Spelrum
| Giraffen | 36 |
| Krokodilen | 0 |
| Elefanten | 0 |
| Musen Böjningslistan | 2 |
| Grisen Böjningslistan | 27 |
| Inloggade | 65 |
Mobilspel
| Pågående | 19 236 |
Forumkategorier
| Användare | Inlägg | |
|---|---|---|
| RikaM | 2008-11-23 09:17 | |
![]() | Min äldsta fick sin första mobil när hon var 12 och mellanbarnet när hon var 9. Båda har abonnemang i sina mobiler och vi har en familjetjänst kopplad till så vi ringer gratis till varandra. Ingen av dem har någonsin missbrukat att de har abonnemang och därmed kan ringa hur mycket de vill. Deras mobilräkningar ligger på runt en hundring varje månad! Ju äldre de är desto bättre innan de får en telefon! En fyraåring ska absolut inte ha en mobiltelefon! | |
| y not | 2008-11-23 09:33 | |
![]() | ska o ska, nu tycker 69% att de ska det. | |
| RikaM | 2008-11-23 09:57 | |
![]() | Då tycker jag att det är skönt att jag inte tillhör de 69% som anser att en fyraåring ska ha en mobil. Min 4-åriga son kommer inte att få en egen mobil förrän ham kan hantera den! Barn ska vara barn, det finns "riktiga" leksaker som är mer lämpade för en fyraåring! | |
| JuicyM | 2008-11-23 10:28 | |
![]() | När man är mellan 0-4 år ska man ha en såndär leksakstelefon med olika ljud.. Det räcker!! När i all världen ska man behöva ringa en sådan liten? Då anser jag att man har dålig koll på sitt barn. Så litet barn går väl på dagis och då finns det väl en telefon på dagiset man kan ringa till och från ifall det behövs. Sen hoppas jag att man har koll på vart sin lilla bebis är och leker efter dagis, vilken kompis de är hos.. Usch, skrämmande tycker jag att ens tänka tanken att så små skulle behöva ta ett sådant ansvar. Mina föräldrar ringde alltid mina kompisars föräldrar om det var något. Vad är det för fel på det? Man har väl hemtelefon nu för tiden också..?! | |
| y not | 2008-11-23 10:41 | |
![]() | Juicy "När i all världen ska man behöva ringa en sådan liten? " Nu tittar du från föräldraperspektivet igen. Det är ute, det är BBiC, Barns behov i centrum, som gäller. Skall inte ditt barn ha samma rättigheter att få ringa sina vämnner som du? Skall inte barnet kunna kontakta sina föräldra om det vill. Skall inte barnet ha samma rätt som du att stänga av sin egen mobiltelefon och på så sätt markera att -Jag vill vara ifred? | |
| JuicyM | 2008-11-23 10:48 | |
![]() | Okej men kan inte de använda hemtelefonen då? Som jag sa finns det telefoner på dagis och hos vännerna etc. Ser ingen anledning att de ska behöva ha en EGEN telefon.. "Skall inte ditt barn ha samma rättigheter att få ringa sina vämnner som du?" "Skall inte barnet ha samma rätt som du att stänga av sin egen mobiltelefon och på så sätt markera att -Jag vill vara ifred?" Det där är ju bara löjligt, en 0-4 åring tänker inte så!! Det är du som tänker den tanken åt barnet.. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-11-23 11:11 | |
![]() | Som frånskild trebarnspappa är jag väldigt glad att mobilen finns, den ger mig och barnen en möjlighet att vara "nära" varandra. | |
| JuicyM | 2008-11-23 11:12 | |
![]() | Jag är inte emot mobiltelefoner. Men anser kanske att en 0-4 åring är på tok för liten för att hantera en!! | |
| y not | 2008-11-23 11:29 | |
![]() | "Men anser kanske att en 0-4 åring är på tok för liten för att hantera en!!" det är ju bara löjligt, det är du som tänker den tanken åt barnet | |
| JuicyM | 2008-11-23 11:31 | |
![]() | Ja, jag tycker att en 0-4 åring är för liten för det.. Men allvarligt... En 4åring tänker inte så som du beskrev! "Skall inte barnet ha samma rätt som du att stänga av sin egen mobiltelefon och på så sätt markera att -Jag vill vara ifred?" Ifred ifrån vad om jag får fråga?! | |
| y not | 2008-11-23 11:33 | |
![]() | Hur tänker en fyraåring? | |
| JuicyM | 2008-11-23 11:36 | |
![]() | Vad är det fyraåringen ska vara ifred från? | |
| y not | 2008-11-23 11:40 | |
![]() | (JuicyM, detta är inte en seriös diskussion, utan jag la den i snack, så ta mig på ungefär lika mycket allvar som undersökningen är du snäll :)) | |
| run-marie | 2008-11-23 11:58 | |
![]() | Kan för mitt liv inte förstå varför en 4-åringen skulle ha en mobil, verkar något "sjukt". Kan en 4-åring alla siffror? Vad ska en sån liten unge ha en mobil för? Tycker det är lagom när man börjar högstadiet möjligen för att ringa och tala om att man ev följer med en kompis hem. Det är så överdrivet nu för tiden med mobiler som ringer överallt och vid alla tillfällen. T o m när man är ute och äter eller åker kommunalt så ska det snackas i telefon. Det värsta är iaf den som kör bil och samtidigt snackar och vinglar hit och dit. Fast det är ju vuxna människor. | |
| Tommy 1979 | 2008-11-23 12:01 | |
![]() | En bra tumregel: ungarna ska inte ha mobiler om de inte har råd att betala räkningarna själva. | |
| Basta - Ej medlem längre | 2008-11-23 12:06 | |
![]() | Mina barn kan inte betala hyra ska jag vräka dom? | |
| _Jonny_ | 2008-11-23 12:12 | |
![]() | Har de egen lägenhet? | |
| y not | 2008-11-23 12:14 | |
![]() | har de eget abbonnemang? | |
| run-marie | 2008-11-23 12:16 | |
![]() | Vilken ålder ett barn än får mobil i så ska det vara med kontantkort. När pengarna är slut på kortet så får man vänta med att tanka på tills nästa studiebidrag kommer eller man får nästa vecko- eller månadspeng. Finns ju hur många som helst som hamnar hos kronofogden p g a telefoni, både barn och föräldrar. | |
| y not | 2008-11-23 12:27 | |
![]() | din sista mening är intressant run-marie, med risk för att bli seriös. Barn får inte teckna egna avtal före 16 års ålder om inte vårdnadshavare godkänner det. Tyvärr så är det vårdnadshavare som godkänner såväl fastighetsinnehav, med tillhörande lån som bilar med skulder etc, vilket gör att barn kan bli myndiga med stora skulder som deras föräldrar gett dem. Här tycker jag lagstifningen skulle skärpas så att barn inte skulle kunna bli skuldbelagda före 16 år utan att det är vårdnadshavarens skuld. men men, det var inte seriöst p denna sida av forumet så ni får ta mitt inlägg för vad det är ;) | |