Spelrum
| Giraffen | 30 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 2 |
| Musen Böjningslistan | 1 |
| Grisen Böjningslistan | 21 |
| Inloggade | 54 |
Mobilspel
| Pågående | 19 195 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| Sternocleido - Ej medlem längre | 2008-11-22 15:51 | |
![]() | Minta 2008-11-22 15:39 "Han hade inte samma månadslön som den gamle VD:n. Avtalet av samma betalning totalt som den gamle, den gamle arbetade längre och hade sålunda en lägre månadslön." Det är möjligt att du har rätt. Jag refererade bara till vad Lars G. Nordström själv sa i intervjun i morse. | |
| Minta | 2008-11-22 15:52 | |
![]() | Vad är det som får en att tro att de gör ett bättre jobb om de får mer pengar? Eller att de får så mycket pnegar för att de är så bra? Om man gör ett bätte jobb med mer pengar bårde många, många fler får det. | |
| Minta | 2008-11-22 15:52 | |
![]() | Sternocleido, jag hörde också intervjun och det är den jag refererar till. | |
| Minta | 2008-11-22 15:54 | |
![]() | Jag tror som du att bisarrt höga löner hos vd:ar kan sänka arbetsmoralen. Varför ska alla andra spara och vara kostnadseffektiva när ledningen inte missunar sig själva någonting? | |
| Miss_jk | 2008-11-22 15:59 | |
![]() | 900 000 i månaden är på tok för mycket. Däremot så är det i min värld självklart att man ska få högre lön om man gör ett bättre jobb. Hur mycket som är "nog" kan man ju sedan diskutera. | |
| remvanrijn | 2008-11-22 15:59 | |
![]() | eXzion .. Posten tyckte väl han var värd så mkt i lön..... VD lönen sätts av styrelsen.. Styrelse medlemmar/VD i stora företag i Sverige består nog av en krets av 400 (män)niskor. Postens VD sitter/har suttit i andra storföretags styrelsen. Jag är helt övertygad om att denna krets av 400 pers. smörjar o kliar varandra på ryggen, för senare är det deras tur att få sin "lön" bestämd av en annan kompis. Här handlar det lite om vad de tillför företaget (tänk på höjdarna inom Carnegie med sina feta löner de skandalomsusade Skandiacheferna..vad har de tillfört företaget???) men mest om "om jag ger dig stor fet lön och pensionsgaranter, så får jag av dig när du bestämmer.. | |
| Sternocleido - Ej medlem längre | 2008-11-22 16:02 | |
![]() | Minta: Okej, men kostnaden för Posten var den samma, och det tycker jag är det viktiga i sammanhanget. | |
| AggeJo | 2008-11-22 16:05 | |
![]() | Hmmm - en vardagshjälte, kan man tycka! STORT!!! | |
| eXzion | 2008-11-22 16:07 | |
![]() | Folk får betalt i enlighet med sitt värde för företaget, det är inte så svårt att förstå? En VD har väldigt mycket större påverkan på ett företags direkta förutsättning att skapa vinst än vad hans lågstadielärare har, också mycket mer än vad den enskilda arbetaren på arbetsgolvet har. Därför får han också betalt därefter. Att finna en VD med en viss kompetens och erfarenhet kan troligen liknas vid att finna en nål i en höstack. Därför är företag väldigt villiga att motivera dessa att hjälpa just deras företag med en fin lönecheck. | |
| Sternocleido - Ej medlem längre | 2008-11-22 16:10 | |
![]() | eXzion 2008-11-22 16:07 "Folk får betalt i enlighet med sitt värde för företaget, det är inte så svårt att förstå?" Det är naturligtvis ren och skär rappakalja. Läs Remvanrijns inlägg här ovan, en hel del av sanningen är han på spåren. | |
| remvanrijn | 2008-11-22 16:15 | |
![]() | det lustiga eXzion är attdessa löne,fallskärms och pensionsvillkor redan tecknar INNAN man kan se om just denna VD var nålen i höstacken... Hur många exempel finns det inte på såna som fått gå pga. misskötsel, skandalar, oförmåga att vända nedåtgående trenden etc. etc? men sina feta avgångsverderlag skall de ha , -ett ingånget avtal..- I så fall är ju styrelsen som anställde fel person och fastställde lönenivån totalt okompetent.. men de får väl även de sina miljoner för ett antal arbetsdagar/år.. | |
| DennisPlz | 2008-11-22 16:17 | |
![]() | Folk tjänar aldrig mer än de förtjänar, på samma sätt som samma folk alltid har de ledare de förtjänar. | |
| eXzion | 2008-11-22 16:17 | |
![]() | Om du tror att en styrelse i ett företag ger en lön som betyder att företaget tappar i vinst, bara för att bli kompiskompis med löntagaren, så vet jag inte helt vad jag ska säga om det. Företags syfte är att gå i vinst, om det betyder att du betalar 900k till en VD för att uppnå högre vinst så är det så man gör. | |
| _abc_ | 2008-11-22 16:17 | |
