Spelrum
Giraffen29
Krokodilen0
Elefanten2
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
21
Inloggade52
Mobilspel
Pågående19 144

Forumkategorier

Användare Inlägg  
åsnis2008-11-05 16:02
Antal inlägg: 215

_abc_ det låter ju fint av dig, att du inte vill ta ut mer än "dina omkostnader" men vad du inte riktigt verkar fatta är att "dina omkostnader" är jämförbart med "din (möjliga)investering". Ponera att du om x antal år säljer lägenheten och gör en vinst med låt säga 1 miljon. Om du hyrt ut din lägenhet säg under 10% av tiden du ägt den, kommer du då att ge din(a) hyresgäster 10% av vinsten? (Det här är naturligtvis ett knasigt scenario men du verkar inte riktigt förstå skillnaden mellan att äga en bostadsrätt och att hyra en lgh)

Apan Bollo - Ej medlem längre2008-11-05 16:04
Antal inlägg: 993

Visst kan det kännas surt att inte få tillbaka de pengar du själv lägger men det är ju en investering du gjort och den betalar förhoppningsvis av sig i längden.

Angående sakerna. Lasta bilen full och kör hem all elektronik till föräldrar/vänner och låt det stå hos dem medan du är borta. Ska du vara borta länge kanske det till och med är lönt att sälja datorn. Jag tyckte inte heller det var helt bekvämt att ha ngn sovande i min säng, det är ju ganska privat.

Förresten, en annan sak som är väldigt viktig är att du ser till att din hyresgäst har en egen hemförsäkring. Din hemförsäkring kommer inte att gälla för ngn annan. Skriv helst in i kontraktet att hyresgästen ska ha en giltig hemförsäkring. Tråkigt om lägenheten blir uppeldad och du tror att du är försäkrad men inte är det.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-05 16:05
Antal inlägg: 242

Åsnis scenarium var "knasigt", men frågan berättigad och pedagogiskt! :-)

Minta2008-11-05 16:06
Antal inlägg: 20042

Jag visste inte att det var en bostadsrätt, då renoverar man ju själv. Man har väl rätt att ta ut hyra för möbler och slitage men över dubbla kostnaden låter mycket och egna amorteringar kan man ju inte ta betalt för.

Dallonpaj2008-11-05 16:09
Antal inlägg: 92

Du får enligt inte lag inte ta ut mer än det kostar att hyra motsvarande hyreslägenhet + 10-15 % med möblemang, som det sagts tidigare. Andrahandsthyrning är inte till för att göra lönande affärsverkssamhet av det hela, bara för att många i Stockholm behöver någonstans att bo.

Det innebär också att din andrahandshyresgäst INTE SKA BETALA DINA LÅN på lägenheten. Jag förstår det som att du vill ha tips på hur du ska undkomma hela hyreslagen som skyddar andrahands hyresgästen mot ockerhyror, mot sådana som du tänkt dig. Helt omoraliskt av dig, stäng tråden.

_abc_2008-11-05 16:14
Antal inlägg: 2200

snurran: Jag kommer givetvis inte hyra ut lyan om föreningen säger nej.
Åsnis: Jo jag förstår skillnaden. Vi som inte hade kontakter för en hyresrätt kände oss tvingade till att med kontanter köpa en bostadsrätt.

Det jag sa om den svenska orättvisan, där ingår såklart utomlandsboendet, fastän det är irrelevant för hyresgästen känns det fruktansvärt orättvist att jag ska betala så mycket mer i månaden än vad jag får ut av en hyresgäst.

Apan bollo: Det där med hemförsäkring hade jag ingen aning om, tack återigen för förvarningen!

_abc_2008-11-05 16:17

GAH! Hur kan minta och dallonpaj få det till att det är amorteringar av lånet som jag vill att hyresgästen ska betala för?

Min månadskostnad är hyra och räntor på lån, inga amorteringar inräknade. Hur svartmålad ska jag bli egentligen?

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-05 16:17

Hur mycket EXTRA betalar du för bostaden utomlands jämfört med vad ägaren till den betalar? (inte för att det har något med din lägenhet att göra, bara nyfiken ifall du kanske betalar ockerpris utomlands)

_abc_2008-11-05 16:18

Jag frågar återigen eftersom ingen kommit med något konkret om det:
Säg mig, vad är en SKÄLIG hyra för en lägenhet som min? Ingen har ju svarat på det. Det kan ju röra sig om 8tkr, vad vet jag? Beskrivning finns längre upp i tråden.

_abc_2008-11-05 16:21

paniksnurr: Jo jag antar att det är ocker. Vad hyran borde vara på vet jag inte men jag är säker på att jag kommer att betala för mycket.

