Spelrum
Giraffen2
Krokodilen0
Elefanten0
Musen
Böjningslistan
1
Grisen
Böjningslistan
0
Inloggade3
Mobilspel
Pågående19 095

Forumkategorier

Användare Inlägg  
SpelamEr2008-11-16 00:25
Antal inlägg: 55

Min dotter har dysleksi. Den otroliga kunskapsbrist hon bemötts av har tyvärr varit av - just det - alla de obehöriga lärare som undervisat henne. Vi har fått svar som "att du behöver annan undervisning än att jag skriver på tavlan är inte mitt problem, du får anpassa dig", tills vi om igen hotar med skollag o s v (tur att man är lärare själv). Sorry, jag är lite bränd. Det är LAG på att man i ett sånt fall SKA upprätta ett åtgärdsprogram, vilket iaf dessa lärare inte ens vetat vad det är. Vi kanske har råkat illa ut, men vi har haft vår del av skräckexempel. Träna nån annanstans än med att knäcka ungas självförtroende.

SpelamEr2008-11-16 00:26

Haha och där fick ni norska stavningen av dyslexi ;)

uisge beatha - Ej medlem längre2008-11-16 00:37
Antal inlägg: 1289

Så det är alltså bara obehöriga lärare som krökt ungarnas ryggar menar du? Jag tycker själv att utbildning är jätteviktigt - verkligen. Men handen på hjärtat så kan jag ärligt säga att om en person är duktig med elever och sitt ämne, så är hon det - med utbildning eller ej. Vad jag försöker säga är inte att man som outbildad ska gå in och vara klassföreståndare i en "högstadieklass" eller yngre. Men nu pratar vi om gymnasienivå, vilket jag kan tycka skiljer sig lite. Dessutom som lärare i specifika ämnen - och det finns gott om sådana personer som är oerhört duktiga på ditt arbete.

Jag negligerar alltså inte vikten av utbildning, men kan man inte tagga ner lite - och sluta prata som att det vore enbart obehöriga lärares fel att barn råkar illa ut i skolan?

KARR02008-11-16 00:44
Antal inlägg: 284

Läs Vygotskij och Dewey m.fl. Där finns många bra och pragmatiska teorier om kunskap och bildning som nog är användbara i din gymnasielärarkarriär

twinklestar - Ej medlem längre2008-11-16 00:47
Antal inlägg: 42

tack uisge beatha, mycket av det du säger är sant så sant ditinlägg ; "Jag tror att det lider brist på behöriga lärare - och jag tror också att du, med din utbildning kan få in en fot och undervisa i specifika ämnen...matematik kanske? Självklart väger de faktorer du nämner tungt, det ska nog räcka för ett vikariat iaf. Sen om det känns lika roligt som du tror - så kan du ju alltid ta en ny examen? Jag har själv arbetat som "obehörig" lärare och det har fungerat alldeles utmärkt. jag tycker det är oerhört mycket smartare att som du, försöka bilda sig en uppfattning om hur verkligheten i yrket ser ut, och därefter bestämma dig för om du vill utbilda dig eller ej. Kör på!" är ju så bra syn på det hela! Ja, tack, jag har funderat på mattelärar vikarie!

twinklestar - Ej medlem längre2008-11-16 00:48

tack karro ;)

tina_tiger - Ej medlem längre2008-11-16 01:26
Antal inlägg: 81

Skolan ska enligt lag anställa behöriga lärare i den mån det går. Eftersom det råder brist på lärare i vissa ämnen kan icke behöriga få en lärartjänst. Har haft tjänst som sådan i fyra år, eftersom min kommun inte hittat någon med ämneskunskaper OCH behörighet.

Läser f ö in pedagogikdelen för att bli behörig då jag fastnat för yrket och fått mycket positiv feedback angående min undervisning av kollegor, elever och föräldrar.

Om jag hör någon mer bitter fackkärring säga "Jaha, du är inte utbildad..." till mig spyr jag. Jag är utbildad. Har pluggat språk i fem år. Jag har bara inte formell lärarbehörighet. Än...

Håller med flera av de i tråden som säger att det finns skräckexempel på behöriga lärare. Har flera av dem som kollegor. De kan inte avskedas... Har bl.a. en speciallärare i flera ämnen som h*n inte kan, utan låter sin respektive rätta elevernas prov (och är pinsam nog att säga det), som ska undervisa i engelska men som själv inte vill prata engelska för att h*n inte kan och med en elev- och människosyn som är VIDRIG. Det är så man vill gråta...

twinklestar - Ej medlem längre2008-11-16 12:50

tina-tiger; den positiva feedback du fått av de VIKTIGASTE peesonerna detta berör nämligen elever, kollegor samt föräldrar säger väl allt= du passar för jobbet! lyssna inte på nåt annat!

