Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 404 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 16:04 | |
![]() | ps. R.I.P världsekonomin och dess konsekvenser. ds. | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 16:06 | |
![]() | Att notera till tidigare inlägg om Den Universala livskraften så kallas det inom Beatnick kulturen för Orgone Energy, den österlänska filosofin: Qi | |
| Minta | 2008-11-09 16:07 | |
![]() | En slaktare behöver inte vara elak mot djur. Om han inte i hanteringen tänker på djuret så att det orsakas minimalt lidande så är han inte snäll. En slaktare i en köttindustri har förmodligen dövat sina finare känslor för tillfället för att kunna jobba med det. Men personer som föder upp t ex grisar eller får på ett bra sätt och sedan dödar dem på ett så smärtfritt sätt som möjligt är inte ond för det. Jag äter kött ibland, ekologiskt, men kan ändå inte tänka mig att döda djur själv. Menj ag inser ju att någon måste göra det. Jag är helt emot köttindustrin, de industriellt uppfödda och slaktade djuren vars kött slängs i enorma mängder varje år. | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 16:10 | |
![]() | Man kan genom akademins och newtons tankar själv registrera denna universala livsenergi genom att tappa ett äpple och se hur det faller mot marken... eller odla en blomma och se hur den tar sig upp mot solen. (en lite notis till en tussilago i all sin skörhet, trotts allt har förmågan att bryta sig genom asfalt.... för att ge ytterliggare ett spektrum) | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-09 16:11 | |
![]() | Beardo: :) | |
| Beardo - Ej medlem längre | 2008-11-09 16:35 | |
![]() | FormulaW, jag har aldrig sagt emot att jag skulle vara en ond människa, bara för att jag inte äter djur. Jag försöker nog vara empatisk gentemot omgivningen, men vissa människor förtjänar mer empati än andra, och man är ju inte mer än människa. Sylvia: ;-)>> | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 16:49 | |
![]() | Jag tror inte på de dualistiska bedömningarna om gott och ont; däremot så ser jag det som att vi kan vi ju avgöra huruvida vissa situationella val kan verka bättre eller sämre än andra. Konditionalitet. Jag kan agera si för att jag har så runt omkring mig. typ... sen så är vi alla ihopkopplade på samma rund gjort, ett ekosystem, som vi allla är beroende av. Universala behov som frisk luft och rent vatten osv. .... Inom buddhismen syftar man en del på Orsak och Verkan, samt "Tindras Webb" | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 16:52 | |
![]() | *samma runda jord | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 16:53 | |
![]() | fast hur var det nu, vissa hävdade ju att den va platt förut, och ... om man sa att den va rund så blev man mördad eller utskrattad... för vedertagen kunskap är alltid bäst. ... uhm.. :D | |
| trashone - Ej medlem längre | 2008-11-09 16:53 | |
![]() | Hmm. | |
| Beardo - Ej medlem längre | 2008-11-09 17:03 | |
![]() | FormulaW: "vissa hävdade ju att den va platt förut" Vad menar du med förut? I världens mest bakåtsträvande land (möjligen med undantag för England) lever denna tro kvar: www.alaska.net/~clun...oc iety.htm | |
| SylviaPlath - Ej medlem längre | 2008-11-09 17:04 | |
![]() | Jag vet inte ens vad det här är för tråd, men jag vill passa på att hålla med Beardo - han brukar vara klok. | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 17:06 | |
![]() | Hahaha! :) fantastiskt, orkar inte ens läsa igenom siten. Ursäkta mig för det, jag litar på vad horisonten visar mina ögon när jag är ute och seglar i kombination med tekniska lösningar som satelitbilder. :) .. nåväl, även om jag inte läst siten, så skulle det kanske va intressant och se jorden som platt igen, åtminstone ur ett psykosocialt perspektiv. :) | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-11-09 17:07 | |
![]() | Att säga att djurs känsloliv inte är som vårt tycker jag är lite fel, för det beror väl på tolkningen. Se bara på Elefanter, dom sörjer sina döda släktningar. Se på det stora lejonet som det handlade om i ett naturprogram för ett par år sen, som kom ihåg personen som hade räddat det för många år sen och sprang emot henne för att ge henne en kram. Jag anser att vi inte kommit så långt än att vi kan säga hur djurs känsloliv verkligen fungerar. Vi utgår oftast från oss själva. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-11-09 17:09 | |
![]() | klobba2 Nu handlar ju tråden om djur och inte människor:) Paniksnurr, men ska jag ge ett exempel på nån tråd så är det ju nästan samma sak som att namge personerna. Tråden är inte skapad för att vara elak etc mot någon. Beardo jag skulle också välja hunden hihi | |
| formulaW - Ej medlem längre | 2008-11-09 17:11 | |
![]() | Bino, något en vän sa till mig en gång i tiden, att det är fantastiskt hur vi däggdjur har en förmåga till att ha förståelse för varandra, speciellt i dom situationerna där olika arter tar hand om varandras barn vid uterbliven kärnfamilj. Kanske för att vi har en gemensam förståelse för just födelseprocessen. Universal på så viss för däggdjur. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-11-09 17:12 | |
![]() | forumulaW ja det är mycket möjligt:) | |
| Beardo - Ej medlem längre | 2008-11-09 17:28 | |
![]() | Sylvia, JAG skrattade i alla fall gott åt att du håller med mig utan att ha läst tråden (eller funderat över vad tråden handlar om). Det där att elefanter sörjer sina döda släktingar och att det skulle påminna om människan... Handen på hjärtat, har vi inte alla någon död släkting vars främsta egenskap är att han/hon är just död. | |
| mrperfect | 2008-11-09 17:50 | |
![]() | Djur lever genom sina känslor och har inte samma förmåga till abstrakt tänkande som vi människor. Där med inte sagt att jag ser ner på djur utan bara att det är en viktig skillnad. Jag är själv naturintresserad och kan mycket , men inte allt ( ännu... ) om djur. Jag vill inte ha något husdjur att ta hand om utan föredrar att studera vilda djur....då jag har tid... Många djur beter sig hemskt mot andra arter och ibland även mot sina egna. Att människan kan sätta sig över djungelns lag och avliva ett djur för att det skall slippa plågas är en annan skillnad. Jag tycker inte att man skall överdriva det här med djurs känslor, speciellt inte då man bestämmer vilka djur man äter. Ibland straffar det av sig självt då man åt apor kunde man få både AIDS och Ebola, ( fast en del tycks tvivla : www.2000taletsvetens...-3 art4.htm ) I vilket fall som helst tror jag det blir svårt att få lejon och tigrar att låta bli att döda djur och käka morötter istället. Människan är en art bland alla andra och vi är omnivorer liksom grävlingen och grisen och några till, vilket innebär att vi är köttätare OCH grönsaksätare OCH att detta faktum gör att vi skall få i oss animaliska proteiner. En del Vegetarianer får bristsjukdomar. Herbivor: = grönsaksätare Omnivor: = allätare Carnivor: = köttätare | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-11-09 17:50 | |
![]() | Beardo nej faktiskt har jag inte det:) | |