Spelrum
Giraffen31
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
17
Inloggade48
Mobilspel
Pågående19 382

Forumkategorier

Användare Inlägg  
Margana2008-10-21 10:10
Antal inlägg: 826

När mina barn var små (hade 3 tätt i ålder) så brukade jag åka till min mormor en gång i veckan och hjälpa henne med allt från städning till klippning av gräsmattan. Mormor såg efter mina barn och lagade underbar mat åt oss när vi var där. Barnen tyckte det var kul och jag tyckte det var skönt att få göra nåt för en gångs skull. Vi hade en mysig dag helt enkelt.

Hade det nu varit så att min mormor skulle kräva att jag skulle komma dit och göra både det ena och det andra så tror jag situationen skulle ha sett annorlunda ut. Jag hade knappast åkt dit om hon hade krävt det av mig. Hade snarare fått motsatt effekt, jag hade hållit mig borta.
Jag tycker inte att man har rätt att ställa krav på sina släktingar på det viset.

Zappast - Ej medlem längre2008-10-21 10:47
Antal inlägg: 348

Men... Det finns ju en charm i med galna släktingar. Min farfars bror är min favorit. Han är är en riktig "snuskgubbe" och är väldigt grov i mun. Precis som hans fru. De sitter hela dagarna med deras råtta till hund och svär och berättar snusk för varandra. Till det kommer att han är jättelik en apa. Roliga och härliga är dem, trots att många finner dem lite galna och stötande... :D

micro1132008-10-21 10:56
Antal inlägg: 17542

Zappast

Så länge man finner dem roliga och i besittning av en viss charm, så är det ju inget problem.

Problemet uppstår ju när en person har orimliga krav på sin omgivning, och omgivningen vare sig har tid, ork eller lust att ställa upp på dessa krav.

Man får vara egocentrisk -- men när det går över till att man blir en plåga för andra, då får man nog vackert finna sig att de drar gränser och säger ifrån.

Zappast - Ej medlem längre2008-10-21 11:10

micro113: Det går väl att se humorn i det mesta. "Elaka" och "jobbiga" människor (främst äldre) vet jag allt om efter nästan 10år i kassalinjen i livsmedelsbutiker. Efter ett par år så slutar man irritera sig på de jobbigaste grinigaste stamkunderna utan ler åt det istället och försöker få dem på bättre humör istället... Det kan väl aldrig vara så farligt att det inte finns goda sidor hos sina "jobbiga" släktingar heller.

åsnis2008-10-21 11:17
Antal inlägg: 215

Nu ska vi se om jag fattat detta rätt: TS sambos farmor på 60 år är fullt frisk fysiskt och ts drar inte jämnt med henne.
Förslag: Nästa gång hon ringer, lämna över luren till din sambo. Låt sambon ta den eventuella konflikten/skuldkänslan/b eslutet. Under tiden kan du ägna dig åt din släkt.

micro1132008-10-21 11:32

Zappast

Jag har levt med gamla i slutet av livet, och umgåtts dygnet runt ... det är lite annorlunda än att stå på arbetet.

Jag jobbar med kriminalvård, och förlorar aldrig humöret på jobbet -- oavsett hur hårt pressad jag är, eller vilka förolämpningar som kommer ..... hade mina barn betett sig likadant så hade jag gått i taket, det kan jag lova dig.

Man kan helt enkelt inte jämföra det man möter på jobbet, med det som inkränktar på och äter upp ens privatliv....

och nej, man kan faktiskt inte se humorn allt .... att ha en vampyr som suger kraft ur en finns det ingen humor i...

och det finns faktiskt inte ens anledning att försöka hitta någon humor..

Det är en vuxen människa ... samspela med omgivningen, eller sitt ensam ... valet är ju faktiskt hennes.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-10-21 11:34
Antal inlägg: 7605

åsnis, du har helt rätt. Är hon så frisk och pigg som ts beskriver, bör ts undvika henne i stället för att smutstala henne på forum.
Damen kanske inte är så frisk? Hon kanske verkligen har ont i kroppen eller ont i själen.
Hennes egna barn borde kunna hjälpa henne då, så inte barnbarnens sambor behöver bekymra sig så mycket.

Micro, du tycker inte att du är lite onödigt hård nu elelr rent av kastar lite sten i glashus?

Basta - Ej medlem längre2008-10-21 11:34
Antal inlägg: 3528

Vilken skön inställning till ålder många tycks ha här, En fullt frisk 60åring
framställs som en otroligt gammal tant. Jag blir lite rädd, är visserligen bara 44 men jag kommer alltså att vara en hjälplös lite gubbe om fjorton år.