Eket2008-11-16 12:57
Antal inlägg: 75

Har jobbat som gymnasielärare i 25 år och anser att det är ett toppenjobb. Man har förmånen att få vara med och arbeta med ungdomar och se deras utveckling, det passar mig.
Jag kom in på lärarebanan eftersom jag varit idrottsledare och sen också vikarierat som lärare. Då bestämde jag mig för att det passade mig och det har jag aldrig ångrat.
Försök också komma på en bra skola där det finns den rätta "andan", det betyder också en hel del tror jag.

Iamx2008-11-16 14:40
Antal inlägg: 127

skall man vara lärare får man inte ge efter för flumpedagogik, man skall vara ämneskunnig och framför allt inte acceptera att eleverna styr undervisningen genom antingen högljudhet, klagomål eller lättja.

Iamx2008-11-16 14:44
Antal inlägg: 127

troir inte att man skall vara behörg enligt den nya utbildningen för att vara duglig... i alla fall är det mitt intryck av utbildningens struktur och de flesta lärarstudenter

twinklestar - Ej medlem längre2008-11-16 16:54

när jag var yngre jobbade jag som vikarie ett tag på låg-mellan stadiet, samt på förskolor, men jag har aldrig jobbat med äldre ungdomar, därför kanske det är viktigt att ta ett vikariat och se om det överhuvudtaget passar mig. men jag kommer ihåg när jag jobbade med de små att det var just det jag tyckte var så kul att se deras utveckling och deras steg framåt eller att kunna locka fram läslust osv,,,men som sagt det var länge sen, och äldre barn =ungdomar har jag inte jobbat med, men det är säkert samma där att kunna se och bidra till utveckling tror jag är givande. som maskiningenjör jobbar man oftast mot datorer och i viss mån i arbetslag så det är liksom en helt annan sak. ja vi får se, lärare är ett oerhört viktigt jobb. man kan ju bara se till sig själv jag kommer lätt ihåg de lärare som var engagerade, som faktiskt brydde sig om mina betyg, men jag kommer också ihåg de som man inte fick någon kontakt med, de som bara gjorde sitt jobb..då, spelade det ingen roll för mig ifall de var behöriga eller inte, vi elever visste vem som kunde lära ut och vem som inte kunde..

SpelamEr2008-11-16 22:09

tina_tiger, du har alltså trots allt valt att läsa in pedagogiken. Är det bara för att själv inte kunna bli avskedad eller tycker du att det finns en vinst med att ha kunskapen som kommer med behörighetsgivande kurser?

zorrro - Ej medlem längre2008-11-17 17:24
Antal inlägg: 1064

Att man måste ha läst pedagogik på lärarhögskolan för att få lära ut är patetiskt.
Jag litar lika mycket på en obehörig lärare som jag gör på en behörig, det viktiga är att de kan lära ut sedan har inte behörigheten något med saken att göra.
Det är ungefär som med körkort, man behöver det inte för att köra bil bra vilket bevisas ofta på att även personer med körkort kör dåligt.

Det skall dock vara upp till skolan att se till att en lärare är kompetent nog att lära ut det ämnet läraren är där för att lära ut, behörighet eller inte.

zorrro - Ej medlem längre2008-11-17 17:26
Antal inlägg: 1064

I synnerhet i de praktiska gymnasieämnena så tycker jag att det borde ställas krav på yrkeserfarenhet.. jag har hellre en lärare som jobbat i yrket i flera år än en som bara gått och läst till lärare.
Fast å andra sidan har jag mött katastrofala lärare som både har lärarutbildning, yrkeserfarenhet och undervisningserfarenhet, så det är ju ingen direkt garanti för bra och kunniga lärare.

Bästa fysikläraren jag har haft var obehörig, han var utbildad pilot. Han hade däremot kunskapen att engagera eleverna på ett sånt sätt att man såg fram emot fysiklektionerna. Hade en mattelärare som undervisade på högskolenivå (jag läste dock på gymansienivå för henne), hon tog ner allt på mellanstadienivå och förklarade allt med blommor och solar.. Och då förstod även de som hade svårt för just det avsnittet. Jag tror att personligt engagemang och en förståelse för elevernas svårigheter är en lika viktig egenskap som kunskap om man är lärare, i synnerhet i de svåra ämnena. Personligen tror jag att många obehöriga lärare har den egenskapen.. Är man ung och nyexad som lärarare tror jag inte att man har sånt.

