Spelrum
| Giraffen | 2 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 0 |
| Grisen Böjningslistan | 2 |
| Inloggade | 4 |
Mobilspel
| Pågående | 19 123 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| ordprofeten - Ej medlem längre | 2008-11-17 00:39 | |
![]() | Jag klickade på den här tråden med barnslig förtjusning... jag måste säga att jag är vansinnigt besviken... det är frestande att skriva nåt om chimpanser, men jag är rädd att det ska uppfattas som icke-rasistiskt... | |
| strataeast - Ej medlem längre | 2008-11-17 00:59 | |
![]() | Ingen som spelade blodkrona? Klassiker. | |
| klobba2 - Ej medlem längre | 2008-11-17 02:09 | |
![]() | röda vita rosen lekte vi.... | |
| _abc_ | 2008-11-17 08:01 | |
![]() | Jojo (de där coca-cola-jojos i grönt, rött och blått) var en fluga har jag för mig, alla hade 3-4 jojos men det varade bara i 1-2 år. Jättefluga för ca 15 år sedan har jag för mig. Pogs hade också ett par år för ungefär lika lång tid sedan. Antar att sådana enstaka företeelser även finns idag, bara att jag inte har koll eftersom jag inte tycker om att leka med sådant längre. | |
| puffot - Ej medlem längre | 2008-11-17 08:27 | |
![]() | finns en variant av jojjo nu. en boll i ett snöre. som man ska kasta runt. (nej inte tennisboll med cementförankring) Det var poppis här på gården för att tag sen iallafall. Men utelekarna har ju avtagit nu då de håller sig innomhus under vintern. | |
| amazing | 2008-11-17 12:19 | |
![]() | ja, blodkrona vet jag att många spelade på rasterna... framförallt killarna då... ville inte vara med då min smärt tröskel inte e så värst hög.. kanske var därför inga tjejer spelade... | |
| Bamsefar - Spelvärd/Forumvärd | 2008-11-17 14:55 | |
![]() | Vad jag hört så återkommer Coca-Cola var 10:e år eller så med sin jojokampanj. Vissa skolelever missar den nog. | |
| foxy_1 | 2008-11-17 15:08 | |
![]() | Jojon Kalmartrissan tillverkas fortfarande på Elverssons i Påryd även om antalet minskat avsevärt mot när jag var barn. Då hade man lådor fulla med Kalmartrissor eftersom föräldrarna jobade där. Försökte lära min barn (idag 18 och 19 år) men det var inte av intresse. Är nog inte många lekar som är desamma nu som förr=).. | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-11-17 15:42 | |
![]() | nån som kommer ihåg click-clack?:) | |
| BiNo8 - Ej medlem längre | 2008-11-17 15:43 | |
![]() | Ja just ja Manicklarna..dom kommer jag ihåg:) | |
| alexon | 2008-11-17 16:10 | |
![]() | king (som kanske tidigare hette nigger?) spelas det fortfarande, men tusentals olika regelvarianter med olika häftiga namn. jag har småsyskon i tvåan och fyran och reglerna har ändrats ganska mycket sen jag var i samma ålder (8-10 år sen). dock vet jag inte hur det ser ut utanför dom värmländska skogarna.. | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-17 17:40 | |
![]() | Finns det någon här som har en aning om varför leken kallades "nigger"? | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-17 17:44 | |
![]() | Här hittade jag i alla fall en förklaring till ordet "ubba": www.proxymedia.se/dw.../u bba.html | |
| micro113 | 2008-11-17 19:38 | |
![]() | Jag är 42 men har inte hört talas om nigger/nogger.. Däremot spelade vi brännboll, röda vita rosen, och någon sjörövarlek som gick ut på att man inte fick nudda mark. Vi lekte också något som hette kungen, som innebar att man skull ta sig förbi någon i en ruta, och in på säkert område -- ju längre leken gick ju fler blev dunkade och hamnade i kungens lag och skulle fånga dem som försökte smita förbi. Jojon är väl på uttåg eftersom den inte är så jättepopulär hos vuxna på skolorna. Den fungerar alldeles för bra när man skall singla iväg något i skallen på sin motståndare -- samt krossar den fönster när barnen trixar iväg den... jag vet flera skolor som därför förbjudit den. | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-17 19:43 | |
![]() | Sjörövarleken brukar kallas "skeppsbrott" har jag för mig. | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-17 19:51 | |
![]() | Jäpp! sv.wikipedia.org/wik...ro tt_(lek) | |
| Sawadee_Khap - Ej medlem längre | 2008-11-17 19:52 | |
![]() | Förbjuda jojo... Är inte Sverige fantastiskt ibland, så säg. | |
| strataeast - Ej medlem längre | 2008-11-17 19:56 | |
![]() | amazing, På min skola infördes regeln att det enda sättet att dra sig ur spelet var att skriva sitt eget namn i blod på ett papper. Fasen vad man tränade på att snurra kronan därefter;) | |
| hemliga anna | 2008-11-17 21:06 | |
![]() | sawadee: tyvärr är det så (har jag fått lära mig)att spelet egentligen heter nogger, men nån tyckte att det var kul att kalla det nigger alltså neger på engelska. Vi fick inte kalla det för nigger när vi gick i skolan. Antagligen därför som det idag kallas för king | |
| Malla13 | 2008-11-17 21:11 | |
![]() | Tyvärr så ser vi inte allt för mycket av dessa roliga lekar längre...Barnen blir * stora * allt för snabbt idag och ska ha mobiler, ipod, mm så himla tidigt... Data är ett annat redskap som tar allt för mycket tid från barnen...När jag var liten hette det Bollpjätt när man hade en boll som man skulle kasta på någon så var det den som blev träffad som skulle kasat sedan...=) Twist och hopprep var andra saker vi höll på mycket med..och även spela kula... jag skulle önska att alla barn fick vara BARN lite mer än vad dem är idag!! Kul tråd detta i alla fall..=) | |