Spelrum
Giraffen35
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
22
Inloggade59
Mobilspel
Pågående19 287

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Mimikryp2008-10-13 20:22
Antal inlägg: 9057

*skrattar* Vaddå, är det vanligt att folk går hem och "fortsätter" själva? :-)

mimmipigg12008-10-13 20:25
Antal inlägg: 370

Du, det är inte helt ovanligt;) Slutade för länge sen att ta det personligt för när man pratar lite närmare med dessa brukar man förstå att det är den typen som bara "måste" få fixa lite själva för att känna sig nöjda... Och det är OK. Bara ni inte skyller på oss sen när det blir snett och vindt =D

dahlgren_2008-10-13 20:32
Antal inlägg: 733

Alltså.. Ibland kan det vara hur svårt som helst att förstå vad kunden menar. ¨

Typ som en jag hade en gång; en kille i typ 16årsåldern kommer in och har håret ner till axlarna (det är dessutom helblonderat med en mörk utväxt på ca 6 cm). Han säger "Jag vill inte ha det långt, men inte för kort heller." Nehee.. Vad är långt för dig? Vet inte. Vad är kort för dig? Vet inte. Hm, ja, då har man ju inte så mycket val än att klippa som man tror.

Sen tar det alltid ett tag innan man vant sig vid sin nya frisyr. Som frisör har man en uppgift att kunna va lite kamelont och ändra framtoning efter kundtyp, just för att kunden inte ska känna sig förbisedd. Det är inte alltid lätt och vissa frisörer vill gärna göra spektakulära saker med alla, oavsett. Men, man ska inte dra alla över en kam :)

En annan sak när det gäller priset - man betalar ju lätt flera hundra för att gå å fixa naglarna, få en massage eller en ansiktsbehandling. Frisöryrket är ett hantverk på samma sätt som de yrkena och jag tycker alltså inte att det är något fel i att ta 400 för en klippning - egentligen.

Mimikryp2008-10-13 20:54
Antal inlägg: 9057

Jag har alltid varit en oerhört kräsen klippkund. Vilken frisör jag än har varit hos har jag alltid fått säga till dem att de missat en tofs här och en tofs där för att de inte själva ser hur knäpp jag ser ut i barret när de varit framme med saxen... Har liksom tröttnat på det och fixar det själv istället. :-/

le-lou2008-10-13 20:54
Antal inlägg: 17501

undrar också varför de ska busa till frippan? "Busa" och "fräckt" är ord som används konstant hos frisören. Jag undrar varför, speciellt eftersom jag ALDRIG bett om att få en "busig" eller "fräck frisyr".
En gång klippte en frisör hockeyfrilla på mig. Jag började nästan gråta och det åkte av snabbare än kvickt. Även då var det "lite fräckt så" innan jag ylade "klipp av skiten".

Tillägger att jag har världens virvel i bakhuvudet, ungefär mitt på skallen. Den ska alltid piffas upp av nån anledning, nåt jag avskyr. Jag säger till jämt innan fönen åker fram "ja du ser säkert min virvel, den får du platta till liksom .. hehe.."
Fem min efter har jag vattenskalle. ALLTID samma sak, frisörer älskar min virvel, lätt att få volym var det ja..

För övrigt gillar jag att gå till frisören. Ofta väldigt trevliga och vem gillar inte att bli ompysslad? Lägger till att jag oftast går därifrån nöjd, eftersom jag är en av de som faktiskt säger till om jag blir missnöjd.

Gariam - Ej medlem längre2008-10-13 21:05
Antal inlägg: 2590

Mimmipigg: Jag tycker det låter troligare att själva kommunikationen varit bristfällig och att kunden helt enkelt inte är nöjd, än att det skulle förekomma något slags obstinat tvångsbeteende som "ni frisörer" kommit att acceptera hos en "viss typ av kunder".

