Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 15 |
| Inloggade | 51 |
Mobilspel
| Pågående | 19 130 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Caligatia | 2008-11-11 23:31 | |
![]() | Folksamlingar som gastar om blod har det funnits länge. Häxprocesserna hade tex aldrig ägt rum om det inte vore för grannar, nära och kära, som drabbades av den kollektiva blodtörsten och ville ge dem så hårt straff som möjligt. Jag ser faktiskt ingen större skillnad i din idé och det andra, nej. Och ge gärna ett exempel som tyder på att strängare straff ger minskad brottslighet, hade vart spännande att se. Jag tycker det är bra att sådana här människor döms av opartiska människor. Straffen är inte till som hämnd. | |
| söt gilliv - Ej medlem längre | 2008-11-11 23:35 | |
![]() | Det var inte vad jag syftade på... Men Caligatia vad hade du gjort om din sambo, far till barnet hade våldfört sig på ditt barn? Hade du sagt likadant... Det betvivlar jag... Sen ställer jag endast frågor i hopp om svar, och att jämföra mig med pedofiler och grannar i häxprocesser tycker jag är rimligen nedvärderande... Du har självklart rätt till din åsikt, men varför skulle inte jag? | |
| mrperfect | 2008-11-11 23:36 | |
![]() | På Polismuseet i Stockholm visades ett fall där mördaren hade använt osthyvel, så jag tyckte inte förslaget var så roligt. Men det kunde ju inte ni veta. Det är märkligt (men inte förvånande) att sådant som beskrivs i trådens början förekommer, det första jag undrar när jag ser dylika rubriker är ifall gärningsmännen begått andra våldshändelser och att de i så fall aldrig borde ha blivit utsläppta. | |
| mrperfect | 2008-11-11 23:37 | |
![]() | Jag tycker att straffen är till för att skydda samhällets medborgare. | |
| Caligatia | 2008-11-11 23:41 | |
![]() | Jag säger absolut inte att du inte har rätt till din åsikt, däremot ifrågasätter jag den eftersom den strider mot min. Förmodligen har du också rätt i att också jag hade velat ha värsta kännbara straff för den som begått nån närstående till mig något ont, och just därför är jag glad att det inte fungerar så. Och eftersom jag inte ser någon skillnad i blodtörsten, oavsett vad den handlar om, får du gärna förklara vari skillnaden ligger? När det gäller att jämföra med häxprocesserna ser jag verkligen ingenting nedvärderande, med deras världsbild var ju häxorna minst lika hemska som pedofilerna du gärna ser kastrerade. | |
| Snoosy | 2008-11-11 23:41 | |
![]() | Tårarna bara rann då min sambo berättade om det som hänt. Hur kan man göra någon så illa. Ville inte kolla eller läsa själv. Men hörde att barnet inte var igenkänligt. Jag börjar gråta bara jag tänker på det. | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-11 23:44 | |
![]() | Hade den där pojken överlevt sin uppväxt hade han väldigt troligt sett på världen som en kall, mörk plats där människor är "saker" Allt det här vi gör med barn hej! LER tittut. jag tar den-nej jag skojade varsågod! Allt det skapar till slut en slags dator inuti som säger jag är jag finns, jag känner jag tycker om andra som gillar mig osv.. Man måste ju tänka, hur mycket fattar man när man börjar livet? Allt det lär man sig ju. Varför är barn rädda för spöken under sängen när de ska sova? Vi garvar men deras erfarenheter är inte tillräckligt många för att VETA vad som farligt eller inte. Allt det lilla löjliga vi gör med barn skulle den där pojken inte fått. Det är ganska tydligt eller hur. Hans hjärna skulle inte bli programmerad med något fint. Alltså skulle han kunna göra precis såna saker vi läste i artikeln när han blir vuxen eftersom han inte är något och människor inte är något. Han hade kanske fått likadana ögon som han på bilden, kalla, tomma, börjat med droger för att känna något. Sen hade han kanske misshandlat andra eller sina egna barn. Vi skapas av det vi är med om. Alla härinne, om de kunde, skulle om de fick gå tillbaka en månad i tiden och ta hand om den här pojken, ge allt som ett barn behöver och verkligen känna för den pojken och vilja ta hand om honom. Frågan är vad ni skulle känna om de här som misshandlade pojken tills han dog..om ni mötte dem som små bebisar. Jag undrar om det är så många som jag tror som skulle känna..de där jävla idioterna här får ni tillbaka för vad ni i framtiden kommer göra mot en pojke. Det krävs en enda tanke för meningen sjuk i huvet. Helt ok att känna allt det man skriver. Men inte om tanken slutar där. Det är lite så man känner när man läser en del svar. Man känner så här: Zz________________ Jag skulle också vilja att människan fick känna samma sak och det är egentligen det ni skriver. Bristen på inlevelse i pojkens situation. Varför har de ingen inlevelse. Därför att den här pojken skulle inte heller haft någon inlevelse som vuxen kanske. Medfödda fel finns ju säkert, men ofta tänker vi mindre på att vi faktiskt får en bas med erfarenheter som vi använder till att tolka världen. Innan vi föds har vi inga. När vi föds och växer upp får vi genom våra upplevelser ett "facit" på hur saker är som vi sedan "ser med" Det gör att ont och gott sätts ur spel när man inser det. Pröva det. också | |