åsnis2008-11-05 16:22

_abc_ Sluta sura, inse att du inte kommer att få den support du vill ha här, kolla på Flashback, där får du nog större sympatier och säkert också tips på annan verksamhet inom den mörkare delen av gråskalan som kan dryga ut hushållskassan.

Och om du ska arbeta utomlands kan du ju dra av för dubbelt boende. Tacka det svenska systemet för det ;-)

Din moral stinker men jag tycker lite synd om dig.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-05 16:24

Hur ska vi som inte sett din lägenhet eller så veta det? Och har det någon betydelse egentligen? Ring och fråga fastighetsägaren hur mycket du får lägga på när du hyr ut i andra hand, det är ju det enda realistiska.

Min tvåa, fem-sju minuter gåväg från stationen, hade en billig hyra trots att det var en bostadsrätt och trots närheten till stan. I huset mitt emot var lägenheterna, med samma kvadratyta, var hyran betydligt högre. Standarden på lägenheterna var i mitt tycke likvärdiga. Så det där är ju ursvårt att veta något om.

åsnis2008-11-05 16:25

Och för att göra dig ännu mer rasande: du får inte räkna in räntekostnaderna heller. Jag är ledsen. Hyran beräknas INTE på dina omkostnader, den beräknas på motsvarande hyresrätt. KOlla bostadsbolagen - vad kostar hyreslägenheter i ditt område. 5-6000 kanske?

_abc_2008-11-05 16:29

paniksnurr: Det är ju det jag menar. Lätt för er att säga att dra ner priset till skälig nivå. Vad är det då??? Folket på hyresnämnden kunde ju inget säga. Är det helt fel att tro att jag kan hitta hyresrätter för ca 10tkr i innerstan i Sthlm med liknande kvm som min, balkong, uteplats, nya stambyten, nyrenoverad etc?

Paniksnurr, jag kan inte mer än beskriva det jag redan beskrivit om min lya. Hoppades att någon hade något prejudicerande fall av lya.

Minta2008-11-05 16:31

Jag menar räntor på lån, de kan man väl inte låta någon annan betala? Lån är personliga.

_abc_2008-11-05 16:32

åsnis: jag är fullt medveten om att räntekostnaderna inte är relevanta för hyresgästen. Jag utnämnde enbart amorteringarna några inlägg sedan för att dallonpaj och minta fick för sig att jag ville att hyresgästen skulle amortera av mitt lån. Helt absurt hur de kunde ha läst det nånstans eftersom jag inte skrivit något sådant, lite out of the box-läsning.

Minta2008-11-05 16:32

Amorteringar var det någon annan som nämnde därför trodde jag att det var det, men jag kan inte förstå att man kan låta någon annan betala ens räntekostnader. Det är ju din investering och ditt köp.

Paniksurr - Ej medlem längre2008-11-05 16:36

Säg så här....Du hittar hyresrätter i Stockholm med samma standard eller sämre än din och dessa har en hyra på 10 000....

Du frågar sedan din fastighetsägare vad som gäller vid uthyrning av din lägenhet och beskedet blir att "Lägenheter får hyras ut i andra hand vid tillfälligt jobb på annan ort eller längre utlandsvistelse. Hyran får då högst överstiga 15 procent av din egen hyra", vad har du då för nytta av att "men det finns ju liknande lägenheter där hyran är 10 000"?

Jag tycker du börjar i fel ände liksom, skaffa dig först ett intyg eller besked från fastighetsägaren vad som gäller från föreningens håll. Det står kanske i stadgarna som du bör ha fått...

Vem ska kolla din lägenhet när du är borta? För skulle något hända så är det ju ännu värre om det kommer fram att personen som bor där betalat så mycket i hyra.

_abc_2008-11-05 16:37

minta: Ja, det du säger är helt rätt. Jag är bara girig/vill ha rättvisa, där finner ni svinet i mig. Och orättvisor, vilken svensk ogillar inte orättvisor?
Huruvida min syn på rättvisa är korrekt låter jag andra läsare avgöra. Förmodligen är det inte rättvist i mångas ögon att hyresgästen ska betala en del av min ränta. I mina ögon är det orättvist att jag inte ska få ta ockerhyra när jag själv ska betala ockerhyra utomlands.

Minta2008-11-05 16:38

Oavsett vad kutym är tycker jag det är oskäligt att ta mer än dubbel hyra för en bostad för att inte tala om att låta någon annan betala ens räntekostnader.

Visar sida: 1 2 3 4 5 6
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?