DennisPlz2008-10-13 21:53
Antal inlägg: 4031

Efter en så lång och kemikalietyngd utbildning så lär frisören garanterat veta bättre än kunden vad som passar bäst. Bara att tacka och ta emot, något annat är inte att tänka på.

RåzaMåln2008-10-13 22:01
Antal inlägg: 132

Det är klart man kan få en dålig klippning ibland men jag tycker det är dumt att döma ut i princip en hel yrkesgrupp. Jag har träffat många bra frisörer också, endast hos en har det blivit misslyckat. Hos min före detta frisör som var väldigt bra lossnade tyvärr mina extensions efter endast en vecka men då satte hon dit nya utan att jag behövde betala någonting. Så är man missnöjd får man väl gå tillbaka & påpeka det. Det finns frisörer som verkligen inte lyssnar utan bara vill klippa den trendigaste frisyren någonsin men det finns också kunder som har felaktiga förväntningar eller inte säger hur de vill ha det. Om man inte har några egna förväntningar eller önskemål att presentera för sin frisör får man acceptera den klippning man får, tycker jag. Om man har förklarat men frisören gjort fel får man gå tillbaka & klaga, det kanske du skulle göra? Om det är en vettig frisör får du en ny klippning & behöver bara betala en eventuell mellanskillnad.

BugBig - Ej medlem längre2008-10-13 22:14
Antal inlägg: 200

jag har inga problem :)

Tess 082008-10-13 22:24
Antal inlägg: 18003

Håller med Gariams första inlägg... Har varit nöjd med frisyren exakt EN gång.... två gånger har jag varit nöjd efter en vecka och fått "lägga" håret som jag vill och inte enligt frissans tycke.

Jag har testat både att säga exakt hur jag vill ha det och att låta dom klippa sej less på "manen"... Vet dock inte vilken strategi som är bäst då jag ändå inte får dom att fatta när jag beskriver (ens om jag säger kort här, långt där eller som "kändisen blablabla")

mimmipigg12008-10-14 07:31

Gariam. Du får gärna tro vad du vill:) Det är jag som har varit i situationerna och jag vet vad jag pratar om, jag lovar...! Jag har hur lätt som helst att kommunicera med dessa, vi skrattar ofta åt det som sagt var, min kund och jag..

mimmipigg12008-10-14 08:02

Mimikryp. Jag kan se att det kan finnas 3 olika orsaker till det du upplever.
1.Du har ett svårklippt hår med mycket virvlar. Oavsett hur väl man klipper kommer några få slingor att lösgöra sig ur formen när du tvättar ditt hår första gången efter klippningen.
2. Frisören du går till anstränger sig inte tillräckligt med finjusteringarna när du är "färdigklippt". Vilket naturligtvis inte är OK! Kräv alltid att bli ordentligt genomkollad i slutet av klippningen.
3. Du är den där sorten som "måste" få fixa lite själv för att vara helt nöjd ;).

Vilket av alternativen som stämmer in har jag ju ingen aning om så klart, men en kvalificerad gissning säger mig att nån utav dom gör det..
Och är det nummer 3 är det helt OK, annars inte, då har din frisör slarvat.

josef-792008-10-14 10:10
Antal inlägg: 35

Att skylla på kunden är fel tycker jag. Har man 3+1 år ska man kunna klippa en frisyr som folk passar i. Det blir för kort, för långt, för tjockt mm. mm. Som kund ska man kunna säga; " Klipp nåt jag passar i", och man ska förvänta sig att få nåt som folk säger wow! till.

Finjusteringar ägnar sig frisörer alldeles för mkt över också. Att hålla på å peta i 10 minuter är helt meningslöst, det är bara ett sätt för frisören att försöka reparera misstagen. Det är ju helheten som är viktigast.

Fast de klart.. man ser ju rätt många fint klippta också *L*

josef-792008-10-14 10:17

Mimmipigg: skulle skrivit ditt namn framför " att skylla på kunden är fel tycker jag". Du är säkert jätteduktig, men erkänn att det finns många dåliga också? Min mor har gått till ca 113 frisörer vid det här laget. Kanske har 1-2 st har varit okej. Visst, hon kanske har rätt omedgörligt hår, men ändå.