Zappast - Ej medlem längre2008-10-21 11:45

micro: Jag har massor av vänner som jobbar inom kriminalvården, och vet att det är ett djävla gnäll (så att säga) på de intagna. Vilket jag har full förståelse för. Jag skulle nog också inte vara mitt bästa jag om jag var berövad min frihet, oavsett anledning... Jag kan också tänka mig att många har svårt att vara sitt bästa jag ute i det fria också pga olika anledningar. Som mommes nämner så är ju smärta och en sådan anledning... Vidare så är det ju heller inte svårt att påpeka för någon på ett trevligt sätt att vissa saker inte är särskilt uppskattade, och då också motivera varför. För visst skall man inte kunna bete sig hursomhelst och räkna med att alla skall finna sig i det, men ibland kanske man får ställa upp på lite extra skit. Alternativt ta tag i det hela på ett bättre sätt än att bara klaga... Jag väljer att hellre skratta åt det. För jag tror att det är ett alldeles utmärkt sätt att handskas med svårigheter. Hänvisar till Charlie Chaplins; "Diktatorn".

micro1132008-10-21 11:47

mommesfrites

Kastar sten i glashus --- för att jag själv är ganska inkompetens och blir omhändertagen här hemma....

Faktum är att jag ringer inte mina barn som flyttat hemifrån och gnäller ... min dotter brukar däremot låna min tvättmaskin och brukar då försöka få mig ur huset, och hjälpa mig här hemma.

Min man tar på sig alldeles för mycket -- likaså min yngste son som bor hemma -- men eftersom jag inte ser utanför mig själv, så måste de säga ifrån när det går för långt.

Jag är väldigt jobbig att leva med .... och på många sätt en vampyr i min omgivning .... men jag anser inte att det är okej, och jag anser absolut att de har rätt dra gränser ---

-- mer exakt: det är nödvändigt att de drar gränser, för annars utökar jag bara mitt territorium och mina krav -- utan att ens reflektera över det.

Så nej, jag tycker inte jag är för hård --- jag inser att enda sättet för en vampyrs omgivning att få det drägligt är att dra upp gränserna och att säga ifrån.

micro1132008-10-21 11:50

Zappast

Självklart börjar man trevligt och motiverar, fungerar inte det så får man vara mer bestämd ... och till slut helt enkelt sätta ner foten.

Som jag uppfattade TS har de redan försökt tala med släktingen på ett trevligt sätt ... och när det inte hjälper får man slå rakare puckar helt enkelt.

angie_hell2008-10-21 11:57
Antal inlägg: 494

Vill säga igen att släktskapet som jag skriver inte stämmer och jag vet till 200% att det inte kommer fram till henne. så ingen behöver oroa sig för deta.
jag och alla andra har verkligen försökt prata med henne. Men utan resultat. Fast hon är ju fortfarande en släkting så stryka henne ur våra liv känns inte som ett alternativ.

angie_hell2008-10-21 12:00

Hon är fullt frisk. Detta är vad jag förstår på hennes barn något som pågått sen dem flytta i stort sett.

åsnis2008-10-21 12:00
Antal inlägg: 215

Baraenfunderingsådäristör staallmänhet: Farmor, sambo som ts har barn med; hetronormativa jag tycker att det är rasande många gossar, åtminstone två, som med blodsband till kvinnan. De kan väl för fasen ta lite ansvar! (Om de nu är friskare än 60-åringen...)

angie_hell2008-10-21 12:02

Kan hända att jag är för rädd att såra henne. tycker ju om henne men hatar att hon låter barnen komma i kläm.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-10-21 12:04
Antal inlägg: 7605

Zappast, jag tycker att du är en stark tjej och jag tror att du kommer att bli nåt stort :)
Micro, förlåt att jag klagade lite men jag anser att det brukar finnas anledningar till att folk beter sig som de gör och att de som har det jobbigt bör få lite extra vänlighet och hjälp.
Visst finns det familjeterrorister men då borde man kunna lösa problemen och inte smita undan ev konflikt.
Att låtsas vara snäll och hjälpa till och sen prata skit bakom ryggen på andra är väldigt fult, enligt mig men jag kan ju ha fel ibland.
Jag tycker att en ung sambos äldre släktingar knappast heller hör till närmaste släkten. Jag skulle falla ner död, tror jag, om jag drog upp negativa saker om mina släktingar.
Själv har jag hur många brister som helst och lever inte i ett harmoniskt äktenskap heller och det är mina barn och vänner helt införstådda med.
Micro, jag tycker att du är en stark människa, som kan väldigt mycket och har fostrat en stor familj och jag önskar dig all lycka i framtiden.

angie_hell2008-10-21 12:06

Absolut hon har flera barn och andra också som hjälper till precis lika mycket. Men hon kräver att vi alla ska vara där annars älskar vi henne inte och då kan hon se till att lämna jordelivet. Alla dem närmsta i hennes omgivning ska komma på sekunden.

micro1132008-10-21 12:09

Tack mommes - vad snäll du är :)

Jag håller med dig om att prat bakom ryggen inte löser något ...

endera tar man tag i problemet, eller också får man nog finna sig i att det inte blir någon förändring.

angie_hell2008-10-21 12:11

mommesfrites:Vi smiter absolut inte undan konflikter men det är svårt att ta konflikter men någon som vägrar lyssna. mina vänner och släktingar är också helt införstådda med detta problem.

nettan232008-10-21 12:14
Antal inlägg: 4086

60 år e ju ingenting! Men vad exakt e det som stör dig? Att ni får betala för henne? Säg det då! Eller handlar det om att ni ska handla saker åt henne och hon sen ger pengar, så varför inte, e det så jobbigt?

Visar sida: 1 2 3 4 5
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?