Spelrum
Giraffen27
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
20
Inloggade47
Mobilspel
Pågående19 363

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Anlei2008-10-15 15:41
Antal inlägg: 7

Givetvis handlar det om andras sexualitet när du säger "jag blir yr av att det finns folk som tycker att det är ok".
Det är inte din sexualitet det handlar om, alltså tycker du till om andras sexualitet.

Och jag tycker inte att det är att uppmuntra ungar att ha sex att säga varken att det är ok, eller att informera dem om att de ska använda kondom. Jag tycker att det visar på en sund inställning från föräldern.

Nästäppa2008-10-15 15:44
Antal inlägg: 5

Vänta tills du själv får barn Anlei, det är inte så lätt. Att uppmuntra en elvaåring till att ha sex verkar knäppt.

Anlei2008-10-15 15:54
Antal inlägg: 7

Jag tycker som sagt inte att det är att uppmuntra barn, att tala om för dem hur de ska skydda sig.

Och jag tycker inte att det är fel att tycka att någonting är okej.
Jag tycker däremot att det är fel att ha åsikter om vilka delar av andras sexualitet som inte är okej.

fashionbaby - Ej medlem längre2008-10-15 16:46
Antal inlägg: 1152

Ursäkta 11 år? :o

Trocader02008-10-15 20:39
Antal inlägg: 44

Jag tycker inte att det är ok att 11åringar har sex, de är barn! Och att börja prata om kondomer och avdramatisera tycker jag faktiskt är att uppmuntra.

DennisPlz2008-10-15 21:35
Antal inlägg: 4031

Sex ska avdramatiseras så tidigt som möjligt. Att förtiga, ljuga, skambelägga eller skrämma är bara sätt att skjuta upp och förvärra det oundvikliga. Liknelsen med alkohol är inte helt dum. Barn ser/vet att "alla" vuxna ägnar sig åt båda, så vad de än blir tillsagda så kommer de åtminstone prova både och. Förmodligen samtidigt.

...sen borde många som skrivit här i tråden slå upp ordet "uppmuntra".

Nunnelunan2008-10-15 21:54
Antal inlägg: 1172

JURIDIKEN
Brottsbalken 1962:700, 6 kap: Om Sexualbrott.

4 § Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.
Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen skall svara på grund av en myndighets beslut.
Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt mot barn till fängelse i lägst fyra och högst tio år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om gärningsmannen har använt våld eller hot om brottslig gärning eller om fler än en förgripit sig på barnet eller på annat sätt deltagit i övergreppet eller om gärningsmannen med hänsyn till tillvägagångssättet eller barnets låga ålder eller annars visat särskild hänsynslöshet eller råhet. Lag (2005:90).

5 § Är ett brott som avses i 4 § första eller andra stycket med hänsyn till omständigheterna vid brottet att anse som mindre allvarligt, döms för sexuellt utnyttjande av barn till fängelse i högst fyra år. Lag (2005:90).

14 § Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, skall inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt. Lag (2005:90).

skogstorparn2008-10-15 21:56
Antal inlägg: 2287

knappast under snack,va? flytta!

BetaMaxx - Ej medlem längre2008-10-19 06:55
Antal inlägg: 317

Tiger Woods var 2 år när han började med golf...vad är det då för farligt att börja med sex när man är 11? Så länge inget tvång finns....
Dom börjar ju röka och smaka sprit i den åldern, det är mer läskigt ju...
Golf är farligare än att göka med kådis....

Era22008-10-19 08:36
Antal inlägg: 63

När jag läser detta sitter min åttaåring bredvid och tittar på tecknade serier. Vi har inte pratat om preventivmedel ännu, men jag frågar ändå om han vet vad kondomer är:

- Ja, det är som en liten plastpåse som killar sätter på snoppen för att inte få barn.

Och varför ska barn inte känna till sådana saker? Jag förstår inte er som tycker att elva är tidigt att prata om sex. Ska ni ha samtalet om hur viktigt det är att ha respekt för varandras kroppar och att ett nej alltid måste respekteras när era barn är femton? Jag tycker att det är oansvarigt att inte prata med sina barn om både positiva och negativa saker i samband med sex. Sex är verkligen ettt område där det är viktigt att ens barn är ansvarsfulla och för att vara det måste de väl veta vad det handlar om!

pokepojk2008-10-19 08:39
Antal inlägg: 8

Håller med föregående talare.

BetaMaxx - Ej medlem längre2008-10-19 09:16
Antal inlägg: 317

Appropå kondomer :)

En svensk sitter och äter frukost på ett cafe. Vid sidan av honom sitter en norrman som tuggar tuggummi.
– Äter ni svenskar hela brödet? Frågar norrmannen.
– Ja, Naturligtvis! Svarar svensken förundrat. Norrmannen leker med tuggummit I munnen och säger:
– Det gör vi inte hos oss. I Norge äter vi bara det innersta av brödet. Brödkanterna samlas I en container, bearbetas och formas till croissanter och säljs till Sverige.
Norrmannen frågar vidare:
– Äter ni marmelad till brödet också? Svensken svarar lätt irriterad:
– Ja, naturligtvis. Medan norrmannen högljutt tuggar tuggummi, säger han:
– Inte hos oss. I Norge äter vi bara färsk frukt till frukost. Skalen och resterna samlas I en container, bearbetas till marmelad och säljs till Sverige.
Nu blir det svenskens tur att fråga:
– Säg mig en sak, har ni sex I Norge?
Norrmannen ler och svarar:
– Ja, naturligtvis har vi sex.
Svensken lutar sej över bordet och frågar:
– Vad gör ni med kondomerna när ni använt dem?
– Vi kastar dem! Svarar norrmannen.
Nu börjar svensken att le... Sedan säger han:
– Inte hos oss. I Sverige samlar vi alla använda kondomer i en container, bearbetar dem, smälter dem och säljer till Norge som tuggummi...

fashionbaby - Ej medlem längre2008-10-19 11:05
Antal inlägg: 1152

Fast .. iofs min mamma börja prata med mig när jag va 11/12 å fråga om ja hade legat med någon idiotiska tant :S

Kolbxbo - Ej medlem längre2008-10-19 11:35
Antal inlägg: 1161

Även barn är nyfikna på sex. Men det är ju på en helt annan nivå.
När vuxna pratar sex så blir det porrsnack.
Barn är ju naturligtvis nyfikna på sina kroppar. Hur gjorde ni själva (vuxna) när ni var barn i den åldern?
Jag kan hålla med att det var onödigt av pappa att nämna kondomen.

Linn79 - Ej medlem längre2008-10-19 12:11
Antal inlägg: 4279

det måste väl inte nödvändigtvis bli porrsnack, det finns väl olika nivåer att diskutera på?

-annsofi- - Ej medlem längre2008-10-19 13:13
Antal inlägg: 33

När jag var 12 började vi prova på saker som att röka och dricka. Ett par av mina kompisar hade sex första gången i den åldern. Jag var dock duktig och väntade några år.

Jag tycker det är mycket ansvarstagande av föräldrar att tala om och informera om sex och kondomer.

Tess 082008-10-19 14:27
Antal inlägg: 18003

Midna.. låter ju tryggt att du lär din 13-åriga son att han ska gilla öl... Min 14-åriga son har förbud att dricka alkohol oavsett typ! Skulle aldrig falla mig in att uppmuntra att han skulle dricka det ena eller andra.

Angående sex så hoppas jag att han också uppmuntrade killarna att vänta. Att prata om saken kan ju vara ett sätt för dom att klura ut saker... utan att det betyder att de ska utföra det nu

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?