Satyra2008-10-14 10:36
Antal inlägg: 4561

Måste bara som "gammal frisör" tillägga att yrkesskicklighet långt ifrån bara hänger på utbildningen - man måste ha ett estetiskt sinnelag också och förhoppningsvis även utveckla sin egen speciella teknik.
Att rent tekniskt kunna och vet hur man klipper/färgar/permanenta r betyder inte automatiskt att man har förmåga att se vad människor passar i. ;-)

En annan viktig sak, tycker jag, är att man som frisör noga tar reda på vad kunden är beredd att själv göra med håret dagligdags på hemmaplan, så det inte blir så att man gör något så avancerat att kunden inte själv sen kan/orkar få till det på samma sätt.

Jag har under de dryga 20 år jag jobbade i yrket väldigt sällan klippt en kund på längre tid än en halvtimme. Resten av pilleritiden tycker jag är just pilleri. Det tar inte längre tid än så - vilken frisyr man än ska åstadkomma (i ren klippning menar jag) och hur grundunderlaget än ser ut. För mig i alla fall.

Slutligen, på tal om gesällbrev - personligen känner jag att sådana inte säger ett skit. Av den enkla anledningen att man får ta med sig egna modeller till sina gesällprov. Det är ju då inte särdeles svårt att göra ett perfekt jobb, när man redan känner förutsättningarna. ;-)
Konsten är ju att kunna få det bra på ALLA typer av underlag. :-)

josef-792008-10-14 10:45

bra satyra. De där med konstnärligt sinnelag är nog viktigast antar jag.

mimmipigg12008-10-14 19:04

Gesällbrevet visar att du är seriös i din yrkesutövning! Att du tar ditt jobb på allvar. Det är ett problem i frisörvärlden just nu att det utbildas alldeles för många. Om några år kommer troligen ett gesällbrev vara avgörande för om du överhuvudtaget får jobb eller inte.

Sen håller jag med dig Satyra om att själva provet är missvisande då man jobbar på modeller man själv valt ut och övat på under längre tid. Det vore bättre att göra provet på lottade modeller. MEN, det är vägen fram till gesälldagen som är det intressanta! Eleverna tvingas öva och öva och öva igen för att få sina "perfekta" resultat, och den övningen är guld värd. Just nu har vi 2 elever på salongen, de lägger ner mycket tid och mycket tankar kring de olika momenten och det är det viktiga.

Josef-79. Var har du kunnat uttolka att jag skyller på kunden? Har jag inte gjort och tänker inte göra! Däremot är alla kunder individer, med olika förutsättningar både utseendemäsigt, stilmässigt och personlighetsmässigt. Det är vårt jobb att få dem att välja frisyrer som är tilltalande för dem och MÖJLIGA att göra med de hår de har! Och med den tid de är villiga att lägga ner!

1 frisör kan inte göra 100% av sina kunder 100% nöjda. Vi är inte mer än människor vi heller och blir man inte nöjd kan det ibland vara så enkelt att personkemin inte stämmer. Och i det läget är det ju jättebra att det finns så många frisörer att man inte måste gå till samma 2 gånger...;)

Billan_852008-10-14 19:46
Antal inlägg: 860

Efter att de tog slut mellan mig och exet var jag tvungen att byta frisör, 30mil är för långt bort för en klippning trots att han var grymt duktig. Har gått till några olika här i närheten sen dess, men inte hittat den rätta förrän nyligen. Han var duktig, noggrann, snabb och väldigt billig (190kr) och jag blev sjukt nöjd. När jag sedan skulle betala sa han att han hade fått jobb på Stureplan och kommer sluta innan vi ses igen om jag inte kommer förbi där. Min vanliga otur!! Jag vägrar betala 500kr för en klippning så jag önskade honom lycka till och surade lite för att jag måste vara labbråtta pånytt!

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?