SpelamEr2008-11-18 00:36

Jag kommer aldrig att fatta detta. Till mycket i samhället ska man ha utbildning. Till det viktigaste som finns - barn och ungdomar, behövs det inte. Ja, det finns dåliga/mindre bra behöriga lärare. Som inom alla yrkesgrupper. Ja, det finns bra obehöriga lärare (på grund av ämneskunskap eller personlighet). MEN det måste väl ändå vara bättre med pedagogiska studier på toppen av en redan bra obehörig lärare??????????????????? ????????????????????????? ?????? Då blir det superlärare. VARFÖR är detta ett så känsligt ämne för er obehöriga??????

tina_tiger - Ej medlem längre2008-11-18 11:25
Antal inlägg: 81

Svar till spelamEr:

Anledningarna till att jag läser in pedagogiken är två. Givetvis finns det oerhört mycket pedagogisk kunskap jag saknar som obehörig lärare och som jag känner att jag vill ha för att kunna göra ett bättre jobb. Definitivt. (Man blir väl aldrig komplett? ;-) )
Sedan är det absolut så att om jag vill fortsätta arbeta som lärare, med lika lön som behöriga kollegor, och utan att behöva sväva i ovisshet om jag kommer att ha jobb längre än en eller två terminer framöver, så behöver jag plocka de där poängen. Fast jag ser inget fel i att ha det som drivkraft. Det är väl inte konstigare än att vilja utbilda sig till något annat för att vara säker på att få en fast tjänst?

Återigen: Sedan är det så att man måste VISST ha lärarutbildning för att arbeta som lärare. Står i lagen. Men hittar inte kommunen någon behörig, får de ta det som står till buds, dvs. oss obehöriga, för att överhuvudtaget kunna bedriva undervisning, vilket de också måste.

Jag blir varje dag påmind av somliga kollegor att jag saknar behörighet och därmed tas inte min åsikt på lika stort allvar som andras. (Oftast är det lärare ur det "gamla gardet" som tycker att jag är besvärlig när jag tycker att vi kanske kan använda en lite mer modern bok än just den här, tryckt 1968, långt innan jag var född...) Jag är det svarta fåret. Men jag har gott om ull jag med!

Om läraryrket hade lite högre status och bättre lön skulle säkert fler satsa på att bli lärare. Men skolan ska helst inte kosta något anser kommunen, så många upptäcker att det är mindre slitsamt och bättre betalt arbete på andra ställen.

stefanf2008-11-18 12:16
Antal inlägg: 1744

Efter 20-talet år inom gymnasieskolan så har jag också en massa erfarenheter av behöriga resp. icke behöriga lärare och det går helt klart inte att ha en bestämd uppfattning om någon enskild person utifrån endast utbildningsbakgrund.
tina ovan kan mycket väl vara en fantastiskt bra lärare (får det intrycket) och jag har mött andra icke behöriga som också är duktiga och lämpliga. Har även mött en del behöriga lärare som gör ett uselt jobb av olika anledningar.

_Generellt_ är det dock inget snack om att utbildningen ÄR oerhört viktig för kvaliteten i skolan. Jag har mött bra många fler icke behöriga lärare som inte fixar jobbet i det långa loppet, många saknar den pedagogiska bredden och förmågan att utveckla sig själva och sin undervisning. Den plattform man får med sig från ett antal års pedagogiska diskussioner och studier är naturligtvis inte försumbar.

Tror också det är relativt klarlagt att det finns ett närmast linjärt samband mellan resultaten i en skola och andelen behöriga lärare, något som givetvis är både självklart och viktigt.

Det är nog ungefär samma samband vi skulle se om man lätt folk köra bil utan utbildning - alla som tror att förare utan körkort INTE skulle utgöra en kraftfull majoritet av traffikskador räcker upp en hand..

stefanf2008-11-18 12:19
Antal inlägg: 1744

Usch vilken hemsk panikskrivning i sista stycket (skylle på att jag pratade i tfn. samtidigt.. =))

lät, trafik (syftningen får ni klara ut själva)

SpelamEr2008-11-18 12:45

Jomen, jag tror vi tycker likadant i grund och botten Tina. Jag har också börjat med att vicka en gång i tiden, utbildade mig sen o s v. Är inte emot att man har kunniga, bra personer i skolan när inte utbildade finns, vet att vissa av dem är bättre lämpade, känner igen resonemanget om "gamla gardet" (som kanske egentligen inte har med utbildning att göra eller inte utan mer att man stelnat). Jag bara blir så förtvivlad (inte på dig märkväl!!!) på en tendens i diskussioner överlag nuförtiden att lärare kan vem som helst/alla vara och att utbildningen blir så undervärderad därför. Jag fick min på MittUniversitetet och det var fantastiskt, underbara lärare och jag känner mig utbildad :) Sedan är jag bränd efter av hur vår yngsta dotter blivit bemött av, tyvärr , uteslutande obehöriga gymnasielärare, medan de utbildade (unga och pigga i det här fallet) behöriga lärarna har kunnat anpassa och göra sitt jobb mycket bra även med en grav dyslektikerelev. Jag har nog blivit mer färgad av det än jag trott, var inte alls så här benhård förut. Men säger inte därmed att obehöriga inte har existensberättigande eller kan vara superduktig. Är bara en (något klumpig) ambassadör för pedagogisk kompetens i våra skolor.
Stefanf, well put :)

Visar sida: 1 2 3 4
Inloggning
Logga in
Betapet är gratis!
Vill du bli medlem?