Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade2
Mobilspel
Pågående18 988

Forumkategorier

Användare Inlägg  
lillakia2008-10-15 11:24
Antal inlägg: 849

Fy f***n vad dålig stil. Kan dom inte betala ut i tid så får dom väl räkna med att man ställer dom mot väggen!!!???!!!

lillakia2008-10-15 11:27
Antal inlägg: 849

Och du Elbin1; era egna uttalanden får ni väl stå för även om ni är en politiskt styrd myndighet???

elbin12008-10-15 18:53
Antal inlägg: 135

le-lou : Jag vet ju nu inte vad du gjorde på FK, men jag har tack och lov heller inte haft en chef som uttalat sig som din. Låter som en synnerligen oprofessionell chef. Min främsta uppdrag är att utreda och bedöma rätten till ersättning (sjukpenning).

Givetvis ska man inte uttrycka sig så som den här personen gjorde, men jag tycker heller inte att man ska behöva acceptera att man blir personligen utskälld för något som man knappast kan beskyllas för. Jag har under mina år på FK inte träffat en kollega som skulle säga på det viset, men en majoritet har däremot själva blivit utskällda eller till och med fått direkta hot. För övrigt är en kund en individ, ett företag eller en organisation som köper eller hyr en vara eller en tjänst från ett företag eller en person. Anser du att man är en kund när man ansöker om ersättning från FK?

le-lou2008-10-15 22:02
Antal inlägg: 17500

Elbin 1 - och jag tycker du har en osund inställning till människor som är i behov av att få SINA pengar i tid. Snacka om defensiv.

Jag pratar inte om folk som inte fått rätt till en ersättning - att de ska ha, jag pratar om de som nu faktiskt har fått rätt till den, som väntar på sina pengar och att man måste ha förståelse för att de blir förbannade och frustrerade! Du ska def. inte snacka skit om min chef tack, hon var en av de få chefer jag träffade på under min tid på fk som hade en väldigt medmänsklig syn på vilka som fanns bakom diverse ärenden. Inte en enda gång såg jag henne tappa tålamodet. Däremot kunde jag höra kollegor sitta i fikarummet och kläcka ur sig saker som "ja och han kunde gott vara tacksam att han ens får pengar". Eh? Snacka om kontorsråtta med storhetsvansinne. Jag menar, vi gör vårt jobb - nåt vi får betalt för ja. Och jobbet innefattar mycket kontakt med folk i en ofta social sämre position, sjuka människor, gamla och skadade. Det får man vara förberedd på.
Tyvärr råder en lite dryg och framförallt trött attityd bland många handläggare på fk. En seg maskin.

Vad gäller det du skriver om vad en KUND är.
Kalla det vad du vill, kund, ärende, patient? Faktum är att det oavsett namn och liknelse självklart är ett serviceyrke, man hjälper en person. Och den personen har varit en av oss alla som betalar för det.

Eller tycker du att folk ska vara tacksamma och glada för att de ens får pengar, sen är det kanske skitsamma om det är i tid eller inte? Jag har full förståelse för det i af, och är extremt tacksam att jag inte haft något med FK att göra som "kund" eller vad du nu vill kalla det, sedan tiden som småbarnsförälder.

taru2008-10-15 22:10
Antal inlägg: 286

menar du att de någonsin skulle haft mitt fötroende.. näjnäjnäj. De har ensamma gett mig magkatarr o min man magsår.. hatar dem så in i... Grr.. får ont i magen av all kontakt med dem, bara av att tänka på dem. Fy bubblan. ligger vaken på nätterna ibland o funderar om man inte skulle ta o bomba dem med bajsblöjor från min yngsta eller annat passande...

DILLIGAFF - Ej medlem längre2008-10-15 22:20
Antal inlägg: 492

hela grejen med försäkringskassan, brr.

har man inte råd att betala hyran så får man väl flytta till något mindre, varför ska skattepengar gå till sånt? att personer som är sjukskrivna får bidrag, fine.. men i övrigt är systemet sjukt.

