Spelrum
Giraffen1
Krokodilen0
Elefanten1
Musen
Böjningslistan
0
Grisen
Böjningslistan
1
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 404

Forumkategorier

Användare Inlägg  
marmotte2008-11-11 15:51
Antal inlägg: 346

Fläskpannkaka med bacon ist för fläsk är befriande enkelt att laga och inte så ohyggligt onyttigt om man häller av baconfettet ur långpannan innan man häller på pannkakssmeten.
2 pkt bacon, 2,5 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 6 dl mjölk, 3-4 ägg. Vispa ihop vetemjöl o bakpulver med hälften av mjölken. Skär baconet i bitar och lägg ut i en långpanna och stek ca 10 min högt upp i ugnen på 225 grader. Vispa i resten av mjölken + äggen, häll över det stekta baconet och grädda på nedersta falsen ca 30 min i 225 grader. Man måste inte ha i bakpulver men det gör pannkakan fluffig och läcker. Servera sylt till, vi brukar ha hallonsylt men lingon är ju det traditionella.

Tamoshante2008-11-12 09:26
Antal inlägg: 210

Kokt stekt ris med lite vitlök, brocolli bitar eller annat grönt, Serveras med stekt ägg i småbitar, soya och mycket svartpeppar.

fialottis - Ej medlem längre2008-11-12 09:35
Antal inlägg: 38

GI-sås till t ex fullkornspasta eller nudlar :-)

1 burk krossade tomater i en kastrull
1 liten lök
1 vitlök
Oregano
salt
peppar
en skvätt soja

värm.

klart!

mommesfrites - Ej medlem längre2008-11-12 11:10
Antal inlägg: 7605

Ett lågt glykokemiskt index kräver att fullkornspastan får en rejäl portion grönsaker till samt protein.
Men det vet t ex diabetiker redan, efter kostråd från sin vårdcentral.

Till ovan nämnda pastasås, skulle jag lägga till t ex vita bönor, andra baljväxter eller något kött och någon grön grönsak. Då blir det bra balans med protein, järn och c-vit också.

alfamarie - Ej medlem längre2008-11-12 12:34
Antal inlägg: 1003

Jag har ätit följande till lunch:
Lammfärsbiffar (halalslaktat lamm f.ö.) med kikärtsbiffar till!
OJ vad gott det är!
Lammbiffarna gör man enligt följande:
lammfärs 750 gr
ströbröd lite drygt 1 dl.
2 ägg
1 tsk torkad rosmarin som krossas/mortlas
1½ tsk salt med chilikryddning
1 dl grädde
1 dl mjölk
4 cm finhackad purjolök
en pillegnutt (½ tsk eller så) Garam masala (för att få en samklang med kikärtsbiffarna)

kikärtsbiffar:
5dl kikärtor (kokta hemma är godast men det funkar med burkade)
2 ägg.
1 msk Garam masala
1 msk olivolja
½ - 1 dl turkisk youghurt
1-2 vitlöksklyftor
1 msk sweet chili sauce
3 msk maizena eller potatismjöl.
tillsätt gärna lite paprika, lök, chilifrukt, tomat mm. Jag hade lite gammal salsa över och det är jättegott i!
salt efter smak

Stek dem på medelvärme ca 4 min, vänd dem en gång och stek lika länge på andra sidan. Detta gäller båda sorters biffar men kikärtsbiffarna tål mer tid och mer värme, de blir lätt torra så stek i lika delar smör och olivolja så blir det supergott.
Man kan även steka lammbiffarna först och ta vara på stekfettet från dem till kikärtsbiffarna!

Smaklig måltid!

Lindalainen2008-11-12 12:54
Antal inlägg: 651

jag och min mamma gjorde många, små pajer en kväll i färdiga folieformer.
vi köpte massa olika ingredienser, t.ex. köttfärs, oliver, bacon, tonfisk, paprika, skinka, broccoli och massa annat. så bara att blanda ihop det man ville och hälla äggstanning över. sen är det bara att ha i frysen och ta fram när man vill :)

Visar sida: 1 2 3
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?