ifrån det ja läser o ser och det gör säkert dom flesta om dom nu läser att det har hänt tex ett mord då tror ni väl att det är ett mord eller eller e ja helt fel ute nu | |