Kal-El-Shejk2008-10-15 22:45
Antal inlägg: 91

Jag hade bostadsbidrag en vår, för annars hade det inte gått att betala hyran. Tack Försäkringskassan för det! Sen skaffade jag mig ett jobb på sommaren och blev anställd till hösten. Tjänade inte mycket, men ändå. Då fick jag ett återbetalningskrav från kassan, för pengarna jag fått när jag pluggade. Jag vägrade med motiveringen att jag då behövde pengarna. De framhärdade och menade att om man slog ut min inkomst under hela året så hade jag inte rätt till bostadsbidrag. 7.770 kronor adjö. Men nu ska jag aldrig mer ha med dem att göra.

run-marie2008-10-15 23:38
Antal inlägg: 1806

Tycker att hela diskussionen utmynnar i att svartmåla försäkringskassan överhuvudtaget. För att 1 handläggare kanske hade fått så mycket "skit" den dan redan, eller försökte vara rolig, ok, det var opassande just då. Därifrån till att nedvärdera hela handläggningen hos försäkringskassan anser jag vara j-t orättvist. Det har sagts upp folk, dom har höga krav på sig: Alltså för lite personal som ska hinna med för mycket! Hur ska dom hinna med att ta telefonsamtal, kolla fuskare, och dessutom betala ut pengar. Deras chefer kollar säkert i första hand att dom kan spara så mycket pengar som möjligt i alla lägen.

Personligen tycker jag synd om personalen som har ett så otacksamt jobb och får sååå mycket skit för det dom inte hinner med p g a för mycket arbete.

Nunnelunan2008-10-15 23:38
Antal inlägg: 1172

Intressant tråd! Håller helt med Elbin1 i allt du skriver och även Yamahajet i ditt resonemang!
Visst kan vi välja att betala mer i skatt, så kanske vi kan anställa tillräckligt många utredare på FK, så vi kan ha en egen peronlig pluttinutt (som bankerna har).
Att det skall vara så svårt att fatta att de sitter och handlägger utifrån ett regelsystem och att de är människor.
I inledningen till tråden angavs en olämplighet (trisslotten), men endast återberättad från en sida.
Tänk om byråkraten som satt i andra änden behagade skämta med dig, på grund av att den misstolkade er relation?
Herreje, värre saker har väl hänt och i detta fallet får det knappast några efterverkningar!
I morgon är en annan dag - och försök vara liiite trevligare då du talar med en medmänniska då. Bemötandet blir garanterat annorlunda då!

Jag jobbar inte på FK och har inte några negativa erfarenheter!

run-marie2008-10-15 23:46

Vill bara tillägga att jag inte heller jobbar på FK, men det finns flera statliga myndigheter som får ta otroligt mycket skit från människor som är irriterade. Jag jobbar på en av dom och tycker att det är väldigt orättvist att man hoppar på oss som jobbar där och försöker göra vårt jobb så gott vi hinner med och kan.

Nerdragningarna av personal betyder att färre människor får arbeta mer och snabbare, men ibland är det faktiskt omöjligt att hinna med trots övertid. Många blir sjuka själva p g a stress och orimliga krav från "högre ort".

le-lou2008-10-16 00:09

Äh, det är inte personalens fel - de som möter människorna (förutom de rötäggen som behandlar folk som tex den som ts fick i telefon).
Hela maskinen är så seg och så otroligt ineffektiv så det finns inte. Det märks ännu mer när man jobbar där. Fantastiskt tempo och folk som inte kan hantera datorer. Kanske blir det skillnad när det blir generationskifte.

le-lou2008-10-16 00:10

Statliga företag : slowmotion.
lika intressant hur noga fk är med DINA papper, att de kommer in i rätt tid osv.
Inte lika noga other way around.

le-lou2008-10-16 00:11

myndigheter, företag whatever ... . . . . . . . . .. . heja!

Nunnelunan2008-10-16 00:16
Antal inlägg: 1172

le-lou: visst utgår man från en förenklad bild och inte har en aning om att det finns tillsynsmyndigheter och andra kontrollfunktioner, så kan man få stanna kar på den nivå du beskriver.
Nu är det ju inte sanningen, vilket du absolut känner till som säger att du arbetat på FK.
Kul med ironi som bygger på kunskap!

