Spelrum
Giraffen6
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade7
Mobilspel
Pågående19 338

Forumkategorier

Användare Inlägg  
skrattblomma - Ej medlem längre2008-11-08 13:04
Antal inlägg: 76

Ja, känner till, att någon Afrikansk jägarsläkte äter kroppsdelar av de fiender, de dödat.
Mitt inslag var först och främst riktad till att handla om "vad om är ätligt" eller "bra att äta av hygienisk synvinkel".

Kom att tänka på en annan sak, nämligen "gödsel". Ett par år tillbaka, (vet inte vad som gäller för i dag) så var människoavföring-/urin inte tillåtet att användas som gödning, men det var djuravföring/-urin. Till orsak nämndes, att människan har i sig så många sjukdomar. Men, det har väl djuren också?

Detta om "det hygieniska med lik/avfall".

(För mig, som är vegetarian, är all kött, som säljs, likdelar. Förresten, eftersom köttet möras före anrättning, så är animalisk föda dessutom ruttna och bakterieangripna likdelar - vare sig det nu är hund- eller oxkött! )

Bon appetit!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-11-08 13:19
Antal inlägg: 7605

Jag har fascinerat läst på om mattabun.
Poängterar att jag balanserade på gränsen till uppkastningar under läsandet.
Olika religioner och kulturer har sina förbud mot intagande av livsmedel medans samma produkt är fullt naturligt för andra kulturer.
De flesta av oss känner till de religiösa stora skrifternas förbud mot gris, blod, rovdjur, skaldjur, kor mm.
Lite konstigt bara att kor gillas att ätas i vissa länder där svin inte kan ätas och tvärtom i andra länder.
På de polynesiska öarna får kvinnor inte äta bananer och många religioner förbjuder män att äta lök.
De flesta djur (även vegetarianer) äter upp sin egen efterbörd vid förlossningen. Bland det mest makabra jag läste var, att en del människor har anammat det här, och tuggar i sig sin egen moderkaka, för att snabbare återfå krafterna och höja sitt blodvärde.
Rationellt men jag skulle inte för mitt liv kunna tugga i mig sånt.
Eller jo, det skulle jag nog. Jag läste att det inte var ovanligt i krig världen över, att man tvingade krigsfångar att äta upp sina egna kroppsdelar, för att få leva eller undgå ännu värre tortyr.
Människan är en komplex varelse...

Det grep mig med förundran och insikt, att renkött är mattabu i nästan hela världen. Vårt fina renkött från dessa underbara djur äts endast av människor i Sverige, Norge, Finland och Alaska.
Engelska barn hade t o m gråtit, när de insåg att de elaka svenskarna åt upp Rudolph! De hade f ö aldrig sett en ren utom i Walt Disneys julprogram.
Kuriosa är att Christer Fuglesang bl a ville ha renskav i sin proviant under rymdfärden, men det fick bytas ut mot älgskav av etiska skäl med hänsyn till övriga medarbetare.

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-08 16:08
Antal inlägg: 3473

skrattblomma vart har du fått det ifrån????

BiNo8 - Ej medlem längre2008-11-08 16:14
Antal inlägg: 3473

och om dom äter av sin döda matte/husse beror det på att dom är väldigt hungriga och ej har något val.
Men hundar väntar in i det sista. Det finns t o m hundar som svultit ihjäl bredvid sin döda husse/matte.

mommesfrites - Ej medlem längre2008-11-08 17:50

Jag skulle nog faktiskt hellre svälta ihjäl än att käka upp en stinkande missbrukare med mögel och likmaskar också.

mrperfect2008-11-08 18:01
Antal inlägg: 11437

Jag tycker att skilnaden är noll då det gäller att käka hund ( eller katt) jämfört med andra djur och anser att det bara är fördomar och praktiska förhållanden som gör att vi inte redan gör det, man får ju ut mer kött från en ko jämfört med en hund. Fast en del käkar ju hare/kanin, rapphöns, fågel etc.
Förr i tiden åt man inte gärna häst eftersom det ju var den tidens traktor och hästen stod högre i kurs jämfört med nötdjuren.
Jag gillar inte smaken på struts, bäverfilet var inte så dumt.

Budalv - Ej medlem längre2008-11-08 18:10
Antal inlägg: 2199

The Simpsons förklarar det hela utmärkt:

upload.wikimedia.org..._c hain.jpg

Virvelie2008-11-08 18:19
Antal inlägg: 176

Jag tycker att det viktiga är att djuren lever ett BRA liv och slaktas på bästa sätt med så lite lidande som möjligt. Så är det ju inte för de stackars hundarna som föds upp till mat...

mommesfrites - Ej medlem längre2008-11-08 18:20

Jag tycker om struts. De är lättslaktade också. Tack vare att deras hjärna är mindre än deras öga, så lurar man dem lätt genom att trä en säck över huvudet på dem. Då tror de att det är natt, de somnar omedelbart och man halshugger dem utan bråk och lidande.
Inte så jobbigt som halalslakt.

Budalv - Ej medlem längre2008-11-08 18:22

I ett bra liv borde det väl ingå att slippa bli mördad?

mrperfect2008-11-08 18:32
Antal inlägg: 11437

Virvelie: Då är ju praktiska förhållanden = dålig uppfödning i samband med hund

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-08 18:41
Antal inlägg: 1302

Budalv, säg det till de som bor i Bagdad :)

Budalv - Ej medlem längre2008-11-08 18:54

Nu fattar jag ingenting ordprofeten. Jag trodde vi människor var högst upp och förprogrammrade av evolutionen att måna om den egna arten och fördela godhet och rikedom mellan oss så alla fick lika mycket. Du hittar på...

Virvelie2008-11-08 19:15
Antal inlägg: 176

mrperfect: praktiska för vem? Den som föder upp maten?

ordprofeten - Ej medlem längre2008-11-08 19:17
Antal inlägg: 1302

Budalv, mjo men jag tror ju inte på evolutionen :/

skrattblomma - Ej medlem längre2008-11-08 19:32

"Jag trodde vi människor var högst upp och förprogrammrade av evolutionen att måna om den egna arten och fördela godhet och rikedom mellan oss så alla fick lika mycket."

Du skriver, att DU TRODDE. Tror du det fortfarande? Läser du inte nyheterna? INTE ÄR MÄNNISKANS HÖGST UPP! Vad har du fått det ifrån? Menar du, att människan är högst av alla arter för att hon kan tala? ( T ex. kan vargen (bl a) konversera med andra vargar.)

Kanske refererar du till skapelseberättelsen. I Eden kanske det gällde, men bara för en kort tid. Människan skapades till en fulländad varelse, men det var för länge sedan. Sedan dess har vår art förfallit - och DET MYCKET ILLA!!
Människan är nog det värsta bland rovdjuren!

skrattblomma - Ej medlem längre2008-11-08 19:33

Det förra var riktad till Budalv. Det förr bort.

skrattblomma - Ej medlem längre2008-11-08 19:33

FÖLL - inte förr.

trashone - Ej medlem längre2008-11-08 19:45
Antal inlägg: 18678

Missade du Budalvs spelade förvåning?

skrattblomma - Ej medlem längre2008-11-08 20:03

Ja, totalt. Underrätta mig!

Visar sida: 1 2 3 4 5 6 7 8
Inloggning
Logga in