Spelrum
| Giraffen | 1 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 1 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 1 |
| Inloggade | 3 |
Mobilspel
| Pågående | 19 404 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| kaparen - Ej medlem längre | 2008-11-11 17:11 | |
![]() | Engagerar mej i idrotssrörelsen/föreningh slivet, nattvandrar etc... Mimi... om du inte köper lotter utan ger hela klabbet direkt till organisationerna så får de ju in dubbelt så mycket... :) | |
| _abc_ | 2008-11-11 20:07 | |
![]() | Jag är inte troende och tror heller inte på karma. Däremot är jag uppfostrad till att göra gott för mig, att kunna stå för sina handlingar osv för att inte få dålig självkänsla. Är inte jättebra på detta. Tror man på karma är det väl under tvång man gör dessa goda gärningar jankster? Skulle alla tro att man dör en plågsam död nästa vecka om man inte är övertrevlig mot främlingar skulle ju världen vara hur fredlig som helst menar jag. Men visst, då är det ju positivt om alla trodde på karma. Vad jag bidrar till ett bättre samhälle i Sverige? Jag drar iväg 6 månader snart och då tror jag att det gynnar Sverige i stort, jag befinner mig nog på minussidan som det ser ut nu, det ger nog en liten positiv effekt av att jag drar faktiskt. Men även det är ju att bidra tycker jag. | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-11-11 20:49 | |
![]() | _abc_ jag ska förklara vad jag menar med karma, eller iallafall hur min uppfattning av fenomenet ser ut. Först gjorde jag en wiki-sökning och insåg att min uppfattning mer liknar tv-serien "my name is earl" än de dharmatiska religionernas definition. För att göra det hela mycket enkelt: byt ut ordet "karma" till "den gyllene regeln". Så som du behandlar andra, så blir du själv behandlad. Skiter du i folk så skiter folk i dig, du dör inte nästa vecka. (vilket man inte skulle göra enligt de dharmatiska religionernas definition heller) (och nej, jag hade ingen aning om att det hette dharmatiska religioner. Jag är inte påläst i religionskunskap på något sätt utan använde mig av ett välkänt begrepp för att göra mig enkelt förstådd.) | |
| yayasout - Ej medlem längre | 2008-11-11 20:54 | |
![]() | Källsorterar, komposterar, handlar ekologiskt. Sen "skickar jag vidare". Ni vet filmen. Jag försöker göra goda gärningar för både främlingar och bekanta. Blåögd som jag är vill jag tro att det gör en skillnad. | |
| _abc_ | 2008-11-11 20:54 | |
![]() | Jankster: Nej jag syftade not till en mer "my name is Earl"-liknande karmabild jag med. Jag menade att om man tror, som Earl tror, att man drabbas av lycka så länge man är god själv, då är det under ett slags tvång. Om man däremot inte tror på att man drabbas av att vara elak eller likgiltig för den delen, då sker det utan tvång. Att dö nästa vecka var enbart en enorm överdrift från min sida och jag syftade inte till att vare sig Earl i TV-serien menar att karma fungerar på det viset, eller att den dharmatiska religionen menar det heller. Earl är dock in närheten av det. Han tror ju att man kan vinna 1 mijon dollar plötsligt om man är snäll mot andra. Rätt befängt. | |
| Jankster - Ej medlem längre | 2008-11-11 21:13 | |
![]() | _abc_ ok men jag tror att även tv-serien "my name is earl" överdriver hela grejen lite för att få fram budskapet. Det är ju ändå en tv-serie. Men jag förstår vad du menar, faktiskt så är ju Earl livrädd för karmans makt i tv-serien och lever verkligen som en slav under sin lista... det kanske är en liten återspegling av dagens samhälle det med, att om det inte hade varit något som tvingat honom att vara en god människa så skulle han antagligen inte heller vara det. (fast det har vi ju även inom alla religioner, skärselden kast-systemet osv osv) Likaså att det väntar en belöning för den som är god: himlen, paradiset, nirvana osv osv. Förlåt om jag har gått alldeles OT, och jag ber om ursäkt för att jag framställer mig själv som en riktig skitstövel när jag skriver i forumen. Jag menar... ska jag leva som jag lär ska jag ju knappast sitta och vara fördömande på ett forum. | |
| mrperfect | 2008-11-11 21:18 | |
![]() | Försöker skaffa jobb och därmed spara på arbetslöshetskassan, smat förstås att jag då kommer att konsumera mer och därmed betala mer skatt som kan betalas ut i form av bidrag till vård skolor vägar etc | |
| Fluffig ost - Ej medlem längre | 2008-11-11 21:31 | |
![]() | En amerikan sa till mig att svenskar är så loja att om ett land anföll Sverige skulle svenskarna be angriparen att återkomma efter klockan 17 så dom han jobba klart på kontoret. Därför är min goda gärning att skicka obehagliga mail till folk jag inte känner på beta, efter principen att gräsänderna är bättre förberedda när räven kommer om man bussar hunden på dom då och då. | |
| Gentiana | 2008-11-11 21:31 | |
![]() | Källsorterar, komposterar, köper ekologiskt, äter sällan kött, (jag är nog en sån där hobbyvegetarian), kör med second handmöbler, kläder och man, har halvmörkt i lägenheten, köper mun- o fotmålarnas julkort, medlem i Amnesty, Rädda Barnen och Ideella lotteriet (vinner aldrig). Har knappt nån mat hemma, dvs det vi har äter vi upp, slänger väldigt sällan mat. Ja, sen försöker jag uppfostra mina otroligt materiellt inriktade avkommor i samma anda, hm, det är inte det lättaste, men nåt får dom med sig hoppas jag. F ö försöker jag le mot min omvärld och det är ju trevligt när den ler tillbaka. | |
| Amiable | 2008-11-12 11:04 | |
![]() | Har ingen bil. Åker kommunalt. Källsorterar. Är vänlig :) | |
| bennyboll - Ej medlem längre | 2008-11-12 11:09 | |
![]() | går eller åker kommunalt källsorterar, pantar flaskor o burkar.. Äter tyvärr ganska mycket kött, men försöker att köpa svensk kött iaf. Gör som Gentiana, äter upp all mat, slänger knappt ingenting..men köper inte så mycket ekologiskt ( mycket är besprutat iaf, det bästa är väl att odla själv!) Ger pengar till cancerforskning... | |