Jesper M2008-10-16 00:31
Antal inlägg: 1332

håller helt med trådskaparen. har varit i kontakt med dem en gång, då "tappade" bort mitt ärende två gånger... tog låååång tid innan jag såg några pengar

-annsofi- - Ej medlem längre2008-10-16 00:36
Antal inlägg: 33

har ni tänkt på att loggan ser ut som en avsugning

kanske ingen slump?

diana_s2008-10-16 00:37
Antal inlägg: 194

"man måste vara frisk för att orka vara sjuk"
Har en mycket lång erfarenhet (som sjuk) av F-kassan. Kan ge både ris och ros åt dem. Men när man är sjuk så orkar man kanske inte med massa krångel med papper och pengar också. Självklart blir man frustrerad och orolig. DET borde man väl som människa andå förstå när man arbetar med människor på ett sådant sätt som personer på F-kassan gör. Ett någorlunda trevligt bemötande tycker jag iaf att man kan få.
Kanske var det ändå så att personen verkligen försökte skämta till det när hon sa det där om trisslotten. Kanske var det inte helt igenom en elak kommentar. Hon blev väl förmodligen också lite frustrerad av att inte kunna hjälpa till så som hon skulle viljat göra!

run-marie2008-10-16 00:42

le-lou, vaddå statliga företag = slowmotion. När jobbade du inom staten undrar jag. Det är iaf minst 25 år sen det var nån "skyddad verkstad" inom staten. Du kanske har jobbat på nån sån där avdelning där man stoppade in folk från förr (typ K-märkta = som inte kan få sparken p g a ett gammalt avtal, även om dom inte gör vad dom ska)?
Idag finns det inte många såna kvar.

Generationsskifte, jag är bra på datorer, iaf när det gäller det jag behöver kunna i mitt arbete och jag är 40-talist. Den kunskap som vi har kan nya inte lära sig på 1-2 år så det är inte säkert att det kommer att gå fortare för att vi försvinner.

Skulle också kunna tänka mig att trådskaparen (kommer inte ihåg vad hon heter just nu) kanske skrek åt handläggaren redan innan förslaget om lotten kom.

Det finns så otroligt mycket otrevliga människro som ger sig på den tjänsteman/kvinna som dom talar med p g a just ekonomiska svårigheter och egentligen är det ju inte den dom pratar med som dom är förbannade på utan situationen dom befinner sig för f t.

run-marie2008-10-16 00:50

diana_s, din kommentar är verkligen så som jag tänker mig också att det skulle kunna gått till.

Har faktiskt också med FK att göra privat p g a utmattningsdepression (=gått in i väggen) förra året i februar och har alltid blivit vänlig bemött av de olika personer jag pratat med.

Tror också på att om man är vänlig själv så blir man bemött på samma sätt.

Börjar man med att angripa och exempelvis fråga: var f-n är mina pengar osv så förstår jag att vilken människa som helst kan bli frustrerad och irriterad.

Det är inte alltid den som svarar som är skuld till hur situationen utvecklas, men jag tror folk i allmänhet har svårt att förstå att vänlighet alltid "lönar" sig. Då blir man vänligt bemött och kanske också får förklaringar till varför det är si eller så.

le-lou2008-10-16 08:12

run-marie och nunnelinunnan - inte skoj med folk som tycker tvärtom er? Det du nunne, kanske missar är att jag inte sitter och påstår att man ska ge rätt till alla som ringer och är sura.
Det jag påpekar är just att jobbar man på fk så får man ha förståelse för att folk är förbannade för att pengarna inte kommer i tid. Du vet, pengar kan göra att folk inte kan betala mat och hyra och liknande petitesser. Och att det är stor skam att folk får vänta upp till flera månader i dag på sina pengar som de ska leva på.
Du behöver inte ta åt dig personligen, men du får väl acceptera att andra tycker annorlunda? Det är inte DIG jag kritiserar, det är FK, right?

Min syn på FK för övrigt är MIN, efter att ha jobbat där i 2 år. När det tom planerades möten som skulle ta en max kvart, på så vis att vi fick det utskrivet och skickat per post dagen före exakt om hur mötena skulle gå till - ja då känns det iaf för mig att tid läggs på fel saker. Och det är bara ett exempel på slowmotion, jämfört med andra ställen jag varit på, dock var detta första gången jag hamnade på en statlig myndighet och det är stor skillnad i sättet att arbeta: ineffektivitet märks ända ner på golvet. Låånga beslutsvägar (och nu pratar jag INTE om handläggande av ärenden) utan det gällde ju allt och tempot som jag upplevde det var slappt med mycket fika, mycket snack i korridorerna och tja... kulturmärkta kanske, vem vet :)

FK skulle må bra av att rannsaka sig själva och sluta gömma sig bakom paragrafer, tillsynsmyndigheter och en personal som bara måste ta allt personligt.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?