Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 2 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 18 |
| Inloggade | 58 |
Mobilspel
| Pågående | 19 673 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| mydominion - Ej medlem längre | 2008-11-12 13:45 | |
![]() | skoja bara men alfabetet är väl mest konsonanter? | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-12 14:51 | |
![]() | Är du allvarlig Bugbig? Pust | |
| lagaronne - Ej medlem längre | 2008-11-12 14:59 | |
![]() | Jag tror att självförtroendet spelar stor roll. Har man pga slumpen fått sämre bokstäver i 5 matcher, och fått storpisk, börjar man spänna sig och tappat den kreativitet och avslappnade tänkande medgång med bokstäver för med sig och viseversa. | |
| ANDERStG | 2008-11-12 15:06 | |
![]() | BugBig: Du behöver bara pressa din rating lite till så kommer du med i den hemliga klubben för folk med 2000+ i rating. Förmåner inkluderar bättre bokstäver, längre betänketid, mera kvinnor. Men du får förstås inte vara med i den inre cirkeln för folk över 3000, den s k Platinaklubben. | |
| vulcan | 2008-11-12 15:10 | |
![]() | Jag kan inte svara för bugbig, men genom åren har jag stött på ett antal konspirationsteoretiker som är övertygade om att vi byggt en funktion som ger spelare med högre rating "bättre bokstäver". De har visserligen aldrig försökt sig på en närmare beskrivning av hur en sån algoritm skulle kunna tänkas vara konstruerad. Men det är ju piece of cake i sammanhanget. Svaren på varför denna vanföreställning uppstår i vissa huvuden har vi dragit här i tråden. Kort sammanfattning av de vanligaste skälen: - Bättre spelare omsätter fler brickor i snitt och får därför också fler av de "braiga" brickorna på sina ställ - Bättre spelare hittar fler ord (även "självklara") och fler lägen att lägga dem på och kan därför förefalla som att de har mer tur - Bättre spelare är bättre på att balansera sina brickställ och tvingas därför till färre dåliga drag och byten i snitt. Förmodligen spelar också fenomenet "bokföra träffarna, men inte missarna" in. I det här sammanhanget yttrar det sig så att man lägger märke till och minns matcher där den bättre spelaren pga slumpen faktiskt får mycket bättre brickor. Detta eftersom det bekräftar ens tes och man rent allmänt reflekterar mer över sin otur än över sin tur. Samtidigt minns man inte motsvarande turpartier för en själv. Ett skäl är att det inte blir lika uppenbart utslag. Det är inte säkert att du vinner en storseger bara för att du får båda blanka och alla honnörer mot en spelare med 1000-1500 högre ratingpoäng. Det är faktiskt inte ens säkert att du vinner överhuvudtaget. Då kan du förstås t.o.m. skriva matchen på ditt "oturskonto" om du vill. Och befästa din skeva verklighetsbild ännu mer... | |
| revkrister | 2008-11-12 15:17 | |
![]() | Hmmm... av de 98 märkta brickorna är 35 vokaler och 63 konsonanter. De två blanka kan ju användas hur man vill. Det ger procentssiffrorna 36 mot 64 (typ) och slår man ut "bokstavstilldelningen" över alla sina spel, så lär man hamna någonstans där, skulle jag tro. Sedan är ju frågan vad som är "bra" och vad som är "dåliga" bokstäver - det beror väl helt och hållet på om man kan lägga ut dem eller inte? | |
| Salthatten - Ej medlem längre | 2008-11-12 15:35 | |
![]() | spela IT-ordlistan i Hunden. Då får du 25 extra poäng för TTL. TXT m fl | |
| vulcan | 2008-11-12 15:39 | |
![]() | precis. Och det styrs också av din ordkunskap och anagramningsförmåga. KKLMSSÄ kanske de flesta skulle avfärda som ett riktigt skitbrickställ. Den som lirar på toppnivå ser - åtminstone om fokuset är det rätta - att det faktiskt går att rulla med brickorna om du bara har ett hakningsläge. | |
| grönmoped - Ej medlem längre | 2008-11-12 17:37 | |
![]() | SKÄLMSK kanske | |
| Bärsärk - Ej medlem längre | 2008-11-12 19:01 | |
![]() | Eftersom du är världens bästa scrabblespelare hottiz kan det inte vara något annat än en konspiration! | |
| Dalkullan | 2008-11-12 19:43 | |
![]() | Hottiz, välkommen in till IT-musen! Där har du garanterat glädje av dina konsonanter ;-) | |
| OkeI - Ej medlem längre | 2008-11-13 23:04 | |
![]() | Det är bara att spela mot någon med något lägre rating än en själv så får man jättebra brickor och vinner med en massa poäng. Det är så jag gjorde för att komma över 2000. | |
| Dalkullan | 2008-11-14 08:11 | |
![]() | ÖH OkeI....berätta mer om hur du lyckats överlista programmeraren slumpfunktion. Skulle vara jättesant att veta, ja nästan rent sensationellt. =) | |
| Dalkullan | 2008-11-14 08:13 | |
![]() | * programmerarens slumpfunktion ska det naturligtvis vara...s:et försvann | |
| Skugga | 2008-11-14 08:23 | |
![]() | Hm, jag undrar över er som har dessa konspirationstankar... Vilket MOTIV skulle skaparna av Betapet ha för att gynna duktiga spelare? Som beteendevetare måste jag säga att det är mycket vanligt att söka orsakerna till sina framgångar hos sig själv, och orsakerna för sina misslyckanden i sin omgivning. | |
| ocki | 2008-11-14 09:15 | |
![]() | Jag tror inte att OkeI var seriös. | |
| honkan01 | 2008-11-14 09:20 | |
![]() | finns bara ett anledning...talang!!...ut eslutande talang...;) | |
| asboi | 2008-11-14 13:57 | |
![]() | Hahaha! Det här tar konspirationspriset! hur kan man tro att slumpegeneratorn är fixad så folk med >2000 får mer poäng? | |
| -Lala-la | 2008-11-14 19:34 | |
![]() | Jag skulle aldrig våga visa mig i IT-rummet... jag skulle vara som en hare inför slakt. | |