| Caligatia | 2008-11-11 23:45 | |
![]() | Jag vill också klargöra att jag också tycker det är fruktansvärt det som hänt, och kanske ännu mer fruktansvärt att det under omständigheterna kunnat hända. | |
| söt gilliv - Ej medlem längre | 2008-11-11 23:47 | |
![]() | Caligatia, jag ser din poäng också... faktiskt. Och jag är inte den som är för dödsstraff eller våld i någon form... men någon måtta måste det vara... Det jag ville ha svar på, är hur man ska göra i ett sånt läge? Såklart ser man det personligt till en stor del, men vad hade varit rimligt? Häxor är fiktion (brottsligt sett) men pedofiler och barnamördare existerar i allra högsta grad, och min tanke var egentligen hur man ska kunna avgöra vad som ska hända dessa satar härnäst... Men vi kanske kan kasta dem i sjön och se om dem flyter eller ej. ;) Natti natti. | |
| parlan | 2008-11-11 23:48 | |
![]() | Fy fan vad jävla sjukt att det finns såna människor. Har själv en son som är bara en par månader äldre. Hur kan man ens komma på tanken att skada så små underbara individer, fulla av livsglädje och livslust? Hur kan man förstöra en så liten människa, en liten människa som troligtvis visar en tillit och kärlek varje dag trots att han blir slagen och hånad? Man vill bara gråta. Nu ska jag gå upp och ge min lilla Ludvig en liten puss | |
| belugavis - Ej medlem längre | 2008-11-11 23:50 | |
![]() | Skriver man och tänker man bara dumhuven, då ger man sig själv beröm och rätt..men man fattar inget för det. Man är inte "bättre" om man skriver att nån är dum i huvet och sen försöker man aldrig fatta varför nån blir dum i huvet. Så nästa gång man känner till att ett barn man känner blir slaget eller grannen blir slagen och man vet att hon har barn..om man inte gör något då vet man också att det barnet kan bli puckat som stort. Då kanske det hoppar på ens egna barn eller barnbarn. Om man är lärare ska man också se såna som bär på aggressioner och försöka få reda på vad det står för, för då kan man också reda ut felprogrammering och stoppa att nån skadar andra. Andra som kan vara ens egna barn eller blivande barnbarn. Det här är kristallklara saker. | |
| mydominion - Ej medlem längre | 2008-11-11 23:52 | |
![]() | belu: Tack! | |
| Snoosy | 2008-11-11 23:56 | |
![]() | hur kan sociala missat att denna lilla pojke behövde omhöndertas. Det är lika sjukt det. Har grinat så jag har ont i huvet. Stackars lilla pojke. | |
| Zappast - Ej medlem längre | 2008-11-11 23:58 | |
![]() | Men belugavis, varför skulle folk tänka så när det är mycket lättare att leva i sin aftonbladet bubbla, där det existerar gott/ont, sjukt/normalt och där man aldrig själv måste komma riktigt nära verkligheten egentligen... ... väl skrivet :) | |
| alexon | 2008-11-12 00:02 | |
![]() | nördigt att skriva LIVSTID med versaler.. | |
| sanns88 - Ej medlem längre | 2008-11-12 00:06 | |
![]() | Zappast,: sanns88, inte sanna88 :) de sant. även om de inte var straffbart förr, så händer de ju dagligen idag. | |
| sanns88 - Ej medlem längre | 2008-11-12 00:07 | |
![]() | ja, för ja menar LIVSTID. inte livstid. om du fattar. nördigt är de, att bry sig om hur folk stavar. | |
| swiffan | 2008-11-12 00:13 | |
![]() | word. många svensson skulle behöva vakna till ur bubblan. men dom behövs väll också antar jag. i don't know. men det skulle inte skada om folk funderade lite mer över sin existens, och inte tog sina liv för givet. | |
| swiffan | 2008-11-12 00:17 | |
![]() | det är vi som har de bra förutsättningarna = en bra uppväxt, som också är dem som kan hjälpa till att förändra världen. då ska vi inte backa tusen år och straffa folk på barbariska sätt. längre än så har vi kommit. | |
| SämstpåBeta | 2008-11-12 02:30 | |
![]() | jag har inga ord, ångrade att jag läste den. Undrar bara om det var mammans första barn eller finns det fler? Ryser vid tanken. | |