![]() | Wow vad jag gillar såna här trådar. Allt dras till sin spets. Håller överlag mycket med eXzion och Sternocleidos resonemang hittills. Om det är Bill Gates som ger bort miljarder till välgörenhet eller om det är postens VD som avstår lön spelar ingen roll. Det kommer alltid att finnas folk som tycker sig finna fel i det, baktankar, att de ska ge bort mer/avstå mer. Om nu Bill Gates är god för 20ggr mer än vad han ger bort spelar det aldrig någon roll hur många hundra miljarder han ger bort, folk (jantelagsfolk) kommer altlid tycka att han är en osolidarisk girigbuk ändå hahahahaa vad kul. Som att det är fel att ge pengar till Cancerfonden om man har baktankar av att vilja sätta upp tack-diplomet på väggen som man får om man ger tillräckligt mycket (typ 1000kr). Ger man pengar så är väl ingen skada skedd, snarare tvärtom? Vad spelar det för roll om intentionen var 100%ig god eller om personen i fråga ville ha det där diplomet att stoltsera med? Vad spelar det för roll om postens VD är svinrik innan, nu har han avsagt sig lönen, folk har försökt vrida och vända på hur dumt/fel/dåligt detta är. Jaha, jag håller inte med dessa kan jag säga. Minta: "Ingen människa gör ett så bra och viktiga arbete att h*n är värd 100 ggr mer än medarbetarna i lön och det tycks han själv inse nu." Du lägger till egna (?) värderingar här. Hur vet du att det är denna orsak han har eller att han har dessa värderingar? Det har nämnts ett 5-tal orskaer i tråden som jag själv tycker låter rimligare, i ett större perspektiv och större överblick över helheten som hans beslut ändrar/påverkar. Se till hur resten av samhället funkar. Folk i olika positioner i alla större företag tjänar mycket olika. Ska en fotbollsspelare i AC Milan få ungefär lika lite lön som materialaren tycker du? Det är ju spelarna som är moneymakers för klubben. Likaså är VDn för posten en nyckelperson, brevbärare och dylikt är lättare att ersätta med någon annan person, DÄRAV löneskillnaderna Minta. "Vad är det som får en att tro att de gör ett bättre jobb om de får mer pengar? Eller att de får så mycket pnegar för att de är så bra? Om man gör ett bätte jobb med mer pengar bårde många, många fler får det." Samma argument som ovan, man får mer pengar om man är svårare att ersätta eller om man är mer utav en nyckelperson för att affärsverksamheten ska fungera bra. Vad är det som får företagsledningar att tro att chefen är bättre om lönen är högre? Mer kvalificerade personer söker tjänsten, mer uppoffringar i arbetstid ges av denne etc. Pengar driver folk Minta, men det verkar inte du förstå, eller gör du det? Att nu denne "överbetalde" (?) VDn avstår från HELA lönen HELA perioden, hur kan det vara sämre för såväl företaget sett till moral och annat och sämre för hans karaktär? Är han en mer behjärtansvärd person om han inte sagt något om detta och tagit sina 900 000kr i månaden? | |
| eXzion | 2008-11-22 16:21 | |
![]() | Ramvanrijn: Det du inte förstår är att inte vem som helst kan utföra det arbetet som innebär att leda ett stort företag. Och när det inte är vem som helst som kan utföra arbetet så minskar genast mängden av folk som är lämpliga, och genast blir det konkurrens runt dessa personer. Det låter inte helt lattjo om ett företag erbjuder en person en viss lön efter att han gjort jobbet när 5-6 andra erbjuder pengar direkt. Men en sak är säkert, du kommer aldrig se en VD få en lön som är högre än den beräknade vinst han kan generera för företaget. | |
| remvanrijn | 2008-11-22 16:25 | |
![]() | eXzion igen ..klart företagets syfte är att gå med vinst.. Men VD s och styrelsemedlemmarnas inkomst är redan säkrade för all framtid därför att deras anställningskontrakt är skriven så. Oavsett om företaget går med vinst eller förlust!! .Gör dem brakförlust kan det ev kännas i om de aktieoptioner, men som med Postens vd som får miljoner från tidigare styrelseuppdrag så kan de betrakta det som godispengar | |
| remvanrijn | 2008-11-22 16:30 | |
![]() | Hur kan man beräkna om en framtida vinstökning är personrelaterad eller konjuktur relaterad? Astra Zeneca hade väl en skotsk Vd i 3 månader en gång.. Sören Gyll satt väl på Volvo en blå måndag... jag har svårt attse att dessa personer under denna korta tid skulle har ökad marknadsvärdet på företaget. så att deras direkta + pensionskostnader skulle täckas.. | |
| -annsofi- - Ej medlem längre | 2008-11-22 16:43 | |
![]() | Åh ett riktigt helgon. Han arbetar utan lön, ödmjukar sig och visar solidaritet med staten och arbetarne. Han borde kanoniseras av själva påven, en riktig martyr. En VD som sänker sig under själva proletären, arbetar gratis som en slav, lever i armod och slit. | |
| eeistan | 2008-11-22 16:44 | |
![]() | Jäklar vad det vore gott att kunna avvara sig en månadslön... det visar ju bara hur jäkla gott ställt dessa "bilförsäljare" har det.... skickar fakturan | |
| Minta | 2008-11-22 16:46 | |
![]() | _abc_, marknaden kan sätta vilka värden som helst, det är inte marknadens värde jag talar om. Man kan ju tycka att han tjänar mindre än den vinst han genererar, men utan brevbärarna skulle Posten ändå inte gå med vinst. En enskild brevbärare kan bytas ut, men det kan också en vd. Som Shlaug sa, det är en vd med dåligt självförtroende som behöver så mycket för att göra ett bra jobb. Det är klart det är mina värderingar jag framför, vems skulle de annars vara? Jag har själv nämnt en annan orsak till hans beslut, han kan vara lite bitter av publiciteten och säga att han avstår allt. | |